Help de paarden uit Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help de paarden uit Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:33

Silviabol schreef:
ik ook wel, als het hem dan niet lukt zettie gewoon een advertentie want die paarden zijn nu al beroemd. maar ze zijn voor de slacht zeiden jullie? is ook niet echt een handige manier om ze wat aan te laten komen zo, die beestjes zullen nu vel over been zijn

dat valt heel erg mee, vond ze er nog wel goed uitzien Ja

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:34

En dus Gracy, kan je verwachten dat ze, zeker met de pers die in hun nek staat te hijgen, de zaak wel drie keer hebben bekeken voor ze deze beslissing namen.

Trouwens Silly, als ik de foto's en filmpjes zag, zag ik geen vermagerde paarden.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:35

taaie beestjes dan Ach gut karl heb alleen ver-af-fotos gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 02:42

Silviabol schreef:

ze hebben wel water en voer gekregen Knipoog vandaag zijn er nog heel wat groten balen hooi (of kuil) heen gebracht door de eigenaar zelf Knipoog

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 03:17

nikkiej_86 schreef:
Yvette26 schreef:
En ik word nu ook wel een beetje ziek van de mensen die nog steeds zeggen dat het vast allemaal wel mee zal vallen: als je er niet geweest bent hou je mond dan!

IDD MEE EENS daar erger ik me ook steeds aan !!!

Jullie ergeren je volgens mij aan het feit dat er mensen zijn die er een andere mening dan jullie op nahouden... Ik zeg niet dat het meevalt, maar probeer het voorval van alle mogelijke kanten te bekijken en te relativeren.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 03:23

Chrystal-gek schreef:
Het waren toch zijn paarden daar op dat stukje?
Die paarden waarvan hij heeft verzuimd ze op tijd weg te halen?

En voor het gemak vergeten jullie steeds het stukje dat hij wel andere dieren daarvandaan heeft gehaald, en deze paarden eerst naar een andere plek heeft gedreven waar ze vervolgens weg zijn gelopen, dus ik denk dat er zeker een stukje onmacht in heeft gezeten.

Nogmaals, ik probeer het niet goed te praten, dat zeker niet, het is erg genoeg wat er gebeurd is, maar omdat je die man kent van andere voorvallen moet je m niet meteen gaan veroordelen. Als een crimineel in de gevangenis zijn leven gebeterd heeft, en hij komt weer vrij, spreek je dan ook zo?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:30

dees_daan schreef:
ik dacht dat het topic daar voor was? om actie te voeren? of zijn dat alleen maar woorden?
de paarden gaan maandag naar hun ''winterstalling'', dacht dat jullie daar tegen wouden actie voeren?

Juist, ik keek ook al steeds hier, maar zie niets anders dan dikke discussies, wat ook leuk is, maar daar was beter een discussietopic voor geweest, is wat verwarrend zo.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:40

Je kunt paarden wel ergens naartoe drijven, met de hoop dat ze daar braaf blijven staan. Maar dat vind ik persoonlijk wel een klein beetje heel erg naief..(heel, heel heel erg naief..)
Ik voel mij verder niet geroepen actie te gaan voeren op dit moment. Maar ik vind de off topic dicussie die gevoerd word wel erg flauw. Ik heb het eerste oproepstukje nog eens gelezen en zie er geen oproep tot discussie in, maar een oproep voor mensen die willen protesteren en daar afspraken voor willen maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:56

We waren er vorige week nog steeds niet bij toen die man z'n kudde wel of niet verplaatst heeft.
Er gaan geruchten dat ze door anderen teruggejaagd zijn, er gaan geruchten dat ze zelf teruggelopen zijn.

Het gonst van de geruchten en de mensen die daartoe bevoegd zijn, zoeken nu uit wat er precies gebeurd is.
En aan de hand daarvan zoeken ze uit wat er had moeten gebeuren, of er schuldigen zijn en dan of er gestraft gaat worden.

In Nederland gaat men vrijuit, tot schuld is bewezen.

En gelukkig maar.
Je zal je fietssleutel kwijt zijn en dan je fiets maar in de auto laden om hem toch thuis te krijgen.
Vervolgens word je opgepakt, want het ziet er uit alsof je een fiets steelt.
Ze gooien je in de bak en pakken je fiets af en gaan dan onderzoeken of je schuldig bent.
Dat kan even duren, te weinig mankracht en er lopen meer zaken en dan na 2 weken blijkt dat het inderdaad jouw fiets is en je mag weer naar huis.

Blijkbaar heeft men (nog) geen hard bewijs tegen die boer, dus dan krijg je in Nederland gewoon je beestjes mee.
En hij zal heus wel oppassen met al die aandacht.

En voor diegenen die zeker weten dat die man fout is, doe aangifte van verwaarlozing of mishandeling.
Dan moet je dus wel met iets tastbaars komen, want 'van-horen-zeggen' telt niet in Nederland.
Dan zaten er veel mensen onnodig vast.

Denk er ook aan dat hoe meer aangiftes, hoe langer het onderzoek duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:08

dees_daan schreef:
Silviabol schreef:

ze hebben wel water en voer gekregen Knipoog vandaag zijn er nog heel wat groten balen hooi (of kuil) heen gebracht door de eigenaar zelf Knipoog

Zou ik ook doen als alle ogen op kwatta gericht zijn en er al zo veel beschuldigen en speculaties zijn geweest. Zeker als er in de pers geroepen wordt over juridische stappen en er al eerder officiele instanties mee gekeken hebben. Zeker als er door deze officiele instanties op aangedrongen is water en hooi te brengen. Zal toch niet de buurman zijn geweest die dat verzocht is te doen. Mensen wel na blijven denken. Als je niet wilt dat je door de DB aangesproken kan worden, zal je toch in deze situatie water en hooi moeten brengen? Knipoog Ik geef toe er zijn mensen met een bord voor hun kop en gaann stug door met het niet doen van wat wel moet gebeuren.

Ik neem ook aan dat zijn "winterstalling" nader bekeken is en dat hij nog een nacontrolle gaat krijgen. Maar in Nederland wordt er alleen wat gedaan als de cadavers in een hoek blijven liggen en de dieren vel over been zijn, dan pas spreekt men van verwaarlozing. Zo ver zal hij het niet laten komen, de dieren zijn voor de slacht bestemt dus moeten eten. Huiden en haren zit het slachthuis niet op te wachten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:26

De instaties hebben al jarenlang niet gereageerd op aangiftes van mensen, die de omstandigheden waarop Lootsma zijn dieren houdt, bij hen deden.
De enigen die nu het verschil kunnen maken zijn de meiden die met hun paarden het water ingegaan zijn, stuur hen een pm om dat aan te kaarten ze staan nog midden in de wereldwijde media aandacht.
Waneer op CNN komt dat na dit alles de boer deze paarden naar Italie laat vervoeren als slachtvee komt Nederland wel erg in zijn hemd te staan
Ik weet niet of men daar in verkiezingstijd blij mee is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:35

sarabande schreef:
De instaties hebben al jarenlang niet gereageerd op aangiftes van mensen, die de omstandigheden waarop Lootsma zijn dieren houdt, bij hen deden.
De enigen die nu het verschil kunnen maken zijn de meiden die met hun paarden het water ingegaan zijn, stuur hen een pm om dat aan te kaarten ze staan nog midden in de wereldwijde media aandacht.
Waneer op CNN komt dat na dit alles de boer deze paarden naar Italie laat vervoeren als slachtvee komt Nederland wel erg in zijn hemd te staan
Ik weet niet of men daar in verkiezingstijd blij mee is.

In dat geval heb ik meer medelijden met de paarden dan met de Nederlandse politici.
Laat ze maar eens op hun bek gaan en als we zo graag achter de VS aanhobbelen, laten we dan eens naar hun dierenrechten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:36

Ach ja verkiezingstijd, denk niet dat Balkie in gaat zitten over een paar slachtpaarden, wellicht eet hij wat graag paardenvlees. De Partij van de dieren zal er wel degelijk wat mee willen. We zullen hier na dit weekend niets meer van horen. Zal wel eens willen weten hoe die dieren vervoerd worden in de vrachtwagen, daar is een punt voor de KLPD, als men weet wanneer het gaat gebeuren. Dan ook nog even de chips en de paspoorten bij elkaar leggen, dure grap voor die boer, zou het zo gaan? 200 euro per paard voor de slacht, minus DA kosten voor chippen en paspoorten aanvragen. Transportkosten naar Italie, of gaat hij zelf rijden. Clown

KLPD inlichten hierover, zeker weten dat ze komen controleren, zo ken ik een verhaal van iemand die internationaal moeste rijden met een rotte vrachtwagen, nee zeggen was baan kwijt raken, KLPD ingelicht, vrachtwagen van de weg gehaald, chauffeur legitiem thuis. Knipoog

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:39

Partij van de Dieren heeft toch al aangifte gaan tegen deze man en it Fryske Gae (of hoe je het ook schrijft)?

Heeft iemand al contact met de AID gehad of deze paarden daarwerkelijk zonder chip vervoerd mogen worden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:45

De AID is overstelpt met mails en telefoontjes, maar doet weinig.
In een ander topic stond een link waar je die mails naar toe kan sturen. Heeft iemand die bij de hand, want het chip verhaal moeten ze voor in aktie komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:58

Karl66 schreef:
En dus Gracy, kan je verwachten dat ze, zeker met de pers die in hun nek staat te hijgen, de zaak wel drie keer hebben bekeken voor ze deze beslissing namen.

Trouwens Silly, als ik de foto's en filmpjes zag, zag ik geen vermagerde paarden.

Op een enkeling na zagen alle paarden er goed uit. Er heerst hier nu een sfeertje van dat deze man zijn paarden structureel verwaarloosd heeft. Terwijl nu alleen het harde feit op tafel ligt dat er 20 paarden verdronken zijn door hoge waterstand.

Ja en dat ze op transport naar Italië gaan omdat ze slachtvee zijn, is dat erg? We eten met zijn allen toch vlees? We fokken ook koeien, schapen en kippen voor vlees. En die hebben veelal niet zo'n prachtleven gehad met een hele kudde in een natuurgebied alvorens gedood te worden.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:58

Ik ga met Sarabande mee de meiden op de paarden zijn wereld heldinnen ...... ik hoop dat ze het aan blijven kaarten ...

Geloof me de winterstalling willen jullie niet zien ... Hadden ze het op het eiland eigenlijk zo slecht nog niet !!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:02

Pluim voor de ruiters die ze naar het grotere land brachten, maar 'heldinnen'? Dat vind ik wat ver gaan, de paarden verkeerden eigenlijk al buiten levensgevaar en waren voorzien van eten en drinken, dus 'redden' was niet meer nodig. Verpláátsen was misschien wel wenselijk.

De AID gaat nu echt niet toelaten dat de paarden naar een slechte winterstalling gaan hoor, de media hijgen in hun nek, dus ze zullen zichzelf een afgang besparen. Haha!

Hoe ziet zijn winterstalling eruit?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:05

Heb geen foto maar erg slecht ...
ben er 2 jaar geleden voor het laast binnen geweest ...als de dieren buiten blijven staan en het vriest niet te hard hebben ze een relatief goed bestaan ...daar kunnen ze wel tegen ....
Tis alleen dat ze niet bijgevoerd worden en geen water krijgen ...geen hoef verzorging oid

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:06

En ik geloof nooit dat ie zoveel ruimte heeft voor zoveel dieren .....zou niet weten waar ..... (binnen dan )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:07

Hoe'n grote schuur moet je wel niet hebben dan om 100 paarden in kwijt te kunnen Ziek

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:11

Op www.aid.nl kun je meer info vinden.

Vind het jammer dat ze niet meer info geven.
Snap best dat e.e.a. onderzocht moet worden, maar al is het maar om alle speculaties de stoppen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:44

ik heb info opgevraagd bij de politie, ze gaan er op dit moment niks aan doen als hij de paarden zonder chip vervoert, dat is een zaak van de aid, ze nemen aan dat de aid ervan op de hoogte is, ze zeiden dat het wel consequenties zal hebben maar dan achteraf?
naja zal wel goed zijn.
ik wou dat ik er maandag weer heen kon, en de eigenaar op een fatsoenljke manier zou durfen te vragen of hij deze groep paarden misschien ter veiling zou willen aanbieden..
dan kunnen mensen deze paarden kopen en een goed leven bieden, en de boer heeft geld, meer dan dat hij overhoud als hij ze laat slachten denk ik.
maar ja ik durf dat niet, dat weet ik zo al wel.

ik zou er maandag ook wel willen staan met een spandoek, op een vreedzame manier, ik ben het er mee eens dat de paarden van dit weitje afmoeten, en dat dat de taak van de eigenaar is, ik zou hem zeker niet belemmeren maar ik zou wel duidelijk wilen maken met wat andereen samen dat 'wij paardenliefhebbers' hier niet van gediend zijn, dus van deze manier van omgaan met de paarden.
en als we het dan mis hebben, en het is niet zo erg als wij denken, dan hoop ik dat de eigenaar dat op een normale manier aan ons komt vertellen.

maar ja zo het nu lijkt heeft mijn man er niet veel zin in om mij maandag daar weer heen te brengen, heb zelf geen auto, en fietsen is ruim 1,5 uur.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:47

Arabesk schreef:
Karl66 schreef:

Op een enkeling na zagen alle paarden er goed uit. Er heerst hier nu een sfeertje van dat deze man zijn paarden structureel verwaarloosd heeft. Terwijl nu alleen het harde feit op tafel ligt dat er 20 paarden verdronken zijn door hoge waterstand.

Ja en dat ze op transport naar Italië gaan omdat ze slachtvee zijn, is dat erg? We eten met zijn allen toch vlees? We fokken ook koeien, schapen en kippen voor vlees. En die hebben veelal niet zo'n prachtleven gehad met een hele kudde in een natuurgebied alvorens gedood te worden.

Waar het om gaat is dat de paarden al eerder weggehaald had moeten worden, vanaf 15 oktober...
Andere slachtdieren verdrinken niet door nalatigheid Knipoog

In hoeverre moet het gaan voordat actie wordt ondergenomen om deze toestand niet nog eens een keer te laten gebeuren?? Pas tot er 20 dieren verdronken zijn?

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:54

Marigold schreef:
ik zou er maandag ook wel willen staan met een spandoek, op een vreedzame manier, ik ben het er mee eens dat de paarden van dit weitje afmoeten, en dat dat de taak van de eigenaar is, ik zou hem zeker niet belemmeren maar ik zou wel duidelijk wilen maken met wat andereen samen dat 'wij paardenliefhebbers' hier niet van gediend zijn, dus van deze manier van omgaan met de paarden.
en als we het dan mis hebben, en het is niet zo erg als wij denken, dan hoop ik dat de eigenaar dat op een normale manier aan ons komt vertellen.

Dit is een voorbeeld wat TS ermee bedoeld, maar andere acties zoal het in de publiciteit houden is ook goed OK dan!
Hoe meer verontwaardigd stemmem zich laten horen, hoe beter.. dus massal mailen naar de instanties, kranten enz.
Want dadelijk wordt dit geval in de doofpot gestopt en tegen het einde vd week is het al vergeten..