Roelke_ schreef:marjoleinft schreef:ik snap niet dat sommigen hier zo moeilijk over doen.
mijn haflinger was 1 jaar toen ik hem kocht.
de eerste maanden veel gewandelt en getrut.
toen hij 1 1/2 was heb ik hem voor het eerst een zadeltje op gelegt. weer een paar maanden later aan de longeerlijn, met een halstertje om. toen hij dat snapte kreeg hij een hoofdstel in met longeeren en daarover het halster.
nu is hij 2,5 en longeeren we 2x per week 20 min met hoofdstel en vaak met longeersingel om of zadeltje er op hij snapt alles.
ik vind dit niet zo verkeert.
ik ga er niet eerder opzitten tot hij 3,5 jr oud is.
maar hij is nergens bang voor.
Ik ga een jaarling van 1,5 echt niet longeren. Veel te belastend voor een paard dat nog zo in de groei is. Waarom al zo vroeg een zadel op leggen en gaan longeren? Oke, voor een keertje is leuk, zadel opleggen. Maar om er al zo serieus mee aan het werk te zijn?
Mijn jaarling staat niet in de opfok, maar wel in een kleine kudde waar ik haar 1/2 keer per week uit haal om te poetsen en een stukje te wandelen. Deze kudde bestaat uit een 3-jarige merrie en een 5-jarige merrie met haar veulen van dit jaar. Prima speelmaatjes. Meer doen we niet, pas als ze 2,5 is kan er eens een zadeltje op gaan maar eerder niet. Voegt voor mij en mijn jaarling geen meerwaarde toe.
Longeren en een zadel opleggen is al niet een verschil