Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:40

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:41

Antheman schreef:
Bedoel je door de modder en plassen draven?
Dat lukt ons prima.

nee, met een vaartje van dik 30 km per uur (crosstempo is een behoorlijk vlotte galop) over weilanden e.d. incl behoorlijke sprongen. Niet banketstaaf bedoeld trouwens, meer om aan te geven wat er verwacht wordt in een cross.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:42

Antheman schreef:
Djilan,

Uit welke hoek komt Margriet dan? Ik ken haar naam wel, maar hoe ze denkt verder weet ik niet.

Zij geeft de HBO opleiding tot Natuurgeneeskundig Veterinair en heeft de boeken geschreven:
Bachremedies voor Honden en Paarden
Natuurgeneeskunde voor Honden en Paarden
Aromatherapie voor Honden en Paarden

Zij houdt haar paarden ook natuurlijk. Geen ijzers, een stuk natuurgebied als weiland enz. Maar ze denkt goed mee met de mogelijkheden die een eigenaar wel of niet heeft voor zijn paard.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 01-12-04 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:42

Citaat:
AtM en smurf, was dat echt op hoge snelheid?

vast niet zo snel als jij gaat, maar die snelheden haal ik niet met een paard van 750 kilo die maar 1.55 hoog is, de mijne is meer een diesel, als ie eenmaal op gng is, gaat ie gewoon door, en hoe de bodem dan is, maakt niets uit, hij sjouwt gewoon op zand, gras, modder, puinpaden, asfalt, kinkers en glijdt eigenlijk nooit meer uit.
Vorig jaar toen ie nog 4kant op ijzers stond was dat wel anders, vooral op asfalt lag ie regelmatig bijna in spagaat Scheve mond

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:44

Antheman, zou je die samenstellign voor me willen neerzetten? Dan kan ik mijn voerman er eens naar vragen. Maar zit daar niet de verboden stof 'Ethoxyquine' in dan? Ben er op zich in geinteresseerd. Mijn voerders zijn natuurlijk en zonder deze schadelijke stoffen. Lang naar gezocht en gevonden. Iets natuurlijks en toch een goede toevoeging.

Ik ben het zeker eens hoor met zoveel mogelijk natuurlijk. Een van de redenen dat wij naar Drenthe verhuisden was het feit dat ze 24 uur konden kiezen of ze binnen of buiten wilden staan. Verder het feit dat je alles in eigen hand hebt. Ze hebben alle dagen hun eigen beweging, ruwvoer zoveel ze willen en op dit moment omdat ze niet werken krijgen ze ruwvoer met wortelen. Ik heb als maaltijd (ook om het ritme er wel in te houden) Fibergy (is ook ruwvoer) met wortelen. Dus ik hoef ze niet te ontregelen zeg maar als ze in het seizoen weer op wat krachtvoer gaan.

DAnk je alvast voor dat overzicht.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:46

Antheman schreef:
Bedoel je door de modder en plassen draven?
Dat lukt ons prima.

Hangt denk ik ook van het paard af. Mijn zwarte glijdt zonder ijzers nooit uit. Mijn witte daar moet ik altijd mee uitkijken Haha!.

Morrie

Je hebt ook nog Liga, dat is hetzelfde als Aura maar dan in brokjes-vorm, er zit zelfs nog minder eiwit in.
In 1 Aura koek zit evenveel mineralen en vitamines als in 1 kilo basisbrok.

Ik heb de verpakking niet meer, die koeken meuren nogal in de auto, dus ik heb ze in een voerton in de trailer staan, afgesloten, want de muizen zijn er ook dol op

Lielle

smurf schreef:
vast niet zo snel als jij gaat, maar die snelheden haal ik niet met een paard van 750 kilo die maar 1.55 hoog is, de mijne is meer een diesel, als ie eenmaal op gng is, gaat ie gewoon door, en hoe de bodem dan is, maakt niets uit, hij sjouwt gewoon op zand, gras, modder, puinpaden, asfalt, kinkers en glijdt eigenlijk nooit meer uit.
Vorig jaar toen ie nog 4kant op ijzers stond was dat wel anders, vooral op asfalt lag ie regelmatig bijna in spagaat Scheve mond

wederom, niet banketstaaf bedoeld. Ik ben gewoon benieuwd naar vergelijkbare ervaringen.

Djilna

Van die Aurakoeken Faas? Die heb ik ook.
Zit geen Ethoxiquine in. Pavo gebruikt alleen BHT.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:48

Don lust ze de ene keer trouwens wel en de andere keer niet Haha!
Raar beest.....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:49

Citaat:
PAVO Gædingar Aura: De aanvulling van vitaminen en mineralen voor uw IJslander
PAVO Gædingar Aura: Productinformatie
Adviesgift PAVO Gædingar Aura voor uw IJslander wanneer u geen krachtvoer geeft
Belangrijkste grondstoffen in PAVO Gædingar Aura
Antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over PAVO Gædingar Aura

PAVO Gædingar Liga: Het krachtvoer voor IJslanders
De belangrijkste grondstoffen die gebruikt worden in Liga zijn tarwe, gerst, lijnzaad, IJslands gras en luzerne, grondstoffen waarvan bekend is dat IJslanders ze erg graag eten. Door deze grondstofkeuze is het eiwitgehalte in PAVO Gædingar Liga erg laag. Hierdoor is het voer een ideale aanvulling op het weide- en ruwvoerrantsoen voor IJslandse paarden. Door de goede structuurwaarde van het voer (14% ruwe celstof) wordt ook de darmgezondheid extra gestimuleerd. Maar misschien wel het meest belangrijke verschil met 'normaal' krachtvoer is het gehalte aan vitamines en mineralen: aan het voer worden 2 maal zoveel vitamines en mineralen toegevoegd als aan normaal krachtvoer, exact in de verhouding die voor IJslanders optimaal is. Kijkt u maar eens naar de gedeclareerde gehaltes aan vitamines, koper, zink, selenium en niet te vergeten biotine. Vitamines en sporenelementen die een IJslander nodig heeft voor een goede gezondheid, een gezond haarkleed en een uitstekende hoefontwikkeling. Allemaal in een dosering die is uitgekiend voor uw IJslander.

PAVO Gædingar Liga wordt bij de productie van het voer geëxpandeerd. Het voer krijgt daarbij een zeer korte hittebehandeling onder hoge druk. Voordelen van dit productieproces zijn dat het voer uitstekend verteerbaar wordt, dat alle eventueel aanwezige kiemen gedood worden en dat er erg goede pellets gemaakt kunnen worden, zonder meel.

PAVO Gædingar Liga: Productinformatie
Voedingsstoffen
Ruw eiwit
10,0
%

Ruw vet
3,0
%

Ruwe celstof
14,0
%

Ruw as
8,0
%

Zetmeel & suiker
27,0
%

VEP-1997
760
eenh./kg

VREp
70
g/kg

Vitaminen (per kg product)
Vitamine A
18.750
IE

Vitamine B3
2.300
IE

Vitamine E
375
mg

Vitamine B1
38
mg

Vitamine B2
30
mg

Vitamine B12
375
mcg

D-Biotine
375
mcg

Mineralen / Sporenelementen
(per kg product)
Calcium
0,8
%

Fosfor
0,4
%

Natrium
0,5
%

Magnesium
0,3
%

Koper
30
mg

IJzer
98
mg

Zink
180
mg

Seleen
0,5
mg

Eigenschappen
- zeer smakelijk
- Laag eiwit
- Dubbele hoeveelheid vitamines en belangrijke mineralen per kilo krachtvoer
- Niet teveel energie
- Ook zeer geschikt naast kuilgras en hooi

Toepassingen
- Speciaal voor IJslandse paarden
- Met weinig kilo's wel de juiste vitamines en mineralen
- Ook geschikt voor dragende merries en jonge Ijslanders in de opfok
- Uiteraard ook te gebruiken voor andere "sobere" rassen als Shetlanders, Haflingers, Fjorden etc.

Verpakking
- Zakgoed 25 kg
- Los (silo) v.a. 2000 kg

PAVO-Gædingar Liga advies in kilo's per dag
IJslander 300 kg
IJslander 400 kg
IJslander 500 kg

Geen arbeid
1,0 kg
1,5 kg
2,0 kg

Lichte arbeid (2-3 ritten per week)
2,0 kg
2,5 kg
3,0 kg

Gemiddelde arbeid (dagelijks rijden en/of trainen)
2,5 kg
3,0 kg
3,5 kg

Belangrijkste grondstoffen in PAVO Gædingar Liga
- IJslands gras
- Luzerne
- Gerst
- Tarwe
- Graanbijproducten (tarwe/mais)
- Lijnzaad
- Plantaardige Olie
- Melasse

Belangrijkste verschillen tussen PAVO Gædingar Liga en normale krachtvoeders
Wanneer U de samenstelling van Liga vergelijkt met normaal krachtvoer, dan zullen u een aantal zaken opvallen:
- het lage eiwitgehalte
Liga heeft een eiwitgehalte van slechts 10%. Het is bijna niet mogelijk om een granenrijk krachtvoer te maken met minder dan 10% eiwit. Voor IJslanders is het belangrijk om via het krachtvoer weinig eiwit binnen te krijgen aangezien in Nederlands ruwvoer (gras/hooi/kuil) al erg veel eiwit zit.
- een hoge structuurwaarde (met 14% ruwe celstof)
Voor de darmgezondheid van IJslanders is het belangrijk veel structuur aan te bieden. Met grondstoffen als IJslands gras en luzerne is Liga een structuurrijk krachtvoer. Aan de kleur van het krachtvoer (groenige brok) is dit ook te zien.
- zeer hoge vitamine- en mineralengehaltes per kilo voer
Normaal krachtvoer wordt samengesteld met de wetenschap dat paarden 3 tot 4 kilo krachtvoer per dag krijgen. Maar een IJslander krijgt maar 0,5 kilo tot hooguit 2 kilo per dag. Vandaar dat in Liga per kilo extra veel vitamines en mineralen bevat, zodat ook bij lage krachtvoergiften de behoefte volledig gedekt wordt.
- geen haver -> een energiearm krachtvoer
Haver bevat relatief veel eiwit en energie. Daarom past Haver eigenlijk niet in een IJslander-dieet.
- lijnzaad en plantaardige olie: goed voor huid en haren
Ten opzichte van "normale" paarden hebben IJslanders meer voedingsstoffen nodig voor het onderhoud van de vacht. Met name in de periode waarin de vacht wisselt is de behoefte aan meervoudig onverzadigde vetzuren (lijnzaad), essentiële (zwavelhoudende) aminozuren en vitamine B complex extra hoog.
- zeer smakelijk: granen en IJslands gras
Door de gekozen grondstoffen is Liga erg smakelijk. De opname van het voer is daarom ook zeer goed.

PAVO Gædingar Aura: De aanvulling van vitaminen en mineralen voor uw IJslander
De gezondheid en de prestatie van paarden hangt sterk samen met de voorziening van vitaminen, mineralen en sporenelementen. IJslandse paarden krijgen over het algemeen vrij weinig tot soms zelfs geen krachtvoer. Denk alleen maar eens aan alle jonge IJslanders die in begrazingsprojecten staan. Maar ook IJslanders die op rust staan krijgen vaak weinig krachtvoer (0,5 - 1,0 kilo per dag). Daardoor kan de voorziening van de vitamines, mineralen en sporenelementen in het gedrang komen. Bij met name rantsoenen die uitsluitend bestaan uit ruwvoer (hooi of kuil) wordt de behoefte aan deze belangrijke voedingsstoffen niet gedekt als de paarden verder niet bijgevoerd worden.

PAVO Gædingar Aura is een complete aanvulling op zowel het zomerrantsoen (alleen gras) als het winterrantsoen (hooi of kuil) voor uw IJslander. Met 1 Aura koek per dag wordt keurig voorzien in de dagelijkse behoefte aan alle belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen die uw IJslander nodig heeft. U geeft met 1 koek de hoeveelheid vitamines en mineralen die u normaal geeft wanneer u uw paard 1,5 - 2 kilo krachtvoer geeft.

PAVO Gædingar Aura: Productinformatie
Voedingsstoffen
Ruw eiwit
10,0
%

Ruw vet
3,0
%

Ruwe celstof
14,0
%

Ruw as
8,0
%

Zetmeel & suiker
27,0
%

VEP-1997
760
eenh./kg

VREp
70
g/kg

Vitaminen (per kg product)
Vitamine A
18.750
IE

Vitamine B3
2.300
IE

Vitamine E
375
mg

Vitamine B1
38
mg

Vitamine B2
30
mg

Vitamine B12
375
mcg

D-Biotine
375
mcg

Mineralen / Sporenelementen
(per kg product)
Calcium
0,8
%

Fosfor
0,4
%

Natrium
0,5
%

Magnesium
0,3
%

Koper
30
mg

IJzer
98
mg

Zink
180
mg

Seleen
0,5
mg

Eigenschappen
- PAVO Gaedingar Aura zijn vitamine en mineralen koeken
- Eén koek weegt ongeveer 170 gram. In één Aura plak (1 kilo) zitten 6 koeken
- Eén koek bevat een dagdosis aan vitamines en mineralen voor een IJslander
- Met één koek geeft u de vitamines en mineralen die normaal in 1,5-2 kilo krachtvoer zitten
- Als complete aanvulling op het zomerrantsoen (naast gras) of op het winterrantsoen (naast hooi of kuil)
- Elke koek bevat een handvol lijnzaad

Verpakking
- Zakgoed, pak 15 Kg
- 90 koeken / pak

Toepassingen
- Speciaal voor IJslandse paarden. Ook te gebruiken voor andere "sobere" rassen als Shetlanders, Haflingers, Fjorden etc.
- Alle vitamines en mineralen en geen calorie teveel
- Ook geschikt om dragende merries en jonge IJslanders (bijv in opfok) iets extra's te geven

Adviesgift PAVO Gædingar Aura voor uw IJslander wanneer u geen krachtvoer geeft
Volwassen IJslander zonder arbeid
1 koek / dag

Volwassen IJslander met arbeid
1,5 koek / dag

Dragende merrie 2de helft dracht
1,5 koek / dag

Jonge veulens (1-2 jarig) in het land
0,5 koek / dag

Belangrijkste grondstoffen in PAVO Gædingar Aura
- IJslands gras
- Luzerne
- Granen
- Lijnzaad
- Mineralen en Vitaminen
- Melasse

bron http://www.pavo.nl/nl/ijs.htm#aura2

eigenlijk is het voor Ijslanders.... ach, Ijsland, Oostenrijk.... who cares Tong uitsteken

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:50

Citaat:
wederom, niet banketstaaflig bedoeld. Ik ben gewoon benieuwd naar vergelijkbare ervaringen.

maar ik heb geen vergelijkbaar paard en ik doe geen vergelijbare dingen, ik rijd door ieder terrein, neem een sprongetje mee als het er toevallig staat, maar als ik jouw foto's en filmpje zie Ziek dàt doe ik dus niet Lachen

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:51

Daaaaaaaaaank Haha!.

Ijslanders. So what. Ik geef in de zomer wel eens Hestamix van StHippolyt. Is voor ijslanders en zomerexceem.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:52

smurf schreef:
bron http://www.pavo.nl/nl/ijs.htm#aura2

eigenlijk is het voor Ijslanders.... ach, Ijsland, Oostenrijk.... who cares Tong uitsteken

Haha, mijne is een draver. Juist lekker toch Haha!
Vooral voor in de zomer dé uitvinding

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:55

allemaal Aura-voerders hier!
Ik krijg nog wel eens commentaar, dan roept er weer iemand dat koeienkoeken niet gezond zijn voor paarden, ze zien er inderdaad wel net zo uit, ze zijn alleen ietsje duurder Cool

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:58

smurf schreef:
maar ik heb geen vergelijkbaar paard en ik doe geen vergelijbare dingen, ik rijd door ieder terrein, neem een sprongetje mee als het er toevallig staat, maar als ik jouw foto's en filmpje zie Ziek dàt doe ik dus niet Lachen

Haha! Daarentegen durf ik Pablo bepaald niet als boomsleper in te zetten, ik dook er laatst al vanaf omdat hij gewoon een boomstam zag liggen Lips are sealed

mogelijk hebben wat PN-ers er wel ervaring mee? ik ben gewoon nieuwsgierig *LOL*

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:59

smurf schreef:
allemaal Aura-voerders hier!
Ik krijg nog wel eens commentaar, dan roept er weer iemand dat koeienkoeken niet gezond zijn voor paarden, ze zien er inderdaad wel net zo uit, ze zijn alleen ietsje duurder Cool

Bij mij op stal ben ik ook de enige, maar dat interesseert me niets Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:59

Mm vind dit wel interessant. Onvermijdelijke vraag: hoe duur is het (en hoeveel geef je er dan van)?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:01

Ik geef mijn draver er 1 per dag als hij dag en nacht in de wei staat. Hij krijgt het dan naast extra hooi.
Als ik weet dat hij een lange rit gaat maken krijgt hij geen koek, maar een kg muesli.
De kosten weet ik niet zo eigenlijk.....

Oja, die van mij staat nu ook op de IJslanderbrok Haha! Die kreeg ik nl gratis van Divoza in Heteren mee

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:02

een pak met *meen ik * 60 koeken (15 kilo) is rond de 25 euro en ik voer 1 koek per dag

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:09

Ach, hoevaak ik al niet uitgehoond en uitgelachen ben omdat ik zo bezig was met voer. Nee, hun voer dat was het helemaal. Maar dat mijn paarden lusteloos, dof en mager werden dat maatke niet uit. Ik had ze binnen een maand weer wat gezet toen ik weer eigen voer ging geven. Maar ik heb me er altijd wel rot bij gevoeld want er is wat om me gelachen hoor. Achter mijn rug, waar ik bij was, maakte niet uit. Maar voorlopig waren onze paarden wel de gezondste en vrolijkste die erbij stonden Knipoog.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:14

Vriendin liet me trouwens laatst ook iets van koeken zien. Maar dat waren er meer dan 100 voor iets van 18 euro. Wat dat nou was Verward

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:17

Misschien lijnzaadkoeken?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:19

Geen flauw idee

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:39

Fasel schreef:

Ik zou namelijk nog steeds heel graag willen weten waarom dekens slecht zijn voor hoeven. Ik heb daar nog steeds geen goede argumenten voor gezien. Wil niet zeggen dat het me niet interesseert.

Dat weet ik. Of nou ja, daar las ik laatst iets over op een site. Ik moet even heel diep spitten maar ik dacht dat dat door strasser gemeld was. Het had iets te maken met eiwitten. Maar verder is het helaas een klok en klepel verhaal Haha!

Omdat pride zo slecht is had ik toevallig net bedacht om dat volgend jaar maar eens uit te testen maar we zijn net terug van de fysio en er is dus iets anders aan de hand Bloos