Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:46

Ik verwacht dat er bedoeld word dat een paard dat ldr loopt op een andere manier zijn balans moet vinden, als een paard wat hoger ingesteld is met de neus voor de LL. Correct me if I'm wrong Lachen

Maar dan snap ik weer niet waarom het paard dat "probleem" dan niet heeft als hij vwnw moet lopen en het hogere ingestelde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:09

precies kawa.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 14:25

Aqua8horse schreef:
Waarom wil je zo graag variieren in de hoofd-halshouding Fitz?
Een correct getraind paard varieert namelijk zelf, daar moet je als mens dus niet aankomen. Dat gaat namelijk ten koste van de schwung en tact.

In mijn ogen hoort het paard de hand van de ruiter te volgen en niet andersom!!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:09

Fitzroy schreef nalv variëren in hoofd-halshouding
Citaat:
Toevallig he, dat ik dit advies ook van een bekende paardenfysiotherapeute heb gekregen

We hebben het hier vast over dezelfde fysiotherapeute, kan bijna niet missen:

Je kunt alles overdrijven, dus ook het gymnastiseren en de manieren waarop je dat doet.

Iemand had het ergens in deze discussie over turnsters. Ik moest in dat kader meteen denken aan klassiek ballet-dansers. Natuurlijk komen daar ook blessures voor, dat wil ik niet tegenspreken, maar ik heb geen vervormde lichamen gezien (anders dan enorme eeltige en blaarderige voeten door de spitzen Haha! ). Bij turnsters (en ook kunstrijdsters) komen wel degelijk vervormde lichamen voor.
Opvallend ook dat een balletdanser (zeker de mannen) vaak tot in de dertig op topniveau kunnen presteren en dat het met turnsters en kunstrijdsters met een jaar of 18 is afgelopen. En progressie van de sport vind ik in dit geval geen argument.
Volgens mij wordt in die sport op te jonge leeftijd te veel belasting op de lichamen gedaan. En overal waar te voor staat is ook niet goed.

*kruipt weer onder de kerstboom met een goed boek: Akademische Reitkunst van Bent Branderup; heerlijk te weten hoe in vroeger tijden allang was uitgevonden hoe je een paard optimaal kunt gymnastiseren en dat er nog steeds mensen zijn die op die manier werken en het ook nog kunnen overbrengen ook!*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:56

runningkawa schreef:
Ik verwacht dat er bedoeld word dat een paard dat ldr loopt op een andere manier zijn balans moet vinden, als een paard wat hoger ingesteld is met de neus voor de LL. Correct me if I'm wrong Lachen

Maar dan snap ik weer niet waarom het paard dat "probleem" dan niet heeft als hij vwnw moet lopen en het hogere ingestelde.

Precies KAWA, dat is wai ik bedoel.
Bij vv-nw rijd je een paard als het goed is van achteren naar voren.
Dan loopt het dier dus op de correcte manier in balans. Naarmate de verzameling toeneemt zal de balans zelf aanpassen en zal het paard meer oprichten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:01

Samsam"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Waarom wil je zo graag variieren in de hoofd-halshouding Fitz?
Een correct getraind paard varieert namelijk zelf, daar moet je als mens dus niet aankomen. Dat gaat namelijk ten koste van de schwung en tact.

In mijn ogen hoort het paard de hand van de ruiter te volgen en niet andersom!!
[/quote]

Daar heb je gelijk in. Maar een hand volgen of een dwingende hand is een groot verschil.
Zolang je een paard stimuleert met zitbeenhulpen en beenhulpen op de juiste manier, blijven de bewegingen van het paard. De teugels zijn slecht een hulpmiddel, de aanleuning. Dus op het moment dat het paard door positieve hulpen wordt gestimuleerd en het heeft leren dragen, zal het nageeflijk worden en volgt het de hand van de ruiter. De teugels kan je vergelijken met een glazen staaf. Zijn ze te los dan breken ze, zijn ze te strak dan breken ze ook.
Dus ze volgen wel degelijk de ruiterhand. Je komt er dus niet aan, je begeleidt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:13

Jantien"]
Hoe meer je aan de voorkant zit, hoe meer je een paard stoort in zijn balans. Dat gaat altijd ten koste van de prestaties.
En om een paard goed door zijn of haar lichaam te laten lopen, zou je in mij ogen helemaal geen LDR voor nodig moeten zijn. Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft. Rijkunst zit niet in je handen of aan de voorkant. De rijkunst is gebaseersd op dat de motor van achteren zit, daarom is het LDR systeem zo tegestrijdig aan het doel wat men daarmee voor ogen heeft, vind ik.

Beste Aqua, hoe je jezelf hier nu verwoord maakt voor mij helemaal duidelijk waarom je zo ontzettend tegen het dieper doorstellen bent.
Wanneer je inderdaad het idee hebt dat iemand die z'n paard diep rijdt alleen maar aan de voorkant zit te trekken, de achterhand compleet vergeet en z'n paard een uur lang met z'n kop tussen de knieën trekt en verder niets doet dan heb je:
a: niet begrepen hoe iemand in het LDR systeem rijdt
b: een compleet verkeerde voorstelling van het systeem.

Conclusie: deze hele discussie is overbodig omdat je niet weet hoe het werkelijk in elkaar zit.

De schets die jij hier maakt (inderdaad die ruiter die alleen maar aan de kop kan trekken en het verder niet boeit hoe z'n paard loopt) is namelijk die van een slechte ruiter, ongeacht in welk systeem deze rijdt.
[/quote]

ik denk dat je (weer eens) aqua8horse verkeerd tracht te interpreteren. dat hier alles van aqua zo verkeerd mogelijk wordt geïnterpreteerd, laat ik hier maar terzijde, maar ik zou graag proberen te zeggen hoe je het wél juist kan interpreteren.

er wordt al het hele topic doorgedramd over hals/nek, en eigenlijk kan het paard NOOIT goed LRD lopen, als die achterhand er in de eerste plaats niet is. ik denk dat aqua8horse heel goed weet over wat het gaat, en gewoon wijst op het belang van de motor. dat jij alles veel erger maakt en dramatiseert, doet niet echt ter zake. inderdaad zou je meer moeten bezig zijn met de achterhand dan met de voorhand.
MAAR. waar aqua8horse dan misschien iets mis zit, is dat dit hele topic gewoon bedoeld is om even na te denken over die hals/nek houding (nadenken, niet aanvallen...!), en wordt ervan uitgegaan dat iedereen weet en beseft dat de achterhand inderdaad eerst komt. nu werken we zgz gewoon het tweede punt op de lijst uit.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:15

en ontopic Lachen ik denk ook, zoals hier eerder gezegd werd, dat het probleem zich vooral zal concentreren in het blauwe gebied (midden hals), omdat dat eigenlijk een centraal punt is tussen het hangende (of gedragen, beide even zwaar voor dat punt) hoofd, en het lichaam. lijkt me niet echt gezond. dat punt moet langzaam gesterkt worden. daarom denk ik dat het anatomisch beter is als je weinig LRD rijdt, en zeker niet te diep. niet om de nek, maar idd om dat blauwe gebied. net achter de kaak verandert er idd weinig. dat licht placht me op te gaan Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:17

Edit: quote van abby, ff voor de duidelijkheid...

Citaat:
Natuurlijk komen daar ook blessures voor, dat wil ik niet tegenspreken, maar ik heb geen vervormde lichamen gezien (anders dan enorme eeltige en blaarderige voeten door de spitzen ).

Geloof me, zo rooskleurig is het niet met de klassieke dansers gesteld. Behalve dat je voeten wel degelijk vervormd raken door langdurig dansen op spitzen (tenen gaan naar buiten staan en de bal van de voet komt naar binnen) is er ook veel sprake van een hoog risico op blessures en vroegtijdige slijtage van vooral de knieen en in mindere mate de enkels. Veel dansers (en dansers in spé) moeten afhaken omdat hun knieen of enkels domweg kapot zijn. Dit gewoon omdat topsport, in welke vorm dan ook, ieder lichaam sneller doet slijten. Verder is het algemeen bekend dat niet iedereen sterk genoeg is om ongeschonden uit een periode van topsport tevoorschijn te komen of uberhaupt de top te halen. En natuurlijk is er altijd die uitzondering wiens lichaam het wel aankan. Noureyev was niet kapot te krijgen, maar voor iedere Noureyev zijn er duizenden met wie het minder goed afloopt.

Waar alleen (terecht!) door sommigen over gevallen wordt, is dat een danser in spé zelf bepaalt of hij/zij het risico op zeer vroeg pensioen wil nemen. Wij nemen die beslissing voor het paard, terwijl zo'n beslissing de levensverwachting van het dier hoogstwaarschijnlijk gaat beinvloeden. De "Noureyevs" onder de paarden zullen misschien met het LDR systeem ongekende sportprestaties leveren en nog vredig oud worden ook. Daarachter bevinden zich de legioenen die dezelfde prestaties leveren, maar helaas niet ongeschonden uit hun carrière tevoorschijn komen.
Laatst bijgewerkt door jessy op 31-12-03 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:17

Aqua8horse"]
[quote="runningkawa schreef:

Precies KAWA, dat is wai ik bedoel.
Bij vv-nw rijd je een paard als het goed is van achteren naar voren.
Dan loopt het dier dus op de correcte manier in balans. Naarmate de verzameling toeneemt zal de balans zelf aanpassen en zal het paard meer oprichten.
[/quote]
Maar als je ldr rijd, rij je toch ook van achter naar voor?
En je kunt zelfs verzamelen terwijl je ldr rijd.

Dus dat snap ik dan toch steeds niet.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:28

Nee volgens mij dus niet. Doordat je een hele andere balans creert door het LDR systeem, moet het paard dat corrigeren, koste wat het kost zou ik willen zeggen. Het paard heeft veel gewicht op de voorhand en heeft het idee dat hij voorover valt. Om die balans te herstellen moet zal hij zich proberen te ontrekken en hij zal zijn achter benen verder onder moeten brengen om in balans te komen. Doordat hij zijn benen verder onder brengt( dus de hoek met de grond wordt scherper) zal hij kracht verliezen. Met LDR rijd je dus juist niet van achteren naar voren maar eerder andersom. Misschien lijkt het dan op verzamelen, maar dat is zeer zeker niet een zelfde verzameling als die de klassieke dressuur voorstaat. Bij LDR zie je vaak een haperende tact. En ook de souplesse is niet optimaal in dit systeem. Dat heeft weer te maken met de balans. Als je het uiterste uit je paard wil halen(wat we allemaal voor ogen hebben) is het belangrijk dat je een correcte balans hebt. Dan heb je een paard in zijn geheel. Bij LDR zie je vaak dat paarden niet zo'n mooi geheel vormen en soms in drie stukken zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:39

ponyzotje"]
[quote="Jantien"][quote="Aqua8horse schreef:
Hoe meer je aan de voorkant zit, hoe meer je een paard stoort in zijn balans. Dat gaat altijd ten koste van de prestaties.
En om een paard goed door zijn of haar lichaam te laten lopen, zou je in mij ogen helemaal geen LDR voor nodig moeten zijn. Train je paard zoals je ook in de wedstrijd rijdt, dan worden de prestaties beter alleen al omdat het paard als een geheel blijft. Rijkunst zit niet in je handen of aan de voorkant. De rijkunst is gebaseersd op dat de motor van achteren zit, daarom is het LDR systeem zo tegestrijdig aan het doel wat men daarmee voor ogen heeft, vind ik.

Beste Aqua, hoe je jezelf hier nu verwoord maakt voor mij helemaal duidelijk waarom je zo ontzettend tegen het dieper doorstellen bent.
Wanneer je inderdaad het idee hebt dat iemand die z'n paard diep rijdt alleen maar aan de voorkant zit te trekken, de achterhand compleet vergeet en z'n paard een uur lang met z'n kop tussen de knieën trekt en verder niets doet dan heb je:
a: niet begrepen hoe iemand in het LDR systeem rijdt
b: een compleet verkeerde voorstelling van het systeem.

Conclusie: deze hele discussie is overbodig omdat je niet weet hoe het werkelijk in elkaar zit.

De schets die jij hier maakt (inderdaad die ruiter die alleen maar aan de kop kan trekken en het verder niet boeit hoe z'n paard loopt) is namelijk die van een slechte ruiter, ongeacht in welk systeem deze rijdt.
[/quote]

ik denk dat je (weer eens) aqua8horse verkeerd tracht te interpreteren.
...
[/quote]

Ik lees hier toch ook echt dat a8h schrijft dat je bij het ldr alleen maar aan de voorkant zit te trekken en dat er niet van achter naar voor wordt gereden. Bij mijn weten is ook voor het ldr systeem de basis om van achter naar voor te rijden. Anders kun je geen enkel paard fatsoenlijk aan het lopen krijgen.
Het in de krul trekken in wat voor systeem ook is altijd slecht.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 20:46

Ik zeg niet dat ze aan de voorkant trekken. Misschien is het wel de basis van het LDR systeem om van achteren naar voren te rijden, maar dan kan niet (optimaal). Met het LDR belemmer je in mijn ogen dat van achter naar voren rijden. Denk aan een speedboot met de neus in het water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:19

Rien van der Schaft zei altijd: je moet het hoofd van je af rijden.

Ik vond het leuk om te merken dat toen ik mijn paard heel diep begon te rijden, ik dat nog steeds deed.
Je rijdt het hoofd zo ver van je af dat het weer bij je terug komt.

Zolang mensen niet kunnen of willen begrijpen dat diep rijden een trainingsmiddel is en niet een trainingsdoel, en dat diep rijden gebaseerd is op exact dezelfde principes als "klassiek" rijden is het zinloos enige vorm van discussie hier over te voeren.
Wie denkt dat diep rijden te maken heeft met je paard kapot trekken kan het dan maar beter ook niet toepassen......

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 22:21

Maar Rien vd Schaft rijdt voor zover ik weet niet LDR, dus of hij het ook naar de diepte van je af bedoelde? vd Schaft rijdt behoorlijk klassiek en in de tijd dat ik daar op stal rond heb gelopen beslist niet achter de LL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:23

Lovely schreef:
Het hoogste punt hoeft niet per se het meetkundige hoogste punt te zijn. Een paard dat dragend voorwaarts neerwaarts wordt gereden, heeft ook de nek als hoogste punt alhoewel de nek dichter bij de grond is dan de schoft bijvoorbeeld. Het gaat ook om het actief dragen van de hals.

Hiermee verwoord je precies hoe het werkt wanneer je een paard diep rijdt.

Je kunt je paard uitstekend op de kop rijden met de neus voor de loodlijn. Ik zie dat in de praktijk vaker gebeuren dan andersom (maar dat ligt misschien meer aan de mensen in mijn omgeving Knipoog )

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:24

Welke principes bedoel je dan?
Er zit me nogal geen verschil tussen LDR en klassiek, neem me niet kwalijk. En nogmaals het trainingsmiddel is wat anders dan het trainingsdoel? Dat moet volgens mij hetzelfde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:25

Maaike schreef:
Maar Rien vd Schaft rijdt voor zover ik weet niet LDR, dus of hij het ook naar de diepte van je af bedoelde? vd Schaft rijdt behoorlijk klassiek en in de tijd dat ik daar op stal rond heb gelopen beslist niet achter de LL

Lieve Maaike, het ging er juist om dat Rien vd Schaft niet diep werkt..... Knipoog

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 22:28

Lieve zep, dan snappen wij elkaar verkeerd... Knipoog

ik zie de vergelijking van het hoofd van je af rijden en diep rijden namelijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:30

Aqua8horse schreef:
Welke principes bedoel je dan?
Er zit me nogal geen verschil tussen LDR en klassiek, neem me niet kwalijk. En nogmaals het trainingsmiddel is wat anders dan het trainingsdoel? Dat moet volgens mij hetzelfde zijn.

Er zit dus juist heel weinig verschil tussen LDR en klassiek rijden, alleen merk je dat pas als je het gaat toepassen.

Het trainingsmiddel is iets wat je doet om het trainingsdoel te bereiken.
Iedereen kan begrijpen dat je een springpaard niet iedere dag bovenin de staanders laat springen om hem op concours goed aan het lopen te krijgen. Datzelfde geldt voor een dressuurproef.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:34

Er zit juist hel veel verschil, ik snap niet dat je zegt dat er weinig verschil is.
Een trainingsmiddel kan een middel zijn om je doel te bereiken. Maar wat als dat trainingsmiddel nu tegenstrijdig is aan het doel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:41

Ik kan het je niet anders uitleggen. Als je deze gedachtensprongen niet kan volgen ben ik blij dat je niet zo rijdt, want dan rij je je paarden geheid de vernieling in.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 22:46

Nee, ik rijd gelukkig niet zo. Mijn paarden zijn super soepel zonder LDR.
En ik weet zeker dat geen van mijn paarden of paarden die ik train of begeleidt letsel oplopen tijdens de training.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:00

Aqua8horse schreef:
Mijn paarden zijn super soepel zonder LDR.
het is alleen jammer dat dit relatief blijft tot we materiaal zien, of tot je het laat zien in wedstrijdverband. wat super soepel voor jou is, kan super stug voor iemand anders zijn.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 23:38

SuperPepeijn"]
Mijn paarden zijn super soepel zonder LDR.
het is alleen jammer dat dit relatief blijft tot we materiaal zien, of tot je het laat zien in wedstrijdverband. wat super soepel voor jou is, kan super stug voor iemand anders zijn.
[/quote]
Ik denk niet dat je een paard die als je been geeft nageeflijk wordt stug kan noemen. (dat is namelijk zo bij de paarden van aqua, ik heb het zelf mogen voelen Lachen )

Maar deze discussie gaat er niet over welke trainingsmethode het beste is, maar of het knikje schadelijk is voor het paard. Zou de discussie daar misschien weer over kunnen gaan, dat vind ik namelijk erg interessant. Lachen