Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 22:52

Mijn buurvrouw was vandaag voor het eerst naar mithras geweest. Had meteen de mestdienst gedaan. Sommige mensen zijn ook goud waard dan he
Afbeelding
Later is de hoefsmid nog geweest
Afbeelding
Fijn dat alles gewoon doordraaien kan

boedjang

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 06:42

Blacky94 je staat in uitgelicht met je mooie paardje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 06:49

Boedjang wat fijn dat ze dat doet!
Hoe gaat het nu met jou?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 07:35

Nouvel lief dat je vraagt.
Ja vanmorgen even hele dossier doorgelezen van het ziekenhuis. Poeh das nogal wat kapot en ontwricht.
Maar ook nog dingen in tact las ik. As vrijdag de operatie en dan in gips en hopelijk kan dan het lijf gaan herstellen. Het is uiteraard ongemakkelijk zo rond rijden in rolstoel in mn woonkamer maar ik doe wat ik kan. Dus gaat lang duren maar gewoon positief blijven en dan komt t vast goed

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 07:45

Bedankt voor de lieve woorden en tips allemaal! Ik denk dat het bij haar ook stressgerelateerd is. Ik ga het een keer proberen filmen. Wellicht word ik daar wat wijzer van. Les heb ik gelukkig wel. Zonder zou ik nooit haar zelf zadelmak gemaakt hebben, haha. De TRT methode lijkt mij ook interessant om te gebruiken. Vooral dan voor mijn rijpaard eerlijk gezegd. Maar momenteel kost het te veel energie om te focussen op filmpjes. Heb liever dat er iemand bij me staat om dat uit te leggen.

Boedjang, een dossier lezen kan soms inderdaad heel erg eng zijn. Maar ik vind het wel fijn om te lezen hoe je het allemaal oppakt. En Mithras ziet er precies wel heel chill uit?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:07

Furst
Doe je goed en rustig aan hoor
Ja mithras is op zich een koele rakker. Mits je er zonder zadel, met gladde handen van de manenspray op gaat klimmen en dan rodeo wil rijden.... haha. Ah arme jongen

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:37

Ik lees nog steeds mee hoor.
Alleen zijn er helaas wel complicaties geweest na de castratie.
Ik vond de wond niet mooi genezen, heb de dierenarts arts er twee keer bij gehad die heeft hem antibiotica gespoten en verdere plan van aanpak besproken.
Tot eergisteren het mis ging, de koker was enorm opgezet en Loki was super sloom. Gelijk koorts opgenomen en die liep op naar 39.2. Gelijk de dierenarts gebeld en die was er binnen een half uur.
Pony verdoofd en de wond open gemaakt en gespoeld, er kwam zoveel troep uit...
Gisteren ging het een stuk beter en was hij weer lekker wakker, geen koorts meer, 37.7.
Ik ben een beetje een zenuwachtig mens als het gaat om mijn dieren, en gelukkig zijn de dierenarts en ik bekend met elkaar.
Heel heftig allemaal.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 08:48

Nouvel, grappig dat ze qua maat en gewicht zo dicht bij elkaar zitten! En klinkt als een hele geslaagde zondag met de paardjes. En wat is Trevo braaf met het zadel! Dat dekje staat hem echt fantastisch

Wadida, dat is schrikken. Gelukkig niks bezeerd. En paardrijden gaat toch met pieken en dalen, ook als ze ouder zijn, komt wel goed!

anvt_xx, fijn zo nuchter is met zadel!

ninaphilo, fijn alles zo relaxt gaat, leuke foto ook van jullie <3

Furst, gelukkig weer zo'n positieve ervaring, dat geeft vertrouwen!

Dee_Es, fijn ze zo nuchter is met dingen op haar lijf! Mijn instructrice heeft oa TRT method gedaan, zij heeft een western achtergrond verder. Zelf ben ik ook lid geweest. Vind het wel een hele fijne basis, zelf wel achter gekomen liever les heb dan online. Bedoel je hebt zoveel verschillende paarden dat een nuance een wereld van verschil kan maken en dat is natuurlijk in een online les programma ook niet op te nemen. Maar zeker niet verkeerd voor inzicht en je eigen ontwikkeling, ik heb TRT, Featherlight en Whitford gedaan online. TRT vond ik wel de duidelijkste.

Haf_Woezel, leuke foto met bouncy ding op z'n rug :D mooie maat heeft ie zeg!

Mellamoshan, lekker zo alleen met hem aan de slag kan! Je krijgt hem later vast vlug, niet zo bang voor.

boedjang, complexe operatie ook wel, hopelijk gaat alles goed en herstel voorspoedig. Fijn die hulp rond Mithras!

Blacky94, mooie bloesem foto! Mooi om te zien hoe jullie gegroeid zijn samen!

Wonkeydonkey, och wat schrikken zeg! Hopelijk geneest het vanaf nu dan wel gewoon mooi en voorspoedig.

Hier maandag een fotoshoot gehad met Hilea, erg benieuwd naar resultaat! Was wel een vuurdoop, want de hoefsmid kwam gelijk aan met mij, dus haar maar als eerste gedaan (heeft ook een hoefsmid trauma :+ ) en daarna klaarmaken terwijl 1 warm werd beslagen op de poetsplaats. Door fotograaf ging ook alles anders, maar ze heeft zich kranig gehouden en ook mooi te zien dat onze basis qua vertrouwen nu zo is dat het allemaal kan en zelfs nog kan rijden. Zaterdag stak iemand vuurwerk af, schrok zich dood maar ook mooi samen overleefd. Thomasso lekker mee gewandeld en gisteren beste kind van de klas met grondwerk, hij is zo licht op druk. Vanmiddag weer les, longeren en trailer laden. Wel jammer van het weer :o

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Wat leuk, zoveel reacties. Ik voel me in het zadel altijd stukken zekerder dan ernaast maar aangezien mijn baby nog geen zadel kent zal ik me toch iets meer moeten verdiepen in dat werk vanaf de grond. Ik ken hier in de regio niet veel instructeurs, les blijft natuurlijk het fijnst. Moet zeggen dat Dessa wel heel goed reageert op de TRT methode. Met de andere paarden vind ik het lastiger, die zitten al meer in patronen vast.

urosa, deel je een fotootje als je ze binnen hebt? Je maakt wel mooie stappen met allebei je paarden.

WD, jakkes dat is ook schrikken. Hopelijk wordt de ontsteking nu goed opgeruimd en hersteld hij snel.

Boedjang, respect voor je optimisme. Gelukkig wordt er ondertussen goed voor Mithras gezorgd.

ninaphilo, dat is precies wat mij er ook in aanspreekt! Ik was wat huiverig daar de overload aan reclame en grappige filmpjes maar als ik Dessa kan leren rust en ontspanning te vinden in zichzelf dan is dat natuurlijk fantastisch. Ze is echt nog heel speels en nieuwsgierig dus tot nu toe vindt ze alles 1 groot feest maar ook daarin mag ze iets meer rust en focus gaan vinden.

anvt wat super! Straks met het voorjaarsgras vullen ze ook wel weer op.

Wat super Furst! Wel vervelend van het steigeren tijdens het grondwerken. Wat zegt je instructeur daarover?

Blacky lekker bezig en wat een mooie foto! Knap hoor.

Dessa wil heel graag wat meer doen dus ik heb haar 2 dagen achter elkaar meegenomen in de bak. Het begint steeds vertrouwder te worden. Ik vind het nog wel vermoeiend, werken met zo'n jonkie. Ben toch een stuk meer alert dan bij mijn 22 jarige, al is die minder braaf met grondwerken :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Dat steigeren herken ik wel, alleen had ik dat zomaar als 'ras gerelateerd' geïnterpreteerd en niet als 'jonge paarden gerelateerd'.
Toen wij kennis maakten met de Akhal Teke was een van de eerste zaken die wij hoorden 'bokken niet, vluchten niet, maar steigeren wel'. Dat klopte ook. Ander ding is dat ze graag eerst even kijken en nadenken bij nieuwe situaties.

Vooral toen wij hem net hadden en hij ons nog niet kende was het antwoord 'steigeren' als hij het niet meer snapte of als het te veel werd. Op dit moment kent hij ons en wij hem waardoor 'steigeren' nauwelijks meer voorkomt als antwoord. We zien ook sneller de signalen als de emmer te vol wordt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

Dee_es ja intensief die ukkies he, wel fijn dat ze steeds vertrouwder gaat voelen

wonkeyDonkey jeetje wat sneu joh. Ah arm dier toch. Nu weer snel herstellen

Urosa ben benieuwd naar je foto's, jij vast ook