Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:51

graag verwijzing naar deze wetenschappelijk gedegen onderzoeken dan graag, of een eigen gefundeerde reactie ;) Wat denk je hier nu zelf over? Even los van websites, onderzoeken, artikelen etc? Denk eens zelf erover na.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:54

Die onderzoeken staan op bitloos, zoek ze zelf maar even.
Daarom denk ik dat bitloos beter is. gevoel speelt natuurlijk ook een rol. Ik heb niet de behoefte om geheel evidence based bezig te zijn in mn vrij tijd. Give me a break. Ik wil wel het beste voor mn paardje. Meer bewijs zal wel volgen, maar erop gaan zitten wachten lijkt me weinig nut hebben.
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 23-02-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:56

Oh, die heb ik wel eens gelezen en ze zijn nergens wetenschappelijk onderbouwd, Laura, en verder zijn ze niet afkomstig van deskundigen. Nice try.... goodbye ;)
Zou leuk zijn als er een keer iemand kwam met écht steekhoudend materiaal!

lindake

@ laura: Uiteraard gaan die mensen bitloos rijden in een positief daglicht zetten! Ze willen bitloos rijden promoten :D.
Laatst bijgewerkt door lindake op 23-02-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

@ suleilitha.. mag ik vragen welke bitloze optoming jou voorkeur heeft.. Ik ben zelf nog een beetje zoekende. paard reageert redelijk op de side pull.
Dr cook lijkt me nogal oncomfortabel, vanwege de vaak slechte release.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:58

FitzChivalry schreef:
@ suleilitha.. mag ik vragen welke bitloze optoming jou voorkeur heeft.. Ik ben zelf nog een beetje zoekende. paard reageert redelijk op de side pull.
Dr cook lijkt me nogal oncomfortabel, vanwege de vaak slechte release.

Ik denk dat sul geen voorkeur heeft kwa bitloze optomingen :').

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:59

suleilitha schreef:
Oh, die heb ik wel eens gelezen en ze zijn nergens wetenschappelijk onderbouwd, Laura, en verder zijn ze niet afkomstig van deskundigen. Nice try.... goodbye ;)

Kun jij wetenschappelijk onderbouwen dat met bit rijden beter is dan zonder??? Nee, nou dan.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:00

lindake schreef:
@ laura: Uiteraard gaan die mensen bitloos rijden in een positief daglicht zetten! Ze willen bitloos rijden promoten :D.

Op die site zijn ze nog vrij mild vind ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:01

Ik heb niks met bitloos, ik vind geen enkele bitloze optoming paardvriendelijk. Ze geven alle te veel druk op de neus als je een ophouding moet maken en de druk is moeilijker te doseren dan met een bit. (dat laatste is mijn eigen ervaring)
Verder ben ik tijdens het uitproberen van een Cook-optoming nog net niet met de ruggegraat op de bakrand gemieterd, overigens had ik toen weinig tot geen druk op de teugels.

Ik heb niks met bitloos en verder is er niet bewezen dat een bit schade aanricht, er zijn wat hoaxes geweest met schedels, maar die waren afkomstig uit musea, geen bewijs dat een bit schadelijk is dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:06

Oh jeetje, krijgen we nu weer die slechte onderzoeken met een slechte onderzoeksopzet en een discutabele uitvoering, om over de conclusie maar niet te spreken...

Het zal me worst of bitten verboden worden. Dan rij ik met bosal of stalhalster verder.

Verder is het kul dat bitten, i.i.g. in mijn sport de kiezen raken. Die hangen lager en vrij van de mondhoeken. Druk ontstaat dus hooguit bij een keus voor extreem verzwaarde teugels. Maar die teugels trekken het bit dan lager in de mond. Er ontstaat dan druk achter de oren en niet op de lagen. Die ontstaat alleen als ik opneem enkele cm vanwege de eerste inwerking van de scharen.

Tenslotte: de kul dat druk op de neus voor paarden logischer zou zijn.. hoe kom je erbij. Om te beginnen is een neusriem al verzonnen om te voorkomen dat een paard de mond open doet. Neusriemen zijn om die reden verboden bij de westernsportonderdelen. Het paard moet willingly guided zijn en de mond vrijwillig dicht houden.

voor een paard is druk druk. Niet meer dan dat. Het gaat om het netjes toepassen van druk.

En ik ken geen paarden niet niet tegen bitten kunnen. Ik ken wel paarden die niet tegen sommige ruiters met bitten kunnen. Dat is wat anders.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:07

als dat gebeurt is het wel dom, want als je nou gwn die mensen aanpakt die verkeerd omgaan met het bit is er geen probleem, maar nee als we gwn het bit verbieden is het probleem omgelost, alleen de ziekenhuizen zitten overvol... :Y)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:09

R0oszs schreef:
als dat gebeurt is het wel dom, want als je nou gwn die mensen aanpakt die verkeerd omgaan met het bit is er geen probleem, maar nee als we gwn het bit verbieden is het probleem omgelost, alleen de ziekenhuizen zitten overvol... :Y)

Hoe ga je dat aanpakken? Lijkt me een onmogelijke opdracht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:10

Gehehehehe, dan moeten ook gelijk alle mensen die een bitloze optoming verkeerd gebruiken, worden geruimd :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:11

Dat wordt dan een grootscheepse ingreep in paardenland... Hoeveel ruiters zouden er dan nog overblijven? :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:13

Weinig denk ik, ik moet wel even kwijt dat ik meer excessen heb gezien kwa rijkunst zonder bit, dan met bit. Te denken aan paarden die totaal uitelkaar vallen en totaal niet correct lopen.
maar dit ligt ook aan het nivo van de ruiters natuurlijk. Het is toch een apart slag, althans het grootste deel van de fanatieke bitloosaanhangers.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:16

Hm dan kunnen ze overal wel politie neer gaan zetten ofzo?
Nee even serieus: Een meldpunt zou werken. Voor mensen die je ziet rijden die te hardhandig zijn, bijvoorbeeld op een wedstrijd maar ook thuis of in het bos. Dat er dan een onafhankelijk onderzoek wordt gestart of men wel of niet schadelijk bezig is.. Zoiets? Is meteen goed voor de werkgelegenheid en de kosten zullen wel weer flink de pan uitlopen.

Jo sul, generaliseer even lekker. AL die ACers beginnen ook met een kaptoom ;) :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:17

Mensen tot morgen, ik ga lekker een stapel Bit´s lezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:18

Ik generaliseer niet Laura, was dat maar waar, ik zeg alleen wat ik in mijn eigen omgeving heb gezien. Ongeleide projectielen die hier bitloos het bos onveilig maken. Van enige ruiteretiquette hebben ze nog nooit gehoord, van correct rijden niet, en van rekening houden met voorbijgangers al dan niet te paard al helemáál niet. Beslist geen reklame.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:19

nou iin elk geval kunnen de jury's en de ringmeesters het inde gaten houden op wedstrijden en voorderest moet ik nog ff bedenken ... :o
maar als er weinig mensen overblijven is het hun eigen schuld toch.. en suleilitha dan pakken ze die meteen ook aan ;)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:19

maar hoe weet je nou of een bit verkeerd gebruikt word of niet?
en hoe weetje of een bitlooshoofdstel goed gebruikt word of niet, je kunt het toch nooit allemaal controleren! al is het natuurlijk niet fijn voor het paard als het bit/bitlooshoofdstel verkeerd wordt gebruikt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:20

Hmmsss een meldpunt... Maar...

Wat en wie is hardhandig? Ik geef een voorbeeld:
Een paardenman die zijn paard op een correcte manier op zijn plaats zet... Maar volgens een Natural meisje (om het heel cliche voor te stellen) heel hardhandig omgaat met het paard omdat het dier 'terecht' een tik heeft gekregen?

Op die manier pak je volgens mij de verkeerde mensen aan ben ik bang... Tenzij je echte paardenmensen die functie geeft...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:28

laura1986 schreef:
suleilitha schreef:

Kun jij wetenschappelijk onderbouwen dat met bit rijden beter is dan zonder??? Nee, nou dan.

maar ik beweer ook niet dat met bit beter is dan zonder of andersom. Maar voorlopig heb ik aannemelijk gemaakt met praktijkvoorbeelden gebaseerd op metingen dat de ademhaling niet belemmerd wordt tijdens een zware inspanning en daar is nog geen enkele zinnige reactie tegenover gezet ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:56

Anya schreef:
Tenslotte: de kul dat druk op de neus voor paarden logischer zou zijn.. hoe kom je erbij. Om te beginnen is een neusriem al verzonnen om te voorkomen dat een paard de mond open doet. Neusriemen zijn om die reden verboden bij de westernsportonderdelen. Het paard moet willingly guided zijn en de mond vrijwillig dicht houden.

voor een paard is druk druk. Niet meer dan dat. Het gaat om het netjes toepassen van druk.

En ik ken geen paarden niet niet tegen bitten kunnen. Ik ken wel paarden die niet tegen sommige ruiters met bitten kunnen. Dat is wat anders.

druk is geen druk. Druk op slijmvlies is nou eenmaal anders dan druk op huid. Daarnaast is het effect van druk op de ene plek anders dan op de andere plek. natuurlijke reactie op druk op neus is terugkomen of hoofd naar achter, natuurlijk reactie op druk in mond is een reactie op de onderkaak (bijv. nageven, maar ook mond open, waar je dan weer als symptoombestrijding een neusriem aan kan hangen ;) ). De een niet slechter dan de ander, maar duidelijk met een andere functie (niet dat je je paard uiteindelijk niet kan leren nageven bitloos of terugkomen op bit ;) )

Ik ken wel paarden die zo slecht behandeld zijn met bit dat ze ook met een zachte hand/los bit dat alleen gedragen wordt, afwijkend gedrag vertonen. Ik zie daarbij persoonlijk een heftigere en defensievere reactie op verkeerd bitgebruik dan op verkeerd bitloosgebruik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:08

ja dahag, druk op mijn kleine teen is ook anders dan druk op mijn neus. Maar voor een paard is het niet essentieel anders, tenzij je een zodanig harde hand, of ander hulpmiddel gebruikt dat de druk teveel wordt. Niet meer dan dat. Slijmvlies.. sorry ook weer zo'n kulargument dat erbij wordt gehaald.

Want druk = druk in de zin dat al dit soort gevoelens wordt doorgegeven door zenuwen naar de hersenen. En daar wordt dat vertaald. Is de druk te groot (door toedoen van de druktoebrenger) dan is sprake van pijn. En anders niet. Een eh.. wortel drukt ook op de lagen. Vrijwillige keus voor druk zou ik zeggen. Pijn of druk is dus heel wat anders. En dan ben je weer terug bij niet het leveren van druk is fout.... Hooguit degene die teveel druk veroorzaakt en daarmee pijn/ongemak is fout.

Ja.. maar ik ken ook een paard dat bitloos is gereden en helemaal niet meer tegen een bitloze optoming kan (er zaten wonden aan zijn hoofd). Wat wil je daarmee zeggen. Anders dan hetgeen ik al zeg:

met bit of zonder bit, maakt geen drol uit. Wat uitmaakt is de toediener van die druk, met bit of zonder bit.

En daarbij is zonder bit dus niet per definitie beter dan met bit.
En daar zit jullie enorme constant terugkerende cirkelredenering, die dan gestaafd wordt met niet wetenschappelijk verantwoorde onderzoekjes van mensen die belang hebben bij de uitkomst van die onderzoekjes
Laatst bijgewerkt door Anya op 23-02-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:08

laura1986 schreef:
Die onderzoeken staan op bitloos, zoek ze zelf maar even.
Daarom denk ik dat bitloos beter is. gevoel speelt natuurlijk ook een rol. Ik heb niet de behoefte om geheel evidence based bezig te zijn in mn vrij tijd. Give me a break. Ik wil wel het beste voor mn paardje. Meer bewijs zal wel volgen, maar erop gaan zitten wachten lijkt me weinig nut hebben.

voorlopig heb ik nog niets anders gevonden dan een FAQ, waarbij nogal wat kanttekeningen te plaatsen zijn. De redeneringen zijn bepaald niet sluitend te noemen ;)

/add
en inmiddels dus ook wat artikelen, die ik persoonlijk niet de kwalificatie wetenschappelijk zou durven meegeven, waarvan er een over de neusriem en ademhaling gaat en vooral open deuren bevat. Ik zoek nog even verder.

/add 2
alle artikelen (diagonaal) gelezen en niets gevonden
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-02-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt