Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 01:46

Kyno schreef:
Ik woon ook in Niedersachsen en heb er best veel zorgen om. Deze zomer zijn de schapen die ons Tierpark normaal in een stuk bos achter ons huis laat lopen ook weg gehaald omdat er wolven actief waren en meerdere schapen + runderen zijn aangevallen. Mijn paarden lopen 24/7 buiten en ik heb nu om het gehele perceel ijzeren stroomdraden in 5 rijen (laagste op 20cm en hoogste op ongeveer 1.60 meter), en doe de paarden snachts in de paddock direct aan het huis, met een houten omheining en 2 stroomdraden + camerabewaking. Ik slaap dan met het raam aan hun kant open zodat ik hoop wakker te worden van eventueel tumult.

Zo doen wij het idd ook. Zijn bezig met camera's. Naar de omheining moet ik dan nog kijken. Maar 's nachts idd zo veel mogelijk op de paddock dus dichtbij huis. Raam open en hopen dat je hoort als er wat is.

esje01

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 06:09

Ik zeg nergens dat ik ongelimiteerd wolven hun gang wil laten gaan.
In mijn omgeving heeft zich inmiddels een wolf gevestigd.
Ik vraag me alleen af waarom er wordt geroepen de wolf kan niet in Nederland.
Nou de wolf is er....dus die vlieger gaat niet op.
De doortrekkende zwervende exemplaren geven vooral de overlast als ik het zo hoor en lees.
Maar dat is niet te voorkomen.
Dus er zit niet anders op dan de roedels te monitoren.
Want weg gaat de wolf niet meer in Nederland.
En passanten hou je niet tegen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:46

FleurVP schreef:
esje01 schreef:
Maar wat wil je dan, de zwervende wolf verbodbord voor de neus houden.
Stop Grens Nederland omdraaien.
Er is geen eenduidige oplossing.
De wolven gedijen in de "nieuwe" natuur.
Dan maar allemaal uitmoorden over heel Europa?
Sorry maar dat gaat me toch echt te ver

Ze zouden op z'n minst een maximaal aantal wolven kunnen bepalen, en dan wat realistischer dan 60 roedels in Nederland. Bepaalde zones toewijzen. En je zou wolven die vee pakken, dichtbij bebouwing komen etc. veel eerder moeten kunnen afschieten. Het is namelijk niet zo dat een gevestigde wolf stopt met vee pakken. Dat zie je nu Duitsland, ze krijgen pups en dan heb je een hele roedel die weilanden afstruint en zelfs achter kuddes grote paarden aan gaat. Die pups gaan daarna weer zwerven etc.
Ik denk dat je nooit helemaal gaat voorkomen dat er een schaap gepakt wordt. Maar door de aantallen te beperken en door snel iets aan probleemwolven te doen, beperk je wel veel schade.

Dit.
100% voorkomen kan (wil) men niet.
Maar alles laten zoals het nu is, is enorm! onverstandig.
We zien het al in Duitsland, maar Nederland moet altijd het wiel opnieuw uitvinden en gaat zoals gewoonlijk pas actie ondernemen als er al erg veel leed is en het veel moeilijker is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:51

Ik heb gister met verbazing reacties zitten lezen op een trots bericht van de Hoge Veluwe over de moeflons, op FB. Hoe slecht ze wel niet waren dat die arme wolven niet toegelaten werden om de moeflons te beschermen... Echt bizar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:06

Miran schreef:
Ik heb gister met verbazing reacties zitten lezen op een trots bericht van de Hoge Veluwe over de moeflons, op FB. Hoe slecht ze wel niet waren dat die arme wolven niet toegelaten werden om de moeflons te beschermen... Echt bizar.

Daar is inderdaad onderzoek naar gedaan. Bovendien is de Moeflon kwetsbaar voor uitsterven. Maar daar hebben ze geen boodschap aan. De Moeflon is immers een excoot. Dan mag die blijkbaar uitsterven van de Frans Vera geschoolde ecologen. Ik verwacht dat ze een zondebok gaan aanwijzen voor het dichtgroeien van de heide inclusief het uitsterven van een aantal zeldzame plantensoorten. Ik vraag me wel steeds meer af hoelang het nog duurt totdat de Frans Fera ecologen echt hun hand overspelen. Ze zetten nu hele kwetsbare planten en dieren op het spel. En economisch richten ze enorme schade aan. Ik hoop echt dat Brussel tot inkeer komt en deze mensen vervangen voor ecologen die meer met beide benen op de grond staan. Want ja, die zijn er echt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:13

Heb niet het hele topic gelezen, maar vroeg me wat af. Woon in Putten ( Veluwe ) en vriendin beweert hier wolf gezien te hebben en ook een afgekloven ruggengraat van wild zwijn. Heb de foto vorige week gezien van deze ruggengraat en inderdaad, je vraagt je dan wel af welk beest dit anders gedaan zou kunnen hebben. Ook zegt vriendin dat haar honden soms raar en zenuwachtig doen als ze in het bos loopt.
Toch vind ik het raar, wolf op de Veluwe ok, maar waar zij hem beweerde te zien, waar de botten lagen en waar haar honden zenuwachtig doen, is wel in het bos, maar in een gedeelte waar veel huizen staan. Gaat een wolf daar echt jagen?
Over drie weken krijg ik een pup. Durf ik haar nog wel los te laten in het bos? ‘Men’ zegt dat wolven banger zijn voor ons dan wij voor hen. Ik heb absoluut geen verstand van wolvengedrag, iemand die hier wat zinnigs over zeggen kan?

Edit: krijg net foto’s van vriendin van hier gevonden hondenkarkas. Is weggehaald en wordt onderzocht of dit door wolf gedaan is.
Word hier niet blij van
Laatst bijgewerkt door thequeensmum op 22-02-21 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:27

Eén wolf zal ons best mijden en alleen in bewoond gebied komen als het stil is, maar een roedel is echt niet bang voor de mens. En een wolf jaagt overal waar iets lekkers te halen valt.
En nu met de corona komen zwijnen ook overal; laatst liep er eentje midden in Lunteren :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:35

Hier staan ook huizen verspreid in het bos en op de overgang van bos naar grasland. En in januari liep er dus gewoon een wolf bij mijn buurman in de tuin. Paar meter van het raam. Skeletten vinden we hier ook regelmatig maar goed, hier zitten er dus een stuk of negen/tien. Ik zou je pup alleen loslaten op overzichtelijk terrein.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:36

Oh nou zwijnen resten worden door allerlei dieren afgeknaagd hoor.
Van kevers, mieren tot roofvogels....
Jaaaaaren terug voor er überhaupt een wolf gezien was hier ook al wel een prachtig zwijn karkas gevonden.

Edit: wat niet wegneemt dat het best een wolf geweest kan zijn uiteraard

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:47

Muze schreef:
Oh nou zwijnen resten worden door allerlei dieren afgeknaagd hoor.
Van kevers, mieren tot roofvogels....
Jaaaaaren terug voor er überhaupt een wolf gezien was hier ook al wel een prachtig zwijn karkas gevonden.

Edit: wat niet wegneemt dat het best een wolf geweest kan zijn uiteraard

Neem aan als het afgeknaagd wordt door roofvogels, kevers etc dat daar best een tijdje overheen gaat. Dit zag gewoon nog rood.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:53

truus1957 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar vroeg me wat af. Woon in Putten ( Veluwe ) en vriendin beweert hier wolf gezien te hebben en ook een afgekloven ruggengraat van wild zwijn. Heb de foto vorige week gezien van deze ruggengraat en inderdaad, je vraagt je dan wel af welk beest dit anders gedaan zou kunnen hebben. Ook zegt vriendin dat haar honden soms raar en zenuwachtig doen als ze in het bos loopt.
Toch vind ik het raar, wolf op de Veluwe ok, maar waar zij hem beweerde te zien, waar de botten lagen en waar haar honden zenuwachtig doen, is wel in het bos, maar in een gedeelte waar veel huizen staan. Gaat een wolf daar echt jagen?
Over drie weken krijg ik een pup. Durf ik haar nog wel los te laten in het bos? ‘Men’ zegt dat wolven banger zijn voor ons dan wij voor hen. Ik heb absoluut geen verstand van wolvengedrag, iemand die hier wat zinnigs over zeggen kan?

Edit: krijg net foto’s van vriendin van hier gevonden hondenkarkas. Is weggehaald en wordt onderzocht of dit door wolf gedaan is.
Word hier niet blij van

Lopen er 5 in het putterbos. Heb dit van iemand die met de boswachvter gepraat had

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:36

Wat grappig Truus ik woon ook in Putten.

Ik had nog niet over de wolf gehoord las het hier voor het eerst!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:21

Ik hoor er ook niet het meeste over. Lijkt wel of er bewust geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
Hoor het dus van vriendin die veel loopt in het gebied Julianalaan, Wilhelminalaan, Garderenseweg. Daar heeft ze ook de aangevreten karkassen gevonden, of eigenlijk haar hond vond ze. Waar het karkas van de hond is aangetroffen weet ik niet precies. Wel hier in de buurt in elk geval. Het staat uiteraard niet vast dat dit om een wolf ging, maar je maag draait om als je die foto’s ziet. Het zal je lieveling maar zijn

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:05

Vanmorgen om 05.30 moesten de honden eruit. Normaal gesproken gaan ze dan even zelf naar buiten. Nu stonden ze tegen de deur aan te springen. Ik ben mee naar buiten gegaan. Ik hoorde tot 5keer toe gehuil als een wolf. De honden waren duidelijk bang en wilden rap weer naar binnen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 14:45

Fleuribelle, pfff niet grappig voortaan maar even mee met de honden. Ik weet dat jij op de Veluwe zit, maar mag ik vragen waar ergens(mag in pb) . En ook nog veulentjes op komst (wist ik al uit dbt lees alleen nog mee). Veel mensen in de stad onderschatten de gevolgen voor degene die buitenaf wonen. Misschien dat bij degene die hun paard in pension hebben pas de realiteit doordringt als de stallingskosten dik omhoog gaan, extra omheining , iedere week maaien onder de onderste draad, iedere dag alles controleren en niet te vergeten meer ruwvoer door het moeten opstallen in de toekomst.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:21

jobamara schreef:
Fleuribelle, pfff niet grappig voortaan maar even mee met de honden. Ik weet dat jij op de Veluwe zit, maar mag ik vragen waar ergens(mag in pb) . En ook nog veulentjes op komst (wist ik al uit dbt lees alleen nog mee). Veel mensen in de stad onderschatten de gevolgen voor degene die buitenaf wonen. Misschien dat bij degene die hun paard in pension hebben pas de realiteit doordringt als de stallingskosten dik omhoog gaan, extra omheining , iedere week maaien onder de onderste draad, iedere dag alles controleren en niet te vergeten meer ruwvoer door het moeten opstallen in de toekomst.

Tja, en dan zeggen habe ich nicht gewusst...
Terwijl al jaren geleden vanuit het buitenland bekend was welke kant dit op zou gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:24

Sansevieria schreef:
jobamara schreef:

Tja, en dan zeggen habe ich nicht gewusst...
Terwijl al jaren geleden vanuit het buitenland bekend was welke kant dit op zou gaan.

Ik roep al jaren waar het heen gaat. In het begin wilde echt bijna niemand luisteren en was heel bokt pro wolf. Inmiddels begint bokt wakker te worden en te zien wat de gevolgen zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:42

Dan heeft is het ook nog dicht bij bewoond gebied Truus.

Afwachten maar dan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 09:48

Putten is inderdaad bekend maar 5 :wow:

Loretta, ik vind het nog steeds onvoorstelbaar hoe mensen met dieren hun schouders op halen. Maar het begint een beetje te komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:41

Lees net hier in ons lokale krantje dat er hier in Woudenberg inmiddels ook een wolf gesignaleerd is. Die stak het ecoduckt over hier verderop. Achter de A12 hier bij ons ligt het leersumse Veld, Amerongse berg en park de Utrechtse Heuvelrug. Dan is in Leusden ook nog veel bos...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:08

Daar hoeft ie zich dus ook niet te vervelen :)
Staat er geen camera op dat ecoduct ??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:14

Dat weet ik niet maar zou best mogelijk zijn.
Er zitten hier ook wel veel jagers. Wellicht die hem gespot hebben

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:55

Popstra schreef:
Lees net hier in ons lokale krantje dat er hier in Woudenberg inmiddels ook een wolf gesignaleerd is. Die stak het ecoduckt over hier verderop. Achter de A12 hier bij ons ligt het leersumse Veld, Amerongse berg en park de Utrechtse Heuvelrug. Dan is in Leusden ook nog veel bos...

Oh bah, dat wordt wel heel dichtbij zo.
En 5 in Putten :(
Zou dat te maken kunnen hebben met die verkeerde wolf die laatst geschoten is? Ik weet niet precies waar dat was, maar in het stuk stond dat de wolven daardoor juist zouden opsplitsen en gaan zwerven...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 00:30

Popstra, het is de tijd dat de oudste jongen (2019) op zoek gaan naar een eigen territorium. Misschien van de roedel op de Veluwe. Vind het wel goed dat het bekend gemaakt wordt nu weet je dat je nog meer moet opletten. Beter dan de boel verzwijgen.

Corine, ha ha verkeerde wolf vind ik betrekkelijk ;), het is een zusje of de moeder van Killerwolf Billy, die na heel veel dode schapen, een shet veulen, een koe en kalf in Belgie uit stal gehaald naar Frankrijk was gelopen en na daar nog tig schapen en 15 koeien gedood te hebben zelf afgeschoten mocht worden.

Er zijn ook weer wetenschappelijke onderzoeken die dat uit eljaar vallen tegenspreken. In duitsland zijn nu veel jonge wolven op zoek, is te zien aan het aantal aanrijdingen. En ook nieuwe plaatsen die wolven melden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:15

Ik had ook niet anders verwacht dat er spoedig ook hier wolven gaan zijn aangezien we in midden Nederland midden in de natuur wonen.