Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 12:49

Myrthee_ schreef:
Bedankt voor jullie adviezen/ervaringen! Ik ga even kijken wat handig is qua arts voor mij en een afspraak maken om te keuren :D

Van mij hoeft een tweejarige dan weer niet klinisch gekeurd te zijn. Alleen röntgenfoto's volstaan, want klinisch is natuurlijk een echt momentopname. Daar zie ik de meerwaarde niet perse van in en doen kopers toch vaak wel over.

Oh en ik vind het heel fijn als de röntgenfoto's in ieder geval op een kliniek gemaakt zijn en niet met een mobiel apparaat. Die kwaliteit is niet goed genoeg imo.

jazzejam

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:24

Hier ook ooit de tweejarige die ik te koop wilde aanbieden gelijk op de foto rond om + hals en rug door erkende kliniek laten doen. Idd met de reden die hier boven al worden genoemd.

Klinisch was wel een dingetje vond ik en heb dat ook eerlijk aangeven. Jonge net ruin in een opfokkudde pak je er niet even makkelijk uit. Dan zitten ze vol adrenaline en moet dan te beoordelen zijn door een arts :o Dat zal niet meevallen. Gelukkig werd daar geen probleem van gemaakt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:48

Klinisch is wel handig ivm een hartruis bijv.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 13:50

Ik ben er klaar mee

Eerste paard loog de meid over de africhting, kon niet eens recht uit maar ze zei wel L niveau.

Tweede paard afgekeurd op spat

Derde paard dacht ik goed te doen, recent volledig gekeurd. Blijf de rapport onjuist…

Paard kopen is wel echt gedoe…

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:02

Klopt naar het hart kon ook geluisterd worden net als de longen en de ogen. Maar volledig klinisch is net met jonge paarden erg lastig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 14:12

jazzejam schreef:
Klopt naar het hart kon ook geluisterd worden net als de longen en de ogen. Maar volledig klinisch is net met jonge paarden erg lastig.

Ja snap ik maar de basis dingen kunnen wel, oog, hart, longen, kijken of ze atactisch zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:11

Rug en hals zo jong is wel lastig, dat is nog vol in ontwikkeling en kan je nog niet alles op zien. Zelfs bij mijn 3,5 jarige zag je op die foto's nog plekken wat nog in ontwikkeling was, nogal logisch want dat is pas veel later 'klaar' qua groei. Voor een grote afwijking misschien wel al duidelijk, maar er kan echt nog van alles veranderen.

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:55

Vanochtend een hele leuke bezichtiging gehad! :D
We gaan van de week nog een keer, en als het nog goed voelt dan regelen we een keuring.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:42

Opvallend hoe slecht verkopers reageren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:16

Zonnetje81 schreef:

Ik deed altijd bellen ipv appen of mailen. Dat scheelde al heel erg :+ Maar ook dan kreeg ik sommige niet te pakken :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:24

c_alsemgeest schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ik deed altijd bellen ipv appen of mailen. Dat scheelde al heel erg :+ Maar ook dan kreeg ik sommige niet te pakken :')

Ze nemen gewoon niet op haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:26

Ja had ik ook vaak. Probeerde dan meestal op verschillende tijden te bellen of een SMSje of ze me terug konden bellen. Dat ging dan meestal wel goed. Al kreeg ik bepaalde aanbieders echt nooit meer te pakken :+

MyWishMax schreef:
Rug en hals zo jong is wel lastig, dat is nog vol in ontwikkeling en kan je nog niet alles op zien. Zelfs bij mijn 3,5 jarige zag je op die foto's nog plekken wat nog in ontwikkeling was, nogal logisch want dat is pas veel later 'klaar' qua groei. Voor een grote afwijking misschien wel al duidelijk, maar er kan echt nog van alles veranderen.

Ja zou idd bij een 2 jarige benen doen.
Volledige klinische kan in principe prima mits je, zoals ik al er boven aan gaf, een veearts hebt die echt verstand heeft van jonge paarden keuren.
Anders zou je het ook prima kunnen laten bij hart/longen/ogen, ataxie test.
De buigproef, voltes en opdraven zijn sowieso echt een moment opname dus dat kan ook prima zonder. Maar ook dat is bij een kundige arts met goede assistenten geen probleem.
Maar is in principe niet nodig. Schonen been foto's zouden voor mij genoeg zijn bij zo'n jonkie vooral met het oog op oneffenheden of ocd's etc.

Die van mij was niet groen, maar wel heel hysterisch met de buigproef. Kon al slecht stil staan, maar langer een been vasthouden vond hij al helemaal een drama. Niet omdat het pijn deed, maar omdat hij een beetje een paniek/woedeaanval kreeg als hij vastgehouden werd en dacht dat hij klem gezet werd. Duurde wat langer, maar met veel geduld hebben ze het prima uit kunnen voeren. En kwam hij er glansrijk doorheen zonder ook maar 1 pas slecht te lopen op alle 4 de benen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:48

Zocht hier nou iemand een goede fokmerrie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:16

Ik ben altijd geïnteresseerd in een goeie fokmerrie, spring richting :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 14:56

Het is dressuur :P

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:31

Zouden jullie een 2jarige ook al op de foto laten zetten als deze als jaarling op de foto is geweest? Of pas tegen de tijd dat ie zadelmak gemaakt gaat worden?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:25

Kim_W schreef:
Zouden jullie een 2jarige ook al op de foto laten zetten als deze als jaarling op de foto is geweest? Of pas tegen de tijd dat ie zadelmak gemaakt gaat worden?

Waarom zou je een jaarling op de foto zetten? Had de verkoper daar een aanleiding voor om dat al te doen?

Hier gaan ze met 2,5 als ze uit het land komen op de foto (rondom), zodat we met zadelmak maken en eventuele verkoop niet voor verrassingen komen te staan. En als er eentje gecastreerd moet worden waar een eventueel chipje zit, dan kan dat in 1 keer mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:37

Als je doe 2 jarige wil kopen zou ik het wel doen ja

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 20:42

Ik zit te kijken voor een 2 jarige. Deze is nooit op de foto geweest. Keuren kan. Wil sowieso benen maar twijfel of rug en hals. Hoeveel kun je daarvan zien? Ze zijn nog zo erg in ontwikkeling.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:40

Zou dat even met een VA overleggen, rug en hals is lastig omdat er inderdaad nog zo veel activiteiten en ontwikkeling in zit. Benen zijn beter te beoordelen zoals er bv ocd of oc te vinden zijn.

Jonger zou ik inderdaad ook niet op de foto zetten, dan kan je er niet genoeg van zeggen omdat dan ook alles in het been gebied nog veel meer in ontwikkeling is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 21:52

Bij mijn 3,5 jarige kreeg ik wel te horen dat hij niet jonger had moeten zijn. Maar ik zou dat idd overleggen, misschien kunnen ze extreme dingen wel al zien. Alleen zegr het dus niet alles over hoe het is als ze volgroeid zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:19

Een jaarling op de foto! Daar ging ik als verkoper niet in mee sorry,. Het moet niet gekker worden

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:23

Padoertje schreef:
Kim_W schreef:

Waarom zou je een jaarling op de foto zetten? Had de verkoper daar een aanleiding voor om dat al te doen?

Omdat dit werd vergoed vanuit het kwpn omdat er een jonge hengst werd gebruikt. Helemaal schoon op de fotos, dus conclusie was dat ocd niet genetisch aangelegd is bij die 2jarige. Alles wat nu ontstaat zou dus dmv trauma zijn. Maar hoe zinvol is het dan om met 2 jaar op de foto te zetten, want in dat jaar tijd dat ze nog in de opfok staan kan er nog zoveel gebeuren dat je dan voor het inrijden wéér opnieuw foto's moet maken. Of zie ik dat verkeerd?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:28

Er zijn veel mensen die ze met 2 al ophalen uit de opfok. :j

Maar goed, ook een röntgelogische keuring is een momentopname. Paard kan met 2 of 3 gezond zijn en met bv 5 niet meer.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:26

Bij mij is een 10 maand oud veulen op de foto gezet door kopers, en een jaarling compleet incl rug en hals. Ik dacht ook waarom?