Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:47

Puzzle is er te groot voor, die zit al boven de meter. :)

Vandaag Puzzle langs de fiets gehad!
Wat is het toch een kanjer.
Eerst even in de lege maïssilo geoefend, dat ging best goed dus meteen maar een rondje buiten gedaan.
Wat een top pony is het toch.
Een keer geschrokken en toen mijn kant op gekomen waardoor we midden op de weg zaten, maar verder super.
Netjes in stap en draf mee. :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:03

Hij is makkelijk nietwaar? Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die al zo 'veel' met de jaarling doet, haha.

Ik heb het Fleem knopje bij Fflur ontdekt :D

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:18

Makkelijk niet, hij heeft een bijzonder karakter.
Maar is wel heel braaf, niet gauw onder de indruk.

Puzzle moet kilo's kwijt en dit is een mooie manier om hem in beweging te houden.
Mooi lange stukken recht uit lopen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:43

Hoe lang ga je dan ongeveer fietsen :o

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:06

Dit was een 15 a 20 minuten denk ik.
Niet zo'n groot rondje, hij heeft nog niet zoveel conditie.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:33

Super stoer dat Puzzle al mee kan fietsen. Fflur is ook al zo'n schattig ding. Volgens mij zit dat flemen er zo in. Ik heb gisteren mijn paard dekje mak gemaakt. Ik wilde schriktraining doen en vond een dekje, was spannend genoeg voor hem. Heel rustig aan gedaan, maar na 10 min kon ik het dekte op zn rug leggen zonder dat hij wegstapte. Toen vond ik het ook wel mooi geweest.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:31

Leuk Ilayla, en fijn dat hij het zo goed deed!
Beste is idd stoppen als het goed gaat.
Ben benieuwd hoe lang je er de volgende keer over gaat doen.
Dan zal het wel al een stuk gemakkelijk zijn.
Ik vind het heerlijk om zo met ze bezig te zijn, maakt ze braaf en bereid ze vast voor op de toekomst. :))

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:41

Ja wil het sowieso altijd goed afsluiten en niet te lang bezig zijn. Dus had ook genoeg genomen met minder als dit nog te veel voor hem was geweest in die tijd. Vind dat ook zo fijn van deze leeftijd dat je nog tijd zat hebt voor alles en inderdaad ben ook benieuwd hoe snel hij de volgende keer is.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:48

Hier is blythe verhuisd omwille van de exczeem. Ze staat nu in de eerste kudde en later wordt die samen gevoegd met nog een kudde. Dan staan ze met 7 paarden :)
De trailer rit was een ware hel. Na het laden wat we in alle rust hebben gedaan. Waren we nog niet eens de straat uit of de trailer was zo hard aan het stuiteren. Deed in alle vaart de deur aan de zijkant open en ze hing over de stang vanvoor. Gelukkig na veel hulp en kalmte sprong het veiligheids systeem los en kon ze weer naar beneden komen. Zo koel dat ze bleef niet normaal. Heb er de resterende rit van 5min bijgestaan in de trailer, en we zijn dan veilig aangekomen. Ze staat er nu al alsof ze er al jaren staat .. Man wat hebben we geluk gehad ...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:59

Oei wel erg link meganx om in de trailer te gaan staan.
Dat zou ik nooit doen.

Verhuizing van Puzzle en Olivia liep toen op rolletjes.
Laden had wat tijd nodig maar hebben keurig stil gestaan.
Had je ze vast gezet of gewoon los op de trailer?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:23

Ja het was maar een kleine 5min aan een hele trage snelheid. En het nog is riskeren dat ze dat nog eens ging doen ging ik er maar bij staan. Het was echt veilig ;) we hadden continu contact met de chauffeur, die elk moment zou kunnen stoppen als het niet ging. Ze stond vast aan beide kanten, maar niet echt heel erg straks vast met het touw. Dat zal misschien de fout zijn geweest....

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:32

@megan
De volgende keer met een touw een slag om de stang maken voordat je haar vastbind, dan kan ze minder makkelijk omhoog.

Zimba is een weer eens een echt naarling, ik weet niet waar die heen wil met zijn lange benen...
De wond van het castreren is gelukkig zonder grote zwelling etc. dichtgegroeid, ik ben zo blij dag het zo goed afgelopen is, je hoort altijd weer nare verhalen.

Afbeelding

Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:40

Wauw mooi kleurtje carika!

Poe wat eng zeg megan! Ik zou zelf inderdaad niet erbij in staan maak ik begrijp wel dat je dit nu zo
gedaan hebt. Gelukkig goed afgelopen!

Ik oefen met Lars 1x per maand met de trailer. Even erin, stilstaan, en weer eruit. Gewoon
zodat hij bekend ermee raakt en als we eventueel een keer weg moeten.

Verder laat ik hem nu een beetje met rust. Het najaar/winter zal hier vooral in het teken staan van
het beleren van mijn 3 jarige Shetlander voor de sulky. Lars pak ik dan om de week om even te borstelen,
misschien wat wandelen en dus af en toe de trailer op.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:41

Was inderdaad even schrikken, vooral omdat ze toen ze gebracht werd een jaar geleden bij de fokker niks deed. Dus had dit niet verwacht. Omdat ze ook zo koelbloedig is. Het blijven dieren, zo zie ik maar weer ..

Jullie zijn goed bezig met jullie paarden :) ! Heerlijk om te lezen ! Ik ga hier op de nieuwe stal een les nemen om de basis wat recht te zetten. Zit nog wat werk aan :D

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:56

Meganx: wat eng zeg!
Gelukkig is alles goed gekomen.
Is ze al goed gewend?

Carika: Zimba is echt mooi aan het worden!
Lekker aan de wandel zo te zien? :)

Leuk dat iedereen zo bezig is met hun paardjes.
Worden ze alleen maar liever van!
Met Dex doe ik regelmatig een rondje wandelen in de wei.
Als het straks weer rustiger is op de camping waar hij staat dan weer eens uit de wei halen.
Gelukkig is de vakantie afgelopen!
Ik werd niet goed van al die bemoeierige mensen daar.
Geen verstand en alleen maar klagen.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:51

Ja hoor ze staat er al, alsof ze er al jaren staat ! Ze heeft een dikke vriend en die volgt ze trouw overal heen. Maar kan ze nog goed uit de kleine kudde halen. Dus dat valt mee :)
Enkel de jeuk blijft nog wel aanwezig maar nu enkel de manen heb ik het idee .. Al vele minder als eerst :)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:04

@meganx Wat goed dat je blythe hebt verhuist omwille van haar eczeem. Staat ze nu in een gebied met minder vliegjes/ meer wind of hoe moet ik dat voor me zien? En leuk dat je gaat lessen. Is best fijn als er iemand mee kan kijken met grondwerken. Krijg je vast een braaf paard van.

Ik vind Zimba wel een knappe jaarling carika, hoort er ook wel een beetje bij dat ze er zo uit zien. Fijn dat de wond van de castratie goed genezen is! Vond dat ook erg spannend, het is toch een hele ingreep voor zo'n jonkie. Maar ik denk dat ik er meer mee zat m'n paard.

@xAppel, wat handig dat je zo vaak het trailer laden kunt oefenen met Lars. Vind hij het al normaal en ga je dan het ook uitbreiden met een stukje rijden?

@noor14 Voor Dex lijkt me dat wel handig om naast een drukke camping te staan. Dan heeft hij vast al een boel gekke dingen gezien, maar kan me voorstellen dat het vervelend is als mensen zich met je paard gaan bemoeien of ongevraagd eten geven enzo.

Ik ben gisteren alleen met Jaro een klein rondje gaan wandelen en ik ben er even aan herinnert dat ik een jong paard heb, die best wel sterk is en dat het niet onverstandig is om handschoenen aan te doen of nog beter op te letten. Ik vond hem opzich best braaf. Hij schrok niet van verkeer en liep (al slingerend en af en toe stilstaand) wel redelijk gewoon met me mee, maar hij schrok op een hele rustige weg van iets wat ik niet zag en schoot toen achteruit. Dat had ik te laat door, maar wilde hem natuurlijk niet loslaten, dus nu heb ik mooie brandwonden op mijn hand staan. Ondanks dat deed hij het veel beter dan eerdere keren zonder andere paarden.

Dragen jullie handschoenen tijdens het wandelen? Ik overweeg nu wel om handschoenen te gaan kopen. :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:15

Hij vindt het reuze interessant ja. Hij loopt er heel makkelijk op, kan zo de stang achter hem dichtdoen en dan blijft hij ook mooi staan. We hebben nog niet gereden (nouja met de castratie heen en terug in april).
Maar dat doen we binnenkort ook wel een keer :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:45

Ik draag nooit handschoenen.
Puzzle is braaf genoeg buiten, en door het grondwerken kan ik hem makkelijk sturen buiten.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:00

Makkelijk als je ineens weg hoeft dat hij zo de trailer op gaat. Dan hoef je je daar niet druk om te maken. Ik heb helaas geen beschikking over een trailer, anders zou ik dat ook oefenen.

Nee snap ik dat je geen handschoenen draagt Renske. Zou ik ook niet overwogen hebben als ik niet zulke blaren had gekregen. Maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ze een keer zo schrikken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 21:41

Gisteren hebben we zelf de bak gedraineerd. Vanmorgen mochten de paarden erop. Heel lachwekkend. Mijn merrie en shet namen het er gelijk van. Lekker rollen. Ze konden er bijna niet mee ophouden. Maar Rosie....haha die was druk met dat het zand nu wit was ipv zwart. Snuivend met de neus over de grond. Afbeelding

Ik ga ook met Rosie oefenen. Ik had even laadproblemen met mijn merrie, maar dat is nu opgelost. Dus heb dan wat tijd over. Dan kan Rosie ook mooi mee oefenen. Ze was bijna 6 maanden toen ze hier op de trailer aan kwam.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 00:19

@Noor, ik wel, moet nu altijd omslachtig doen om mijn mini's te meten :D

Sorry voor mijn inactiviteit hiero, zal morgen weer even foto's trekken van Jorie.

Jorie zou ik mee omvallen als ik daar mee ging fietsen :+

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:54

@Ilayla,
Je kan het zien als een plekje waar meestal overdag een briesje staat en waar er geen eikenbomen staan. En het een open gebied is maar toch met beschutting. Het doet enorm veel voor haar. Over een jaar met de nodige natuurlijke middelen zou ze al voor 50% minder jeuk moeten hebben als we zo door gaan.
Heb er ook echt geen dag spijt van gehad tot nu toe :)
Ze is al echt super braaf en koel in de kop, wat iedereen verbaast. Nu gaan we lekker aan het gronwerken en 1x les in de maand :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:09

Hier was Puzzle weer schoon voor 5 minuten. :D
Afbeelding
Had 'm weer even onder handen genomen.
Nu kan het nog met het lekkere weer. :)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:02

Wauw die hoefjes en witte benen!
Die stralen gewoon haha :P
Idd lekker genieten nu met dit weer. :)