'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:31

Ik eet ook geen paardenvlees, verder lust ik veel vlees ook gewoon niet en eet ik eigenlijk alleen nog maar kip. Maar ik heb niks met een kip, een koe of een varken. Met paarden wel, moet er niet aan denken dat ik dan lekker een broodje paardenrookvlees aan het eten ben van toevallig een paard dat ik gekend heb. Clown Maar ik eet ook geen lamsvlees, kalfjes enz. Varkensvlees niet omdat het niet goed voor je huid is. *LOL*

Nou eet ik wel gewoon frikadellen, kroketten enz, dat gezeur over; ieeh maar daar zitten toch hersenen en ogen in? is volgens mij niet eens waar, er zit niet het beste vlees in, maar iig geen orgaanvlees. En zolang ik niet weet dat ik op een paar koeienhersenen, kippendarmen of wat dan ook zit te kauwen, smaakt het hártstikke lekker!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:32

Ivonka schreef:
Ivonka schreef:
Vind het allenmaal een beetje dubbel dat vegetarische gedoe. Waar zijn jullie zadels/tuig en leren rijlaarzen van gemaakt? Van de overblijfselen van wat vleeseters eten.

Dat zeg ik hier toch? Overblijfselen zijn toch restprodukten!!!
edit: Dus eigenlijk maar goed dat er vleeseters zijn anders was het leer niet te betalen,

Misschien wel ja..
Maar ik snap je punt eigenlijk niet meer zo..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:33

Respect voor de echte vegetarier of veganist. Ik bedoel de mensen die dit zijn wanneer het hun uitkomt Knipoog
edit: de NEPPERS dus Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 19-07-08 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:34

Koeienhersenen mogen niet meer verwerkt worden vanwege de testen op BSE. Bij alle koeien die geslacht worden wordt het hoofd afgeknipt en de hersenen op BSE gecontroleerd.

Voor worstjes worden overigens wel darmen gebruikt...

@Ivonka: LOL!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:39

Ivonka schreef:
Ivonka schreef:
Vind het allenmaal een beetje dubbel dat vegetarische gedoe. Waar zijn jullie zadels/tuig en leren rijlaarzen van gemaakt? Van de overblijfselen van wat vleeseters eten.

Dat zeg ik hier toch? Overblijfselen zijn toch restprodukten!!!
edit: Dus eigenlijk maar goed dat er vleeseters zijn anders was het leer niet te betalen,

valt wel mee hoor, je hebt ook zat melkkoeien die op jaarbasis gebruikt worden voor leer. En die worden NIET gegeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:41

Melkkoeien worden zeer zeker wel gegeten hoor! Er worden alleen tegenwoordig niet meer zoveel aangeboden omdat het aantal melkkoeien in Nederland zo drastisch is gezakt sinds de invoering van de melkquota, en sinds zoveel boeren er of mee zijn gestopt, of overgestapt zijn op - jaja - paarden.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:41

Ja dat bedoel ik ermee. Of je bent veganist of je eet geen vlees omdat je het niet lekker vind of uit principe en dan vegetarisch bent maar zeur niet over zielig (het ene dier wel en de andere niet Verward )
[/quote] [/quote]

ehm ik ben al jaar en dag vegetarier, geen veganist in de enge zin van het woord. ik zal nooit leren schoenen kopen of ander leer voor mezelf of voor ons huis. echter, mijn zadel zal van leer zijn, ook mijn hoofdstel... daarmee dat ik mezelf geen veganist noem, want ik heb dus ook leer Bloos

ik ben vegetariër, uit principe. ik eet geen vlees en geen vis. ik eet niets waarvoor een dier is gestorven. dus ook geen gelatine of iets waarin gelatine is verwerkt, ook bepaalde kazen haal ik niet in huis, omdat daar stremsels inzitten van dieren...

"maar zeur niet over zielig"
dit snap ik dus niet he.
ofwel moet ik dit opvatten als: vegies mogen niet zeuren dat het zielig is? of 'vleeseters' (om het nu ff zo uit te drukken dat het verschil duidelijk is Knipoog ) mogen niet zeuren dat het zielig is omdat ze nog vlees eten?

ik heb het hier nog maar net gezet... de wet van vraag en aanbod. betrek die op vegetarisch leven en dan heb je al 1 oplossing waaraan je zelf actief kan meewerken Knipoog

en even ter info, er worden zéér zeker dieren gefokt enkel en alleen voor het leer! grote runderen die geslacht worden, worden echt niet netjes gevild hoor.
er zijn veel kwekerijen waarin dieren worden gekweekt, enkel en alleen voor hun pels. gelukkig mag in België sinds een paar jaar honden en kattenbont niet meer ingevoerd of geproduceerd worden, maar believe me, veel bont en leer is van honden en katten gemaakt hoor[/quote]

In nederland en de eu, worden GEEN dieren gehouden voor het leer.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:44

Cassidy schreef:
Melkkoeien worden zeer zeker wel gegeten hoor! Er worden alleen tegenwoordig niet meer zoveel aangeboden omdat het aantal melkkoeien in Nederland zo drastisch is gezakt sinds de invoering van de melkquota, en sinds zoveel boeren er of mee zijn gestopt, of overgestapt zijn op - jaja - paarden.

Nou nee hoor, melkkoeien zijn niet te eten. Die zijn graatmager, bezitten geen spieren enz enz...

Wel eens een melkkoe naast een vleeskoe gezien?? Vleeskoeien krijgen heel ander Eten dan melkkoeien. Wel hetzelfde gras maar andere brok.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:46

paardje2005 schreef:
ik heb het hier nog maar net gezet... de wet van vraag en aanbod. betrek die op vegetarisch leven en dan heb je al 1 oplossing waaraan je zelf actief kan meewerken Knipoog

Het is in Nederland al te merken dat er minder vlees wordt gegeten, ook ik heb niet iedere dag meer vlees op het menu staan. Een goede kennis van me is slager (geweest) en heeft zijn slagerij moeten sluiten. Hij woonde in een klein dorp, runde samen met zijn broer de slagerij, en ging terug van 3 tot 4 koeien in de week en 3 man personeel, naar 1 koe en geen personeel, tot hij er uiteindelijk helemaal mee moest stoppen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:46

Cassidy schreef:
paardje2005 schreef:

Het is in Nederland al te merken dat er minder vlees wordt gegeten, ook ik heb niet iedere dag meer vlees op het menu staan. Een goede kennis van me is slager (geweest) en heeft zijn slagerij moeten sluiten. Hij woonde in een klein dorp, runde samen met zijn broer de slagerij, en ging terug van 3 tot 4 koeien in de week en 3 man personeel, naar 1 koe en geen personeel, tot hij er uiteindelijk helemaal mee moest stoppen.

he dat heb ik helemaal niet geschreven. doch ben klopt het wel. Maar ere komt toe...

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:47

Ivonka schreef:
Respect voor de echte vegetarier of veganist. Ik bedoel de mensen die dit zijn wanneer het hun uitkomt Knipoog

ok had het dus mis begrepen Haha! Knipoog
en ja, ik kan er krollen van krijgen als je mensen met een enorme smile hoort zeggen dat ze ook vegie zijn.. 5 minuten later zitten ze kip te eten, want ahja kip is geen vlees!?
ehm excuseer?
een kip is geen vlees? heeft dus ook geen bloedstroom, centraal zenuwstelsel, karaktertje, gevoelens, pijn,... neuuu dat beeld ik me dan maar in he Koe

het vlees van melkkoeien is kwalitatief gezien minder waard dan dat van echte vleeskoeien Knipoog die koeien worden voornamelijk gebruikt voor de vacht en de rest wordt voornamelijk gebruikt voor dierenconsumptie. net zoals de overschotten bij vleeskoeien Knipoog

paardje 2005, mja dan zal ik met mijn ondertussen 7 jaar als dierenrechtenactiviste telkens verkeerd gezeten hebben als ik op een bontfarm was, als ik mee ging betogen tegen honden en kattenbont, als ik in slachthuizen op controle ging, op veemarkten,... mja het zal wel aan mij liggen dan zeker...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:48

paardje2005 schreef:
Wel eens een melkkoe naast een vleeskoe gezien?? Vleeskoeien krijgen heel ander Eten dan melkkoeien. Wel hetzelfde gras maar andere brok.

Dan heb je het over een volwassen melkkoe, en hoe die er uitziet heeft zeer zeker met de voeding te maken (en met de leeftijd).
Het melkvee heeft andere spieren dan het vleesvee. Maar heb je je al eens afgevraagd waar al die mannelijke exemplaren van het melkvee na de geboorte heengaan?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:50

Ik vind zelf een warme maaltijd zonder vlees geen maaltijd Bloos . Moet wat vlees bijzitten. Ik eet eigenlijk alleen maar varkens en kip want de rest vind ik gewoon niet zo lekker. En een visje op zijn tijd vind ik ook heerlijk Vingers aflikken

Ik weet wel dat ze oude legkippen voor de soep gebruiken

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:50

Cassidy schreef:
paardje2005 schreef:

Dan heb je het over een volwassen melkkoe, en hoe die er uitziet heeft zeer zeker met de voeding te maken (en met de leeftijd).
Het melkvee heeft andere spieren dan het vleesvee. Maar heb je je al eens afgevraagd waar al die mannelijke exemplaren van het melkvee na de geboorte heengaan?

daar maken ze oa make up en lijm van

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:55

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:56

krak schreef:
Ivonka schreef:

ok had het dus mis begrepen Haha! Knipoog
en ja, ik kan er krollen van krijgen als je mensen met een enorme smile hoort zeggen dat ze ook vegie zijn.. 5 minuten later zitten ze kip te eten, want ahja kip is geen vlees!?
ehm excuseer?
een kip is geen vlees? heeft dus ook geen bloedstroom, centraal zenuwstelsel, karaktertje, gevoelens, pijn,... neuuu dat beeld ik me dan maar in he Koe

het vlees van melkkoeien is kwalitatief gezien minder waard dan dat van echte vleeskoeien Knipoog die koeien worden voornamelijk gebruikt voor de vacht en de rest wordt voornamelijk gebruikt voor dierenconsumptie. net zoals de overschotten bij vleeskoeien Knipoog

paardje 2005, mja dan zal ik met mijn ondertussen 7 jaar als dierenrechtenactiviste telkens verkeerd gezeten hebben als ik op een bontfarm was, als ik mee ging betogen tegen honden en kattenbont, als ik in slachthuizen op controle ging, op veemarkten,... mja het zal wel aan mij liggen dan zeker...

Hoho wat heb ik verkeerd gezegt?? Huilen ik niet weet

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:57

over meer info over proefdieren en al dan niet vlees eten, kan je ook eens kijken op
http://www.biteback.be Knipoog
daar staan alle voor en nadelen op, producten die getest worden op dieren, producten waarin vlees en aanverwanten is verwerkt,...

paardje, ik had het op jou zin:
Citaat:

die klopt jammer genoeg dus niet Knipoog er zijn wel degelijk bontfarms in België, Nederland, Frankrijk,...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:58

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:59

krak schreef:
over meer info over proefdieren en al dan niet vlees eten, kan je ook eens kijken op
http://www.biteback.be Knipoog
daar staan alle voor en nadelen op, producten die getest worden op dieren, producten waarin vlees en aanverwanten is verwerkt,...

paardje, ik had het op jou zin:
Citaat:

die klopt jammer genoeg dus niet Knipoog er zijn wel degelijk bontfarms in België, Nederland, Frankrijk,...

Jij bedoelt fretten/nertsen en pelsdieren, en andere gruwelpraktijken?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:00

Nou ik weet echt niet welke koe nou geconsumeerd wordt of voor andere doeleinden wordt gebruikt.
Nogmaals respect voor de echte vegie's en de activisten tegen bont want dat is ook heel mooi in nep te verkrijgen. Knipoog

Vraagje: wat doen ze met de resten van bontdieren als die ontdaan zijn van hun bont?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:01

Ivonka schreef:

Tja, dergelijke argumenten worden vaak gebruikt tegen vegetariërs om opkomende schuldgevoel van de vleeseter te sussen Knipoog

Kijk, ik ben vegetariër. Maar dan heb je ook nog de lakse consument die iedere dag goedkoop supermarktvlees op tafel zet, en de kritische consument die zo'n 3x pw vlees eet van een hogere kwaliteit en dit afwisselt met vis/vega.
De enige groep waar ik echt heel erg veel moeite mee heb, is de lakse consument....
Mijn pleidooi is dan ook niet dat iedereen acuut zou moeten stoppen met vlees eten (al zou ik dat best fijn vinden), maar dat de consument een beetje mindert, en bereid is een eerlijker prijs neer te tellen.
Daarmee is de bio-industrie overbodig, en krijgen boeren een beter leven.... want daar schort het ook nogal aan.

De massa-productie van vlees, daar gaat het mis. Het is schadelijk voor het milieu, afgrijselijk voor de dieren in de bio-industrie en funest voor de boer. Iedereen wil zo goedkoop mogelijk vlees kopen, en voor die paar euro moeten de dieren jarenlang gevoerd worden, moeten de stallen onderhouden worden, moet de slager betaald worden die het dier slacht, moet de verpakking betaald worden, moet het transport betaald worden, etc... Dat KAN dus gewoon niet.

Zeggen dat je dan helemaal niets van dierlijke afkomst mag gebruiken wanneer je vegetariër bent (zoals menig vleeseter gilt) is een poging om de discussie lam te leggen.
Het gaat om de bijdrage die je levert om het spel van vraag en aanbod te beïnvloeden. En of je nu stopt, of alleen mindert en voor beter vlees kiest... allemaal prima.
Maar wees niet zo'n achteloze persoon die willens en wetens meewerkt aan een verrotte industrie, en erger nog: de opwarming van de aarde waar jij en je kinderen nog op moeten leven... heb je al gezien hoe nat het is buiten? Hoe het tegenwoordig veel zwaarder regent? Dat komt door methaangassen... voor een groot deel veroorzaakt door de veeteelt!

Mensen moeten die grijze massa eens wat meer gebruiken...

krak

fretten, konijnen, honden, chinchilla's, katten, paarden, koeien, schapen, ezels,...
elk dier met een vacht gebruiken ze voor leer
en ja, gruwelpraktijken is nog een understatement van formaat...

de 'overschot' van bontdieren, wordt dus gebruikt tot het vermalen van veevoeder, verwerkt tot lijm, make up,...

Pistasche

Ivonka schreef:
Nou ik weet echt niet welke koe nou geconsumeerd wordt of voor andere doeleinden wordt gebruikt.
Nogmaals respect voor de echte vegie's en de activisten tegen bont want dat is ook heel mooi in nep te verkrijgen. Knipoog

Vraagje: wat doen ze met de resten van bontdieren als die ontdaan zijn van hun bont?

Maar vega's zijn niet tegen bont etc dan ben je een veganist..
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 19-07-08 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje2005

Ivonka schreef:

Er zijn liefhebbers die het eten, maar die kunnen het alleen krijgen bij de fokkerijen.

Ik vermoedt(weet niet zeker) dat het voor katten/honden voer of wel varkensvoer word gebruikt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:03

Ivonka schreef:

Dan behoeft geen respect, dat is gewoon een kwestie van je hersenen gebruiken... zouden meer mensen moeten doen.
Daarbij, het dragen van bont kan ECHT NIET MEER.... iemand die daar nu nog mee loopt, krijgt het altijd van mij te horen.
Ik vertel ze dan hoe het dier levend ontdaan wordt van zijn huid, in een ton wordt gegooid, waar hij nog tijden ligt voordat ie doodgaat.....
Dergelijke mensen vind ik echt VERWERPELIJK....