De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:26

Wij gebruiken ook vlas! We zijn er erg tevreden over maar mijn paard is erg vervelend wat betreft poepen enzo. Als hij gepoept heeft, draait hij om en gaat hij het met zijn hoef of neus uit elkaar schrapen.. Ook loop hij heel de tijd rondjes in zijn box, en schraapt hij veel met zijn hoeven. ( Tsjah, het is een paard dat zich snel verveelt, daarom gaat hij ook zo veel mogelijk lekker naar buiten ) Zijn drollen zijn er dus niet makkelijk uit te halen en zijn box is ZO snel ZO vies Als wij alletwee de boxen tegelijk helemaal leeg halen en nieuw vullen, en na een week vergelijken we ze, dan is de box van mijn paard veel en veel viezer. En aangezien ik geen tijd heb om 3 x per dag de drollen eruit te scheppen.. Heeft iemand tips?

Pellie

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:47

nickyu, ewald een fries? nee een nrps!! voorheen werd er nooit gelegen in de boxen maar nu hij dat inene heeft uitgevonden doet hij 's nachts niks anders!

aanstampen heb ik ook al eens gedaan, ik liep als een turftrapper door de stal hielp ook niks. ik heb nu beide boxen weer flink aangevuld, eens zien hoe lang het redelijk gaat.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:45

Vanaf vandaag gaat mijn paard ook over van stro op vlas! Ze heeft een luchtwegprobleem, wat iedere winter weer opspeelt, ondanks het feit dat ze de hele dag buitenstaat.

Haar stalletje wordt de komende tijd een proefstation, aangezien er meer paarden bij ons op stal staan die gevoelige luchtwegen hebben en dus wellicht gebaat zijn bij een ander strooisel.

Als het goed is, ligt er vanavond een pallet met 18 balen vlas waar ik een maand of 3 mee moet doen. Ben benieuwd!

Nu staat mijn paard op een laag van zeker 25 cm stro, ik haal dagelijks de mest eruit en af en toe een natte plek. Strooi dagelijks stro bij. Als de laag te hoog wordt haal ik al het natte stro onderaan de laag weg.

Ze staat nu dus ook altijd droog en op een dikke zachte laag. In die zin verandert er waarschijnlijk heel weinig!

Wel is het zo dat het stro snel beschimmeld raakt, vooral aan de randen, dat moest ik altijd goed in de gaten houden en op tijd weghalen.

Nogmaals, ik ben heel benieuwd hoe dit bevalt, weet ook niet welk merk vlas we hebben, zal dat vanavond eens zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:24

Mieke; wat de luchtweg problemen betreft is het zeker beter om op vlas te gaan, stro heeft veel stof en zeker zoals jij al zei zijn schimmelplekken helemaal uit den boze voor paarden met luchtwegen problemen, succes!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:20

Nou, het is gelukt, ze staat op een dikke laag (ca. 20-25 cm) vlas. Ik heb 5 zakken Lavor in haar box gegooid (3 x 3m).

In het midden van de box liggen een aantal betontegels met gaten erin, zodat urine weg kan lopen. Omdat ik bang was dat het vlas er erg makkelijk doorheen zou gaan, heb ik over de gaten een heel dun laagje vies stro laten liggen, er kan dan toch urine doorheen, maar geen vlas. Even kijken of dit goed werkt.

Het leegstorten van de balen gaf evengoed nog even flink wat stof, dat viel me wel wat tegen. Ik hoorde van iemand die Linabox en sinds kort Linostar gebruikt, dat het helemaal niet stoft, dus wellicht is Lavor niet helemaal de juiste keuze voor mijn hoestige paardje.

Kaminka keek even raar op toen ze haar stal binnen liep, neus over de grond... maar er lag hooi in de hoek en dat was veel belangrijker!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:15

Ben nog steeds tevreden. Uitmesten is nog even wennen, heb wel zo'n speciale zaagselvork, maar evengoed blijft er nog veel vlas op liggen. Ben er nu achter dat je dan een paar keer met de onderkant van de vork op de grond moet tikken, dan valt het meeste vlas er wel tussen uit. Heb op dit moment last van een tennisarm, dus ben een beetje aan het pielen.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:44

Mijn paard staat gewoon op stro.
Een paard bij ons op stal staat geloof ik wel op vlas.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:11

Hee Mieke,
Dat stof bij de allereerste keer is inderdaad opvallend, maar dat is alleen de eerste 2, 3 dagen zo. Daarna is de stofvorming zo goed als weg. En je strooit de eerste 2 weken toch al niet bij (zeker niet met 5 pakken op 3x3m. ), dus komt wel goed hoor.

Je zult merken dat je na een week of 2 een soort 'ondervloer' gaat krijgen, wat bruiner is en meer 'vastgekoekt'. Die bodem moet je zo lang mogelijk laten liggen, en zeker niet los gaan trekken. Alleen wanneer het gaat soppen als je eroverheen loopt, haal je de natte plek eruit.
Met die onderlaag wordt het uitmesten een heel stuk makkelijk, omdat de toplaag mooi los is. Dan glijd je met de vork zo tussen onder- en bovenlaag heen en schep je zo de mest eruit.

Het vlas zal de urinedampen absorberen en insluiten. Je kan dus zonder probleem een urineplek tijden laten liggen. Net zolang tot het gaat 'soppen'.
Succes met de testperiode - ik hoop dat je paard er veel profijt van heeft!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:51

Het stoffige was eigenlijk al heel snel weg na het vullen van de box!

Het uitmesten vind ik wel een hele klus nu. Misschien moet ik een mestvork met iets minder tanden aanschaffen hoor, zodat het vlas er makkelijker tussendoor valt? Zit nu een beetje te medderen en neem nog veel vlas mee de kruiwagen in (vervolgens haal ik dat met mijn handen eruit, zonde toch om weg te gooien?)

Verder bevalt het prima tot nu toe! En het ziet er naar uit dat ik al snel een vlasgenootje erbij krijg hier op stal...

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:58

Hoi Meike, goed dat het vlas je bevalt. Hoest Kaminka al minder?
Ik mest mijn vlasstal gewoon uit met een ordinaire schop die mn vader ook in de tuin gebruikt, zo'n speciale vork heb ik niet. Ik pak daar gewoon alleen de mest mee weg, gaat prima.
Hebben jullie op stal niet bij toeval zo'n mestboy staan, zo'n harkje met zo'n bakje op een steel, die dingen zijn ideaal om je vlasstal mee uit te mesten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:32

Ik heb nu 1 paard 1,5 week op vlas staan.
Ik wil dus perse niet zo'n koek, dus als het wat vaster gaat worden op de urine plek, neem ik het er juist uit.
Dat deed ik ook al met het beukenzaagsel en ik merk dat dit nu met het vlas ook gaat lukken

Ik ben er dus prima tevreden over

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:32

Rieja wat een geweldige tip!! Volgens mij heb ik zo'n mestboy wel eens op stal zien staan, onder het stof in een of ander hoekje....

Misschien gaat het met een gewone schep ook wel, als die harde onderlaag is gevormd, nu lukt dat nog niet, het is allemaal nog te los.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:38

Zijn er ook gevallen bekend onder de vlasleem-gebruikers dat zij paarden hebben die vaker een hoefzweer hebben?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:40

Dat word van zaagsel ook gezegd.
Daar heb ik ook nooit last van gehad.
Maar wel een rede voor mij om niet te gaan potten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:52

Ik ken wel gevallen van paarden die op krullen of zaagsel staan, met hoefzweren. Schijnt dat bepaalde stoffen uit dat spul in de witte lijn van de hoeven kan trekken. Bij vlas schijn je dat juist niet te hebben is mij verteld.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:46

Ik heb de mestboy geprobeerd en dat beviel wel! De kleine mestbolletjes heb ik later met de zaagselvork nog tussen het vlas uitgevist, dat wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:03

runningkawa schreef:
Dat word van zaagsel ook gezegd.
Daar heb ik ook nooit last van gehad.
Maar wel een rede voor mij om niet te gaan potten

Het schijnt, dat zaagsel van merantie-hout, roodkleurig hout, vrij scherp is, en daardoor in de hoeven komt te zitten.
Ik pot overigens wel.
Mijn paard staat op allerlei-zaagsel, echt van dat afvalspul van de houtfabiek, en heb nergens last van.

Helaas kan hij niet op vlas, daar is ie allergisch voor, vind het wel mooi spul.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:52

Nou , het uitmesten gaat al een stuk makkelijker, nu de laag wat vaster is geworden. Mijn stalhouder is ook erg enthousiast. Gelukkig...

Komend weekend zal ik er voor het eerst wat vlas bij gaan gooien, maar het ziet er nog steeds heel keurig uit!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:59

Is hier iemand die Ecolin vlas gebruikt?
Even geen tijd om het hele topic door te spitten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:35

http://www.ecobodem.nl/ deze bedoel je denk ik? ik heb de ecolit geprobeerd en ben er weer mee opgehouden. ik heb 3 merken gebruikt en ik kon er geen goed pot-bedje van maken dankzij een paard wat veel gaat liggen en omhoog gaat. het werd geen vaste koek.

nu heb ik onbewerkte koolzaadstro, eens zien hoe dit met geurtjes is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:33

Ben nog steeds heel tevreden over mijn vlasstalletje.

Uitmesten lukt nu prima met de zaagselvork, heb de mestboy niet meer nodig nu de onderlaag een stuk vaster is.

Vanaf 4 april heb ik in totaal 6,5 baal gebruikt. De bedoeling is dat ik 3 maanden doe met 18 balen, denk dat dat wel lukt?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:50

Suzanne F. schreef:
Die van mij graaft, draait, rent en ploegt dr stal door. Die haalt alles door elkaar en overhoop. Graaft de voorkant en midden kaal en gooit alles tegen de achterwand. Dan is het echt niet goedkoper als stro....

zo 1 heb ik ook!!! wilde ook wel eens vlas uitproberen en dan vooral voor mijn paard! die is bont en tsjah dat witte is vaak vies! maar mijn paard word door vlas alleen maar viezer die ploegt der hele tijd stal om waardoor het vlas gewoon niet werkt! ik ben begonnen met 7 balen volgens mij in de stal en dan zou je de eerste 2 weken volgens mij niks bij hoeven te gooien...nou bij mijn paard was het na 1,5 week 1 groot zooitje! bij mijn pony is het wel heel erg netjes gebleven moet ik zeggen! maar die is zowiezo heel netjes op stal dus ik ga gewoon weer over op stro! voor mij veel goedkoper omdat wij het rechtstreeks van het land af kopen!

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:55

Ik heb 2 schimmels en die zijn op vlas veel witter dan op stro.
Ze staan er nu 1 1/2 jaar op en ik ben nog steeds heel tevreden. Ik heb er ook 1 die graaft, maar die ondergrond wordt steeds vaster en het graven wordt minder.
Ze liggen meer en van luchtjes hebben we geen last meer.

We gaan over een paar weken verhuizen naar Belgie en daar komt ook vlas in de stallen.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:11

Is het erg als een paard vlas opeet?

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:32

avanoort schreef:
Is het erg als een paard vlas opeet?

NOU EN OF !!!!
Zie mijn eerdere post: paard heeft bijna een week in de kliniek gestaan met ernstige koliek, door het eten van vlas !