[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:53

Nou.... Das niet leuk zeg.
Hopelijk is er niets geks.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:31

Artrose levert over het algemeen niet zo'n plotselinge kreupelheid op. Mijn oude merrie (26) heeft al jaren artrose, en is dan nog niet zo heftig en ineens kreupel. Dat gaat veel sluipender. Van wat vaker struikelen, stijver zijn etc etc. Wel balen, hopelijk is het snel weer over!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 12:50

Nou vanmorgen vroeg bij de wei aangekomen zag ik een wat beter beeld: Khava kwam meteen op en drafje naar me toe, Jaopie kwam STAPPEND naar het hek, maar als je niks wist zag je niet echt dat hij niet rad liep. Dat was dus alvast een grote verbetering met gisteren. Hij had z'n hals al weer wat hoger erop staan en zijn rug deinde weer wat meer.
Toch zag ik wel dat het nog niet weg was (kan ook niet in 1 nacht natuurlijk). Heb hem even gehalsterd en alle vier hoeven uitgekrabd en schoongeborsteld, vervolgens de hoefzolen vrij hard beklopt met de krabber: geen enkele reactie, hoefzweer lijkt dus niet het geval.
Toen ik 10 meter wegliep en hem in draf naar me toe wilde laten komen had hij daar echt geen zin in, maar tenslotte lukte het twee-drie lusteloze drafpasjes, en toen was het weer overduidelijk. Hij is nu in draf net zo kreupel als gisteren in stap. In stap zie je nagenoeg niets meer, hij staat ook gewoon op 4 benen te grazen. Raadselachtig!
Heb nogmaals alle benen van schoft tot in de kootholtes, bevoeld, beklopt en beknepen (nergens ook maar een vage reactie op, niks dik of warm), weer helemaal niks. Geen schiefel, geen wondje, koele tot koude hoeven en hoefzolen... schiet mij maar lek. Ik heb geen enkel houvast.
Het is nu weekeind, dus ik kijk het morgenochtend nog eens aan, hopelijk is het dan nog weer wat verbeterd; het "verstapt in de wei" scenario wordt nu toch wel steeds waarschijnlijker.
Ik heb eigenlijk helemaal geen eigen ervaring met kreupelheidsverschijnselen ook.
Als het verergert komt er natuurlijk een paardenDA aan te pas.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:24

Als je vandaag al een merkbare verbetering zag met gisteren is dat verstappen inderdaad waarschijnlijk. Ik zou het een paar dagen aankijken en zien of de verbetering doorzet. Grote kans dat een DA momenteel ook niets kan doen als de spieren gewoon meten herstellen. Is het na een paar dagen gelijk of erger dan zou ik wel laten onderzoeken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 10:48

Tot mijn dolle vreugde stond Jaopie daarnet in de wei al weer met z'n hoofd te slaan, draafde op me af, galoppeerde een rondje, bokte naar Khavanna... en er was NIETS meer te zien.
Spectaculaire verbetering dus.
Nou weet ik wel dat whatever it was dat niet binnen een nacht het al helemaal dóórgeheeld kan zijn, dus ik wacht nog wel 1 of 2 weken met OHZ (heb Khava nog om in de tussentijd weer mee bezig te gaan).
Lijkt er op dat meneer iets idioots in de wei heeft gedaan en zich daarbij een beetje heeft overschat.... maar daar heeft-ie wel vaker een handje van.
Ik ben reuze opgelucht.
Nu kan het topic weer over Khava verder.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-10-16 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:54

*\o/*
Misschien zelfs wel vlak voor je naar ze toe ging, waardoor hij er het meeste last van had.
Ben onwijs blij voor je!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 11:01

Nou, het was wel een goeie wake-up call, héb je een leuk gezond paard staan, ga je er niet op terwijl hij zo voor het pakken staat.... Zodra hij doorgeheeld is ga ik er meteen weer op, want nu kan het nog, hij is nu 13, straks gebeurt er écht iets (onherstelbaars) en dan heb ik eeuwig spijt...
Waarom er altijd een "dreigende" situatie moet ontstaan voordat je daarover serieus gaat nadenken .... tsja, dat snap ik ook niet, maar ik ben in elk geval goed wakker geschud.
Gedurend zijn verdere helingsproces Khava maar eens op OHZ gaan voorbereiden, die komt nu wel aardig die richting weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:05

Goedzo!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:32

terpentijn schreef:
Gedurend zijn verdere helingsproces Khava maar eens op OHZ gaan voorbereiden, die komt nu wel aardig die richting weer op.

Deze laatste zin klinkt alsof je hem nu nog weken gaat laten bijkomen van 2 dagen niet goed lopen. Als ie morgen nog steeds rad is en er als zichzelf uitziet, geen dikke warme benen heeft, is ie goed!
Aan de slag met dat dier. Staat al veel te lang stil in de bloei van zijn leven. Doodzonde. Paarden van die leeftijd willen werken. Doe je er niets mee, gaan ze zich vervelen en klieren en is de kans op weideblessures alleen maar groter. Vergeet niet hoe langer jij niets doet, hoe slapper de spieren, hoe zwakker de pezen, hoe groter de impact van een verstappinkje of rare sprong. Rustig opbouwen en weer plezier maken met je paard! Wordt Jaopie ook een heel stuk blijer van denk ik.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 14:47

Da's weer een hele rake van @Oji... en je hebt gelijk. Hij staat idd. al veel te lang op de wei te niksen, wellicht dat-ie zich idd. narrig begon te vervelen.
Maar ik ga er toch echt niet morgen al mee OHZ. Okee, twee weken niks is waarschijnlijk ook weer nergens voor nodig, ik kijk het per dag aan, als hij de komende week okee blijft is eind van komende week vroeg genoeg.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 15:24

Komaan terpentijn, een beetje stappen rechtdoor kan geen kwaad ;) ;) :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:36

Beweging is de beste therapie! Nee natuurlijk moet je niet meteen full patrol aan de gang. Maar als hij vandaag goed liep en morgen nog steeds, is er geen enkele reden om niet iets met hem te gaan doen. Haal hem uit die wei, geef hem een lekkere uitgebreide poetsbeurt en ga iets doen. Stukje stappen, klein drafje. Onder het zadel, aan de hand, lange lijnen. Maakt niet uit, maar ga iets doen. Als hij daarna weer kreupel is, weet je meteen dat het niet goed is en dat je de DA moet laten komen. Maar als het niet goed is en je laat hem nog een week staan en gaat dan aan de gang, heb je precies hetzelfde. Als een paard rad loopt kan ie bewegen.
Ja je kan een week wachten maar dat levert je niets op. Als het niets ernstigs is, is het nu goed, als het wel iets ernstigs is, is het over een week ook echt niet goed. Het is nu nog mooi weer, ideaal om weer met je paard aan de slag te gaan. Over een week heb jemisschien wel een weersomslag, en inmiddels slechte bak of wat dan ook wat weer tot uitstel leidt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:05

Ik schop gezellig met oji mee: hup, ga weer eens wat doen met dat paard. Jullie hebben lang genoeg kunnen lanterfanten. (Nou ja, jij hebt nog wel wat gedaan met Khava, Jaopie heeft alleen maar mooi staan wezen ...)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 11:38

Nou vanmorgen was Japie weer helemaal knots, hoor, ik kwam om 8.30 aan bij de wei en ik zag 'm uit de verte al samen met Khavanna galopperen, draven, rennen, bokken en gek doen (dichterbij gekomen zag ik de oorzaak van deze onzin: er stond iemand een draadje in een naburige wei te verzetten).
Van paardenbuurman hoorde ik naderhand nog dat ze ook gisterenmiddag idioot hadden lopen doen omdat er twee paarden met ruiters over het schouwpad hadden gereden (waren weer andere paardenburen).
Er was werkelijk helemaal niks meer aan Jaopie te zien, na al die capriolen dus, ik zal iedereen op z'n wenken bedienen en Jaopie denkelijk morgen weer uit de wei halen . Zal me in eerste instantie wel een poetserij worden: hij lijkt wel een varken dat door de modder gerold heeft, werkelijk veschrikkelijk... hoe krijg ik dat er ooit af, want hij is 'smorgens nog helemaal nat ook van het gras... Nou ja, ik verzin wel iets. Vandaag gaat helaas niet, want is de laatste dag om mijn belastingaangifte te doen (leuk, ik verheug me al... blegh).
Misschien zadel ik ook gelijk even op, varken of geen varken, om even in de grote wedstrijdbak te gaan proberen. Kan je langere stukken rechtuit in rijden dan in de kleine zandbak.

Dat-ie zo gek doet in de wei is idd. wel een teken aan de wand (hij is niet vaak echt gek aan het doen in de wei, in tegensteling tot juffrouw Khava), hij heeft natuurlijk energie te veel en heeft letterlijk en figuurlijk een baard van dat niksen.

Ik moet dus zeggen dat @oji en @maflinger ronduit gelijk hebben.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-10-16 11:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:45

Schop 3

Ik verwacht morgen een update hoe het rijden met Joapie was hoor ☺️

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:45

Heel goed, doorpakken nu! Niet weer twee weken wachten, want als er dan weer wat is (het heeft flink geregend dus de bak is nat) dan ben je zo weer weken verder. En dan weer. En dan weer. En voor je het weet staat hij weer maanden langer stil dan nodig óf goed voor hem is. Niet vervallen in je overpeinzingen, maar pak dat paard (hij wil wel!) en ga met hem aan de slag! En dan is hij maar wat minder schoon, als de plek onder het zadel enigszins prima is en je gaat er niet direct uren mee rijden dan wordt hij daar ook niet minder van.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:32

Nu word ik waarschijnlijk doodgeschoten... maar ben vanmorgen niet met Jaopie, maar met Khavanna bezig geweest. Longeren, wijken, yield, terug gaan, voorhand omzetten, achterhand omzetten, hoofd laten zakken, links en rechts inbuigen, twee gangen aan de longe. Galop had ik geen zin in, dat brengt vaak onrust bij haar. Dit ging zo uitermate goed, ik dacht NU kan ze mee de wei uit ook.
Maar natuurlijk kwam er weer een andere kink in de kabel: haar koordhalster (maat COB) zit vrij losjes, met name bij haar neus (hangt vrij laag op de neus) en de omtrek bij haar neus is mij ook wat te ruim. Als ze één rare terugtrekkende beweging maakt op dat schouwpad naar voren (het Jaopie achterblijf syndroom) schiet dat ding over haar neus. Ze slaat ook best wel met haar hoofd, dan zit dat ding al zowat op d'r neusgaten.
Dat vind ik niet veilig.
Heb het halster mee naar huis genomen, om eens te bekijken wat ik daaraan kon doen, maar heb geen idee hoe ik dat kleiner kan knopen.
Als ik een nieuwe maat Cob bestel bij bijv. horsebeads, heb ik straks wéér een te ruime maat COB.
Wat nu? Met een gewoon webhalster mee uit de wei nemen, toch maar? Ze moet daar weg, wat anders blijven we in een cirkeltje (hahaha) ronddraaien.
Zoals ik in een van de vorige topcs al zei: zij is hier m.i. nu wel rijp voor.
Maar ik heb geen behoefte aan halstercapriolen waarbij dat ding ineens over d'r giechel schiet.

Voor de Jaopie fans: nog heel even geduld, het weekeind zit ik er weer op, beloofd! Vanmorgen was hij mooi droog (zag er wel uit als nat, met allemaal modder-krullen in z'n vacht).

Maar ik wil die merrie er gewoon veilig uit hebben. En gauw ook, want ik wil daar dit jaar nog op.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:35

Even alleen over het touw halster, je kunt ook gewoon de neus omtrek meten en doorgeven als je een touw halster koopt. Tenminste waar ik hem vandaan heb wel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:58

Aan doodschieten doen we hier niet ... da's zo definitief en eenmalig en het levert niets op.

Wel een beetje jammer dat je niet met Jaopie aan de gang bent geweest maar gelukkig heb je toch wat met Khavanna gedaan.

Wat betreft het touwhalster, volgens mij worden die op maat gemaakt als je de maten doorgeeft. Hoe je moet meten weet KBK waarschijnlijk ook wel, die heeft voor al haar knolletjes van die mooie. Overigens is er niets mis mee om je paard met een gewoon halster aan de hand mee te nemen, mits dat halster ook gewoon past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:05

Horse Beads maakt halsters op maat. :j
Dus als je de neusomtrek meet (waar de neusriem ook echt gaat zitten) en de 'bakstukken', kan zij ze goed passend maken.
Als je wat dichterbij woonde, kwamen we er even een paar langs brengen, hebben zeker haar maat er wel tussen zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:51

De grote knoop onder de kin kan je losser maken, grootte neus kan je vervolgens aanpassen door het teveel aan touw door te schuiven in de lus waar je leadrope in vast zit.
Let er ook op dat een touwhalster behoorlijk hoog zit, dus de touwjes die als keelriem dienen horen achter de kaak te vallen, bijna waar een halsband zou zitten. Vraag is dus of halster echt te groot is of dat die eigenlijk te laag zit.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:23

tamary schreef:
De grote knoop onder de kin kan je losser maken, grootte neus kan je vervolgens aanpassen door het teveel aan touw door te schuiven in de lus waar je leadrope in vast zit.
Let er ook op dat een touwhalster behoorlijk hoog zit, dus de touwjes die als keelriem dienen horen achter de kaak te vallen, bijna waar een halsband zou zitten. Vraag is dus of halster echt te groot is of dat die eigenlijk te laag zit.

inderdaad ook dit !

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:41

Ik zou als jou was de galop toch steeds meenemen, als je het alsmaar overslaat omdat het haar stress oplevert blijft het nieuw en eng en blijft het elke keer opnieuw een stresssituatie. Paarden gedijen bij routine, dus gewoon doen!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:49

Oh en nog een tip. Ik heb er ook twee en heb een vaste dag gesteld voor elk. Op vrijdag les op moeders en op zondag een buitenritje op haar en dinsdag en donderdag wordt zij gelongeerd. Haar kind, nu jaarling wordt op woensdag en zaterdag lekker geborsteld, dat is dan direct oefenen met vast staan en hoefjes geven. Ik kan er door mijn wanstaltige gezondheid geen 2 op 1 dag doen en zo gaat het prima. Doe ik het niet zo dan gaat het mis.

*edit er zijn wel variaties hoor, als ik bv teveel pijn heb om te kunnen rijden, zet ik ze gewoon allebei op de gang voor een goede en gezellige poetsbeurt. Het gaat erom dat ze van het land/of uit paddock zijn, het in handen zijn is het belangrijkste (voor mij dan).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 13:56

Nee, dat lukt mij ook niet 2 op één dag, dan kan ik echt niet meer lopen (heb ooit drievoudige enkelbreuk opgelopen, zitten nog pennen en schroeven in, maar is erg veel botafzetting bij gekomen door de jaren heen, dat doet helse pijn als je daar teveel ineens of achtereen mee doet, ondanks pijnstillers...moet dus alles doseren, want heb ook nog 2 Dobermanns te trainen en andermans paarden paar maal in de week te longeren).
Maar de ene dag de ene en de andere dag de ander gaat wel.
Galop heb ik met Khava altijd meegenomen, alleen vorige keer niet, eigenlijk alleen omdat 't op (nat) gras was en ze nog zo weinig balans heeft, ze gaat nog zo onbehouwen door de bochten dat ik niet wilde dat ze dan te hard ging en uit zou glijden (dat gebeurde ook al bijna in draf).
Ze moet daar ook zo snel mogelijk uit, zodat we gewoon in de bak op zand kunnen longeren.

Anderen: ja heb even achter Pc zitten knutselen aan het touwhalster, knopen versteld etc, nu is het wel een stukkie kleiner en... het zat sowieso op zeker te láág richting haar neus want die kaaktouwtjes hingen dus midden op haar kaak, niet er achter. Bedankt voor de tips so far!