Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amarial

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:16

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:46

Needje schreef:
Waar kon je die merrie niet terugvinden vladimir?

Needje, ik heb gezocht op Horsetelex; hierop alleen nakomeling met deze bloedlijn & leeftijd te vinden als de merrie Whisper (uit 2003of 2004), maar dat is ze niet. de eigenaar zegt dat het een volle zus is (Zira).
nog andere stamboek-site die wellicht wat completer is?

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:27

vladimir1979 schreef:
Needje schreef:
Waar kon je die merrie niet terugvinden vladimir?

Needje, ik heb gezocht op Horsetelex; hierop alleen nakomeling met deze bloedlijn & leeftijd te vinden als de merrie Whisper (uit 2003of 2004), maar dat is ze niet. de eigenaar zegt dat het een volle zus is (Zira).
nog andere stamboek-site die wellicht wat completer is?

Heel veel paarden staan niet op horsetelex. Raadpleeg het stamboek? Dat doe ik altijd als ik een paard koop ( van vreemde) dan weet je zeker dat het paspoort klopt met het nummer daarin.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:53

Horsetelex kan je ook niet blind op staren hoor, daar kan je de paarden zelf invoeren.

Ik heb onze eigen paarden hier ook op in gevoerd en met stamboeknummer dat het daadwerkelijk te controleren is, zie heel veel paarden zonder stamboeknummer en dan is er geen controle mogelijk.

Stamboek mag niet onbeperkte informatie geven over een paard.

Hier vanmiddag met klanten op pad geweest, was een lastige zoektocht maar de laatste is het geworden.
Paardje is ook gelijk meegenomen dus was even een flinke afhandeling wat in eerste instantie niet in de planning lag. Zou zelf ook nog een aantal paarden proberen voor de verkoop aan klanten, hier is niks van terrecht gekomen. Ben blij dat ik thuis ben!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:21

Horsetelex is inderdaad niet zaligmakend, helaas.
Ik probeer ook zoveel mogelijk paarden er in te zetten, en dan mn de buitenlanders en vooral de oude lijnen.
Is dan soms best wel grappig om te zien hoe dan de informatie groeit over bloedlijnen.

Als KWPN lid kun je wel info opvragen, heb ik toenertijd ook gedaan van de Ronaldo merrie over de nakomelingen. En deze gelijk op horsetelex gezet :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 06:35

Dat dacht ik al Vladimir. :D Maar zoals de anderen al zeggen is Horsetelex niet compleet helaas.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 06:58

Bedankt, vermoedde dit al. (nog) geen kwpnlid, helaas, wil iemand kijken (zira - ruben(rohdiamant)x tcn partout)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:41

Pletje123 schreef:
In Friesland? Hij wordt toch door ene Bill uit Baarle Nassau aangeboden? Dat is bijna België..

Die heeft vaker paarden met een bemerking en is daar normaal gesproken heel eerlijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:50

Belsje schreef:
Ja fouten zijn menselijk, maar zelfs nu blijft hij beweren dat dat allemaal geen probleem is terwijl ik twee andere DA's plus een kliniek heb die zegt dat dat een hééééél groot probleem is. Als hij gewoon al zou toegeven dat hij daar fout was of dat het niet goed was, was ik ook al tevree.

Waarom was je toen niet voor een second opinion gegaan?

Ik heb een tijd terug een paard gekeurd. Had ocd, geen bemerking voor de sport. Toch door een ander de betreffende foto laten bekijken en doe vond het mogelijk wel een bemerking zonder operatie.
Ik heb het dier toen laten staan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:55

Ja maar het probleem is dat er dus niets over is gezegd uberhaupt. Maar kwam er pas later uit bij een andere DA die de eerste foto's vergeleek met die van hem.
Dan valt er weinig te second opinionnen. :D

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:07

inderdaad :-(

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:12

hoi
ik meld me ook even!
ik ben al een hele tijd opzoek naar een e-sportpony.
het is wel een hele eisenlijst :P

geslacht: ruin
leeftijd: 7 t/m 10 jaar
stokmaat: 1.50 t/m 1.57
ras: het liefste een Kwpn'er, een ander ras zou kunnen zo lang er maar geen arabier in zit.
kleur: donkerbruin, zwart, geen bont die heb ik al een ;)
niveau: dressuur min. M springen min. B

hij moet wel goed verkeersmak zijn, i.v.m. bij ons is grootverkeer vrachtwagens, tractors.
trailermak en braaf op wedstrijdterein is ook een vereiste.

ik weet dat het een hele lijst is, maar ik ben nu echt opzoek naar een goede sportpony.
alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:26

Needje schreef:
Ja maar het probleem is dat er dus niets over is gezegd uberhaupt. Maar kwam er pas later uit bij een andere DA die de eerste foto's vergeleek met die van hem.
Dan valt er weinig te second opinionnen. :D

Er zat toch een afwijking waarvan de da zei geen bemerking?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:28

hier Vonneke:
Belsje schreef:
Ik heb mijn paard in 2009 gekocht, RX goedgekeurd op de vier benen met een bemerking op het SPRONGGEWRICHT (uitstekseltje, 2mm op plek waar geen pezen/spieren lopen ...). Dus paard gekocht met bemerking mooi opgenomen in het koopcontract, incl vermelding dat het geen belemmering zou zijn voor gebruik.
Deze zomer: foto's laten nemen nadat paard kort begon te lopen: staalbeenfragment rechts, links een misvorming en een klein fragment. Concl trainer + DA was zo ongeveer inslapen .... Op zich tot hier geen probleem TOT mijn nieuwe DA de oude foto's naast de nieuwe legde waarop IDENTIEK dezelfde problemen te zien waren. Mijn oude DA vond het dus niet nodig dit te vermelden .... :(

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:40

Vonneke, mijn oude DA (die de eerste set foto's nam heeft geen woord gerept over de bemerking die te zien was, ik heb echt geen flauw idee hoe straalbeentjes eruit horen te zien, dus ging er vanuit dat die man gewoon de waarheid sprak).
Drie jaar na aankoop is mijn paard beginnen kreupelen, daarvoor heeft hij ook vaak korte periodes onregelmatig gelopen .... Maar hij stond altijd onder toezicht van die eerste DA die dat altijd afdeed als zweertjes of verstappen. Tot ik van stal verhuisde en overging naar de DA die daar gerbuikelijk op stal kwam. Zo gauw mijn paard weer eens kreupelde werd hij erbij gehaald en hij besloot foto's te nemen. Daarop was dan het probleem te zien, tot hiertoe was ik nog steeds in de overtuiging dat ik gewoon dikke pech had. Maar toen zijn de oude foto's bovengehaald, na het verhaal dat het paard regelmatig kreupelde + moeilijk te rijden was. Toen bleek dat deze mankementen reeds op de OUDE foto's te zien zijn. Naderhand zijn die oude foto's dan nog naar de kliniek gestuurd, omdat ik niet kon geloven dat mijn oude DA zich zo kon vergissen ... Maar ook daar bleek, dit soort van aandoening gaf quasi garantie op manken voor zover ik het begreep.

De oude DA is hiermee dan geconfronteerd, maar hij vindt dat een paard met twee kapotte straalbenen wel te rijden is. Bovenal heb ik toch drie jaar plezier gehad van mijn paard, dus ik moet niet zeiken .... Maar voor dat geld had ik een paard kunnen kopen dat WEL in orde was. Ik vind het dan ook een incompetente, onklantvriendelijke, arrogante dierenarts! NEH!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:45

Needje, daar staat toch dat de veearts al een kleine bemerking zag van 2 mm?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:46

Ja, op de sprong! Niet aan het straalbeen. En dáár gaat t om bij Belsje. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:58

Nee ok, maar als een veearts bij mij een bemerking zou vinden, waar dan ook, bij aankoop zou ik de foto laten herbeoordelen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:59

Probleem is dat dierenartsen niet alle bemerkingen melden.
Je moet eigenlijk echt foto voor foto afgaan met de keurende dierenarts en zelf je ogen wagenwijd open houden.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:01

vonneke schreef:
Nee ok, maar als een veearts bij mij een bemerking zou vinden, waar dan ook, bij aankoop zou ik de foto laten herbeoordelen

Dan had ik het sprongewricht laten herbeoordelen ... En daar had ik dan hetzelfde verhaal bij gehoord. Ik had nooit zomaar die staalbenen laten herbekijken ... :s

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:04

Zou niet weten waarom ik foto's moet laten herbeoordelen als er een bemerking uitkomt. Neem aan dat je de DA waar je naar toe bent gegaan vertrouwd. Anders was je daar niet heen gegaan.
Dat soms achteraf je vertrouwen niet gegrond blijkt kan.
Maar om bij voorbaat de deskundigheid al in twijfel te trekken..., dan vraag ik me af waarom je daar dan laat keuren. :o

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:05

Zoals Vonneke beschrijft, snap ik dat wel hoor.
De keurende dierenarts vindt een bemerking, maar vindt het geen bemerking voor de sport.
Als je daar zelf je twijfels bij hebt, iemand anders naar laten kijken of die het ook geen bemerking voor de sport vindt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:06

Achteraf had ik mijne ook beter bij een ander kunnen laten keuren.
Maar dat is achteraf altijd makkelijk banketstaaf.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:34

Ik ben (nog) niet echt op zoek naar een paard, maar ben wel aan het zogenaamde windowshoppen
Wat vinden jullie van dit paard en waarom zou de vraagprijs zo laag zijn?
http://link.marktplaats.nl/582207291

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:39

Aimee schreef:
Zoals Vonneke beschrijft, snap ik dat wel hoor.
De keurende dierenarts vindt een bemerking, maar vindt het geen bemerking voor de sport.
Als je daar zelf je twijfels bij hebt, iemand anders naar laten kijken of die het ook geen bemerking voor de sport vindt.

De bemerking die hij vond is ook voor de andere DA geen probleem ... Degene die hij gemist heeft wel ;)