UPDATE Spaanse schone: uiteindelijk weer weg...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:29

Adrienne schreef:
Om het nog wat duidelijker te maken hoe weinig een buigproef zegt zet ik het verhaal van mijn paard hier neer voor je. Toen mijn zus en ik ons paard Raci gingen kopen hebben we haar volledig laten keuren alles was goed geen stapje verkeerd op de buigproeven. Een goed jaar later krijgt ze problemen er zijn ontelbare buigproeven gedaan. Nooit ging ze ook maar 1 stap kreupel op zo´n buigproef. Toen er uiteindelijk foto´s gemaakt werden bleek ze HKO te hebben. Ze had dus echt wel kreupel moeten gaan op zo´n buigproef! Het zegt dus helemaal niks. Het kan een indikatie geven maar geen garantie.

Tja, ik ken nog zo'n geval..... Mijn vriendin kocht een paar jaar geleden een 4,5 jarige ruin. Klinisch gekeurd en gaf geen kik tijdens de buigproef, ongeveer een jaar later begint hij chronisch kreupel te lopen. Na weken aanmodderen heeft ze foto's laten maken: HKO in beide voorbenen. Later hoorden we van iemand anders die dat paard al van jongsaf aan kende (en ook had ingereden) dat hij dus wel vaker kreupel liep.... toen al Boos! Deze ervaring heeft mij iig geleerd om als ik ooit een paard koop vanaf 2000-2500 euro altijd rontgen te laten keuren. Je betaalt dan toch al een aardig bedrag voor dat paard dat een paar 100 euro extra ook niet veel uitmaakt.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:47

heel erg gefeliciteerd met je nieuwe paardje, zoveel geluk moet vast geen toeval zijn dan! heel veel succes & plezier met hem!

Dniesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:50

Dat is mooi,
Gefeliciteerd en heel veel plesier en geluk met hem!!!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:08

dank je wel!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:36

Heeeej gefeliciteerd joh, echt hartstikke leuk voor je! Kwam net uit mijn werk en ben gelijk gaan kijken, echt onwijs leuk voor je! Hier komen de namen:

Fabian
Cayo
Ramiro
Valerio
Nestor
Modesto
Baldomero
Roman
Leon (Leeuw)
Cirillio
Toribio
Benito
Crisologo
Graciliano
Amancio
Timoteo
Prudencio
Florian
Maximo
Pancracio
Ubaldo
Pesiderio
Esperando (esperar = hopen)
Bonifacio
Silverio
Pelayo
Ireneo
Simeon
Vidal
Solano
Ignacio
Amado
Silvano
Serapio
Ricardo
Castor
Cayetano
Luciano
Viator
Magin
Lorenzo
Leoncio
Cipirano
Ganero (winnaar)
Damian
Saturio
Rafael

Dit waren allemaal namen van Spaanse katholieke heiligen LOL maar er zitten wel mooie tussen vind ik. Hopelijk heb je er wat aan!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 21:40

Wat vinden jullie van Fuego en Moreno?

Daar zit ik al enkele dagen mee in mijn hoofd... Dinkeygirl, jouw lijst ga ik ook eens grondig doornemen... Dankjewel!!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:47

Fuego betekent vuur, dat is ook een hele mooie naam! Oh ik ben zo beniuewd naar je foto's hehe Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:48

Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Zie je nu wel dat je er goed aan hebt gedaan om hem op de foto's te laten zetten? Een dierenarts kan een paard ook kreupel buigen....

Heel veel plezier samen, enne....we willen snel foto's zien hoor!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:45

gaaf zeg dat hij nu wel goed is gekeurd. gefeliciteerd!!!
en ik vind Fuego echt een mooie naam!! en hij is helemaal leuk omdat hij vuur betekend!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:28

Gefeliciteerd!!

Zo'n buigproef is en blijft toch altijd een onzekere factor bij een keuring, vooral omdat het inderdaad heel erg afhangt van de handigheid van de dierenarts die de buigproef afneemt.

Ik vind Fuego ook een hele mooie naam.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 00:26

De naam moet je echt zelf verzinnen, das heel persoonlijk vind ik, gefeliciteerd trouwens, wel fotos neerzetten hoor Knipoog

vertigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 01:15

Gefeliciteerd!
En ik vind Fuego ook een zeer mooie naam!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:27

Gefeliciteerd, ik hoop voor je dat hij inderdaad goed blijft.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:29

Heel veel geluk en plezier toegewenst met je nieuwe aanwinst.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:13

Veel pelzier met je spanjaard en ik zie er naar uit om eens te meeten. Haha!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:17

De handelaar heeft hem opnieuw laten keuren en foto's laten maken en die handelaar heet de Koning? Ik zou voorzichtig zijn...

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 10:20

Wat ik me afvraag, wat heeft keuren dan voor zin. Zeker als je 'm over laat keuren bij een minder betrouwbaar iemand zoals ik hier begrijp.

Ik wil je iig veel plezier met 'm wensen en ook gefeliciteerd!
Ik hoop dat ik voor niks onrust loop te schoppen, maar persoonlijk zou ik het bij twijfel NIET doen, hoe leuk 't paard ook is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:08

Sjimmy, niet iedereen wil verstandig nadenken. Sommige mensen willen graag belazerd worden (misschien wel niet nu, maar dan wel met een volgende). En zich dan maar afvragen waarom er nog oneerlijke handelaren zijn...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:15

Joh, je staat vaak versteld van wat voor paarden mensen kopen. Hoevaak zie je niet dat ze iets kopen omdat het koppie hun aanstaat en de rest op de koop toe nemen. Bij ons op stal staat een leuke merrie, maar staatsgevaarlijk. De eigenaren zien het helemaal niet en vinden het normaal. Nu is de eigenaresse afgelopen zaterdag met de ambulance afgevoerd, en leren ze ervan? NEE!!!! Moet toch kunnen dat de merrie maar blijft bokken tot ze eraf gaat en dan nog vrolijk doorgaat. Dat de andere paarden op stal niet zo debiel zijn zien ze nog niet eens.....

Ik heb zelfs een verhaal gehoord van iemand die een paard kocht bij een handelaar die zelfs gezegd had dat het paard een gebrek had aan ene been. Maar het was toch zo;n leuk paard!!!!! Binnen een maand stonden ze bij Utrecht, want lopen kon die al niet meer. Wel een slimme handelaar, want het gebrek was genoemd, dus konden ze hem niet meer terug brengen. MAar toch kopen!!!! Onvoorstelbaar dom kunnen mensen zijn....

Trouwens, de handelaren zijn met de nieuwe wetgeving verplicht gebreken (lichamelijk maar ook geestelijk) op te geven bij de koop. Als achteraf blijkt dat het paard niet goed is en het is aannemelijk dat dat gebrek ook bij de koop is is de handelaar verplicht het paard terug te nemen voor het verkochte bedrag. Maar of dat in dit geval zou helpen??? Vaak zie je dat ze de paarden houden omdat ze zo zielig zijn....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:30

Ik ben ook wel verliefd geworden op Sheril dr mooie koppie, en ze voldeed lang niet aan al mijn eisen, maar ik heb dr wel gewoon goed laten keuren, niets zo belangrijk als de gezondheid van je paard.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:13

Hartstikke leuk dat hij toch is goedgekeurd. Zorg je er wel voor dat je de foto's en het keuringsrapport in ieder geval te zien krijgt?
Veel plezier samen!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 14:46

Linda, die krijg ik er sowieso bij, daar heb ik wel voor gezorgd. Dank je!

Aan al de sceptici: hij is gezond, tis enkel de buigproef die (na de tweede keer!) niet goed was aan één been. Lees nog eens heel het topic door: ik weet dat je handelaars niet kan vertrouwen, ik ben niet achterlijk, maar ik heb een CONTRACT (is bindend by the way) en kan hem terugbrengen als hij alsnog kreupelt, wat hij mijns inziens niet zal doen. Handelaar verkoopt geen kreupele paarden, hij doet ze dan ook weer terug naar Spanje. Hij heeft ook een naam om te bewaren en verkoopt geen slachtpaarden.

Ik heb hem niet gekocht voor zijn "koppie", maar voor de aanleg die hij heeft om hogerop te komen in de dressuursport (wat niet het geval is bij alle anda's) en voor zijn gouden karakter. Hij is niet gevaarlijk...

Een paard kopen is altijd een risico, als jouw paard morgen verkeerd neerkomt bij een sprong ofzo, kan je het ook vergeten!

No hard feelings, maar ik ga dit proberen en ga heel gelukkig zijn met dit paard, daar ben ik zeker van. Op 20 paarden die ik tegenkom, zijn er 2 waarmee het klikt (ik ben niet zo gemakkelijk) en dat is ook al veel waard.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:16

Idra van harte met je nieuwe aanwinst. Joh, dat moet een hele opluchting voor je zijn.
Gelukkig trek je het je niet zo aan wat sommige halstarrigen hier schrijven.
Veel geluk met je paard. Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet.

Natuurlijk, dames scepticie, moet je altijd voorzichtig zijn. Maar het is een beetje flauw om eerst te roepen dat een buigproef doorslaggevend is. Om dan vervolgens, als blijkt dat het dus echt gewoon een moment opname is die door veel factoren beinvloed kan worden, te gaan roepen dat de handelaar of de uitvoerende arts niet betrouwbaar is. Als dit goede resultaat meteen de eerste keer was gevonden hadden jullie niks gezegt. Zo als een aantal hier al duidelijk met voorbeelden aangeven moet je verder kijken dan 1 buigproef lang is. Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:20

Die hoeveelheid paarden bekijken is niet uitzonderlijk hoor, ik heb er ook een stuk of 12 gezien, maar ben heel kritisch aan het selecteren geweest uit advertenties en als het met Sheril niet geklikt had, had ik ook gewoon verder gezocht.
De buigproef was, zoals Sjuimje al zei, de 1e keer al niet goed, anders hadden ze hem niet nog een keer gedaan. Ben je er bij de 2e klinische keuring bij geweest? Was het zijn eigen dierenarts?
Ik heb gelezen dat je contract maar voor 6 weken geldt, dus als hij over een half jaar kreupel wordt heb je geen poot om op te staan. Ik zeg ook niet dat het meteen een slachtpaard is, maar ik zou zelf het risico op deze manier absoluut niet nemen. Natuurlijk kan mijn paard nu ook kreupel worden, maar ik weet wel dat ze goed door de keuring heen gekomen is.

Verder ben ik benieuwd hoe je contract is opgesteld. Neemt hij dat paard ook terug als hij een klap krijgt van een ander paard en kreupel wordt? Lijkt me sterk. Of alleen als hij wat mankeert dat bij de aankoop al aanwezig was? In dat geval vraag ik me af hoe sterk je staat, omdat zijn dierenarts heeft 'bewezen' dat hij bij de aankoop goed was. Bovendien is de kans groter dat beenproblemen pas op gaan spelen als hij echt aan het werk gaat, en over ben je nog niet in 6 weken.

Ik hoop echt dat je gelukkig wordt met hem hoor, maar vraag me gewoon af waarom je het zo aanpakt, en verbaasde me over alle reacties.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 15:33

Iedereen heeft recht op zijn mening. Ik apprecieer die van jouw even goed, Miran.