Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:26

Op die manier. Maar dat heeft iedereen die zijn paard dan weg brengt. Die moeten ook werken of het huishouden doen, dus daarbij ben ik niet de enige, elke trainer zal zich dan deels aan de klant moeten aanpassen. Iedereen moet werken, naar school etc.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:27

@yelly, je hebt echt een mooi paard!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:29

ik heb ook jaren paarden en ponys zadelmak gemaakt maar altijd met dezelfde persoon.
je weet wat je aan elkaar hebt en de mens op de grond is net zo belangrijk als diegene die erop zit.

dus ik ben benieuwd hoe je dat wilt gaan doen batlow!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:30

Nee dat klopt maar die brengen hem ook weg om te beleren jij wil alles zelf doen met begeleiding dus dat is een heel andere situatie. Als je weg brengt ga je enkele keren op een afgesproken tijd kijken dan ben je dr niet elke dag bij om alles zelf mee te doen.

Een trainer zal zich echt niet kunnen aanpassen aan de klant die heeft zn eigen tijden anders zal deze voor elk paard een ander trainings en voerschema moeten hebben kwa tijden, dat is niet te doen. Of ze moeten niet veel andere dieren hebben staan om te beleren. Maar de echt goede profi's hebben toch echt wel 4 of meer staan om te beleren en dan is het aanpassen naar de klant zn tijden niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Seven op 02-07-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:30

Alja schreef:
ik heb ook jaren paarden en ponys zadelmak gemaakt maar altijd met dezelfde persoon.
je weet wat je aan elkaar hebt en de mens op de grond is net zo belangrijk als diegene die erop zit.

dus ik ben benieuwd hoe je dat wilt gaan doen batlow!

niet alleen :Y)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:32

nee dat snap ik, maar hoe weet jij nou wat je moet doen als je diegene die je helpt nauwelijks kent?

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:34

Batlow ik raad je aan om in je vrije tijd op een stal met veel onbeleerde paarden te gaan helpen. Na een paar weken 3 jarige hengsten naar en van de wei te lopen wordt je ontzettend consequent als je "heel" wil blijven hihi. Op een gegeven moment mag je dan mee helpen africhten en dat is echt hartstikke leuk hoor, maar natuurlijk niet zonder risico. Zoiets is echt waardevol om te doen, dan besef je ook wat voor enorme tijd er in gaat zitten en hoe bewerkelijk het allemaal is. Dat is echt wel een handige stap die ik je aanraadt om te doen voordat je iets heel groens aanschaft. Het lijkt op papier allemaal makkelijker dan het is, iets aanleren is de kunst nog niet eens maar nare gewoontes die erin sluipen omdat je tegenstrijdige hulpen/signalen geeft afleren is echt een helse klus! Maar je moet het natuurlijk ook gewoon helemaal zelf weten ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:41

Ik weet wat de risico's zijn, maar dat bij elk paard dat beleerd wordt, zitten er risico's aan! ik ga me zeker komende tijd praktisch verdiepen in het contact met jonge paarden. Afleren is inderdaad een stuk moeilijker dan iets aanleren, ik ken het!

Het is iets wat ik wel echt ga doen, maar ik heb het gevoel dat het zeker wel goed gaat komen. het eerst jaar zal ik zeker veel hulp hebben en nodig hebben. Ik zal ook niks zonder begeleiding doen, omdat ik alles 'goed' wil doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:42

Alja schreef:
nee dat snap ik, maar hoe weet jij nou wat je moet doen als je diegene die je helpt nauwelijks kent?

Dan vraag je dat, daar heb je volgens mij een mond voor haha

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:47

Mijn eerste paardje was 2,5 toen ik haar kocht. Ik was zelf 18.
Daarvoor alleen op manegeponies gereden (was geen standaard manege maar toch).
Zadelmag maken helemaal zelfs gedaan.

Dat is gelukkig allemaal goed gegaan maar dat zegt meer over het paard dan over mij.
Je moet hier dus erg geluk mee hebben en dit scenario zou met mijn huidige kennis zeker mijn voorkeur niet meer hebben.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:48

Batlow schreef:
Alja schreef:

Dan vraag je dat, daar heb je volgens mij een mond voor haha

ik wens je veel succes met het beleren van je eigen paard *\o/*

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:52

Ben benieuwd naar je uiteindelijk keuze, succes in ieder geval! :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:55

Kunnen we dan weer gewoon ontopic gaan?
Ieder zijn/haar keuze hoor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:59

dit is toch niet offtopic het gaat over het kopen van een bepaald dier :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:03

ik zal het hier dan zeker allemaal laten weten!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:10

en het ene paard is het andere niet ....ik heb er meerder zadel-mak gemaakt en bij een lig je er gelijk af de ander stapt alsof ie nooit anders gewend is en er zijn er ook een paar geweest waar ik dus echt niet opstapte ook al heb ik er dan wel ervaring in....
nee ik raad het niet aan als je zelf nog groen ben in het rijden.....verder kun je met goede begeleiding best een eind komen hoor zodra je weet hoe je paardje reageert op dingen enz....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:13

Ik ben ook benieuwd wat je gaat doen Batlow! Je moet je er inderdaad niet op gaan verkijken, maar wil je toch wel even het volgende delen:

Ik heb nog nooit een paard zadelmak gemaakt, maar wel best wat paarden doorgereden. Die kwamen dan op de manege aan, zadelmak afgeleverd, en reed ik ze door, waarna ze de manegelessen in gingen (of weer weg gingen als ze te pittig bleken :( ) en buiten dat best ervaring met 'probleempaardjes', en heb ik wel veel ervaring in het rijden, heb altijd getraind op M/Z-niveau zowel springen als dressuur.

En ben nu ook zelf die 5 jarige draver (die gekoerst heeft) aan het inrijden, samen met mijn oom (die al heel wat jaren in de paarden zit, maar in de drafsport) en mijn 9jarig nichtje, geen proffesionele hulp. Het is een draver die al heel wat gewend is, en die super braaf en heel erg eerlijk is. Daarom gaat het ontzettend goed en snel.

Na de eerste keer dat er iemand op zat (dat was in hetzelfde uurtje als het zadelmak maken en hangen/zitten!) kon ze al los stappen (na aan de longe gestapt te hebben natuurlijk). De tweede keer dat ik erop zat, al gedraaft aan de longeerlijn. De derde keer zat mijn nichtje zelf erop, en heeft gewoon hartstikke goed gedraafd aan de longeerlijn.
Vandaag gaan we een sprongetje met haar aan de hand doen/vrijspringen om te kijken of ze een beetje een sprongetje kan maken (voor eventuele koop). Misschien ga ik vandaag ook (na aan de longe gedraaft te hebben) even een paar rondjes los draven.

Ze kan trouwens aan de longeerlijn een halve volte in galop :D

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je het juiste paardje uit moet zoeken Batlow, in jouw situatie. Dat maakt het zoveel makkelijker. En dan moet het zeker gaan lukken met hulp erbij!!! :D
Ik heb erg geluk dat deze ontzettend eerlijk en braaf is, gewoon ontzettend lief en probeert heel erg haar best te doen.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 02-07-12 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:16

Ik vind persoonlijk een discussie over het beleren/doorrijden van een paard niet in dit topic thuishoren.
Maar dat zal dan wel aan mij liggen. :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:19

Ging toch niet enkel over het beleren maar juist over de aankoop keuze van een onbeleerd paard :D

Ik heb nog niets gehoord, zal ik weer bellen of niet voel me zo'n zeur als je maar blijft bellen :o

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:22

Batlow schreef:
Ik weet wat de risico's zijn, maar dat bij elk paard dat beleerd wordt, zitten er risico's aan! ik ga me zeker komende tijd praktisch verdiepen in het contact met jonge paarden. Afleren is inderdaad een stuk moeilijker dan iets aanleren, ik ken het!

Het is iets wat ik wel echt ga doen, maar ik heb het gevoel dat het zeker wel goed gaat komen. het eerst jaar zal ik zeker veel hulp hebben en nodig hebben. Ik zal ook niks zonder begeleiding doen, omdat ik alles 'goed' wil doen.

Het is natuurlijk je eigen keuze en wij kunnen zo vanachter een computerscherm nooit helemaal goed inschatten of je handig genoeg bent :) maar laat ik je dan nog 1 tip geven: kies voor een paard met een stabiel karakter en geen sensibel, rillerig type ;)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:28

Ik zou gewoo nbellen Seven! Je wilt ook zekerheid nu :D!

@ Batlow; Ik ben benieuwd of je een leukerd vindt die bij je past! Zoek dan iig een jong paar dat overal wat koel op reageert :). Garandeerd je nog niks, maar heb je iig niet meteen een rillerig sensibel peerd gekocht! :D
En mijn advies is zeker niet negatief bedoelt of om je te zeggen dat je het niet moet doen. Dat is altijd jou keuze! ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:29

Pletje123 schreef:
Batlow schreef:

Het is natuurlijk je eigen keuze en wij kunnen zo vanachter een computerscherm nooit helemaal goed inschatten of je handig genoeg bent :) maar laat ik je dan nog 1 tip geven: kies voor een paard met een stabiel karakter en geen sensibel, rillerig type ;)

Ik denk dat het vooral belangrijk is ook, dat je al goed, op een correcte manier kan rijden. Niet sturen door aan de binnenteugel te trekken bijvoorbeeld. Het is zo zonde om een paard verkeerd op te leren. En dat zie ik jammer genoeg erg vaak.

(dit was overigens alleen een toevoeging, en dus een reactie op Batlow)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:30

Ja ik wil zeker zekerheid want ik wacht nu al 2 dagen :D
Nou maar weer eens bellen dan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:32

Seven schreef:
Ik heb nog niets gehoord, zal ik weer bellen of niet voel me zo'n zeur als je maar blijft bellen :o

Als die mensen willen verkopen, dan zullen ze je vast niet als zeur ervaren....
Maar als ze eigenlijk niet willen verkopen, dan mogen ze dat ook wel gewoon zeggen....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:32

Ik zou inderdaad ook gewoon bellen! Zou ik als verkoper ook wel waarderen, zulke interesse :)