Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:44

Wel een mooi voorbeeld Nathe ;) want om nou te zeggen dat Rath een beginner is is ook niet de waarheid.
Maar hoe zie jij Torius dat dit een paard is voor iemand met veel ervaring en ruitergevoel?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:51

Tygo is niet zo makkelijk hoor!
Wij hebben er ook een staan en ook een paar nr Uno's.
Zeker als ze jong zijn,maak je borst maar nat.
Stout,dominant,durven te bokken en recht overeind te klimmen.
Ik begin er niet aan en heb er toch zat mak gemaakt en 2 lichte tour gereden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:51

Miracle_ schreef:
Silly1972 schreef:
Ik zag dat iemand van hier er al mee bezig is ;-) Wil jij geen leuk vriendje voor Mickey dan :P

Toevallig heb ik er eentje 'gereserveerd' :D

Haha ik wist het wel!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:56

nee idd Rath is geen beginner en met een ander paard kan hij misschien wel super ver geraken he ;)

Maar je moet een paard naar eigen kunnen kopen, dat is zo :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:56

Aha Ambre... het is de afstamming, het zijn brutale apen ... ok.. (note to self... als je paard gaat kopen goed verdiepen in de bloedlijnen)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:57

Rath rijdt hem niet zo als Toti,maar hij is er toch aardig ver mee gekomen.
Ik zou heel blij zijn als ik zo rond kon sturen.
Maar daar gaat het hier niet om,het gaat er om of je met een paard overweg zou kunnen en dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:00

Evelijn schreef:
Aha Ambre... het is de afstamming, het zijn brutale apen ... ok.. (note to self... als je paard gaat kopen goed verdiepen in de bloedlijnen)

Er zit natuurlijk ook nog een merrie achter,maar ik ben er van genezen.
Net zoals San remo,heb ze te vaak met een moeilijke mond gezien.
Hamlet is mij ook wat gecompliceerd.Ik twijfel daarom ook over de Houston,Belisar geeft niet echt werkers,maar deze is gelukkig al een half jaar
onder het zadel en kan ik goed uit proberen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:08

Het is natuurlijk ook handig als je veel gezien hebt dan kan je het allemaal makkelijker vergelijken. Maar ja... dat is bij de meeste mensen gewoon niet zo... ik heb sinds vijf jaar een eigen paard en daarvoor op manege's gereden. Meneer is nu 20 een Rex Magna x Ulster maar die had ik al verzorgd toen ik 18 was... dus ik wist dat we ondanks z'n rare dingen wel door één deur konden. Ik vind dit topic uitermate interessant zeker omdat ik aangezien z'n leeftijd over enkele jaren wel graag een nieuw paard wil kopen. Lijkt me super moeilijk, want natuurlijk neem je je instructeur mee en je meest kritische vriendin maar het is toch je eigen beslissing en daar moet je het dan maar mee doen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:09

Ikzelf ben niet zo heel thuis in de bloedlijnen maar mijn instructrice wel. Ook overleg ik eerst met haar voor ik bij een paard ga kijken, en als ik er een echt leuk vind gaat zij dus daarna mee om te kijken of ik geen rose bril op heb. Ik weet van mezelf dat ik iig die hele erge heethoofden niet meer hoef, hoe mooi ze er soms ook uitzien. :D

@ambre jammer dat ie er niet meer opstaat, was wel benieuwd. We horen het wel hoe en wat :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:17

Weet iemand hoe het met de karakters van Unaniems is? Ik heb daar nauwelijks iets van terug kunnen vinden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:29

Dan nog:altijd gaan kijken en proef rijden.
Het kan wel als moeilijk bloed bekend staan,maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook het geval is bij degene die jij uitgezocht hebt.
Ik kies daarom nu liever niet voor een groen zodat ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb.

Unaniem is van Numero uno,geen idee of hij ook het wat lastige van zijn vader doorgeeft.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:36

Ik heb een prestige x calypso (sire d'hotot) en nu las ik laatst dat die calypso toch best wel een kop er op kon hebben. :P
Paard is op de grond een schat echt werkelijk, onder het zadel komt die 'kop' er wel eens op maar het valt te managen voor mij zeg maar.
In het prestige topic blijken de meeste prestige's fijn bewerkbaar maar wel gevoelig te zijn.

Ik ben gaan kijken met mijn vader en een kritische vriendin. Paps vond het een super dier, vriendin ook, ik al helemaal. Die dag hebben we ook onze interesse uitgesproken en wat afspraken gemaakt (zoals; 2 weken doorrijden, prijs, keuring).
Thuis filmpjes laten zien, enkele paardenmensen, mijn moeder, toen gebeld 'we gaan er voor'.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:37

ambre schreef:
Ik kies daarom nu liever niet voor een groen zodat ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb.

Staan toch best leuke (kleine) groene voor je te koop oa deze http://sporthorses.nl/advertentie/paard ... zoek/tango
Broertje van Alonso (WK Verden) en Woods (PSG) 8-) en is al geprokt...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:40

listiglistje schreef:
ambre schreef:

Staan toch best leuke (kleine) groene voor je te koop oa deze http://sporthorses.nl/advertentie/paard ... zoek/tango

Zo, die lijkt vanaf de foto's al aardig compleet zeg!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:04

Als ie net zo gaaf wordt als zijn halfbroer *D 8-)

Selectie WK Verden 6 jarigen te Ermelo

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:07

listiglistje schreef:
ambre schreef:

Deze is idd wel erug leuk 8-)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:11

Linda:maar ik ben al eens goed de mist in gegaan met een groene,helemaal goedgekeurd.
Bleek later een dus danig karakter te hebben en hele lichte ks.Dat bleek geen combi te zijn.
Kon ook mega lopen.Vandaar dat ik er nu 1 wil die ik kan uit proberen.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:15

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:21

listiglistje schreef:
ambre schreef:

Jammer dat er geen filmpje bij staat. Leuk dier!!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:26

Tippie: bij PROK keuring altijd weer een sportkeuring laten doen. PROK is voor de fok en wordt anders tegenaan gekeken dan de sportkeuring.
Maw wat geen belemmering is voor de PROK (een onvoldoende op de kogel kan nog wel PROK worden) kan voor de sport wel een belemmering zijn.

Ja idd kijken naar de afstamming. Uit ervaring weet ik dat de gemiddelde ruiter met de meeste (sport)paarden die worden aangeboden totaal niet overweg kunnen ennnneeeehhhh vanaf een jaar of vijf kunnen ze enorm gaan puberen en ook daar kunnen veel ruiters/amazones niet mee omgaan.
Wij hebben er inmiddels weer 3 op stal om te 'corrigeren' voor de eigenaar......(zodat deze er weer fatsoenlijk mee weg kan rijden straks :D )

En idd ik ben juist wel voor een ouder paard waar je nog wat van kan leren.... (gelukkig waren mijn ouders ook zo wijs toen ze mij als 2 jarige op een 18 jaar oude A-pony zette)

Ben je een beginnende ruiter dus maw je eerste eigen paard en veel op de manege gereden? Please zoek dan wat uit vanaf > 10 jaar en begin aub niet met een 3 tot 6 jarige. uit ervaring weet ik dat je erg teleurgesteld zult worden, 100.000 aanwijzingen krijgt en zowel jij en je paard niks leren.
Voor de uitzonderingen hier (voordat ik iedereen over mee heen krijg): jij was dan waarschijnklijk die 1 uit 1000....

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:50

listiglistje schreef:
Als ie net zo gaaf wordt als zijn halfbroer *D 8-)

Selectie WK Verden 6 jarigen te Ermelo

woow! en dat voor een 6 jarige.

Ik heb het er gisteren met vriendlief over gehad. Wat doet hij moet ons (zijn) 21 jarig paard die wat kreupel loopt bij draf (in de wei) door artrose. Hij vindt hem nog te goed om m weg te doen (lees: in laten slapen). We houden haar dus nog even. Ik kan er niet meer op rijden helaas.
Besloten om een ander paardje op stal zolang verder te gaan en nog niet opzoek te gaan naar een nieuw paard. Ik zal dus voorlopig afzijdig mee blijven lezen ;)

Veel succes met het vinden van een paardje voor de zoekenden onder ons. En voor diegene die er 1 gevonden hebben; veel plezier met je nieuwe aanwinst!
gr Kim

listiglistje schreef:

Hmm.. een Jazz x Ferro. Weet wat je in huis haalt _O-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:54

Tja Torius ik was dus 'verstandig' mijn eerste paard was 15 jaar toen ik hem kocht. Eerste opmerking van instructrice 'Waarom koop je in hemelsnaam zo'n ouwe' Ze had me behoorlijk op mijn ziel getrapt aangezien dit het paard was dat ik als puber had gereden voor anderen. Gelukkig zijn er meer instructeurs op de wereld :D en mijn huidige vindt mijn paard geweldig en noemt hem 'de directeur' en helpt me uitstekend gaan van het voorjaar lekker op concours... alles leren wat ik nog met hem kan leren.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:01

Evelijn schreef:
Tja Torius ik was dus 'verstandig' mijn eerste paard was 15 jaar toen ik hem kocht. Eerste opmerking van instructrice 'Waarom koop je in hemelsnaam zo'n ouwe' Ze had me behoorlijk op mijn ziel getrapt aangezien dit het paard was dat ik als puber had gereden voor anderen. Gelukkig zijn er meer instructeurs op de wereld :D en mijn huidige vindt mijn paard geweldig en noemt hem 'de directeur' en helpt me uitstekend gaan van het voorjaar lekker op concours... alles leren wat ik nog met hem kan leren.

Misschien heb je dit paard ook niet met je verstand gekocht maar met je hart?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:02

Ik ben het ermee eens dat je beter eerst een ervaren dier kan nemen. Ik kwam van manegepony's op een pony die meerdere malen Z en M had gelopen. Was 18 jaar, maar wat heeft zij me alle hoeken van de bak laten zien. Wel enorm veel van geleerd. Daarna een M pony, die al langere tijd stil stond, jammer genoeg door blessures kwamen we achteraf achter. Met hem heb ik Z gereden en ook veel van geleerd. Tussendoor nog wat paarden gereden, wat oudere en een jonge.

En toch, mijn eigen jonge paard viel enorm tegen. Gaat goed hoor, maar een jong paard vind ik toch wel moeilijk. Achteraf had een iets oudere misschien beter geweest, deze was 3,5 en kon nog niet veel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:09

Calypso84 schreef:
Misschien heb je dit paard ook niet met je verstand gekocht maar met je hart?

Ik had niet een paard gekocht, ik had Kafka gekocht... en als ik die niet had gekocht weet ik niet of ik nu paardeneigenaar was.
Was namelijk niet opzoek naar een paard, had een geweldig bijrijdpaard en studeerde nog... maar alles viel samen en nu toen mochten Kafka en ik ons beide gelukkig prijzen <3 Hij dat hij niet voor de zoveelste keer van baasje moest veranderen en ik omdat ik nou echt mag ervaren wat het is om een paard te hebben.