Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:04

Ik zou ook niet weten waar ik die van mij heen zou moeten brengen. Zou denk ik veel te veeleisend zijn ook :o
Gelukkig heb ik best wat ervaring en ook met meerdere 'geprobeerde' (mislukte) paarden en gaat het zoals verwacht gewoon super goed.

En voor het doorrijden heb ik eventueel mijn instructeur als dat bij dit paard niet goed lukt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:14

Malik en ik doen het ook met z'n tweeën.
Eigenlijk vind ik dat ook gewoon prettig, dan kun je veel beter de aandacht erbij houden zonder gedoe.
Ik weet trouwens wel iemand die het heel leuk doet met beleren, als ik het zelf niet zou zien zitten zou ik Malik daar wel met een gerust hart heen brengen, ze heeft de één jaar oudere bro van Malik ook beleerd.
Maar ik doe het liever zelf, ik hou ervan en heb er enorm veel plezier in!

Hey Geryon, ouwe paardenmepper, ook hier?! :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:35

Soms is wat hulp wel erg handig! Zoals nu bij de eerste passen onder de man maar ook bij de beginselen van de lange lijnen. Ik kan niet op twee plekken tegelijk zijn :+
Zorg er nu ook voor dat als ik er op ga er mensen in de buurt zijn. Kunnen ze eventueel medische assistentie verlenen mocht het onverhoopt misgaan.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:41

Met zijn tweeen is wel handig soms! Ik ga ook mijn vriend een aantal keer vragen, voor het eventuele voorwaarts houden. Dat zit er nog niet zo in :P

Maar ik heb heel veel aan youtube gehad, aan mensen die het in hun eentje doen. Dan moet het soms toch anders!

MirandaFuego schreef:
Malik en ik doen het ook met z'n tweeën.
Eigenlijk vind ik dat ook gewoon prettig, dan kun je veel beter de aandacht erbij houden zonder gedoe.
Ik weet trouwens wel iemand die het heel leuk doet met beleren, als ik het zelf niet zou zien zitten zou ik Malik daar wel met een gerust hart heen brengen, ze heeft de één jaar oudere bro van Malik ook beleerd.
Maar ik doe het liever zelf, ik hou ervan en heb er enorm veel plezier in!

Hey Geryon, ouwe paardenmepper, ook hier?! :))

Oh hallo de vrouw met het prachtige haar <3

Wil ik trouwens weten waar paardenmepper vandaan komt of is dat zomaar _O-

Zal trouwens even een foto van de mijne delen. Eerste keer longeersingeltje :D :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Geryon op 27-01-20 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 01:01

Ik heb gelukkig een hele goede hulp aan de verzorgster. Die helpt mij vanaf de grond, de paarden kennen en vertrouwen haar ook, dus dat scheelt ook. En inmiddels zijn we goed op elkaar ingespeeld, ze weet wat ik wil en hoe ik het wil en wanneer het goed is. Vind het wel fijn dat ik niet altijd alles hoef te zeggen, want soms is daar de tijd ook niet voor.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:28

Lenig beeld zo Geryon :))

Ik ben gisteren mijn pooownie gaan poetsen en knuffelen op de beleerstal, blijft gek hoor :)) Maar was fijn, ze was duidelijk blij me te zien :+:
Ook even besproken hoe het nu gaat, Pinda is- volledig volgens de verwachting- superbraaf maar wel snel afgeleid en vindt het concept "werken" nog wat gek. Ze flierefluit braaf haar rondjes als je haar niet achter de broek aan zit zeg maar :D Al met zadel op en in de dubbele lijnen, wat ze zonder raar op te kijken braaf oppakte van de week. So far, so good :)

Ik heb zelf wat moeite met het feit dat ze daar zo veel op stal staan, maar dat wist ik van tevoren. Ze komt wel elke dag los, maar zoals thuis fijn van zonsopgang tot donker buiten met hooi/gras en vriendjes is het natuurlijk niet. Wat dat betreft is het even bikkelen voor mijn stal-hater denk ik :(:) Gelukkig gaat het maar een paar weken zijn, ze staat er verder prima verzorgd en gevoerd bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:48

Pff, ik zit even in zak en as. Mijn wei is eigendom van de gemeente, maar wordt gehuurd door een voetbalclub. Van die club mag ik een stuk gebruiken. Nu hebben ze gisteren, via mijn verzorgster, laten weten dat ik een deel moet afstaan. Weet nog niet hoeveel, maar geraak al zeker het droge stuk kwijt. Wat mij vooral frustreert, is dat ik die wei in het najaar heb laten inzaaien en nu vlieg ik eraf. Mijn verzorgster kon tot hiertoe met de paarden trainen op het droge stuk, maar na het verkleinen gaan we in de winter niets meer met de paarden kunnen doen. Zo frustrerend!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:29

Wat gaat het al goed met een hoop van de paarden hier! Leuk om te lezen hoor!

Ik vind het ook interessant om de afwegingen om ze wel of niet weg te brengen te lezen.

Mijn reus gaat komende zaterdag op ‘trainingskamp’. Ik ben heel benieuwd en vind het ook best spannend. Maar ik merk aan hem dat het tijd wordt dat hij aan het werk gezet wordt. Hij is vrij baldadig namelijk haha. Hij luistert overigens wel goed hoor, maar zit z’n vriendjes continu te klieren. En vorige week waren hij en m’n oudje ontsnapt en was ie als een jong geitje door de voortuin aan het rennen :’)
Heel de tuin omgeploegd.. oeps! En natuurlijk net op een moment dat het echt niet uit komt, want het begon al donker te worden en ik was er in m’n goede kleren rechtstreeks uit m’n werk om even gauw te voeren. Beetje jammer dat door de wind de poort open waaide. En m’n ouwe gek zag gelijk z’n kans om gras te eten haha. Alleen m’n merrie luisterde braaf toen ik zei dat ze er niet uit mocht. <3
Gelukkig hebben we nog een poort en kon ik die gauw dicht doen voor ze het bos in renden. Alles goed afgelopen.

Maar hij wil dus heel graag allemaal rennen en komt zich ook steeds melden om iets te doen. Dus ik leer hem momenteel wat stretchoefeningen en heb hem zijn zadel maar weer eens op gelegd en z’n Hoofdstel aan gedaan. Het kan hem allemaal niks schelen, brave reus.

Afbeelding
Ook dit vindt ie wel best. En hij moet er echt voor bukken, anders kan ik niet bij z’n oren :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:42

fransje23 schreef:
Soms is wat hulp wel erg handig! Zoals nu bij de eerste passen onder de man maar ook bij de beginselen van de lange lijnen. Ik kan niet op twee plekken tegelijk zijn :+
Zorg er nu ook voor dat als ik er op ga er mensen in de buurt zijn. Kunnen ze eventueel medische assistentie verlenen mocht het onverhoopt misgaan.

Ja ik zorg wel ook dat er iemand in de buurt is, vroeger niet maar bleek toch wel handig dat iemand je paard af kan zadelen als je in de kreukels ligt.
Maar verder doe ik het toch liever alleen.
Mijn man en dochter zijn snel gespannen ook dus dat werkt niet zo prettig maar die zijn wel in de buurt mocht het nodig zijn.

Geryon jouwe lijkt wel heel veel op mijne, die deed hetzelfde met de singel.. :')
Paardenmepper was zomaar hoor, haha! :D

Vientje, ze heeft wel veel te verwerken dus dan is de rust ook wel beter te doen, ik denk niet dat ze zich verveelt komende weken.
Mooi dat het goed gaat!

Svrl, wat klote.. :(

Kruimellover, haha, lekker hoor achter de paarden aan in je goede kleding.
Zo gaat het ook altijd.. Hier waren ze laatst ook ontsnapt toen het donker was, geit sprong toen nog even door het gaas van de konijnenren dus moest dat in het donker gerepareerd.. De paarden waren er alledrie ook uit en werkten niet mee totdat ik begon te vloeken, waren ze zo weer terug. :D

Dat klieren herken ik wel. :D
Malik wil ook graag wat doen, hij hinnikt ook als ik met de longeerspullen aan kom. <3

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 19:15

SVRL schreef:
Pff, ik zit even in zak en as. Mijn wei is eigendom van de gemeente, maar wordt gehuurd door een voetbalclub. Van die club mag ik een stuk gebruiken. Nu hebben ze gisteren, via mijn verzorgster, laten weten dat ik een deel moet afstaan. Weet nog niet hoeveel, maar geraak al zeker het droge stuk kwijt. Wat mij vooral frustreert, is dat ik die wei in het najaar heb laten inzaaien en nu vlieg ik eraf. Mijn verzorgster kon tot hiertoe met de paarden trainen op het droge stuk, maar na het verkleinen gaan we in de winter niets meer met de paarden kunnen doen. Zo frustrerend!

Wat vervelend -O-

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:09

Knuffel voor de mensen die het nodig hebben, hier even de energie niet om alles terug te lezen.
Wel zag ik in de gauwigheid (is dat een woord hihi) dat sommige echt al super bezig zijn!

Hier vnvd even langs mn knappie geweest lekker gepoetst. Was best druk even in het begin met voeren en gerommel en de hondjes van de stal. Maar gewoon op de poetsplaats gezet en uiteindelijk heel zen kunnen poetsen!
Ze kriebelt met haar lip in de lucht terug zo lief.
Ook ff zweetdeken gepast voor het transport zaterdag en een halstertje omdat ze met een leren niet op de wei hoeft. Staat dr prima!

Afbeelding

Morgen weer een rondje trailerladen kijken of ze er helemaal op durft te lopen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:18

Wat naar SRVL, ook net het beste stuk! Staat er niks over op papier dan? Zeker gezien de investering die je gedaan hebt, inzzaien is bij mijn weten niet goedkoop :\

Wat een braverd Kruimellover, verkleed als rendier :))

Deken staat haar knap Phuddle :j

Hier morgenavond weer een half uurtje poetsen bij de Pinda, en dan zaterdagochtend eens meekijken met training :) :) Dan staat ze er alweer bijna 2 weken, de tijd vliegt! Op het moment is het echt prutweer dus onze bak is een modderpoel (hij was zoooooo mooi van het weekend ^) ), dus de timing blijft ideaal lijken...

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:47

Vientje schreef:
Hier morgenavond weer een half uurtje poetsen bij de Pinda, en dan zaterdagochtend eens meekijken met training :) :) Dan staat ze er alweer bijna 2 weken, de tijd vliegt! Op het moment is het echt prutweer dus onze bak is een modderpoel (hij was zoooooo mooi van het weekend ^) ), dus de timing blijft ideaal lijken...

Gaat vast helemaal goed komen met die pinda!
Hoelang zal pinda ongv daar blijven?

Hoeveel betalen jullie per maand ongv als je het uitbesteed? Ik kom soms echt prijzen tegen dat ik de mn halleluja haha. Maar goed wie weet is 1100 wel heel normaal

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:25

Ik lees vooral mee en wat leuk om te horen dat de meeste van jullie al goed op weg zijn met de jonkies.
Is zo motiverend :j

En wat een verschillende types komen er voorbij, zowel in ras als in karakter , leuk om te zien en te volgen :j

Hier doen we heel rustig door, mijn man neemt Rafa 1 a 2x per maand even mee voor een stukje op straat te wandelen. Ik doe af en toe wat grondwerk en gewenning in de piste maar veel stelt het nog niet voor.
Rafa kent ondertussen wel al een singeltje , dekje en beenbeschermers, vind ze helemaal ok. (ik vind die dingen de eerste keer spannender als zij denk ik... :') )

Ik las dat iemand vroeg wat het ongeveer kost voor zadelmak maken/beleren?
Ik heb een paar (western) mensen gecontacteerd, en de meeste vragen tussen de 625 en 750 euro per maand, 5x werken per week dan.

Maar omdat we het rustiger aan willen doen met Rafa, heb ik verder gezocht naar iemand die aan huis komt, dit bleek ook nog eens de goedkoopste te zijn dus we hebben geluk :D .

45 euro per keer aan huis (normaal 35 maar hij moet een heel eind rijden dus is het 45), als ze bij hem thuis zou staan kost het 125 euro per week, ook 5x werken dan.

Een maand geleden is hij hier aan huis geweest omdat ik wou kennis maken en eens wou zien hoe hij werkt , dus Rafa uit de weide geplukt en aan hem overgedragen en we werden niet teleurgesteld, zo rustig en toch zo duidelijk in alles, echt super.
Dus gelijk beslist dat hij degene is die haar zadelmak gaat maken, we starten normaal eind april en dan 1x per week. Het voorbereidend werk doen we zelf.
De bedoeling is dat zodra rem en stuur goed werken, we de straat / bos ingaan zodat we zoveel mogelijk rechtdoor kunnen.
Ze wordt bitloos zadelmak gemaakt, bit komt er pas na een keer of 8 bij.

Super spannend allemaal :D

Nog wat fotos van de lady in kwestie <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:20

Dat klinkt als een heel fijn plan qua beleren Nayla, leuk! Een fijn persoon vinden is al lastig, laat staan als ze aan huis komen :j

Ze gaven hier aan normaal ongeveer een maand nodig te hebben indien het paard al veel in handen is geweest en longeren kent etc., ik ga zelf uit van 6-8 weken omdat ik er gewoon relatief bevestigd mee weg wil kunnen rijden (basis gas, rem, stuur en versnellingen en het op/afstappen moet al wel gesneden koek zijn) en dat is wel weer iets meer dan er alleen op kunnen gaan zitten zonder te verongelukken zeg maar :+

In mijn zoektocht ben ik bedragen tegengekomen van 500 tot 1000 euro per maand inclusief stalling, 600-750 was het meest gangbaar. Wel heel veel verschil in frequentie van werk, of ze nog buiten komen (is ook weer extra werk in binnen/buitenzetten natuurlijk) en wat er aan longeerwerk vooraf gaat. Mijn eis was minimaal elke dag even los, fatsoenlijk gevoerd worden en naar gelang van wat ze aankan 4-5x per week werken (absoluut geen 7 dagen per week standaard). Die combi was nog wel even zoeken!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:29

Interessant om de overwegingen van iedereen te lezen. Zelf ben ik fan van rustig opbouwen en met wegbrengen is het altijd veel tegelijk (nieuwe omgeving, mensen, nieuwe dingen, andere paarden etc. etc.) Plus dat ik juist een jong paard heb gekocht om zelf te kunnen starten, vind het super leuk om te doen :) Ben nu nog jong, fit, genoeg tijd etc.

Ik doe het ook alleen. Zijn wel bijna altijd mensen op stal, dus mocht er iets gebeuren is er wel iemand die me op kan rapen :p Maar tot nu toe gaat het allemaal prima in mijn eentje, heb nog geen moment gedacht 'had ik maar iemand om me te helpen' (en anders kan ik altijd iemand vragen). Maar ik probeer alles rustig in stapjes op te bouwen en mee te gaan in zijn tempo, waardoor het prima werkt. Mentaal vind ik hem ook sneller klaar dan fysiek (hij pakt alles snel op, komt altijd blij naar me toe en vind het leuk om bezig te zijn). Koda is slim en de overgangen van grondwerk naar erop begrijpt hij allemaal. Zo kent hij bijvoorbeeld stemcommando's voor stap, draf, halt en terug en dit doet hij onder het zadel ook braaf. Nu combineer ik de stemcommando's met de gewenste hulp en zo probeer ik langzaam over te gaan naar alleen de hulpen gebruiken :)

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:39

Leuk om te lezen allemaal!
Hier gaan we het trailerladen niet helemaal bevestigd krijgen dus a.s. zal ze wel wat sedatie krijgen. Maar alle stapjes die ze nu nog maakt zijn mee genomen.
Wel heeft ze heel erg veel stress op stal nog steeds :( ieder geluidje, ieder paard dat weg gaat, ronde voeren ga zo maar door levert fikse stress op.
Nu kwam een kennis met het idee om haar op de nieuwe stal een weekje heel licht te sederen met bijv. Relaquine zodat ze misschien het patroon doorbreekt en "rustig" went aan de omgeving. (Ze breekt echt compleet de toko af)
Wat denken jullie daarvan. Opzich ben ook niet voor sederen maar ze doet zo debiel en gevaarlijk met name voor zichzelf dat het misschien wel een idee is?
Ga het sws nog wel aan de dierenarts voorleggen kijken wat die ervan denkt. En natuurlijk gaan we op de nieuwe stal met het gedrag aan de slag he ik verwacht echt niet dat relaquine het oplost maar wie weet helpt het haar wel door de ergste stress heen zeg maar.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:32

Niet te druk om maken hoor! Is toch niet raar dat bij een (nog niet) 3-jarige het trailer laden niet bevestigd is. Dat komt wel. Gewoon rust en vertrouwen geven.
Staat ze op een stal waar ze naar buiten kan kijken? Of komt ze op een stal waar ze naar buiten kan kijken? Geluidjes moet ze allemaal nog aan wennen, als ze kan zien wat het geluid creëert is ze misschien minder gespannen.

Ik zou haar in ieder geval niet sederen op haar nieuwe stal. Als je dan perse wat wil geven zou ik eerder eq confidence geven. Ze went vast snel op de nieuwe stal. Veel rust en regelmaat geven en zelf niet te veel stressen, ze voelt jouw stress ook. Succes!!

Hoe gaat het verder met de kleine in je buik?

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:59

Liaan schreef:
Niet te druk om maken hoor! Is toch niet raar dat bij een (nog niet) 3-jarige het trailer laden niet bevestigd is. Dat komt wel. Gewoon rust en vertrouwen geven.
Staat ze op een stal waar ze naar buiten kan kijken? Of komt ze op een stal waar ze naar buiten kan kijken? Geluidjes moet ze allemaal nog aan wennen, als ze kan zien wat het geluid creëert is ze misschien minder gespannen.

Ik zou haar in ieder geval niet sederen op haar nieuwe stal. Als je dan perse wat wil geven zou ik eerder eq confidence geven. Ze went vast snel op de nieuwe stal. Veel rust en regelmaat geven en zelf niet te veel stressen, ze voelt jouw stress ook. Succes!!

Hoe gaat het verder met de kleine in je buik?

De eq conference ga ik even opzoeken :)
Ze kan niet naar buiten kijken helaas wel naar andere paarden. Probleem is dat ze in 2 groepen buiten gaan ochtend club en middag club zeg maar.
En dat zal echt wel onrust geven. Het is ook niet een beetje stress wat ze heeft. Ze flipt echt compleet. Ze doet het ook als ik er niet ben. Van de week gevertelde de staleigenaresse dat ze haar vriendin op de foto hadden gezet, uiteindelijk hield ze wel op met rondjes draaien steigeren roepen en gaan liggen... Maar vind het zo onwijs sneu voor haar. Maar wie weet moet ze er gewoon doorheen?
In het werk wil ze ook wel spanning opbouwen maar dan is haar focus heel anders waardoor ze het beter kan handelen heb ik het idee. Haar mee nemen weg van haar vriendin is geen probleem. Maar andersom .
En wie weet maak ik me veel te druk erover hoor. Heb niets met verhuizingen en nu met de baby kan/mag ik naar weinig en niet ik het uit handen geven... En dat vind ik echt heel erg moeilijk .
Sorry voor mijn geneuzel hoor.

Met de baby gaat het goed, wel zwangerschaps suiker erbij gekregen dus weer mogen ook door naar de internist etc. Maar goed op een gegeven moment houd het op toch .
Volgende week maandag alweer 31 weken dus het begint nu wel op te schieten gelukkig!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:32

He wat lastig dat ze zich zo ontzettend druk maakt. Hoe lang staat ze nu hier, en is het altijd al zo'n drama geweest of is het ergens door gekomen? Hoeveel komt ze op de nieuwe stal straks buiten?

Kan me voorstellen dat je er mee zit hoor! Zeker als je nu zelf niets kunt doen, en het inderdaad uit handen moet geven. Dat is normaal al niet zo tof, maar als je een niet al te makkelijke hebt..

Dikke :(:) voor jou!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:14

Wat een fijne reacties! Hardstikke lief .
Ze komt op de nieuwe stal iets minder buiten dan nu.
Ze heeft zich vanaf het begin al zo druk gemaakt.
Toen ze er achter kwam dat het vriendinnetje niet altijd in haar zicht was was het klaar zeg maar.
Voordeel is natuurlijk wel dat ze op de nieuwe stal dat vriendinnetje niet heeft dus waarschijnlijk niet zo aan een andere paard hangt vanaf het eerste moment zeg maar.
Maar ik denk dat ik het maar gewoon even moet aankijken hihi.
Maar dat is moeilijk het zijn toch onze prinsen en princesjes he.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:11

Ja joh, houd op schei uit :=

Maar geen vriendinnetje en direct in een nieuwe omgeving meedraaien zal vast helpen! Wel jammer dat ze daar minder buiten komt, lekker veel naar buiten helpt vaak ook met meer rust op stal.

Ik heb Feyre vandaag voor het eerst gelongeerd! Met lijn en zweep en in keurige cirkels *\%/* Ze liep met een enorm vraagteken boven haar hoofd en ik moest zowat op mijn kop gaan staan om haar in de vooruit te houden (ze is niet echt onder de indruk van dingen :+ ) maar ze ging! Links en rechts en zelfs een paar drafjes! Vijf minuutjes gedaan, dat was lang zat. Het is toch zo'n vreselijk lekker mormeltje.

Afbeelding
<3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:19

Feyre al gelijk zo goed aan de longe!
En knap want een paard wat graag loopt gaat meestal wat makkelijker.

Phuddle 31 weken al bijna, dat schiet idd op, hopelijk is het nog even vol te houden!
Vervelend hoor dat ze zo heftig reageert maar best logisch, ik verwacht eerlijk gezegd dat ze zich daar niet zo heftig zal gedragen.
Maar als het echt niet te doen is, kun je altijd met de dierenarts overleggen.

S1993 behalve het jong en fit denk ik er ook zo over! :D

Nayla, ook fijn bezig!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 19:30

Hahaha berdien dat klinkt bekend, op je kop moeten staan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:43

Wat sneu voor haar, Phuddle! Klinkt als een erg onzeker paard die haar ziel en zaligheid ophangt aan haar vriendin. Zonder haar is ze gewoon min of meer in paniek.
Zijn er op je nieuwe stal oudere zelfverzekerde paarden waar ze van kan leren meer zelfvertrouwen te krijgen?
Staat ze wel buiten samen met andere paarden?

Gelukkig dat de baby nog rustig binnen zit! Wel balen van de suiker!
Verhuizing komt vast goed!

Berdien, herkenbaar dat op je kop moeten staan..