Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:49

Ik kom mij hier ook graag melden!

Ik heb Abby en Dory die beide dit jaar drie worden.
Afbeelding
Ze zijn beste vriendinnen. Ook zijn ze beide al zadelmak, maar nog niet ruitermak. Wij lopen momenteel nog een beetje vast met het longeren met beugels naar beneden. Dat zorgt nog voor paniek.

Afbeelding
Afbeelding

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:12

Myrthee_ schreef:
Ik kom mij hier ook graag melden!

Ik heb Abby en Dory die beide dit jaar drie worden.
[ [url=m/vAt73V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze zijn beste vriendinnen. Ook zijn ze beide al zadelmak, maar nog niet ruitermak. Wij lopen momenteel nog een beetje vast met het longeren met beugels naar beneden. Dat zorgt nog voor paniek.

[ [url=m/monTFE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/97lEIM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom wat een leukerds!

loveslimpie

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:06

Welkom Myrthe!
Wat betreft de beugels, hoe reageren ze als je, terwijl je gewoon stilstaat, een beugel naar beneden doet en begint te klapperen en te wiebelen tegen de buik?

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 13:08

Welkom hier,

Ja gelukkig hier alleen cosmetische schade en verder niets dus dat is haar geluk. Als de sneeuw weer weg is mag ze naar huis dus dat is wel super fijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:27

M is voor het eerst even buiten geweest, aan de hand een uur op de wei. Heeeel veel bokkesprongen enz kwamen eruit...
Zooooo vervelend dat hij niet gewoon naar buiten kan nu, de wei is prima te doen. Maar alleen buiten zetten durf ik niet aan

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:33

Welkom Myrthee, ik zou zeggen doe het lekker rustig aan, zeker als ze nog drie moeten worden. begin lekker met grondwerken en het kennismaken met gekke dingen aan en om het lijf. Tijd zat :j

Wat een leuke foto's van jou en Bo Kimvicious!

Ook leuke scneeuwfoto's Cheyenne!

Hier staat het beleren even op pauze i.v.m. het weer, maar de paarden spelen lekker buiten (staan 24-7 buiten met inloopstallen. Dat geeft wel prachtige plaatjes!

Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier konden we ook letterlijk de stal niet uit :')
Vandaag hebben ze een pad gemaakt met de shovel dus konden we er weer uit.
Helaas ivm ijzers bij de merrie kan M ook niet naar buiten.
Paddock ligt ook zo vol sneeuw, net als de bak, dus daar kunnen ze niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:23

Leuke sneeuwfotos zo!

@myrthee: ik zou vanuit halt beginnen met beugektje naar beneden en zelf de beugel tegen zn buik aan houden en wat bewegen. Lady heeft de eerste keer flink gerend maar de 2e keer was het ineens heel normaal.

Ik heb helaas nog niks van de dierenarts gehoord. Paarden blijven nu ook binnen want het is niet verantwoord om de paarden buiten te zetten nu. Het is daar spekglad en de weides zijn helemaal omgeploegd en opgevroren nu. De staleigenaar zet ze nu dagelijks in de bak zodat ze toch nog wat kunnen lopen. En een stalgenootje van mij laat Lady er overdag een keer extra er uit samen met die van haar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:40

Misschien een optie om wel de riemen te gebruiken maar zonder beugels? Of de beugels met een beugel riem onder de buik door aan elkaar binden zodat ze niet kunnen klepperen?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:36

Dankjewel voor de tips! Dory reageert 0 op de beugels, maar die is heel nuchter. Abby durft wel naast me mee te stappen met de beugels omlaag. Beugels opsteken en omlaag doen is geen probleem. Maar zodra ze dan 'op eigen benen' moet gaan lopen raakt ze er mee in de stress. Nu is ze inderdaad nog geen drie, en doen we rustig aan. Dus voorlopig stappen we samen met beugels naar beneden en probeer ik haar steeds een beetje verder van me af te zetten.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:43

@Stitchlover, wat een heerlijke foto’s zeg! Genieten! Onze wei is onder de sneeuw nog hartstikke zacht en nat. Had ze er gister ingegooid maar dat was dus geen succes. Ze zakten zo weg.

Hier kunnen ze er dus helaas ook niet uit, er liggen enorme sneeuwduinen door de wind en de bak is daaronder keihard. We wandelen meerdere keren per dag met ze, soms een klein stukje draf aan de hand. Hopen dat het snel beter wordt..

Met de koude temperaturen in het vooruitzicht ben ik wel zo bang dat die van mij het koud gaat krijgen.. de rest heeft allemaal een deken om, maar zij kwam in november al met een dikke wintervacht aan dus heb haar niks om gedaan. Op zich is het bij ons in de stallen redelijk te doen (ze staat onder een hooizolder), maar ik wil niet dat ze het koud heeft :o Ik verwacht alleen grote paniek als ik haar nu ineens een grote deken omgooi.. als ik haar reactie op een dekje vorige week zag :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:57

Lijkt me niet dat ze het koud krijgen binnen met dikke vacht hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:12

Ik denk ook niet dat ze het zo snel koud krijgen als ze al een wintervacht hebben. Gewoon even goed in de gate houden. Die van mij begint sinds deze week al lichtjes te verharen :+

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:11

Hier staan ze ook met een mooie wintervacht Debbie. Wel staan ze minder buiten omdat ze het echt niet naar hun zin hebben. Normaal staan ze van 07:00-17:00 buiten en nu alleen de middag. Ze kunnen hier altijd een stal in vanuit de weide, maar overdag staan ze toch de hele dag in de wei.

Ik had vorige week al wat gehangen in de stal, maar vandaag hebben we dan ook al hangend het eerste pasje gezet. Dat was nog een beetje spannend, dus dat gaan we donderdag nog een keer oefenen. Ben echt blij met de vooruitgang zo. Beide paarden doen goed hun best!

Merriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:20

Wat heerlijk al die sneeuw foto's! Ik heb vandaag Caya weer gezien. Gister kon ik niet gaan door de sneeuw. Ze is helemaal in haar element. Hoop morgen op tijd te zijn voor wat foto's.

Debbie
Mocht je je zelf toch te veel zorgen maken, doe het dan voor je eigen gemoedsrust (vooral s nachts lig ik dan ineens te twijfelen of mijn paard het warm genoeg heeft).

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:51

Zo leuk al die sneeuwfoto's <3
Hier mag Nim nog wel naar buiten als hij rustig genoeg is. De grond is hier ook super hard en wat lelijk opgedroogd maar hij is gelukkig voorzichtig.

Afbeelding

Ik heb de deken ook voor mijn eigen gemoedsrust opgedaan. Met -15 voel ik me anders toch een beetje schuldig :') Ik heb eerst met een zweetdeken geoefend. Als een strook over de schoft heen gelegd en deze voorzichtig om hem heen uitgevouwen, dat vond hij prima. De outdoor deken kraakt net wat meer en is zwaarder maar ging daarna ook goed!

Wij hadden een dekje nog niet geprobeerd. En ook met het idee 'vind hij het echt niks hoeft het niet'.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:00

Afbeelding

Afbeelding

Hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstal vol hooi. Ze lijken er erg content mee en sneeuw is blijkbaar geweldig om als een soort cokesnuiver doorheen te gaan. Voor de actiefoto even zonder deken ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:19

Heerlijk toch! Ik ga vanmiddag met M weer even een uur de wei op aan de hand. Stalgenoot durfde het gister niet aan zonder mij erbij, hij staat heel gespannen al op het gangpad. Vanmiddag komt de hoefsmid, eens kijken of het dit keer lukt met een halve spuit domosedan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:21

Succes bij de hoefsmid!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:48

Mirthe__ schreef:
naranja1 schreef:
Hoe leren jullie balans aan? Als ik ga hangen dan valt ze een beetje mijn kant op.

Wat ik heel fijn vind, is het werken met de dubbele lijnen (dubbele longe).
Ik doe dan de lijnen van halster / bitringen door het onderste oog aan de buikkant van de longeer singel. Eerst de buitenste lijn over de rug naar je toe en dat uitbouwen tot uit eindelijk achter de achterhand langs.
Hierdoor moeten ze op eigen benen lopen en leer je meteen al de teugel druk en richting aan zonder ze vast te zetten :)

Met het hangen is het opzich niet erg als ze naar je toe komen met hun lichaam zolang het maar niet 'omvallen' is, maar ook dat is n kwestie van herhalen en laten ervaren dat er niets engs is. Ik vraag ze zelf te buigen naar de andere kant dan waar ik op het krukje sta, hierdoor buigen ze juist hun lichaam naar je toe. En leren ze te wachten.

oh ja het buigen is inderdaad wel een goede. ik ben namelijk ook niet zo van het bijzetten voor balans aan te leren. Ik wil haar niet in een houding dwingen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:55

@Myrthe
Ik herken de paniek met de beugels. Mijn paard raakte er ook volledig in paniek van. Ik heb het volgende gedaan.
Ik heb de beugels aan mijn longeer singel vast gemaakt. en dan paard lief aan een leadrope met halster. dan stilstaan en met de beugels heen en weer en trekken enzo. dan ging ze lopen en dan rondjes om mij heen laten lopen en gewoon doorgaan. zodra ze iets van ontspanning liet zien stoppen. Eerst waren het kleine tekens zoals, haar mond ontspannen, met haar ogen knipperen, daarna werden de tekens groeten zoals, stilstaan, met haar hoofd naar beneden, kauwen, zuchten en briesen. nu geeft ze niks meer om beugels.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:56

Wat gaaf al die sneeuw foto's! Dan konden wij niet achter blijven! Voor foto's uiteraard eventjes zonder deken(ook perfect om te kunnen rollen :P).
Ik ben op slag weer verliefd geworden. Gatsie wat issie knap!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En wat vond Bo van dit foto moment?
Juist.
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:01

Hihi schattig! Lekkere billen ook :D

Meriva heeft vandaag voor het eerst met 4 benen op de band gestaan. Ik had het bijna gemist omdat ik op wat anders stond te letten. In de zomer is ze heel lang bezig geweest maar kwam ze telkens maar tot 3 benen. Ze snapte niet hoe dat laatste been erbij moest. En daarnet deed ze het gewoon :D Slimpie, dit heeft ze ook helemaal zelf bedacht. Behave aanmoedigen heb ik haar nooit fysiek geholpen. Foto is niet geweldig, maar ik was bijna te laat haha

Afbeelding

@opisop hoe ging het bij de hoefsmid?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:27

Hahaha die Bo. Lekker breed beest.

Je zou bij de band ook een hooinet op hoogte kunnen hangen voor passive fysio.
Dat zou ik ook graag willen maar ik gok maar zo dat mijn stalgenoot en stalhouder daar de meerwaarde niet zo van inzien.

Hoefsmid ging heel goed hahahaha.
Ik had vorige keer een hele spuit gebruikt en toen was ie helemaal van de wereld.
Nu 2/3e spuit gebruikt maar nog steeds helemaal van de wereld.
Hij stond naderhand te snurken en kwijlen op stal :')
Volgende keer een halve spuit dus.
Weet iemand of je domosedan kunt bewaren?

Voor die tijd eerst nog lekker en uur op de wei geweest.
Stuk rustiger dan gister dus ik durfde hem wel los te laten terwijl ik de stallen ging doen, stalgenoot hield de merrie aan een touw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:51

_lauraaa_ schreef:
Leuke sneeuwfotos zo!

@myrthee: ik zou vanuit halt beginnen met beugektje naar beneden en zelf de beugel tegen zn buik aan houden en wat bewegen. Lady heeft de eerste keer flink gerend maar de 2e keer was het ineens heel normaal.

Ik heb helaas nog niks van de dierenarts gehoord. Paarden blijven nu ook binnen want het is niet verantwoord om de paarden buiten te zetten nu. Het is daar spekglad en de weides zijn helemaal omgeploegd en opgevroren nu. De staleigenaar zet ze nu dagelijks in de bak zodat ze toch nog wat kunnen lopen. En een stalgenootje van mij laat Lady er overdag een keer extra er uit samen met die van haar.

Grappig is dat he dat dan de 2e keer is alsof ze er nooit iets om gegeven hebben :')