Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:43

Ik weet niet, maar ik ben toch niet zo erg... Ga zelfs waarschijnlijk nog een keertje kijken Haha! Maar ik heb dus ook dingen gehoord waar ik aan twijfel, heb ook dingen gehoord die naar mijn mening kunnen kloppen... Ik denk niet dat hij alles goed heeft, het kwam er een beetje op neer dat zijn methode de enige goede was, maar dan kan ik me niet voorstellen hgoe Anky, en weet ik veel wie nog meer grand prix hebben gehaald...
Dat vond ik persoonlijk nog het irritantste aan hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:46

Colinda schreef:
En ook nog zegt Antoine dit :
met 'sommige' mensen is het 'zinloos' een discussie aan te gaan... Scheve mond
Et voilá
Denken jullie daar ook over na... of is het dan écht niets anders dan 'eenrichtingsverkeer' en ben ik zo'n beetje de 'enige' stommerd die waarschijnlijk nog een beetje kan begrijpen waarom hij zulke dingen zegt?!

groetjes

Colinda, ik heb vandaag mijn best gedaan antwoord te krijgen op mijn vragen, helaas kreeg ik die niet. Mijn vragen waren niet zo heel moeilijk en werden dus ook op simplistische wijze van tafel geveegd; ik had verwacht dat hij wellicht iets welwillender was geweest in zijn toelichtingen. Zodra gevraagd werd om 'waarom' en 'wanneer' werden de antwoorden alleen maar onduidelijker.
Het viel mij vooral op dat meneer de bodt erg inconsequent is in zijn uitleg. Hij kiest niet alleen andere woorden, maar hij stelt ook zijn uitgangspunten bij, dat vind ik eigenaardig.

De aarde is rond als een pannenkoek.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:55

Lovely schreef:
Colinda, ik heb vandaag mijn best gedaan antwoord te krijgen op mijn vragen, helaas kreeg ik die niet. Mijn vragen waren niet zo heel moeilijk en werden dus ook op simplistische wijze van tafel geveegd; ik had verwacht dat hij wellicht iets welwillender was geweest in zijn toelichtingen. Zodra gevraagd werd om 'waarom' en 'wanneer' werden de antwoorden alleen maar onduidelijker.
Het viel mij vooral op dat meneer de bodt erg inconsequent is in zijn uitleg. Hij kiest niet alleen andere woorden, maar hij stelt ook zijn uitgangspunten bij, dat vind ik eigenaardig.

En ook heb ik al uitgelegd wáárom ik denk dat dit dus gebeurd is, en tevens heb ik geprobeerd dit 'in banen' te leiden (nogmaals...de pauze)...
Verder heeft het voor mij niet zoveel zin om in 'herhaling' te vallen, aangezien het niét overkomt en ik het gevoel heb in 'eenrichtingsverkeer' te zitten...dus never mind verder.... Knipoog

Ieder z'n eigen mening, & de 'afgevaardigden' v. bokt hebben gesproken...

Helaas and so be it Scheve mond

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 03:09

Ah wel, mijn conclusie is dat jij graag met hem werkt, mijn advies is dan om dat dan ook gewoon te doen, je hoeft je daar in wezen niet voor te verdedigen want je maakt voor je zelf waarschijnlijk de juiste keuze.

Overigens vertelde ik jou vanmorgen dat ik zelf les heb gehad van iemand die behoorlijk bekend is. Daarvan dacht ik inderdaad dat hij het allemaal wel zou weten, gezien zijn ervaring en loopbaan. Intussen ben ik alweer een tijdje verder en ik heb nog steeds niet ontdekt dat hij mij iets onzinnigs heeft geleerd, sterker nog, ik heb nu nog steeds iets aan zijn lessen. Daarmee bedoel ik, dat ik nog vaak genoeg terugdenk aan dingen die hij mij heeft verteld en geleerd. Dat was overigens iemand die mij les gaf in het klassieke systeem.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 03:56

Lovely schreef:
Zodra meneer de bodt zag dat Sjuimpje het LRD systeem hanteerde, vertelde hij ons dat het LRD systeem de
reden
is van vroege slijtage bij paarden. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse paardenbestand is 7 jaar op dit moment, aldus meneer de bodt. De oorzaken van de vermeende verergerde slijtage in het LRD systeem zijn volgens hem:
- De paarden worden te kort in de hals gereden;
- De bovenlijn wordt vastgehouden;
- Op die manier kan een paard zijn hoofd nooit stilhouden;
- Het paard kan nooit in de ontspanningsfase komen.

Et voilá.

Afbeelding
-lengte in de hals
-los in de bovenlijn
-hoofd is absoluut stil!!!
-paard is volkomen ontspannen!!

Bonfire liep tot zijn zeventiende Verward mee, Gigolo (Werth rijd ook LRD) ook tot zijn achtiende.

Gezwets in de ruimte van mr AdB, heb hem 1 keer een clinic zien geven, was gelijk genezen van al het opgehemel van die man, goede instructeur absoluut (zeker voor een bepaalde doelgroep!!) maar niet wereldschokkend

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 04:04

Wouter je vergeet wat:

Et voila!!!!!!!!!!

Na het bijwonen van een deel van een lesdag kwam ik tot dezelfde conclusie.....

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 04:10

Et voilá Knipoog Haha!

verder verwijs ik naar me onderschrift:

Sjef Janssen schreef:
Goed paardrijden kan je diep en hoog, slecht paardrijden ook

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 08:41

Leuk dat het zo goed ging !
En superpepijntje kan natuurlijk niks doen zonder te lachen Haha!

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 10:28

ik krijg elke maand les van meneer de bod en het bevalt me erg goed moet ik zeggen mijn paarden gaan er op vooruit

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 10:42

Ik heb dus in een besloten omgeving les gehad van AdB afgelopen vrijdag avond.

AdB was duidelijk anders dan mijn eerste les die ik van hem had. Veel feller alsof hij nog meer dan ooit moest overtuigen dat hij goed is mijn zijn overtuiging. Hij had ook gezegt dat hij zaterdag in Lunteren een aantal internetters zou ontmoeten die tegen zijn systeem waren. Dat was denk ik de oorzaak van zijn wat meer agresievere manier van overkomen. Het overdonderde mij erg in de eerste helft van mijn les en was daar niet echt van gedient.

In de eerste les moest ik juist veel op ontspanning werken en PAblo lang laten en zelfs hals onder de horizontale lijn. Nu moest ik hem direct hoog instellen, want laag was gevaarlijk (voorbeeld van Anky werd gelijk genoemd dat zij eraf was gevallen omdat ze gevaarlijk LDR reed Verward ).

Wel heeft hij me duidelijk aan de dubbele longe laten zien wat hij bedoelde met lengte van de bewegingen van de achterhand. En dat de achterhand er eerst onder moest komen voordat de voorbeen er goed onderuit kan komen (logisch toch?). Ook mij wilde hij aan de longe aan de buitenteugel en dat weigerde ik. Gezien zijn agressieve manieren had ik geen echt vertrouwen in hem en zag het niet zitten vast te zijn aan een longeerlijn, dus dat gaf wat spanning tussen AdB en mij.

Uiteindelijk gewoon mijn verstand op nul gezet en stug zijn aanwijzingen opgevolgd. Pablo begon naar mijn idee direct aardig goed te lopen. Maar ook ik bleef problemen houden met het taal verschil en begreep hem niet altijd, zelfs nadat ik meermalen erna gevraagd had.

Pablo heeft de laatste twee weken wat last van een overbelasting tgv van uit zijn dak gaan op een bevroren bodem. De dag na de les van AdB die best wel intensief was had Pablo geen last van zijn been, wat in mijn ogen toch een teken was dat ik goed bezig was.

Er is een video gemaakt van mijn les. Deze moet ik nog eens goed bekijken om alles beter te snappen (lang leven de video....).

In februari nog een les van AdB. Is hij dan nog zo agressief dan stop ik bij hem. Dus na februari wordt een balans opgemaakt.

AdB vindt publiek enorm gaaf. Zelfs de stalgenote die stond met de camera werd regelmatig om bevestiging gevraagd (omdat er verder tot zijn verdriet niemand anders stond te kijken, was nl de laatste op de avond). Zijn verhalen over andere leerlingen (die hij bij naam zelfs noemt) stoort mij wel. Ik hoop niet dat hij mij met naam en toenaam bij andere in de les noemt! Zijn commentaar op beroemde ruiters vind ik wel erg gemakkelijk, elke methode heeft zijn voor en nadelen.

Verder qua lesgeven gaat het redelijk goed. Zelfs opmerkingen gehad over mijn houding wat duidelijk en goed was (weer wat om aan te werken). Maar of dit iets voor mij op lange termijn wordt zal ik in februari beslissen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 11:15

Colinda, ik vind het jammer dat je zo'n moeite hebt met de reacties van de groep mensen die er nogal sceptisch tegenover stond maar toch de moeite heeft genomen om te gaan kijken/rijden. Ik vind het geweldig van ze.

Hoewel ik moet zeggen dat ik als ik dit bovenstaande lees bijna het idee heb dat ik naar een andere AdB geweest ben dan jullie, vindt ik absoluut dat ieder het recht heeft om het weer te geven hoe ze het hebben ervaren. Ik kan inmiddels wel een beetje inschatten hoe de sfeer is geweest maar antoine roept dat ook een beetje over zich af met al de stelligheden die hij beweert. Ik ben overigens zeer benieuwd of Antoine in de tussentijd dat ik in Spijkerboor ben geweest en ten tijde van deze clinic zelf andere denkbeelden heeft ontwikkeld of dat het gewoon anders overgekomen is. Een paar kleine puntjes die mij opvielen en anders waren dan hierboven:

Impuls (of 'drang' zoals A het noemde) vond hij 1 van de belangrijkste voorwaarden om een paard goed te kunnen rijden.

Het voorbeeld van het paard dat over het hek graast gaf naar mijn beleving aan dat als het paard de hals naar voren strekt dat wel degelijk kan met een ondergeschoven achterhand, dat het paard juist de achterhand onderschuift om het evenwicht te kunnen bewaren en niet op zijn snufferd dondert. Naar mijn mening was dat 'voorbeeld' niet aangehaald als het toppunt van verzameling maar juist om de link te leggen met de hals op lengte en de achterhand eronder.

AdB heeft in Spijkerboor gezegd dat hij veel bewondering had voor de rijwijze van Anky maar dat dat systeem naar zijn mening niet voor ieder paard en iedere ruiter is weggelegd en dat het risico om het paard de vernieling in te rijden met het proberen na te rijden van dat 'systeem' erg groot is. Feit blijft dat hij over het algemeen niet de beste ruiters (met alle respect, het feit dat ze serieus bezig zijn zichzelf te verbeteren is natuurlijk wel geweldig) in de les krijgt, die niet gebaat zouden zijn bij het trachten het LDR systeem in hun rijden in te voeren (mijn interpretatie).

Vooralsnog heb ik 10 februari weer een les, hij komt dan bij ons op stal (geen clinic) en tot nu toe heb ik steeds wat gehad aan zijn aanwijzingen. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat dat dan weer het geval is. Voordeel is misschien dat ik in mijn eigen 'systeem' werk, wat niet echt een systeem is maar zich naar mijn eigen gevoel ontwikkeld in samenspraak met mijn paard en met behulp van diverse instructeurs. Ik heb inmiddels van veel instructeurs les gehad en naar mijn mening zitten daar geen slechte bij, van iedereen leer ik wat. Zo lukt het me om mijn paard in een les bij Antoine fijn te laten lopen maar ook in de les van Herman (syteem Sjef). Wekelijks heb ik les van een intructrice die niet 'bekend' is en die zelf nooit hoger heeft gereden dan Z, maar die ook van onschatbare waarde is voor onze (Max&mij) ontwikkeling.

O enne Zep: ik ben ook wel benieuwd naar dat 'trucje' om dat voorbeen er meer uit te krijgen. Ik ben nu een jaar bezig met Max en hij heeft zich in het voorben inmiddels geweldig ontwikkeld (voor zijn doen dan). Ik had het gevoel dat dat het gevolg was van een systematische africhting/ontwikkeling. Nu blijkt het een trucje te zijn wat je in een paar minuten eigen maakt Verward

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 11:42

hey pipo, hoe is het met het achterlicht? want dat mis ik in je verslag, terwijl het toch een hoogtepunt van de dag was! }>

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:09

Pipo schreef:
Wat ik zo vreemd vind aan het hele verhaal, is dat hij het alleen maar over de voorkant heeft, over het aan het been zijn van een dier, wat DE voorwaarde moet zijn om recht te richten, na te laten geven of wat dan ook. Daar heb ik hem niet over gehoord.

Wat vreemd, want in de lessen die ik tot nu toe gehad heb in Uden en in Bemmel, werd juist bij bijna iedere ruiter benadrukt dat het paard voorwaarts moest zijn.

Dat is gelukkig bij die van mij geen probleem. Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:16

Ik krijg het idee dat als ik de verhalen zo lees dat beide partijen niet met een open blik naar de clinic zijn gegaan. Zowel de 'bokkers' als ADB niet.
En dat het van beide kanten bijna een gevecht is geweest wie er nu gelijk heeft.

Of heb ik dat helemaal verkeerd gezien???????????????

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:31

dr_jacksel schreef:
En als ik nog heel even nog wat mag zeggen... Ik vind het erg apart dat je er in principe geen been bij mag houden van Antoine... Dat heeft hij echt duidelijk gezegd, dat je eigenlijk geen been aan je opaard mag houden. Hoe moet je dan een paard in hemelsnaam van achter naar voren rijden (zoals hij zelf ook zei) zondat dat je hem achter activeert met je been?

Wat hij hiermee (voor zover ik begrepen heb Schijnheilig ) bedoelt is dat je het paard wel met je benen in de gewenste gang moet drijven en dat het paard daarna uit zichzelf in dat tempo blijft lopen. Zakt hij terug, dan moet je in plaats van te drijven hem aantikken met de zweep.
Dat scheelt een hoop drijfwerk en het paard wordt gevoeliger op de verschillende beenhulpen.
Daarom hamert hij er in de lessen zo op dat je paard voorwaarts moet zijn, omdat je anders niets kunt beginnen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:34

Er is een duidelijk verschil tussen aanliggend been en drijven. Als jij je been niet aan hebt liggen kun je nooit snel genoeg reageren. In mijn ogen moet je je been nooit afsteken maar altijd klaar hebben liggen om in te grijpen wanneer nodig!

Ik ben wel eens dat veel mensen cinstant drijven en das tuurlijk niet goed, zo stomt een paard af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:35

Het klopt dat meneer de bodt zegt dat een paard vanuit zichzelf moet lopen, dat de impuls er wel in moet zitten. Toch zei hij nooit of te nimmer een paard op been te rijden, het is mij daarom niet helemaal duidelijk geworden hoe hij dan bij momenten wil impulseren. Tijdens de lessen die ik heb gezien werd daar geen aandacht aan besteed van zijn kant. Dat was dus een van de vele onduidelijkheden.

Het voorbeeld van het paard dat over het hek staat te grazen vond ik behoorlijk ver gezocht en roept vragen op wat er gebeurt als het paard gaat lopen op die manier en dan nog met een ruiter op zijn rug.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:44

Zep schreef:
Nog een puntje n.a.v. vandaag, waar ik het vanmiddag ook al even over had met Colinda:

Het ligt dus allemaal aan de instructie, en dat je een slechte instructeur hebt is niet helemaal aan jezelf te wijten want je weet niet beter. Bovendien is goede instructie "hoogdrempelig".

AdB is in wezen wat laagdrempeliger vanwege de clinics, die niet door grote organisaties op touw worden gezet maar door (over;))enthousiaste vrijwilligers. Maar dan nog betaal je 50 euro om mee te rijden, volgens mij betaal je dat bij Anky ook! dus zó laagdrempelig vind ik hem nu ook weer niet.

Laagdrempelig in dat opzicht dat je als B-ruiter bij Anky niet in de les komt. Dan moet je toch minstens al M2 rijden ofzo. Bij Antoine kan iedereen terecht (al zal een lichte of zware tourruiter hem niet nodig hebben Haha! )

Citaat:
Het is tegenwoordig zo makkelijk om informatie te verzamelen, alleen al via bokt. Hoe kan je dan al die jaren nooit verder gekeken hebben dan de staldeur en aangenomen hebben dat jou "de juiste weg" verteld werd terwijl je paard in die jaren alleen maar slechter ging lopen??

Bij niet iedereen is het paard door de jaren heen steeds slechter gaan lopen. Sommigen waren al jaren bezig om het paard te laten verbeteren en dat lukte dan niet. Ik ben bijvoorbeeld nooit verder dan de L dressuur gekomen.
Via via hoor je dan van Antoine (nee, niet via BOKT, daar had ik toen nog niet eens van gehoord Knipoog ) en ga je een les meerijden.
Mij is het goed bevallen en ik heb inmiddels 5 of 6 lessen van hem gehad. En er staat een week training in België in de planning. En dan ben ik dus nog eens een enduranceruiter en geen dressuurruiter (al zit een wedstrijdje na alle vooruitgang er misschien toch wel weer aan te komen)Bevalt het je niet, dan zoek je gewoon weer verder.....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:58

dr_jacksel schreef:
Ik weet niet, maar ik ben toch niet zo erg... Ga zelfs waarschijnlijk nog een keertje kijken Haha! Maar ik heb dus ook dingen gehoord waar ik aan twijfel, heb ook dingen gehoord die naar mijn mening kunnen kloppen... Ik denk niet dat hij alles goed heeft, het kwam er een beetje op neer dat zijn methode de enige goede was, maar dan kan ik me niet voorstellen hgoe Anky, en weet ik veel wie nog meer grand prix hebben gehaald...
Dat vond ik persoonlijk nog het irritantste aan hem

Kom ik weer Knipoog
Hij zegt niet dat Anky het fout doet! Hij vindt dat zij heel erg goed kan rijden.
Wat hij zegt is dat veel mensen en dan vooral jonge meisjes gaan nadoen wat ze bij Anky zien zonder dat ze daar goede begeleiding bij krijgen.
Die zien een paard wat laag, rond en diep ingesteld loopt en trekken hun pony of paard in de krul (en als dat zo niet lukt, dan maar met slof).
Die zien niet dat daar een hele trainingsfase aan vooraf gaat! En dat zien de meesten van ons niet. Op een wedstrijd, voorterrein of clinic zie je uiteindelijk alleen het eindresultaat van jaren trainen.
Zelfs Anky (en Sjef) zegt dat de methode van het laag instellen en diep en rond rijden niet voor ieder paard geschikt is en ze rijdt dus zelf ook niet ieder paard zo.

Ik kan me voorstellen dat jullie bij het kijken naar één lesdag/clinic van Antoine jullie hem nogal vaag vinden. Maar als je eenmaal zijn taal begrijpt, ga je snappen wat hij zegt en wordt het ineens duidelijk. Wat niet wil zeggen dat ik alles foutloos over kan brengen naar anderen Haha!

Greetz D.

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:02

Colinda schreef:
Is alles verder goed gegaan, was Rocco niet in de war, zo bij ons 2 dgn. op stal & nu weer naar huis? *LOL*

Jawel hoor, gaat prima met hem, hij wilde de trailer niet in maar met een emmertje biks is het gelukt. Vingers aflikken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:09

Samsam schreef:
Er is een duidelijk verschil tussen aanliggend been en drijven. Als jij je been niet aan hebt liggen kun je nooit snel genoeg reageren. In mijn ogen moet je je been nooit afsteken maar altijd klaar hebben liggen om in te grijpen wanneer nodig!

Ik ben wel eens dat veel mensen cinstant drijven en das tuurlijk niet goed, zo stomt een paard af.

Ben het met je eens.
Daar zit inderdaad verschil in. Het afsteken van een been is erg onhandig en ziet er ook nog eens niet uit. Ook hulpen geven voor zijgangen e.d wordt dan wel lastig Haha!
Antoine doelt dan ook op het constante drijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 13:12

Zep schreef:
Nog een puntje n.a.v. vandaag, waar ik het vanmiddag ook al even over had met Colinda:

Het ligt dus allemaal aan de instructie, en dat je een slechte instructeur hebt is niet helemaal aan jezelf te wijten want je weet niet beter. Bovendien is goede instructie "hoogdrempelig".
..........
Je merkt toch op een gegeven moment dat je vastloopt (al is het maar omdat je op concours niet meer boven de 140 punten uitkomt of omdat je paard zó vreselijk aanvoelt) en dan ga je toch eens nadenken??........

Ik denk dat je hier een grote denk-fout maakt Zep. Een heel groot deel [misschien het grootste deel] van de ruiters heeft niet zulke duidelijke ambities. Ik heb nu zelf een kleine anderhalf jaar op een manege gestaan en de meeste mensen willen gewoon iedere dag lekker rijden met hun paard zonder poes-pas en moeilijk gedoe. Af en toe lekker uitrazen in een buitenrit en genieten van het paard en de natuur. En omdat er in de dressuurlessen altijd wordt verteld dat ze goed bezig zijn is er geen reden om je eens zorgen te gaan maken.
Als dan uiteindelijk de diagnose HKO wordt gesteld weet iedereen dat het paard het niet lang meer zal maken. Wanneer je dan in contact komt met AdB die je verteld dat jou paard niets mankeerd en een potentieel Lichte Tour paard is, natuurlijk ben je dan helemaal in de 7de hemel en dan denk je dat je het licht hebt gezien.

In die contekst kijk ik ook naar Antoine. Hij trekt een bepaald publiek en dat zijn doorgaans niet de beste ruiters. Door alles zwart/wit en soms in het extreme te stellen maakt hij de zaken een stuk helderder naar zijn leerlingen toe. Die mensen zijn echt enorm geholpen met iemand als Antoine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:35

Wouter24"]
[quote="Lovely schreef:
Zodra meneer de bodt zag dat Sjuimpje het LRD systeem hanteerde, vertelde hij ons dat het LRD systeem de reden is van vroege slijtage bij paarden. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse paardenbestand is 7 jaar op dit moment, aldus meneer de bodt. De oorzaken van de vermeende verergerde slijtage in het LRD systeem zijn volgens hem:
- De paarden worden te kort in de hals gereden;
- De bovenlijn wordt vastgehouden;
- Op die manier kan een paard zijn hoofd nooit stilhouden;
- Het paard kan nooit in de ontspanningsfase komen.

Et voilá.

Afbeelding
-lengte in de hals
-los in de bovenlijn
-hoofd is absoluut stil!!!
-paard is volkomen ontspannen!!

Bonfire liep tot zijn zeventiende Verward mee, Gigolo (Werth rijd ook LRD) ook tot zijn achtiende.

Gezwets in de ruimte van mr AdB, heb hem 1 keer een clinic zien geven, was gelijk genezen van al het opgehemel van die man, goede instructeur absoluut (zeker voor een bepaalde doelgroep!!) maar niet wereldschokkend
[/quote]

Wouter, het plaatje doet het helaas niet, maar ik kan me wel bedenken wat voor plaatje het moet zijn.
Het viel mij ook al op dat wat meneer de bodt zei over dat systeem, geheel en al in tegenspraak was met de kenmerken en doelstellingen van dat systeem, althans wat er over verteld wordt (ik rij het zelf niet).

Astrid, het is echt wat hij zei. Hij keurt het af om de redenen die ik al gaf en daar was hij niet genuanceerd over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:53

astridh schreef:
AdB heeft in Spijkerboor gezegd dat hij veel bewondering had voor de rijwijze van Anky maar dat dat systeem naar zijn mening niet voor ieder paard en iedere ruiter is weggelegd en dat het risico om het paard de vernieling in te rijden met het proberen na te rijden van dat 'systeem' erg groot is. Feit blijft dat hij over het algemeen niet de beste ruiters (met alle respect, het feit dat ze serieus bezig zijn zichzelf te verbeteren is natuurlijk wel geweldig) in de les krijgt, die niet gebaat zouden zijn bij het trachten het LDR systeem in hun rijden in te voeren (mijn interpretatie).

Misschien heb ik niet op zitten letten gisteren, maar ik weet zeker dat hij meerdere keren heeft gezegd, dat hij veel bewondering daar voor heeft, zowel voor Sjef als voor anky.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 14:58

Maar het systeem is wel fout.