Anky doet geen sport maar een circusact.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femmiel

Re: Anky doet geen sport maar een circusact.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:10

Leuk leuk leuk (Dit is dus gewoon geen humor meer)
Kunnen we ook zeggen voetballen ook dom je stampt de bal weg en rent er dan als een dolle achteraan(sorry voor de voetballers)
Mensen die nog nooit een paard hebben aangeraakt hebben dit natuurlijk geschreven
Ze zijn zichzelf voor banketstaaf aan het zetten

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:17

ik geef dus les op de manege en ouders vinden het altijd weer raar als een kind van tussen de 6 en 10 jaar meer dan genoeg heeft aan ene half uurtje prive les. Hoe kan dat nou ze doen toch niks zeggen ze dan? tot ze de week erna weer komen en de vorige keer gemerkt hebben dat het kind een maal thuis liever op bed ging. Toch wel intensief die les he:D ik heb zo langzaam geleerd er ni meer op in te gaan. Ik weer zelf dat ik altijd moe en voldaan van mijn paard kom, dit is mn enige sport ben 19 weeg 55 kilo en pas maatje 36 ik heb niks te klagen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:22

Ik nodig deze meneer/mevrouw bij deze uit een uurtje mijn hengst te komen rijden Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen ROFL .

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:26

Hahahaah ja LDRD kan niks aan zijn 't is toch zo makelijk

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:44

Krachtsport zal het voor Anky niet zijn, gezien de hefboom in de dressuurstang het moment vergroot.
En dat Joviban of wie dan ook die commentaar heeft op de top-dressuur zelf geen punten in de dressuurring zullen halen, maakt dat uit voor het hebben van een mening?
Misschien zal zij geen winstpunten halen, maar heeft wél en prachtige intieme relatie met haar paarden. En wat is nou meer waard? Knipoog

Terug ontopic: van het weekend in Lunteren (Parelli inspiration event) kwamen de instructeurs met een mooi idee. Een 'rubriek' op de OS, waarin de relatie met het paard centraal staat. Dat lijkt me een mooie verbetering. Want de 'circuskunstjes' die nu vertoond worden, nee, dat vind ik er allesbehalve leuk uitzien. Wat mij betreft mogen ze dat zo van de Olympische agenda schrappen.

En ik zal er maar meteen bij zetten, nee, ik win geen punten in de dressuurring. Hoeven jullie daar ook niet over te assumen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Auky op 31-08-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:48

Oh, jongens, deze discussie gaat niet over of Anky nou wel of niet haar paarden mishandelt of wat dan ook, niet over haar methodes - maar of paardensport een Olypiade-waardige sport is.

En ja, dat is het.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:50

Ik heb het ook gelezen in metro en werd er een beetje geirriteerd van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:52

En dat is toch het hele idee van die gast? Paardenmeisjes op de kast jagen? Die zou zich rot lachen als-ie dit zou lezen. Laat toch gaan joh, haal je schouders op en denk 'Ach, die weet niet beter...'

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:52

Shoot me... maar ik me kan me wel voorstellen dat sommigen dressuur (en naar mijn mening ook springsport) een vreemde eend in de bijt vinden op de olympische spelen.

De paardensport is historisch gezien een olympische sport omdat paardrijden en de kunst van het paardrijden van oudsher ( zeker toen paarden meer ' gebruikt' werden zoals in het leger) zeer gewaardeerd werd.

En het is in mijn ogen ook zeker een kunst. En Anky en andere ruiters op de Spelen beheersen die kunst op absoluut topniveau.

Maar of die ruiters ook atleten zijn vraag ik me af........

Gelet op conditie of fysieke prestaties zijn de ruiters niet te vergelijken met andere sporters op de spelen.

En dat heeft er niets mee te maken dat voor ons gewone ruiters een uurtje paardrijden voor spierpijn of conditie zorgt. Dat maakt nog niet dat je je kunt vergelijken met een atleet op olympisch niveau.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:54

Ik weet anders zeker dat de spieren aan de binnenkant van Anky's dijbenen zeker zo sterk zijn als die van de gemiddelde top-hardloper Knipoog

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:56

sarah_m schreef:
gekke_koei schreef:
je kan er maar mee zitten Haha! en dan heb ik het over de schrijver van het krantenbericht.
veel niet paardenmensen denken idd nog steeds dat je alleen maar zit... zo is mijn vriend aan zijn paardenvirus gekomen Haha!

zelfs mijn fitnessinstructeur wilde beweren dat ik geen kalorieen verbrande door 4 a 5 keer per week of een fikse strandrit, of een pittige les of gewoon trainen/longeren. je zat toch alleen maar?

grrr erg iritant

Ik heb een documentaire (schrijf je dat zo?) gezien dat paardrijden juist een van de sporten is waar je de meeste spieren voor gebruikt. Als je aan het doorzitten bent span je je buikspieren, beenspieren en nog veeeeel meer. Door je voeten netjes te houden alleen al train je iets van 6 spieren in je been...

Je zou hem dat filmpje eens moeten laten zien. Ze hadden een ruiter een pak aangetrokken met van die zendertjes die je spierspanning? meten en dan zag je dus welke spieren je allemaal aan het gebruiken was. (nou het hele lichaam was ingekleurd ongeveer) Veel meer spieren dan met hardlopen

Weet je toevallig nog welke documentaire dat was/ door wie/ waar uitgezonden? Ben er wel benieuwd naar ivm eigen spierklachten en meningsverschillen met fysio. (welke mij aanraadde per direct te stoppen met paardrijden... uhu)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:58

Hoorde nog een aardige op de radio:

Ging ongeveer van "Salinero doet wat pasjes opzij, achterwaarts en op de plaats. Ieder ander had dat paard als 'onverkoopbaar' bestempeld, maar Anky plakt er een muziekje onder en wint goud *LOL* "

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:59

ROFL

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:00

Ik zou hem wel eens op een paard willen zetten, kijken wat hij er dan van vind.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:02

Tsja ik denk dat anky net zoveel haar paard heeft moeten trainen, dan dat een zwemmer zich zelf moet trainen.
Oké het draait hier dan misschien om paardenkracht wat we tonen, maar ook de doorzettingsvermogen en inzicht van de ruiter/amazone anders kom je er gewoon simpelweg niet.

Misschien moeten ze dan maar, pijl en boog schieten, zeilen en al dat soort gein ook maar uit de olympische spelen halen.... (liever niet natuurlijk, ik heb respect voor iedereen die het op dit niveau weet te bereiken, wat voor sport het ook is).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:05

Ze mogen wel een ritje op Arinos maken!
Die gaat er gelijk heel hard rennend, en met z'n prutser op zijn rug wss ook wel bokkend de bak rond! Haha!
Al denk ik dat ze bij de eerste pas gallop al aan het zandhappen zijn. Haha!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:13

JoviBan schreef:
Ik weet heel goed waar ik het over heb en nee, ik ga mijn mening niet herzien.
Deze discussie gaat over Anky en sport of circusact.
Ik vind het meer een circusact, maar meer nog is het krachtsport voor de ruiter.

Ik vind zelf dat dressuur wat Anky doet inderdaad meer past bij een act dan bij sport..

Dolfijnen die door een hoepel springen worden getraind door conditionering (clickertraining oa), honden die schapen opdrijven ook en de paarden van Anky vertonen ook duidelijk geconditioneerd gedrag, het gedrag is aangeleerd (bestraffen van ongewenst gedrag en belonen van gewenst gedrag)
De Olympische Spelen gaan niet over acts met aangeleerd gedrag maar over sporten: rennen, springen, fietsen, zwemmen etc. Zo ver en zo snel mogelijk. Dus ik kan me helemaal vinden in o.a. JoviBan en Auky.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:15

iemand die niet begrijpt wat dressuur is en niet mee kan komen in de sport zoals gejureerd reageerd zo,,,,,,,,,,,,,,,en stop hem vooral waar het geen zonlicht ziet

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:20

Ja maar ok!

Ik ging vorig jaar naar die paardenshow in die tent in Amsterdam (naam vergeten)

Vond ik helemaal geweldig.... Vrouw die haar paard zonder zadel en teugels (maar vast wel sporen onder haar lange rok) bijna perfecte hogeschooloefeningen liet doet...

Wat is dan precies het verschil met Anky???????

Hoezeer ik ook van haar derde gouden medaille heb genoten....
............
Vind ik zo'n jongen die na kanker het snelste op de 10 km zwemmen is (of zo'n brok power op de 100 m sprint) toch meer een olympisch atleet, in de zin van dat ze het allermaximaalste uit hun eigen lichaam persen.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:23

Als je dat verschil niet kan zien, moet je je niet in zo een discussie willen mengen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:24

Nou dat snap ik dus niet helemaal...
Zwemmen doe je alleen, jij maakt joun fouten en als het mis gaat licht de fout altijd bij jezelf.
Maar paardrijden is toch wel even heel anders, een paard kan blokeren tijdens een proef, kan een keer struikelen of wat dan ook, en als de ruiter maar een foutje maakt kan het zijn dat het paard ontzettend daar op reageert!
Paardrijden is MM werk. Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:25

Ik ben het helemaal met je eens Hiltje1973! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:27

Apple schreef:
Hoorde nog een aardige op de radio:

Ging ongeveer van "Salinero doet wat pasjes opzij, achterwaarts en op de plaats. Ieder ander had dat paard als 'onverkoopbaar' bestempeld, maar Anky plakt er een muziekje onder en wint goud *LOL* "

peerd is ook onverkoopbaar want jij en ik duren nog niet van de A tot de C voordat we met onze snuffert in het zand liggen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:27

Kir_Ples schreef:
Nou dat snap ik dus niet helemaal...
Zwemmen doe je alleen, jij maakt joun fouten en als het mis gaat licht de fout altijd bij jezelf.
Maar paardrijden is toch wel even heel anders, een paard kan blokeren tijdens een proef, kan een keer struikelen of wat dan ook, en als de ruiter maar een foutje maakt kan het zijn dat het paard ontzettend daar op reageert!
Paardrijden is MM werk. Lachen

En wat vind jij dan van teamsporten? Als je teamgenoot een fout maakt, heeft de hele ploeg geen goud. In feite is het met paardensport net zo: ook dat is een teamsport. Als je het goed doet, zijn je paard en jij een team.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:28

Denk dan gewoon, die weet niet beter. Clown