Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:15

ik ken ook iemand die eigenlijk effies te groot is voor haar pony ,maar ik moet zeggen dat het echt niet misstaat hoor,het is echt een hele mooie combinatie om te zien .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:43

Het hangt ook van de ruiter en de pony af.
Een langer bovenlichaam of juist langere benen.....
De pony met een grove bouw of juist rank.....
Iets te groot of veelste groot, dat zijn nogal verschillen.

Wel vind ik het belangrijkste dat je geen risico moet nemen voor de pony. Als het schadelijk kan zijn, moet je er niet op gaan zitten.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:10

nee dat is ook zo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:32

Wat betreft het gewicht, dacht ook dat het wel mee viel, maar als ik mijn vriend van zo'n 75kg op Andrew zet (een stevige pony van 1,50) dan zie ik die rug toch wel even doorzakken...
Ik weeg zelf zo'n 55 kg en dat is geen probleem.
Rijden als je er erg ver onder uit steekt is niet fijn. Een centimeter op 10 kan nog wel, maar dan houdt het wel snel op.

Gewicht vind ik overigens schadelijker dan lengte.
Soms onderschat je ook het gewicht van mensen. Een vriend van ons is een stuk korter dan mijn vriend, die zou ik ook zo op Andrew zetten, en dan lijkt het ook nog goed. Maar die is wel zwaarder dan mijn eigen vriend. Dus verstandelijk bekeken kan ik dat beter niet toestaan.

ER heeft een over overzichtje met rassen, stokmaat en gewichten in Bit gestaan dacht ik. Dan valt het tegen wat een paard kan dragen... Ben je 100 kilo of zwaarder dan is er vrijwel geen enkel paard wat je kan dragen. En met 80 kilo heeft een sportpaard het ook wel gehad volgens die maatstaven in % in verhouding tot lichaamsbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:45

Klopt idd. Ik probeer zelf geen risico te nemen. Ik ben 1.60, weeg 50 kilo, veel mensen roepen dan dat je overal op kunt. Toch stap ik nooit op een een pony onder de 1.40, ik kan dat zelf niet verantwoorden. Ik wil het beste voor pony's en paarden en als dat dan betekent dat ik niet kan rijden, is dat prima. Liever niet rijden dan ruggen kapotmaken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:37

Idd,

Als je het gewicht belangrijker vind dan de lengte, moet je er wel vanuit gaan dat mensen die te lang zijn voor een shet ook te zwaar zijn.....
Zéér zelden is dat niet het geval. Ik heb er nu op bokt 1 gezien....

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:10

Te lang kan ook schadelijk zijn, niet zo erg als te zwaar, want dan moet je je stijgbeugels korter doen en als je dan gaat lichtrijden komt de druk op de verkeerde plek op de rug van de pony. Knipoog

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:40

yousra schreef:
Te lang kan ook schadelijk zijn, niet zo erg als te zwaar, want dan moet je je stijgbeugels korter doen en als je dan gaat lichtrijden komt de druk op de verkeerde plek op de rug van de pony. Knipoog

Plus dat je je pony veel meer uit balans haalt, dan een kleinere ruiter. Dus is het harder werken voor je pony, wat de gewrichten niet ten goede komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:58

superwoman schreef:
Idd,

Als je het gewicht belangrijker vind dan de lengte, moet je er wel vanuit gaan dat mensen die te lang zijn voor een shet ook te zwaar zijn.....
Zéér zelden is dat niet het geval. Ik heb er nu op bokt 1 gezien....
Dat is zeker waar, soms vraag ik me echt af hoe het kan dat mensen dan toch door blijven rijden, ze zijn dan duidelijk te lang, en niet alleen voor het plaatje. Daarom neem ik liever het zekere voor het onzekere...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:01

Ik vind het wel kunnen, zolang de pony het gewicht kan houden. Iemand van 1,80 op een haflinger/fjord staat misschien wat minder mooi, maar die pony's kunnen het makkelijk dragen...

Carmenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:16

[i]Het zal er niet altijd leuk uitzien!
maar als het een lang persoon is met een licht gewicht
en zeker nog zat kan dragen... geen probleem. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:32

Vergeet niet dat een toename in lengte ook altijd een toename is in gewicht. Een Fjord kan een hoop hebben, maar ook 1.80 is op een Fjord wel de bovengrens, en dan nog altijd een slank persoon.
Wat je ook niet moet vergeten is dat paarden en pony's over het algemeen hier in Nederland ook te vroeg worden ingereden, 5 jaar oud is voor een laatrijp ras (denk: Fjorden, shetten, Haflingers en barokke rassen) vroeg genoeg om op te gaan zitten, 4,5 jaar vind ik met Warmbloed- en Volbloedrassen een goede leeftijd.
Ook dat beïnvloedt de draagkracht op een negatieve manier, en ik vind dat wel iets om mee te nemen.
Ik vind over het algemeen 40 kg voor een shet de bovengrens, voor een Fjord ligt die dacht ik op 80 kilo. Boven de 90-100 is eigenlijk te zwaar voor iedere warmbloed.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:35

GEEN GEZICHT!! Maar dat weet ik zelf ook wel (A). Als men niet
te zwaar is vind ik het verder geen probleem

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:26

Ik ben zelf 1.63 en mijn pony 1.32 wel breder type.

Voor het plaatje ben ik te lang en toch krijg ik van
stalgenoten en voorbijgangers te horen dat we er
super uitzien samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:52

Tja, idd te groot voor het plaatje, maar jullie zijn een leuke combinatie. Wat een schitterende pony is Bonita trouwens!! Kwijl Kwijl Wauwie!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:17

Chocotof schreef:
Ik ben zelf 1.63 en mijn pony 1.32 wel breder type.

Voor het plaatje ben ik te lang en toch krijg ik van
stalgenoten en voorbijgangers te horen dat we er
super uitzien samen.

Dat zal ook wel door je rijstijl komen? Als het er vriendelijk uit ziet, helpt dat ook veel Knipoog
Daarbij is hij natuurlijk wat brder gebouwd Cool

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:38

inderdaad. mijn beestje is 1,52 meter, en ik ben 1,63 meter. dan ziet het er nog normaal uit ook, voor het plaatje zou ik zowiezo geen kleiner paard kiezen, al zou het in principe wel kunnen...

pamelaatjee

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:47

heej,
ik had ook een verzorg schetje en daar was ik ook te groot voor hij had atrosse Huilen ik kon bijna mee lopen dus ik rij der ook niet meer op en ik zat ook niet goed in mijn houding!

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:24

ecxht zielig wist niet dat parden atrose kunnen hebben:D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:15

Yamcha schreef:
Vergeet niet dat een toename in lengte ook altijd een toename is in gewicht. Een Fjord kan een hoop hebben, maar ook 1.80 is op een Fjord wel de bovengrens, en dan nog altijd een slank persoon.

meen je dat echt?
ik ben 178 cm lang, en weeg 59 kilo, en mijn fjord is 14 jaar oud, en 136 cm lang, breed gebouwd met korte benen.
nu ze afgevallen is steken mn benen er wel een eindje onderuit, maar ik kan er toch wel op rijden lijkt me??
mijn lengte zit m vooral in lange benen.merrie heeft bij mijn weten nog niet veel gewerkt onder het zadel, is fokmerrie geweest, en dus al lang netjes uit gegroeid.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:31

Marigold schreef:
Yamcha schreef:

meen je dat echt?
ik ben 178 cm lang, en weeg 59 kilo, en mijn fjord is 14 jaar oud, en 136 cm lang, breed gebouwd met korte benen.
nu ze afgevallen is steken mn benen er wel een eindje onderuit, maar ik kan er toch wel op rijden lijkt me??
mijn lengte zit m vooral in lange benen.merrie heeft bij mijn weten nog niet veel gewerkt onder het zadel, is fokmerrie geweest, en dus al lang netjes uit gegroeid.

Joh ik vind het ook onzin. Ik ben zelf 1.77, gemiddeld een kilootje of 55 (ok wel vrij extreem weinig, maar al was ik 65 kilo...). Ik heb zelf een merens, ouderwets type van 1.47. De enige die er niet op kan rijden is mn vriend van 2 meter, dat is echt net effe te lang. Tot ongeveer 1.90 gaat prima.
Toevallig heb ik deze vakantie op een fjord gereden. Ze scheen nogal sterk te zijn en of ik er mee het bos in wilde. Dat beestje zal ook zo'n 1.35 hoog geweest zijn. En het was misschien niet mooi (ze was ook niet enorm), maar ze heeft verder totaal geen last van me gehad, dat weet ik toch wel heel zeker.

Daarbij in mijn ogen moeten sommige mensen ook wel wat te zeiken hebben. Iedereen haalt hier allerlei rassen aan en weet ik t. Kijk naar de IJslanders waar mannen van 1.80-1.90 op zitten. Benen richting voorknieën van die paarden. En staat nou juist niet de IJslander er om bekend dat ze nooit wat hebben? En dat ze ook gerust 25-30 worden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:38

Ik vind het niks met zeiken te maken hebben Myra1, maar met voorzichtigheid. Waarom de grens opzoeken bij een paard of pony? De kans is gewoon groter dat je 'm dan kapot rijd.
Een paard kan zelf niet aangeven wanneer het te zwaar is. Hij kan bijv ook niet denken om zuinig te zijn met z'n eten, om het te verdelen over de dag....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:47

Grens? Welke grens? Een grens vind ik met 2.5 een zadel erop gooien, rijden in een zware bak, weinig tot niet buiten komen.... Nee dan ben jij eigenlijk al over de grens.

Een gezond paard met een ruiter die normaal stil kan zitten heeft echt geen last van 10 extra centimeters, dat is natuurlijk onzin.

Mensen die bijna kunnen meerennen heb ik dan weer geen goed woord voor over, want dat kan niet anders dan hinderen, hoe goed of slecht jij ook kan zitten. Maar met die 10 extra centimeters hoef jij zeker geen hinder te vormen voor je paard.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:47

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 28-02-24 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:48

En iedere (goede) paardeneigenaar ziet weldgelijk wat wel en niet te zwaar is. Hoe subtiel ook, aangeven zullen ze het altijd.