[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 23:04

Het ging onverwacht goed eigenlijk. Had namelijk meer vluchtgedrag verwacht.
Volgende keer kan ik de cirkel wat groter maken, had hem nu redelijk klein zodat hij eigenlijk ook niet kon gaan vluchten en de lijn niet uit mijn handen kon trekken. (behalve daar waar de cirkel open was als "ingang", of tussen de hindernissen door rennen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:09

Zou het gewoon zo laten tot je hem wegbrengt. Waarom onnodig problemen opzoeken als het zo prima gaat?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 07:55

Ik zou niet weten waarom ik niet mag longeren met dubbele longe?
Alsof ik daar iets mis mee doe. In tegendeel, zo leert hij juist dat iets achter zijn benen niet erg is (en zelf leren relativeren zoals gisteren toen hij uiteindelijk zelf besloten had dat hij toch ook gewoon kan stappen en de lijn niet weggaat door te rennen) leert hij druk op het bit vanaf twee kanten wat méér gelijkaardig is aan teugeldruk dan wanneer enkele longe gebruikt wordt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-04-18 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:55

Ook ik zou rust geven en de tijd vooral steken in het zoeken van een goede oplossing. Kan miezelke niks betekenen, zij was toch je instructrice?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 07:58

Hij heeft van zondag tot gisteravond rust gehad, longeren kan dus écht geen kwaad.
Wil niet zeggen dat ik elke dag bezig ben met longeren, ik wissel zelf graag af en met het warme weekend morgen ga ik heerlijk wandelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 17:40

Ik had het laatst over het voeradvies die mijn dierenarts opgesteld heeft.

Ik werd aangeraden de fiber force te gebruiken.

Misschien vonden jullie dit ook interessant?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:53

Art_Ificious schreef:
Ik zou niet weten waarom ik niet mag longeren met dubbele longe?
Alsof ik daar iets mis mee doe. In tegendeel, zo leert hij juist dat iets achter zijn benen niet erg is (en zelf leren relativeren zoals gisteren toen hij uiteindelijk zelf besloten had dat hij toch ook gewoon kan stappen en de lijn niet weggaat door te rennen) leert hij druk op het bit vanaf twee kanten wat méér gelijkaardig is aan teugeldruk dan wanneer enkele longe gebruikt wordt.

Tja, je was er ook op gaan rijden en er afgevallen (aantal keer).
Met een jong paard kun je sneller iets verpesten dan goed doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:58

Dat rijden was wellicht onhandig, maar om dan gelijk te stellen dat longeren ook niet meer kan lijkt me wat overdreven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 18:58

Het mag ook wat vriendelijker? Wat is dat toch altijd zo bot zijn.

Ik heb al meermaals herhaald dat ik er niet meer op ga rijden.
Longeren kan in mijn ogen geen kwaad, dubbele longe zeker niet ivm rechtrichten ook. (Tzt wil ik lange lijnen dus schuin achter hem lopen om zijgangen te doen)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:24

Sorry maar advies van de dierenarts qua Vitalbix vind ik erg vreemd 1,3 kg adviseert ze.
Vitalbix advies bij zeer zware arbeid waar limo echt nog niet bij hoort is 90gr per 100kg. Dan kom je op 360gr per dag. Wel heel groot verschil met 1,3 kg
Zou dit eerst bij vitambix zelf navragen die geven ook voeradvies. Ben bang dat je giga gaat overdonderen. Buiten dat het echt heel duur wordt zoveel te voeren van de Vitalbix.
Heel goed dat je voeradvies hebt gevraagd maar hier zou ik zelf aan gaan twijfelen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:40

Je moet het voeradvies ook beter lezen en begrijpen.
Het zijn richtlijnen.
Daarnaast zijn de hoeveelheden berekend om aan de juiste behoefte van limo te komen qua vitamines en mineralen.

Dierenarts heeft hier avonden aan gespendeerd met alles uitzoeken en uitdoktoren van diverse soorten voer. En dan gaat iemand die dit voorvereidend werk niet gedaan heeft zomaar even het werk van een deskundige arts afkraken?

Ik heb ook nérgens gezegd dat ik werkelijk vitalbix als hoofdvoer ga geven?
Ik ben het wél eens dat limo véél minder suikers mag krijgen en ik overweeg dan ook om over te schakelen op fiber force aangevuld met vitalbix na het werken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:46

1,3kg lijkt me haast een typefout? Zelfs de paarden die hoog in de sport lopen krijgen dat niet, is echt 4x de richtlijn voor een paardje als limo en dan zelfs die nog ruim genomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:51

Zoals te zien bij de andere voerberekeningen heeft ze gebruik gemaakt van tabellen.
Ik kan gerust vragen hoe ze erop kwam bij de vitalbix.
Maar als je naar de laatste kijlt (enkel hooi en vitalbix) weet je al genoeg. Enkel hooi (9kg die hoeveelheid eet limo niet eens op hij verspilt énorm veel hooi) en vitalbix komen tekort om aan limo zijn behoeften te voldoen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 07-04-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:52

Ik had het wss al es aangegeven, en wss interessantere optie aangezien je stalbaas ook Aveve voert: Sport Mix Zero van Aveve, erg vergelijkbaar met Fiber Force, maar een pak goedkoper (een zak van 20 kg Aveve kost ongeveer hetzelfde als 15 kg Fiber Force) en bovendien nog hoger in vitamine E, dus kan je uitsparen op je supplementen. Ook iets hoger in eiwitten, mooi meegenomen voor spieropbouw. Heb hier 2 pensionpaarden (verschillende eigenaars) die voorheen op Fiber Force stonden, probleemloos overgeschakeld op Sport Mix Zero, en in België heel makkelijk verkrijgbaar. Hier 8 paarden van 8 tot 26 jaar die het erg goed doen hierop. Mss es voorleggen aan die DA, kent dit voer mss niet of laat zich misleiden door de term "sport" in de naam?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:53

Art_Ificious schreef:
Zoals te zien bij de andere voerberekeningen heeft ze gebruik gemaakt van tabellen.
Ik kan gerust vragen hoe ze erop kwam bij de vitalbix.
Maar als je naar de laatste kijlt (enkel hooi en vitalbix) weet je al genoeg. Enkel hooi (9kg die hoeveelheid eet limo niet eens op hij verspilt énorm veel hooi) en vitalbix komen tekort om aan limo zijn behoeften te voldoen.

Maar in die laatste tabellen word dan ook wel een normale hoeveelheid VB gegeven, 240 gaf ik die van mij ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 19:54

Maar het zetmeelgehalte is wel erg hoog dacht ik gelezen te hebben bij die sportmix zero?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:02

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:04

hwn schreef:
Nee hoor, helemaal niet, suikers en zetmeel samen 10,5% (enkele procentjes meer dan Fiberforce met 3% suiker en 5% zetmeel).

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... zero/ef285

De standaard voeders liggen allemaal rond de 30%.

Let wel op dat de voerrichtlijn dan dus ineens 300-500g per 100kg lichaamsgewicht is, dan is het ineens duurder dan Vitalbix had ik al zitten rekenen :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:25

@Azmay, die Fiberforce al helemaal, adviseren 500 g/100 kg (vind die adviezen altijd overdreven, ik geef van Sport Mix Zero maar 1 kilootje, zelfs voor mijn 20-plussers).

Nu, de keuze is aan TS, haar paard, haar geld :), maar ik heb met de 3 voeders ervaring, en mijn keuze is definitief gemaakt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:27

hwn schreef:
@Azmay, die Fiberforce al helemaal, adviseren 500 g/100 kg (vind die adviezen altijd overdreven, ik geef van Sport Mix Zero maar 1 kilootje, zelfs voor mijn 20-plussers).

Nu, de keuze is aan TS, haar paard, haar geld :), maar ik heb met de 3 voeders ervaring, en mijn keuze is definitief gemaakt.

Het punt is dus de voedingsstoffen die je niet genoeg geeft als je minder dan de richtlijnen geeft.
Juist daarom geeft ik korrel waarvan ik wel de richtlijn kan geven zonder een exploderend zoupe-pleeborstel paard. Dus Pavo Vital, Vitalbix en weet ik wat nog meer.

Het is goed dat je er mee bezig bent Art, maar ik denk dat je het vrij simpel kan houden en 1 ding kan voeren naast (onbeperkt) hooi.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:29

Ja ik dacht ook... wat is er mis met een gemiddelde stalbrok? Mijn paard doet het er goed op. Is niks te schraal/zwaar en heeft ook geen problemen met energie ed.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:32

Ik geef dieetmix en ponybrok van subli. Laag in suikers vanwege een evzemer die ik erbij heb staan en geen zin om tig verschillende voertjes te voeren. Doen ze het al jaren geweldig op. Maar wel onbeperkt hooi daarnaast en zo’n grote liksteen. Nog nooit tekorten gehad.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:25

Ik denk dat de veearts naar Vitalbix Active heeft gekeken. Dan kloppen de hoeveelheden beter :-)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:45

Azmay schreef:
Het punt is dus de voedingsstoffen die je niet genoeg geeft als je minder dan de richtlijnen geeft.
Juist daarom geeft ik korrel waarvan ik wel de richtlijn kan geven zonder een exploderend zoupe-pleeborstel paard. Dus Pavo Vital, Vitalbix en weet ik wat nog meer.

Bloedonderzoeken van mijn paarden (zelfs 20-plussers) zijn perfect, geen tekorten. Ik kan er gerust een kilootje meer van voeren zonder dat ze gek worden, maar ze zijn al dik genoeg, en als het niet hoeft, hou ik mijn geld liever in mijn zakken. Maar als TS 1,2 kg voert, volgt ze de aanbevolen hoeveelheden, dus zouden tekorten niet mogen. Maar we zijn het topic nu wat aan het "hijacken" met ons welles-nietes spelletje :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:01

Art_Ificious schreef:
Je moet het voeradvies ook beter lezen en begrijpen.
Het zijn richtlijnen.
Daarnaast zijn de hoeveelheden berekend om aan de juiste behoefte van limo te komen qua vitamines en mineralen.

Dierenarts heeft hier avonden aan gespendeerd met alles uitzoeken en uitdoktoren van diverse soorten voer. En dan gaat iemand die dit voorvereidend werk niet gedaan heeft zomaar even het werk van een deskundige arts afkraken?

Ik heb ook nérgens gezegd dat ik werkelijk vitalbix als hoofdvoer ga geven?
Ik ben het wél eens dat limo véél minder suikers mag krijgen en ik overweeg dan ook om over te schakelen op fiber force aangevuld met vitalbix na het werken.

Sorry kom even onder een steen vandaan. Alles wat je dierenarts heeft gedaan is gebruik maken van een computerprogramma. Werk er zelf ook mee en dit doorrekenen is geen avonden werk. Sterker nog als het avonden werk is kan je je afvragen of je van zo iemand wel voeradvies wilt hebben.

Het advies van 1,3 Vitalbix DC is raar, lijkt alsof ze zich niet heeft bedacht dat het een balancer is en geen krachtvoer. Daardoor ontstaan ook de overschotten aan vitamine E.
En dan de opmerking komt wel als vitaminesupplementen in aanmerking... Duh, dat is het ook :roll: