wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Re: wanneer ben je toe aan een eigen paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:56

jessy82 schreef:
hoi loody, ja dat wou ik net zeggen! Ik kan me ook haast niet voorstellen dat die mensen die eerst een verzorgpony hebben gehad niet liever gelijk een eigen paard/pony wouden hebben!
Maar ik kan me de reacties ook wel voorstellen,het klinkt mischien ook wel raar,net 4 maanden les en dan al denken aan een eigen paard! Haha!
Maar ik denk dat als je gewend bent om met dieren om te gaan,dat dat al in je voordeel is. En ja..voor mij is een paard ook gewoon een dier!
Ik denk dat ik daarin ook wat nuchterder ben als andere mensen!
En dat geeft ook niks! Zoveel mensen zoveel meningen!
Ik heb wel goeie tips gekregen hier, ik ga lekker door met lessen,en volgend voorjaar zie ik wel eens verder!
O,ja toch nog een vraagje..mijn vriend vind dat het paard een "echte' stal moet hebben,maar ik denk dat een schuilstal genoeg is..wat denken jullie?? Voor een stoere tinker dus hé?!

Het is helemaal niet raar om al aan een eigen paard te denken....iedereen die besmet raakt is met het paardenvirus wil het liefst een eigen paard...Lachen
Gewoon rustig aan rond kijken en ze zijn er echt wel hoor de lieve, stoere rustige paardjes..

Je hebt genoeg dierenervaring dus ik zie voorzie geen problemen...en ook ik/wij de mensen met paarden weten ook niet alles...

Schuilstal is goed hoor...als het paardje maar droog kan staan(ik persoonlijk heb liever een "echte" stal)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:38

Als:
- Je van plan om wekelijks meerdere lessen te volgen;
- Je goede begeleiding hebt van je geburen;
- Je al ervaring hebt met dieren verzorgen;
- Je het geld er voor hebt;
- Je er plaats voor hebt;
- Je een braaf en rustig paard gaat kopen;
- Er een ervaren persoon meegaat wanneer je het paard gaat kopen.
Dan kan je het zeker doen. En ik denk dat jij aan al die dingen voldoet (zo te lezen Lachen )

En voor de stalling: gewoon een schuilstal is supper voor een paard. Waarom je paardje op stal zetten wanneer je ruimte genoeg hebt om het 24/7 buiten te laten staan...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:49

Ik ben het helemaal eens met lindalake Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:59

-> PP

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:45

schuilstal is imo voldoende, de paarden in NL zijn allemaal stikverwend met een "echte" stal. Vaak zie je dat als ze buiten staan en het regent, ze gewoon de kont naar de regen zetten en niet eens de schuilstal ingaan!! haha, dwarsliggers! Als je de ruimte hebt om hem atijd buiten te houden is een plek om te schuilen genoeg.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:27

Als je toch de ruimte hebt, zou ik kiezen voor een schuilstal én een box. Schuilstal is meestal afdoende, maar als er een keer iets is (ziek, kreupel, noem maar op) dan vind ik het persoonlijk erg prettig dat ik goede boxen heb waar ze als dat nodig is in kunnen bivakkeren. Waar het altijd droog is en licht en een kraan in de buurt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:42

Kendra schreef:
Schuilstal is meestal afdoende, maar als er een keer iets is (ziek, kreupel, noem maar op) dan vind ik het persoonlijk erg prettig dat ik goede boxen heb waar ze als dat nodig is in kunnen bivakkeren. Waar het altijd droog is en licht en een kraan in de buurt.

Ja, ben ik het mee eens, er moet wel de mogelijkheid zijn om hem eens binnen te zetten ivm ziekte.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 11:38

ja,dat is waar er moet wel een plek binnen zijn..maar dan kan hij wel bij de koeien in de stal! Knipoog
Daar hebben we ook ruime strohokken voor als ze moeten kalfen.
Vinden ze mischien ook wel gezellig! Ha,ha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:53

Ja hoor, vinden ze echt wel gezellig. Enige waar je aan moet denken is dat de stal hoog genoeg is en dat je geen voerhek hebt waar je paard met z'n benen in kan blijven haken. Geen zelfsluitend voerhek dus, spijlen kunnen weer wel.

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:07

de stal is 10 meter hoog...hoog genoeg?? Haha!
er zit wel een voerhek in,maar die kan ook dicht..
Maar zal ik dan wel even aan denken ja!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:50

haha, nou zolang je geen paard koopt die 10 meter kan springen, moet t lukken Haha! Moet je niet zo'n scheiterd hebben als ik, want die is als de dood voor koeien, heb m al meerdere keren uitgelegd dat t de liefste beesten op aarde zijn, maar t komt er maar niet in Tong uitsteken

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:53

ha,ha! Nee een paard wat bang is voor koeien moet ik niet hebben!!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:54

Fem_daf schreef:
haha, nou zolang je geen paard koopt die 10 meter kan springen, moet t lukken Haha! Moet je niet zo'n scheiterd hebben als ik, want die is als de dood voor koeien, heb m al meerdere keren uitgelegd dat t de liefste beesten op aarde zijn, maar t komt er maar niet in Tong uitsteken

Heeft hij al kennis gemaakt? Neusje ruiken ofzo? Andere taal proberen? Tong uitsteken

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:01

Ik heb hem een woordenboek gegeven, maar hij kan t gewoon niet leren! Een vriendin heeft een tinker, die gaat gewoon naar de koeien en laat zn hele gezicht wassen, heerlijk vindt hij dat! Staat mijn idioot te kijken alsof het een besmettelijke ziekte is, z'n ogen rolden er bijna uit! Zou t hem denk ik wel kunnen leren, maarja.. wanneer staat hij nou bij koeien in de wei.. nooit, dus echt heel nodig is het voor hem denk ik niet, waarschijnlijk weet hij dat..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:03

Fem_daf schreef:
Ik heb hem een woordenboek gegeven, maar hij kan t gewoon niet leren! Een vriendin heeft een tinker, die gaat gewoon naar de koeien en laat zn hele gezicht wassen, heerlijk vindt hij dat! Staat mijn idioot te kijken alsof het een besmettelijke ziekte is, z'n ogen rolden er bijna uit! Zou t hem denk ik wel kunnen leren, maarja.. wanneer staat hij nou bij koeien in de wei.. nooit, dus echt heel nodig is het voor hem denk ik niet, waarschijnlijk weet hij dat..

Hmm, een paard dat kan lezen, al een wonder op zich! Tong uitsteken
Je paard schrikt niet van buitenritten en dan koeien die meerennen ofzo?
Anders maakt het denk ik ook niet uit. Haha!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:07

Het is een wonderkindje Clown

Hij was in het begin altijd bang voor koeien, nu alleen als ze opstaan, loeien of enthousiast aan komen rennen. Maarja, dit doet hij ook bij geiten en schapen Bloos

SusaSuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:21

Ik denk als je al veel ervaring hebt met dieren (dat moet wel met zoveel vee) dan kun je best een paard kopen.
Als je kiest voor een wat ouder paard kun je daar toch prima mee verder leren rijden. na een jaar heb je de basis toch wel onder de knie en met wekelijkse les en buren die verstand hebben van paarden zal dat vast allemaal wel goed gaan!

Tinkers zijn daarbij over het algemeen heel koel in het hoofd en misschien daardoor wat makkelijker in de omgang dan een paardje met veel bloed.

Denk dat iedereen wel die mogelijkheid had willen hebben om zo snel al een eigen paardje te kunnen kopen Knipoog

Enne over die koeien, mijn paard is daar ook bang voor.. Als ik les heb staan er in de wei waar de bak op uit kijkt (een heel eind van de bak af!) ook koeien, er hoeft er maar één raar te doen (rennen, springen..) en Charlie schrikt ook.. En dat terwijl hij in de wei direct naast die van hem ook koeien heeft staan..
Heb weinig hoop dat ie ooit van die angst af komt Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:01

[quote="Fem_daf"]Het is een wonderkindje Clown

Klinkt als een ideaal paard Haha!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:56

Je bent toe aan een paard als je goed voor je zelf en voor een ander kan zorgen. Mits het geld aanwezig is.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:21

Ik vind dat je er klaar voor bent Ja
Je hebt al een Shetlander en dat is óók een paard,vaak denken mensen oh het is een Shetje die kan ik makkelijk kopen want die zijn niet duur en ze hebben niet veel nodig.
Een Shetlander heeft even veel liefde,aandacht en beweging nodig als een groot paard, oke misschien wat minder voer maar dat maakt hem niet minder als paard.
zolang jij zelf alles op een rijtje heb en je kan 2 paarden qua kosten en stalling onderhouden vind ik dat je er klaar voor bent.
immers klinkt ''maar'' 4 maanden kort maar als jij 4 maanden privé les hebt en je ben bereid dit óók met je sTinker te doen waarom niet what's the point?
ik zou zeggen ga lekker op je gemakkie het internet afspeuren naar een geschikt paardje voor je en geniet ervan Lachen

Edit: ik heb ook gelezen dat als het paard ziek wordt dat hij in de koeien stal kan, goed overna gedacht

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:44

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

jessy82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:45

hoi kitty,
Ik ben 26,dus heb(gelukkig hi,hi!) geen toestemming van mijn ouders nodig! Haha!
Alleen moet ik hem wel zelf betalen,das dan weer jammer! Ha,ha!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:54

jessy82 schreef:
hiermee wil ik niemand voor het hoofd stoten hoor..maar ik denk dat als je een eigen paard hebt,je in de praktijk ook heel veel leerd.
Ik bedoel..ik heb 2 kinderen maar ik heb nog nooit in een creche gewerkt!
En als ik (bijna) elke dag rij,leer ik het vast sneller!
Ik was ook van plan om een wat ouder paard te nemen..maar wat is te oud? Ik wil er wel nog wat jaartjes van kunnen genieten natuurlijk!! Pling
En inderdaad,met priveles leer je veel sneller! Ik heb ook een hele strenge instructrice! Ha,ha!

Voor een deel ben ik het wel met je eens,
de eigenaar van mijn verzorgpaard rijdt ook "pas" drie jaar,
maar zijn vrouw rijdt al 30 jaar, geeft les, en weet er heel erg veel van.
Mijn eerste advies is dus om sowieso iemand zo veel mogelijk in de buurt te hebben die je kan coachen en weet van het een en ander..

Over de leeftijd van het paard: Miro is 15, maar hij kan zich soms gedragen alsof hij 4 is. Behalve bij buitenritten, dan is hij echt 99% betrouwbaar.. (Die ene andere procent: een eendenfobie.. Huilen van het lachen )
Ik wil eigenlijk zeggen dat de leeftijd er vaak aar ten dele toe doet. Je kan een heel schrikkerig paard van 10 hebben en een betrouwbaar paard van 5.

Ik denk zelf wel dat je er -met veel begeleiding, dat vooropgesteld- klaar voor bent als je zelf weet dat je er klaar voor bent.
Je moet wel even nadenken: Wat wil je in de (verre) toekomst gaan doen? Buitenritjes? of ook spring, dressuur, of menwedstrijden?

Alvast heel veel plezier met het dagdromen en internet afspeuren naar een geschikt paard!