Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:54

Roelke_ schreef:
marjoleinft schreef:
ik snap niet dat sommigen hier zo moeilijk over doen.

mijn haflinger was 1 jaar toen ik hem kocht.
de eerste maanden veel gewandelt en getrut.
toen hij 1 1/2 was heb ik hem voor het eerst een zadeltje op gelegt. weer een paar maanden later aan de longeerlijn, met een halstertje om. toen hij dat snapte kreeg hij een hoofdstel in met longeeren en daarover het halster.
nu is hij 2,5 en longeeren we 2x per week 20 min met hoofdstel en vaak met longeersingel om of zadeltje er op hij snapt alles.
ik vind dit niet zo verkeert.
ik ga er niet eerder opzitten tot hij 3,5 jr oud is.
maar hij is nergens bang voor.

Ik ga een jaarling van 1,5 echt niet longeren. Veel te belastend voor een paard dat nog zo in de groei is. Waarom al zo vroeg een zadel op leggen en gaan longeren? Oke, voor een keertje is leuk, zadel opleggen. Maar om er al zo serieus mee aan het werk te zijn?

Mijn jaarling staat niet in de opfok, maar wel in een kleine kudde waar ik haar 1/2 keer per week uit haal om te poetsen en een stukje te wandelen. Deze kudde bestaat uit een 3-jarige merrie en een 5-jarige merrie met haar veulen van dit jaar. Prima speelmaatjes. Meer doen we niet, pas als ze 2,5 is kan er eens een zadeltje op gaan maar eerder niet. Voegt voor mij en mijn jaarling geen meerwaarde toe.

Longeren en een zadel opleggen is al niet een verschil Rolleyes

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:10

Diana_Julia schreef:
Woow het is gewoon zielig dat het paardje nu al onder het zadel is terwijl hij nog moet groeien.
Je verpest er ook al z'n botten mee!!!

Al z'n botten?? Denk het niet Knipoog

Longeren is iets totaal anders dan een zadeltje erop. Longeren op 1,5 vind ik ook not done, maar een zadeltje...

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:54

Bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht hebben ze een onderzoek gedaan naar het effect van "training" op het kraakbeen veulens en jongere paarden. Een groep paarden ging de opfok in, de andere groep paarden ook, maar deze werden daarnaast gelongeerd (ook in draf). De paarden kregen geen schade aan de gewrichten oid, maar het bleek wel dat het kraakbeen van de getrainde paarden kenmerken vertoonde van kraakbeen van oudere, volwassen paarden (zeg paarden van een jaar of 10). Nu weten ze nog niet wat het effect is op de paarden als ze een jaar of 10 verder zijn, maar over het algemeen wordt kraakbeen altijd slechter op hogere leeftijd (denk aan artrose ed). Dus het kan goed mogelijk zijn dat de gelongeerde paarden over een jaar of 10 het kraakbeen hebben van bejaarde paarden.
Voor renpaarden zou dit wel gewenst kunnen zijn omdat die op jonge leeftijd moeten presteren en ze op die manier op jonge leeftijd de benen hebben van volwassen paarden, maar als je lang plezier wil hebben van de benen van je paard, moet je dus echt heel voorzichtig zijn met vroege training.
Dit heeft overigens niks te maken met het opleggen van een zadel, dekjes, wandelingetje maken, laten wennen aan verkeer en paraplu's en dat soort dingen, maar puur met longeren en andere vormen van laten bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:40

Afbeelding

Haha!

ze vond er geen reet aan Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:31

ja ieder moet het voor zichzelf weten.
persoonlijk zou ik mijn jaarling(als ik die had)nog geen zadel opleggen,ook niet dus alleen opleggen.
kan ook nog wel een tijdje wachten!

maarja,ieder zn eigen keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:01

haha ja.. ik denk ook dat ze nu een trauma heeft hoor Haha! en een doorgezakte rug!

Nee longeren enz is echt not done.. maar dit.. Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:02

nou nee een trauma niet dat hoor je mij niet zeggen.
ik begrijp alleen niet waarom je het al zo jong uit wil proberen

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:06

één woord: WINST.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:10

Snoevie schreef:
nou nee een trauma niet dat hoor je mij niet zeggen.
ik begrijp alleen niet waarom je het al zo jong uit wil proberen

waarom niet?
waarom wel: omdat het grappig is, omdat ze went aan het idee dat er dingen gaan gebeuren die ze niet kent, omdat ze minder schrikkerig word, omdat het niet slecht voor haar is...... Clown zoiets?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:12

Ik vind een jaarling ook te jong om al mee aan de slag te gaan, maar bokt is weer lekker bokkerig hoor: oh nee een zadeltje op zn rug! oh hel hij gaat dood! Rolleyes Bokkers kunnen zo héérlijk overdrijven wat paardenwelzijn betreft. Gaat hij echt niet dood aan hoor. Weet nog wel dat er ooit een ITP topic was waarbij een paard in de modder stond: zeker 6 pagina's vol gezeikt over paarden vs modder. Erg typisch.. Kreeg laatst ook gezeik hieromdat ik circa 3x per week een half uur met mijn jaarling wandel/fiets. Net alsof zij mijn meisje beter kennen dan ik.. Verward Wat dat betreft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:15

ja whaha!!

Ik zou dr eigenlijk liever elke dag met n roze borsteltje moeten poetsen..

heb dr al een halfjaar over gedaan voor ik bij dr voorpluk kon komen Tong uitsteken laat haar liever aan veel dingesjes wennen....

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:17

Het lijkt me geen slim idee om een jaarling nu al een zadel op z'n rug te leggen...
Het beestje moet nog een sterke rug krijgen en wanneer je nu een zadel koopt, dan zal die over een aantal jaar wanneer je er echt mee gaat rijden toch niet meer passen omdat de rug veranderd is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:20

Mijn merrie heeft van kleins af aan van alles op haar rug gehad. Ook lekker veel mee gedaan en ondertussen opgegroeid in een groep paarden (ik heb het geluk dat ik zelf een groep van 9 paarden heb), van jong tot oud.
Nu is ze ruim drie jaar en sinds een paar maanden onder het zadel. Het ging allemaal superrelaxed, diertje vertrouwde ons volkomen en vond het helemaal niet raar dat er iemand op haar rug ging zitten. Ze heeft nog nooit een stap verkeerd gezet, geen bok, helemaal niets.

Liora

Een zadel op de rug is eigenlijk nog niet echt een probleem, maar ik moet er niet aan denken dat je er dan al op gaat zitten!!

Anoniem

Ik zie het probleem niet zo? Een jaarling een zadel op is niet zo erg. Hoeveel weegt zo'n zadel nu?
Jong geleerd is oud gedaan.

Ik ben ook 1 van die verschrikkelijke mensen die zijn paard met 1 jaar een zadeltje opgooide. En langs de weg liep en trailer ging oefenen etc.
Ook was het zo erg, ik heb er namelijk op gereden toen ze 2 jaar en 9 maanden was Bloos!

Waarom niet? Pony liep zich te vervelen in de wei, ging andere paarden en mensen pesten etc. Toen we haar wat lieten 'werken' (allemaal heel rustig aan de dubbele lijn en later onder het zadel) verdween het gedrag en werd het een hele lieve pony. Maar als ze een week stilstaat begint ze met kloten.

Het kan wel, maar doe het gewoon rustig aan. Kijk naar je pony. Sommige pony's zijn er met hun 4de nog niet aan toe, geef die dan hun tijd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:39

VivaLaVida schreef:
haha ja.. ik denk ook dat ze nu een trauma heeft hoor Haha! en een doorgezakte rug!

Nee longeren enz is echt not done.. maar dit.. Haha!

Geen probleem toch? ik naam aan dat je het niet regelmatig gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:25

Ik zie niet in waarom je er dan al een zadel op moet leggen, wat heeft t voor waarde? die van mij was 2,5 toen ze voor t eerst een zadel op kreeg. Ok het gaat er niet aan dood, de rug zakt niet door, maar wat heb je er aan? Wel legde ik als ik t warm had me jas over haar rug heen ofzo voor de lol tijdens t wandelen maar nee zou niet speciaal naar de zadelkamer lopen om er een zade op te gooien hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:35

Liora schreef:
Een zadel op de rug is eigenlijk nog niet echt een probleem, maar ik moet er niet aan denken dat je er dan al op gaat zitten!!

Die stap is voor sommigen helemaal niet zo groot.

Een keer een dekje, handdoek, deken of iets dergelijks op je jaarling leggen is prima, daar worden ze wel verstandig van, maar een zadel vind ik wel een ander verhaal. Als ik dat zou doen, zou ik ook willen dat een paard ruimte had om te lopen om de spanning kwijt te raken en dan kom je al gauw bij een longe uit en voor je het weet laat je dat paard een kwartiertje om je heen draven en galopperen. Dat lijkt me dus weer niet zo verstandig.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:54

VivaLaVida schreef:
Longeren en een zadel opleggen is al niet een verschil Rolleyes

Eerst lezen voordat je zo'n reactie plaatst is ook wel handig, of niet? Vork
Staat dat zij haar jaarling van 1,5 al aan het longeren is. Dat vind ik niet echt normaal.

Cinnepin schreef:
Ik zie niet in waarom je er dan al een zadel op moet leggen, wat heeft t voor waarde? die van mij was 2,5 toen ze voor t eerst een zadel op kreeg. Ok het gaat er niet aan dood, de rug zakt niet door, maar wat heb je er aan? Wel legde ik als ik t warm had me jas over haar rug heen ofzo voor de lol tijdens t wandelen maar nee zou niet speciaal naar de zadelkamer lopen om er een zade op te gooien hoor.

Het voegt ook helemaal niks toe. Maar goed ieder voor zich zeg ik dan maar. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:21

dat hebk allang gelezen ja........ Nors opkijken
ik reageerde op iemand anders..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:23

Liora schreef:
Het lijkt me geen slim idee om een jaarling nu al een zadel op z'n rug te leggen...
Het beestje moet nog een sterke rug krijgen en wanneer je nu een zadel koopt, dan zal die over een aantal jaar wanneer je er echt mee gaat rijden toch niet meer passen omdat de rug veranderd is.

denk ook niet dat er mensen zijn die serieus een zadel voor hun jaarling gaan kopen ..
ik liep met mn zadel naar mn merrie en de jaarling stond ernaast. toen hebk hem daar even opgelegd, kijken wat ze deed Haha!
nou ze stond dus echt zo voor zich uit te staren van... euh...ja Verward

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:46

ik heb met mijn jaarling twee jaar geleden dat ook gedaan, eerst onderlegger, tot ze dat gewend was en dan een zadeltje. Kan alleen maar baat hebben bij het werk twee jaar later. Twee jaar later (dit jaar dus) heb ik ze zadelmak gemaakt en raad eens? Ze maakt helemaal geen spel van het zadel, deed er niet raar op en ze was zo braaf dat het leek dat ze al jaaaren zadelmak was. Is een pure leerschool dat toch geen slechte gevolgen heeft aan het paard zelf (als het bij erop leggen blijft natuurlijk Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:22

Tja daar doe ik het niet eens voor.. was meer voor de lol Tong uitsteken
maar heb er ook niks tegen hoor, bietje oefenen..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:17

Ach moet ieder voor zich weten, ik kan daar toch niks aan veranderen.
Wat ik veel erger vind is paarden uit de opfok halen (2 jaar oud), meteen willen inrijden terwijl beest nog volop in de groei is want het dier moet binnen een jaar M zijn en verkocht worden.

En het kan op zich geen kwaad, maar longeren etc vind ik gewoon teveel.
Maar een beetje laten wennen aan iets op de rug is echt niet zo erg hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:24

longeren is echt not done idd..