Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:53

Wat leuk ik kom mij ook melden met mijn hengst. hij is van 25 juni dus 1ste kerstdag is hij precies 2,5 jaar. hij is het 2de veulen van mijn merrie en zijn volle broer van 8 heb ik ook nog in mijn bezit. Zijn naam is Rebel of june en is een kwpn zijn afstamming is Valdez x Tuschinski. Nu dan wat foto's van de knappe man

Net geboren
Afbeelding
Afbeelding

Een paar dagen oud
Afbeelding

Vorige week
Afbeelding

En ook ff een van zijn knappe broer
Afbeelding

Daihyo

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:18

Wat een klein en fijn hoofdje heeft hij <3

Deken training
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:22

Hey, 4 benen aan de grond en een deken op en ze kijkt niet heel erg over de rel? Je boekt progressie!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:21

Mijn bijrijdster vandaag. Oefening en herhaling baart kunst zullen we maar zeggen :+
Alhoewel de laatste keer alweer een paar weken geleden is. Maar het is wel blijven hangen dus. Vooral daar ben ik wel blij mee. :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:24

Rocamor schreef:
Hey, 4 benen aan de grond en een deken op en ze kijkt niet heel erg over de rel? Je boekt progressie!!

Weet je zeker 4? Ik zie er maar 3! Haha
Maar super fijn dat de deken nu beter gaat!

En alsjeblieft niemand het topic verlaten, vind het erg leuk om alles te lezen. Al ben ik vooral stille meelezer op dit moment, maar ik lees wel alles. :j

Mijn 2,5 jarige hengsten doen het heel goed. <3

1 van de 2 mannen.
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:12

Misschien reageerde ik ook wel onnodig heftig. Ik ben ook erg gevoelig op dit soort dingen. Maar ik heb me er echt wel rot om gevoeld gister en dat lijkt me niet de bedoeling van dit topic. Vandaar dat ik onder de meelees steen verdwijnen. Dan kan ik wel tips eruit halen waarvan ik denk dat ze handig kunnen zijn :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:22

Niet doen Zertab, zie het als een leermoment voor ons allemaal.

Ook dit soort dingen zien we bij de paarden: we / zij snappen het ook niet altijd even goed

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:30

Hier ook een ietswat stille meelezer. En de afgelopen dagen niet naar Nicky geweest vanwege ziekte.
Afgelopen donderdag haar nog even meegesleept naar de poetsplaats binnen, appeltje gegeven en weer teruggezet in de paddock. Zeker omdat ze de poetsplaats toch wat spannender vind, is zoiets simpels als dit perfect om weer positieve ervaringen op te bouwen! Een appeltje maakt alles goed :))

En over het hoeven krabben, super interessant om te lezen hoe dat gaat in opfokstallen en hoe jullie het aanpakken! Zeker niet makkelijk hoor, die hoeven.
Helaas heeft de eerste hoefsmid die ik voor Nicky liet komen niet zo’n positieve ervaring bij haar achtergelaten. Opzich ging het bekappen wel met een flinke bak voer, maar het ging toch altijd wel wat gehaast en gestrest. Daarnaast vond deze hoefsmid dat Nicky zulke goede hoefjes had dat ze maar 1x in het halfjaar bekapt konden worden. Dus die bekapper is 2x langsgekomen en toen verhuisde ik Nicky.
Maar die 2 keren waren genoeg om Nicky toch wat wantrouwig te maken tegenover hoefsmeden. Hoe ze Nicky bij de fokker hebben bekapt weet ik niet, misschien dat het daar ook al niet zo lekker liep, kan natuurlijk.
Helaas ook nog eens flink van hoefsmeden moeten wisselen ivm een aantal verhuizingen, dus dat maakt het ook niet makkelijker.
Nu eindelijk een bekapper gevonden die ongeveer elke 6 weken komt. Dus duidelijk een verschilletje met de 6 maanden van de eerste hoefsmid 8)7
Nicky blijkt ook niet zulke goede hoefjes te hebben, op het eerste gezicht lijken ze prima, maar eigenlijk hebben alle hoefjes, en voornamelijk achter, lange tenen. Plus nog wat andere dingetjes waar we rekening mee moeten houden.
Om haar hoefjes goed te ondersteunen maak ik ze regelmatig goed schoon wat veel tijd en geduld kost. Voor ons beide. Dit doet Nicky topbraaf!
Maar bij de bekapper vind ze het duidelijk lastiger om haar hoefjes op te tillen en lang omhoog te houden. Nicky is wat eenkennig en mist nog een stukje vertrouwen.
Maar met tijd komt dat hopelijk goed :j

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:47

Wat een leukerd Wennie19!
Haha Daihyo dat hoofd. Zo ik laat het toe. Zijn jullie nu klaar??
Quir wat een chique dier!
Jammer dat de topic wending je zo’n naar gevoel gaf Zertab. Ik volg je puppy graag hoor! En we kunnen inderdaad allemaal leren van elkaar.

Morgen worden de foto’s van Luna gemaakt. Ik hoop dat ik kan slapen vannacht. Vind het zo niet leuk. Maar beter dat we het nu weten als ze iets heeft dan dat ze met een half jaar training flink geblesseerd is. Haar halfbroer uit 2020 staat nu te revalideren na het verwijderen van een chip en dat schijnt erfelijk te kunnen zijn. Hopelijk niet aan moeders kant.

Ik moet even kijken hoe ik een filmpje kan plaatsen. We hebben een virtuele wedstrijd mee gedaan. Schandalig laag gescoord haha. Maar ze deed het super braaf en ik heb weer genoten.

Ja volgens mij doet hij het.
Dan gelijk maar vorige maand met onze pup eerste keer op vreemd terrein tijdens de clinic.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:05

Wat een leuk topic! Onze Rusty is van 24 juni 2021 en dus met kerst 2,5 jaar oud. Afgelopen zomer wat begonnen met grondwerk, tijdje niks gedaan en we zijn nu weer begonnen. We hebben hem sinds veulen dus veulen abc zat er al snel op. We leggen ook regelmatig een dekje of licht zadeltje op hem. Hij geeft nergens om!

Of we volgend jaar gaan beleren weet ik nog niet. We doen rustig aan en hij is nog zo aan het groeien. Ik wil in ieder geval volgend jaar de grondwerk basis er op zetten! *\o/*

Hij is een haflinger x ijslander x barrock pinto

Net geboren:
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen zomer:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij is echt een toverbal, in de zomer donker valk en in de winter is hij heel donkerbruin (zoals op de springfoto hierboven)
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:53

Wat voor methode/ video's boeken gebruiken jullie om jullie paard alles te leren?
Ik heb de "Fundamentals" van Clinton Anderson eigenlijk vind ik zijn manier van doen veel te grof/hardhandig dus ik doe het allemaal wat softer dan hij in zijn filmpjes. Verder ben ik me nu aan het verdiepen in de TRT methode van Tristan Tucker. Voor hoever ik het nu begrijp heeft hij een speciale jonge paarden methode en een voor paarden die veel spanning op bouwen. Ik ben bang dat de jonge paarden methode precies het zelfde zal zijn dan de fundamentals van Clinton Anderson dus ik denk dat ik voor de Methode voor het omgaan met stress wil gaan, niet dat ik zo een gestrest paard heb maar er zijn altijd momenten dat ze stress opbouwen en dan lijkt zijn methode me wel heel prettig.
Verder heb ik het boek Dressuur in de Hand en daar zal ik straks ook mee beginnen als hij het bit straks echt kent hier zal ik dan ook les bij nemen. Heeft iemand een idee waar ik duidelijke filmpjes van dressuur aan de hand vandaan kan halen?

Welke filmpjes boeken methode raden jullie aan ik vind het leuk om alles te bekijken en uit te kiezen wat bij mij/ons past.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:20

Hallo allemaal, mag ik me hier ook melden? Ik heb een haflingerruin van 3,5 die nu sinds een half jaartje 'thuis' uit de opfok is.

We hebben die tijd vooral gebruikt om te wennen aan elkaar, basis regels, smid, trailer laden en hij had een OCD waarvoor hij geopereerd is. Inmiddels allemaal achter de rug en je merkt dat hij toe is aan nieuwe dingen en meer leervermogen heeft dus we zijn nu (op ons eigen tempo) de jonge paardenchallenge van Tristan Tucker aan het volgen in combinatie met wekelijks een half uurtje grondwerkles.
Ik heb mijn vorige paard 22 jaar gehad en in die periode altijd verschillende methodes gecombineerd (haal datgene eruit wat voor mij werkt) en dat doe ik nu weer.
Dus qua grondwerken is het nu vooral een soort combi van de Emiel Voest methode en de TRT.
Daarnaast heb ik met mijn vorige paard super veel aan de hand gewerkt (NSCAH/ Bastiaan de Recht manier) dus ik wil hem nu ook eerst aan de hand gaan werken voordat ik er ergens in 2024 ga opstappen

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:10

Leuk je hier ook te zien :D
Knappe nieuwe topper heb je <3

Laten jullie allemaal je paard op de foto zetten? En dan alleen benen of ook hals en rug?

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 10:55

Ik heb hem volledig op de foto laten zetten, dus ook rug en hals.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:07

DDDara schreef:
Wat voor methode/ video's boeken gebruiken jullie om jullie paard alles te leren?
Ik heb de "Fundamentals" van Clinton Anderson eigenlijk vind ik zijn manier van doen veel te grof/hardhandig dus ik doe het allemaal wat softer dan hij in zijn filmpjes. Verder ben ik me nu aan het verdiepen in de TRT methode van Tristan Tucker. Voor hoever ik het nu begrijp heeft hij een speciale jonge paarden methode en een voor paarden die veel spanning op bouwen. Ik ben bang dat de jonge paarden methode precies het zelfde zal zijn dan de fundamentals van Clinton Anderson dus ik denk dat ik voor de Methode voor het omgaan met stress wil gaan, niet dat ik zo een gestrest paard heb maar er zijn altijd momenten dat ze stress opbouwen en dan lijkt zijn methode me wel heel prettig.
Verder heb ik het boek Dressuur in de Hand en daar zal ik straks ook mee beginnen als hij het bit straks echt kent hier zal ik dan ook les bij nemen. Heeft iemand een idee waar ik duidelijke filmpjes van dressuur aan de hand vandaan kan halen?

Welke filmpjes boeken methode raden jullie aan ik vind het leuk om alles te bekijken en uit te kiezen wat bij mij/ons past.

Ik pin niet vast op een methode, ik heb de TRT-Method, RS-Riding, maar ook heel veel boeken. Ik haal er uit waar ik aansluiting bij voel. Ik moest pas wel lachen, ik kwam in een oud boek een stuk tegen over voor het eerst op het paard stappen. Die ruiter op de foto vloog er bijna overheen.
Afbeelding

Mijn paard was al op de foto geweest en is daarna opnieuw volledig gekeurd incl rug hals, met extra foto's van de C6/C7 om ECVM uit te sluiten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:14

Welkom Liez en Liesbethje :D

Ik leer eigenlijk uit verschillende hoeken.
Volg een theoriecursus bij Takt, doe mee aan een jaartraject bij Horsepower, Lifepower, heb praktijkweekenden gehad bij Equine (waar mijn ene instructrice ook vandaan komt) en heb nog een instructrice die middels 4dimensions werkt :)

Daarnaast heb ik boeken van Parelli, filmpjes van Warwick Schiller, volg ik Zoë van Mourik en heb ik ook boeken van iemand wiens naam ik ff niet uit mn hoofd weet. Die heeft een hele serie van Biomechanica, Rechtrichten, Beleren (g)een kunst...

Ik probeer heel breed te kijken en overal op te pikken wat voor mij/ mijn paarden fijn werkt :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:19

Welkom allemaal! :)

Hier ook o.a. TRT, alhoewel ik nog wel flink wat te kijken heb. Hij had een leuke actie met Black Friday dus heb toen, op 1 nieuwe course na, alle courses en de basismethode gekocht. Heb ook het boek "Horse Brain, Human Brain" liggen welke ik eigenlijk ook nog uit wil lezen voor ik echt veel ga doen.

Ik wil die van mij rond februari op de foto zetten. Wrs zowel benen als rug en hals. Heb ik iig een "0-punt". Hoop dr dan in maart/april op te halen :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:33

Wat grappig dat boek. Als je zo je best moet doen om het paard niet te raken, zou ik er al niet op durven. Ik lag bij Sire juist eerst plat op zijn rug, mijn benen op zijn kont, voordat ik dacht "ik kan eigenlijk ook wel rechtop gaan zitten." Naar mijn idee is voor veel paarden het feit dat je ineens hoog achter/boven hun hoofd bent, spannender dan dat ze op allerlei plekken worden aangeraakt. Dat laatste vind ik in elk geval wel een voorwaarde.

Ik gebruik ook van alles wat. Heb nu de jonge paarden cursus van DressuurNatuurlijk aangeschaft. Niet dat ik dat 1 op 1 volg maar af en toe haal ik er wat inspiratie uit. Vooral de methodes die eerst goed grondwerk doen, spreken mij aan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:39

En Sire is niet op de foto geweest. Eigenlijk niet echt aanleiding voor geweest. Bij aankoop was hij net 2, toen vond ik dat er nog te veel zou veranderen én het was niet echt een voorwaarde voor de koop (ik had vooral met spoed een braaf weidemaatje nodig :D ) en nu laat hij niet echt iets zien waardoor ik zou twijfelen. Hij is wel door de osteopaat nagekeken en -gevoeld laatst voordat ik hem met ruitergewicht ging belasten. En de hoefsmid en de zadelpasser hebben er ook met hun deskundigheid naar gekeken uiteraard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:52

Bedankt voor de lieve reacties iedereen :)

Ik gebruik eigenlijk geen methode en probeer vooral te doen wat goed voelt en natuurlijk rekening te houden met de wensen van eigenaar.

Ik heb wel boeken liggen van Lisanne Thomas, beleren geen kunst. En over grondwerken. Ik merk dat ik daar niet echt inspiratie voor heb. Verder als mij volgen, achteruit, en stoppen kom ik niet. En dat gaat eigenlijk al best goed. Misschien dat ik vanavond al het opstapkrukje erbij pak als eerste kennismaking.

En ik heb geprobeerd hem te masseren in het begin maar daar had hij geen zin in :'). Misschien dat het nu beter gaat nu hij meer gewend aan mij is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:03

Zertab schreef:

Ik gebruik eigenlijk geen methode en probeer vooral te doen wat goed voelt en natuurlijk rekening te houden met de wensen van eigenaar.

Ik heb wel boeken liggen van Lisanne Thomas, beleren geen kunst. En over grondwerken. Ik merk dat ik daar niet echt inspiratie voor heb. Verder als mij volgen, achteruit, en stoppen kom ik niet. En dat gaat eigenlijk al best goed. Misschien dat ik vanavond al het opstapkrukje erbij pak als eerste kennismaking.

En ik heb geprobeerd hem te masseren in het begin maar daar had hij geen zin in :'). Misschien dat het nu beter gaat nu hij meer gewend aan mij is.

Ohja, Lisanne Thomas, die naam zocht ik :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:04

Ik vind pirelli oefeningen werken in vrijheid en de porcupine game erg tof om te zien. En inparkeren dat je kan opstappen.
Maar mijn paarden begrijpen het gewoon niet :+
Dus ik ga ze niet overvragen met oefeningen die ze toch niet snappen.

Doen het gewoon rustig aan zoals ik mijn draver ook beleerd heb.

ZosamajaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:51

Hallo! Mag ik me hier ook melden?
Pien wordt ondertussen steeds iets groter dus mag komend jaar wel wat gaan doen.

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:56

Sherivey schreef:
Zertab schreef:

Ohja, Lisanne Thomas, die naam zocht ik :)

Vind ik hele fijne boeken!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:23

Yep, zijn zeker fijne boeken :j