Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:17

Hier eindelijk een hoofdstel gevonden wat past. Jammer dat ik hem eigenlijk niet zo mooi vind (beetje lomp op zijn fijne hoofdje), maar goed. Passend voor het paard is leidend.

Heb nu een Rambo micklem in het bruin, maatje cob en heb dus gaatjes over. Snap er niks meer van, zeker aangezien erbij staat dat ze smal vallen. Nu nog een bitje halen. Had de teugels er ook bij besteld, maar die vind ik dus echt vreselijk, van die dikke rubber dingen.

Van de week even alleen bezig geweest. Balkjes stappen aan de hand, achterwaarts, lekker poetsen en wennen aan vliegenspray. Gek genoeg vindt hij het totaal niet spannend als ik naast zijn hoofd, mezelf inspuit. Zijn staart inspuiten is ook geen probleem, maar o wee als er nevel op zijn lijf komt. Paniek! Dus ik ben maar begonnen met de hoeven, dat ging nog. Rustig uitbouwen. En voor nu smeer ik hem maar in met zo’n anti vlieg waxbar. Dat werkt wel even, maar niet lang genoeg naar mijn zin. Maar het is beter dan niets. Is wel heel handig voor het hoofd.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:57

Wat maten betreft: daar valt geen peil op te trekken, heb ik gemerkt. Elk merk en type tuig lijkt anders te vallen. Heb er ook verschillende moeten uitproberen.

Paarden en spray is een ding, ja. Hier mocht ik ook overal sprayen, als er maar niks op de huid kwam. Nu is hij eraan gewend, dus met vliegenspul spuiten gaat goed. Alleen blijkt dat hij spuiten op de hoeven nog heel moeilijk vindt. Heeft een heel klein beetje rotstraal. Ik dacht: zinkzalf in een spuitbus is handig, minder geklieder, maar paard heeft besloten dat het doodeng is. Dus daar zijn we ook mee aan het oefenen. Zalf gebruik ik nu een spuit voor, dat mag dan weer wel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:11

Stille meelezer maar een tip voor de spray: Je kunt een oude spray fles vullen met water en dan daarmee oefenen zodat je geen vliegenspray/glansspray hoeft te verspillen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:14

Keer sprayen en gelijk click en snoepje erin. En idd oefenen met een oude spray fles :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:12

Snoepjes werken normaal als een tiet, maar bij de hoef wordt het een toch een ietwat langduriger proces. Gaat wel lukken hoor, zelfs de paard-etende tuinslang is nu geen probleem meer. Het moet soms even klikken in zijn hoofd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:08

Je kan ook de NH methode proberen: sprayen tot hij rustig blijft stilstaan, dan stoppen en belonen. En dan een paar keer herhalen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:52

Avalanche schreef:
Je kan ook de NH methode proberen: sprayen tot hij rustig blijft stilstaan, dan stoppen en belonen. En dan een paar keer herhalen.

Dat werkte hier bij mijn vorige paard het beste. Aan de lijn, en dan eerst vanaf een afstandje sprayen van het paard af, en dan steeds dichterbij komen. Paard mag wel weglopen, maar dan loop je er gewoon op dezelfde afstand achteraan en zodra die stilstaat dan stop je met sprayen en beloon je. Dat een paar keer herhalen en dan snappen ze het zo!

Maartje_M schreef:
Balen Azmay...

Ik heb 2 vragen voor jullie, ik wil even sparren/horen wat anderen doen:
1. longeren: hoe lang en hoe met een jonkie? Lis is in juni 3 geworden en we zijn een basis gaan leggen voor ik op vakantie ging. Daar was het doel zeg maar 3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom zonder stil te vallen of naar binnen te komen. Ik wil haar nu wat meer gaan oppakken, maar hoe lang/veel longeren jullie dan? Gezien de belasting op de cirkel en jonge botjes en gewrichten etc

2. Ik wil bitloos beleren. Begin ik beste gewoon met een sidepull dan? We zijn nog niet zo ver, maar ik zoek vast naar kerstcadeautjes O:)

Longeren kan ik niet dus doe ik niet.. _O- Lange lijnen wel maar dat is gewoon in de bak dus ook niet te krappe rondjes.
Bitloos zou ik inderdaad een sidepull mee beginnen. Je kunt ook een halster wat strakker doen en daar mee beginnen. Zelfde idee, mocht dat niet werken dan heb je geen geld uitgegeven aan een hoofdstel. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:00

we werken nu met een kaptoom, maar ze lijkt die druk op de neus nog niet echt te kunnen waarderen, dus misschien toch maar met een bitje beginnen :\

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:06

Die van mij vond de kaptoom de eerste 2 keren ook heel stom maar gaat nu prima :+ Met halster draaide hij steeds om dat was ook niks haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:21

met longeren (althans het begin wat we daar nu mee maken) vindt ze het prima. Maar als ik aan de hand werk en dus ook wat meer vraag op haar neus (ophouding maak bijvoorbeeld) dan is ze wel echt gepikeerd. Ze gooit nogal snel met haar hoofd en wordt echt een beetje nukkig dan. Ik vraag me af of dat gewenning is, of dat ze het echt oprecht niet fijn vindt

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:07

Ik kom weer uit mijn grot gekropen om weer is wat te plaatsen :')

Syoux is nu langzaam aan het werk. Ik denk dat we eens in de week 2 keer wat doen, waarvan 1 keer ‘rijden’ en een keer longeren. Als we al wat meer doen is dat longeren of buiten wandelen. Maar ik geef hem voornamelijk veel rust tussendoor. Ik heb geen haast met hem maar vind het fijn dat er eventueel wat knopjes op zitten voor als ik hem dan langere tijd stilzet.
We hebben ons eerste buitenritje ook al gemaakt, geen idee of ik dat al had gedeeld haha. Onder begeleiding van zijn grote broer was het geen probleem!

Vandaag was Sox weer fantastisch. Laatste keer vorige week deden we 1 heel rondje galop allebei de kanten maar nu konden we er al meerdere. Hij had er ook echt zin in en wilde zelf dolgraag! Zo werkwillig heb ik ze amper gezien <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:51

Ziet er goed uit hoor! Leuk dat ie het zo goed doet :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 07:59

Ziet er goed uit! En idd heel fijn dat ie het zo goed doet en braaf is <3

Odin staat weer even op een iets lager pitje.
Ik ben op vakantie geweest en ik heb vorige week z'n moeder moeten laten inslapen |(
Dus eerst dat een plekje geven voor ik weer verder met hem ga.
Gisteren een stukje gewandeld en dan merk ik toch wel dat hij ook wat van de leg is, dus dat is nu even geen goede combi

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:47

Daniquebyoux, wat zijn jullie goed bezig. Leuk dat hij zo werkwillig is en je al naar buiten kunt.

Diertjec, dat is ontzettend verdrietig. Doe maar rustig aan :knuffel:

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:54

jeetje diertjec heel veel sterkte. Heel goed van je dat je eerst dit gaat verwerken.

Ik kom ook weer onder mijn steen vandaan. Max in rijden gaat super goed!! hij is super braaf wel vind hij nog erg lastig en van achter mag hij nog wat sterker worden. Tot nu toe stappen en draven we alleen maar en hooguit 2x per week ongv klein half uurje.

Voor de rest grondwer/werk aan de hand of dagje vrij/wandelen. Wel heeft hij helaas wat last van singelnijd. Zadelmaker is geweest en die zegt dat zadel goed ligt. Ik had eerst een bates zadel maar die ligt niet goed. Nu mijn gaston mercier van mijn ander haf er opgelegd en deze is dus gevontroleerd en past goed op max. Zelf beter dan op mijn oudere haf maar die is ook wat afgevallen en zn bovenlijn is wat minder aan het worden door zn ppid en ouder worden.

Alleen nu dus wat las van singelnijd dit had hij al een beetje ook met een longeersingel. Maar maak me wel zorgen. Heb nu singel met bond een banaansingel deze was wat te kort, hopelijk past de langere singel wel.. Ook krijgt hij supliement voor zn maag.. Erg lastig dit

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:58

Sterkte diertjec, onwijs verdrietig altijd

Ik zou ook eerder denken dat ie misschien last van zijn maag heeft Pluto, is dat uitgesloten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:07

paljaslaura schreef:
Sterkte diertjec, onwijs verdrietig altijd

Ik zou ook eerder denken dat ie misschien last van zijn maag heeft Pluto, is dat uitgesloten?

niet 100% uitgesloten ik ga vandaag dierenarts over bellen voor advies. HIj staat op onbeperkt hooi en kan altijd wat eten. De lucerne heb ik al uit zn voer gehaald en het 'kribbe bijten' na het eten is al stuk minder. Het is ook stukje verkeerd aandacht vragen want inprincpe doet hij dat alleen als ik bij de stal staat en ik toevallig aan het kletsen ben en aandacht niet bij hem hebt.

Ik vind een maagscopie ook weer zo wat.. Hij heeft altijd wel last van mestwater enz gehad en dat heb ik nu onder controle dus dat is al een hele vooruitgang.

Ik geen nu sinds vrijdag de gastri comp van phytonics dus nog te kort om er wat van te zeggen. Verder is hij vrolijk, eet hij goed en heeft hij niet andere symtomen van maagzweer. Mestonderzoek is gister opgestuurd dus zal ik vandaag/morgen wel uitslag van krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:49

Daniquebyoux schreef:

Syoux is nu langzaam aan het [***]. Ik denk dat we eens in de week 2 keer wat doen, waarvan 1 keer ‘rijden’ en een keer longeren. Als we al wat meer doen is dat longeren of buiten wandelen. Maar ik geef hem voornamelijk veel rust tussendoor. Ik heb geen haast met hem maar vind het fijn dat er eventueel wat knopjes op zitten voor als ik hem dan langere tijd stilzet.
We hebben ons eerste buitenritje ook al gemaakt, geen idee of ik dat al had gedeeld haha. Onder begeleiding van zijn grote broer was het geen probleem!

Vandaag was Sox weer fantastisch. Laatste keer vorige week deden we 1 heel rondje galop allebei de kanten maar nu konden we er al meerdere. Hij had er ook echt zin in en wilde zelf dolgraag! Zo werkwillig heb ik ze amper gezien <3
[ [url=m/1dOC0V.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BIcNq4.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pKqvfp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KqPFmz.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rdPIAp.png]Afbeelding[/url] ]

Ziet er echt super fijn uit! :j

Heel veel sterkte diertjec.. :( Y;( Zijn ze altijd samen geweest? Geen wonder dat hij er last van heeft.. :(:)

Plutolover: ik zou ook denken aan maagproblemen. Hoe is hij met (hard) poetsen op de singelplek? Last van zadel toont zich ook vaak met opstappen. Als het echt alleen met aansingelen is denk ik toch aan de maag. Goed dat je het laat onderzoeken! Staat hij genoeg buiten?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:57

Captain schreef:
Daniquebyoux schreef:

Syoux is nu langzaam aan het werk. Ik denk dat we eens in de week 2 keer wat doen, waarvan 1 keer ‘rijden’ en een keer longeren. Als we al wat meer doen is dat longeren of buiten wandelen. Maar ik geef hem voornamelijk veel rust tussendoor. Ik heb geen haast met hem maar vind het fijn dat er eventueel wat knopjes op zitten voor als ik hem dan langere tijd stilzet.

[ [url=m/1dOC0V.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BIcNq4.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pKqvfp.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KqPFmz.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rdPIAp.png]Afbeelding[/url] ]

Ziet er echt super fijn uit! :j

Heel veel sterkte diertjec.. :( Y;( Zijn ze altijd samen geweest? Geen wonder dat hij er last van heeft.. :(:)

Plutolover: ik zou ook denken aan maagproblemen. Hoe is hij met (hard) poetsen op de singelplek? Last van zadel toont zich ook vaak met opstappen. Als het echt alleen met aansingelen is denk ik toch aan de maag. Goed dat je het laat onderzoeken! Staat hij genoeg buiten?

hard poetsen en guahsa vind hij niet erg. Met opstappen heeft hij geen probelemen. NEt dierenarts assistente gebeld. Ze zegt ook er zijn meerder medicatie maar wel prijzig. Ik ga het voorleggen aan de dierenarts en dan wordt je terug gebeld.

Ze snapt ook dat een maagscopie best hefig is aangezien andere symtomen niet van toepassing zijn

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:55

Mag ik me ook aansluiten? Over 2 weken komt mijn kleintje eindelijk thuis vanuit de opfok en dan parkeer ik hem direct op de stal waar hij straks ook beleerd gaat worden. Hij is in april 3 geworden, maar ik vond het wel lekker om hem nog een halfjaartje in de kudde te laten.

Ik heb zoveel zin om hem eens grondig te poetsen :=

Afbeelding

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:00

Thanks allemaal!
Captain; nee, eigenlijk alleen het eerste halfjaar van z'n leven en nu hij ook op dezelfde stal stond hebben ze denk een keer of 4 geneusd, maar dat was voornamelijk gillen vanuit de merrie hahah.

Balen Plutolover, hopelijk kan je iets vinden wat helpt.

Welkom Dieuwke! Spannende tijd ook :D

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:18

Wij hebben grote stappen gezet deze week!
Heb er ook al een split seconde op gezeten maar hij staat echt nog slecht stil :+ Dus dat moeten we na de castratie ook nog even goed oefenen

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:53

Leuk! Het begin is er.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:07

super leuk begin is er

Hier gaat het beleren zijn gangetje. Tot nu toe doet max het super goed. Oke de sturen is soms wat lastig. Maar we hebben een rem. Als hij wat engs vind is hij ook braaf. Schiet klein beetje weg maar niet in volle paniek. Wel vind hij leuk (zoekt hij steun) bij andere paarden haha als die in de bak rijden. Dan wilt hij graag daar naar toe.. Want ja op eigen benen lopen is toch best lastig..

Aan ene kant wel schattig maar andere kant niet de bedoeling natuurlijk. Gelukkig hebben stalgenoten er alle begrip voor haha.

Met mijn instructrice sprong hij zelf 1x aan in galop. Deed hij zelf want zijn er totaal nog niet mee bezig

zitten nu ongv 2x per week erop ongeveer half uurtje. En dat vind ik meer dan genoeg voor nu dan. Voor de rest doen we grondwerk of gewoon dag vrij.

Ik bedenk nu ik heb wel vele filmpjes op de telefoon staan maar echt rij foto's niet.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:36

Leuk Plutolover. Gaat toch best goed! Ik zit er ook ongeveer twee keer per week op, zo'n 20 minuten. Als we straks eens heel relaxed bezig zijn, ga ik er ook eens een galopje (of ja, een sprong of 2 is ook al goed) aan wagen.

Herkenbaar, ik heb ook zo goed als geen rijfoto's. Kan dus nergens pronken met mijn knappe slimme paard ;( .