Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:35

Ik ben het met de meeste Bokkers eens. Je kunt naar eigen zeggen wel veel kennis hebben, maar met angst kom je er niet met een jong paard. Een jong paard heeft een leider nodig, iemand die duidelijk en consequent is. Angst breng je snel over op zo'n dier en dit zal erg slecht uitwerken. Ik vind dat je in moet gaan zien dat je dit gewoon niet aankan, en daar hoef je je helemaal niet voor te schamen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:48

Meisje, zie jij nu zelf niet in dat je hier de kennis, kunde, geld, tijd en geduld niet voor hebt?[/quote]

uhm meisje, weet jij hoe het nu in elkaar zit; NEE. Ik sta met me nieuw paard ergens anders gestalt dan dat ik met Vasco stond. Scheelt 100 euro per maand dus geld is het probleem niet meer. Tijd heb ik wel, ik ga vaak 's avonds nog en voor de rest voert me vriendin der. Geduld heb ik ook zeker wel, hoe kom je er in godsnaam bij dat ik dat niet heb? Vertel me dat maar eens. Kennis; heb ik ook. Ik ga hier verder niet op in want ik vind je vreselijk kinderachtig als jij denkt alles van mij te weten en mij wijs wilt maken dat dit mij niet gaat lukken. Ik zie in dat jij een behoorlijke bemoeial bent en voor de rest niet meer iets over mij hoeft te zeggen. Pas als jij wat meer weet kan dat, maar dat weet jij dus niet. Dus aub doe normaal

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:51

aukje91 schreef:
Ik ben het met de meeste Bokkers eens. Je kunt naar eigen zeggen wel veel kennis hebben, maar met angst kom je er niet met een jong paard. Een jong paard heeft een leider nodig, iemand die duidelijk en consequent is. Angst breng je snel over op zo'n dier en dit zal erg slecht uitwerken. Ik vind dat je in moet gaan zien dat je dit gewoon niet aankan, en daar hoef je je helemaal niet voor te schamen.

Zoals ik al meerdere keren hebt (proberen) uit te leggen; Angst heb ik alleen in het begin. Nadat ik het paard beter ken word dat steeds minder. Jullie vatten het allemaal verkeerd op en proberen mij allemaal om te praten; maar ik weet dat ik dit kan en ik ga dit ook doorzetten, wat jullie er ook van zeggen. Want jullie weten niet precies hoe het zit met mij, en jullie kennen mijn paard ook niet.
Dus nog eens, hoevaak ik het ook moet zeggen; Angst heb ik alleen in het begin, hoe beter ik het paard ken hoe meer ik durf. Dus wees aub niet zo eigenwijs allemaal en doe niet alsof jullie het allemaal beter weten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:53

MarcoBorsato schreef:
Poes, ik vrees het ergste, en ik vind het jammer dat de TS niet vanuit het belang van het paard denkt maar vanuit zichzelf

hahahah wat banketstaaf jij nou krom! Ik lig het echt dubbel van het lachen. Hoe durf jij zoiets te zeggen, waar haal je dat lef vandaan. Hoe kinderachtig kun je zijn zeg! Ik denk niet vanuit het belang van mij paard?? Dat weet ik HEEL zeker van wel, mijn paard heeft het keigoed met mij. Even voor de duidelijkheid; ik heb vandaag al een stuk met der gewandelt en dat ging goed. Dus flikker op met die domme dingen van je, als ik jou zo hoor praten heb ik medelijden met jou paard.. als je die hebt.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:56

LadyElmira schreef:
Dit paardje is nu 1 jaar oud, is het dan niet beter om hem gewoon nog even te laten staan bij dat vriendje waar hij zo gehecht aan is? Hij moet niet alleen staan, dat is niet goed voor hem.

Hey, mijn paard stond al een paar maanden samen met dat veulen. Ze staat uit elkaar maar ze staan naast elkaar in aparte weien. Ze hebben dus nog wel contact, we hebben ze uit elkaar gehaald omdat het zo lastig is want als je de ene uit de wei wil halen wil de ander perse mee. En als ze uiteindelijk uit elkaar zijn flipt dat veulen van me vriendin helemaal, die steigert dan continu. En ze staan allebei nog bij andere paarden dus ze staan sowieso niet alleen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:57

Almaz schreef:
Succes en wie weet groei je over je trauma heen. Gaat heus wel goed en overvraag jezelf niet!

hey, bedankt.. hier heb ik teminste wat aan i.p.v. dat bemoei van iedereen die denken dat ze het beter weten. Het ging vandaag al goed, ik had der uit de wei gehaald en toen ze eenmaal in de andere wei stond ben ik er steeds naar toe gegaan.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 22:06

pasdedeux schreef:
En over een paar jaar komt er weer een 'onhandelbaar' paard binnen op een africhtingsstal. Frusty Ts is te jong om over eigen te kortkomingen heen te kijken in dit verhaal en te zien dat een leerpaard veel geschikter zou zijn.
Waarheid is hard!

Nou dat weet ik dus wel zeker van niet. Mijn haflinger die ik een halfjaar geleden gekocht had was nog maar sinds een maand een ruin. Dus die was ook behoorlijk druk. Ik heb hem de dingen die die kent allemaal zelf aangeleert. TS is te jong? Pardon, ik ben 19 en ik kan mijn beslissingen zelf heeel goed maken. Ik heb vertrouwen in mezelf en ik weet dat ik over mijn angst heenkom, maar dat het even de tijd nodig heeft, ik moet me paard beter leren kennen en zij ook mij. En dan komt het allemaal goed, geloof het ofniet. Ik weet dat het zo is. Vandaag heb ik al een stuk met der gewandelt en dat ging keigoed. Wil niet zeggen dat dat de volgende keren ook zo is, maar dit is iig een begin. Wat jullie ook zeggen; dit paard blijft bij mij en het gaat helemaal goedkomen. Haha, en no way dat ze naar een africhtingsstal komt. Denk eens ff na, dat jij paarden miss zo verpesy wil nog niet zeggen dat ik dat doe!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 22:15

Reden_ schreef:
Allereerst heel veel suc6 met je paardje & dat je er maar veel plezier en geluk aan mag beleven.

Ook ik vind het een beetje een domme beslissing.
Je ruilt een haflinger die van nature al een stuk rustiger zijn dan kwpn'ers om voor een jaarling.
Deze jaarling die niets kan moet jij alles gaan leren en dus stevig in je schoentjes staan.

Ga gewoon rustig beginnen met kijken, aaien, borstelen, knuffelen, en de liefde geven die een jong paardje nodig heeft.
(zelf heb ik dit gewoon in het weiland gedaan. en als je paard er geen zin in heeft of hij loopt weg. Nou jammer dan.. dan probeer je het zometeen weer.)
En dan bouw je het steeds weer iets verder op. Dan een halstertje, dan een touwtje, dan loop je een stukje, dan zet je hem vast,enz..
Probeer zo min mogelijk te laten merken dat je bang bent. Dit voelt jou jaarling ook & zal hier dan ook lekker gebruik van maken. Want ja, wat is er (als jong paard) nou leuker dan lekker je baasje lopen treiteren en etteren.
Loop recht op, schouders naar achter en hoofd opgeheven. Laat duidelijk merken dat jij de baas bent.
Laat duidelijk weten wat wel en wat niet mag. Met een aardige stem of met een stemverheffing. (even een keer hea! zeggen)
Met de voetjes optillen zou ik als ik jou was nog even wacht. Als jij niet in jezelf vertrauwt of er al bibberend heen gaat, gaat dat een groot probleem worden.
Een jong paard is onstabiel. Als jij een voet pakt zal hij moeten leren op drie benen te staan. (vergelijk het er maar me dat jij vroeger moest leren staan op één been) In het begin zal het paard ook gaan wankelen en heen en weer springen. En een paar keer met het opgetilde been heen en weer slaan totdat jij los laat en hij weer op 4 beentjes staat.
Zelf heb ik de mijne vast gezet en gezorgt dt hij aan een kant tegen een muur kon hangen. De ander kant ben ik begonnen met voet optillen. deze voet heb ik netzolang vast gehouden totdat hij normaal op drie benen bleef staan. (met eventuele hulp van de muur) Dit heb ik bij allen muren gedaan. Iedere dag weer 1 of 2 keer. soms meerdere keren achter elkaar. Als hij sltil staat zijn viet weer loslaten en belonen.
Als je wat meer vertouwen in jezelf hebt bij het wandelen over het erf, door de bak, en in het weiland.
kun je mischien eens naar buiten gaan. (wel met een ander ervaren paard in het verkeer die nergens van schrikt) Als er 1 bang paard naast je jaarling loopt en ook nog een bange eigenaar. heb je zometeen een paard dat voor zijn leven getekend is. en overal van zal schrikken. En zo iedere keer een stapje verder.

Nou meid. Ik wens je nogmaals heel veel suc6. Zet hem op. En vooral: GELOOF IN JEZELF! Je kan het!
Ja

Hey, bedankt voor je bericht. Ik ga ook niet meteen beginnen met de benen optillen, ik doe het stap voor stap. Heb vandaag al een stukje met der gewandelt en ben steeds naar der toegegaan in de wei, ze kwam na een halfuur/uur steeds vanzelf naar me toe terwijl ze in het begin steeds van me wegdraaide. Mijn haflinger was ook nog maar 1 jaar toen ik hem kocht, en hij was toen nog maar 1 maand gecastreerd. Hij was een stuk drukker in het begin dan dat Kira nu is. Ik heb ook alles met hem gedaan, in het begin vond ik dat ook wat eng maar dat werd ook steeds minder. Daarom weet ik dat dit geen verkeerde beslissing is. Ze willen hier maar niet begrijpen dat ik de angst alleen maar in het begin heb, totdat ik ze beter ken.
Ik snap niet dat mensen zo negatief kunnen reageren en me vanalles willen wijsmaken, alsof ze mij beter kennen dat ik mezelf ken. Zij weten ook niet hoe mijn paard is. Het is een kwpner ja, maar ik weet zeker dat mijn haflinger drukker was dan haar. Kan ze zelf in het echt vergelijken. Had ik deze topic maar niet gemaakt, want ik vind dit echt niet leuk. Maargoed, gelukkig ken ik mezelf en weet ik dat dit me gaat lukken. Ik kan hier echt pissig om worden, om sommige dingen die mensen zeggen. Ze beseffen echt niet wat ze zeggen, bijv dat ik weinig kennis heb. Ik ga al jaren met paarden om, heb al vaak zat met jonge paarden gewerkt. Ik heb vroeger iets meegemaakt met een jong paard waardoor mijn vertrouwen nu gewoon wat minder is bij paarden, in het begin. Jong of oud, maakt niet uit.
Ik ga hier verder niet meer op in, voor mijn part kan deze topic worden gesloten want ik word hier niet wijzer van terwijl ik om tips vroeger. Het enigste wat ik vraag en verwacht zijn goede tips, maar ik krijg van de meeste een hoop gezeik. Daar had ik niet om gevraagt.. Dan kunnen sommige mensen het een slechte beslissing van mij vinden, maakt me niks uit. Het gaat daar niet om, en 1 ding is zeker; Mijn paard komt voorop en ik weet zeker dat zij het goed heeft bij mij.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:17

Dus nog eens, hoevaak ik het ook moet zeggen; Angst heb ik alleen in het begin, hoe beter ik het paard ken hoe meer ik durf. Dus wees aub niet zo eigenwijs allemaal en doe niet alsof jullie het allemaal beter weten.[/quote]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen, maar ik zou gewoon de titel aanpassen. Als ik lees ....ik wil zo graag van mijn angst af.....en je regeltjes hierboven passen niet echt bijelkaar.

Groen en groen gaat niet samen, maar in sommige gevallen kan het toch goed uitpakken. Ik dacht dat ik een ervaren paard had gekocht, maar kwam er snel achter dat ze zo groen was als gras. Ook is het bij mij goed gekomen en gaan voor elkaar door het vuur. Bloed zweet en tranen, maar met een gezonde dosis doorzettingsvermogen (en kennis natuurlijk...) kom je er wel!

Veel succes!!!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 22:20

[quote="poes"]Mijn enige goede tip: Verkoop die hap en zoek ergens een goede manege of ervaren bijrijdpaard met degelijke begeleiding.

Als dat niet wil: laat dit paard in de opfokstal waar hij staat, laat die mensen hem de nodige opvoeding qua halster/voetjes en zo leren en neem ondertussen veel lessen op ervaren paarden. Laat hem dan op 4 jarige leeftijd inrijden en laat je grondig begeleiden.

Even de dingen op een rij:
- je bent onzeker
- je weet niet hoe je dingen moet aanpakken
- je kunt 3 dagen na elkaar niet naar je paard toe (is op deze leeftijd nog geen probleem)
- je kon je haf niet aanleren voetjes te geven omdat hij zijn benen niet stilhield, haf trapte met zijn achterbenen
- je kreeg van je haf haast een keer in trap in de wei toen jullie gingen 'spelen'
- haf vond op een gegeven moment alles eng

Hoe kom jij er in godsnaam bij dat ik bijna een trap van me haf kreeg tegen we 'speelde' in de wei. Waar haal je die onzin vandaan? Dat is nog nooit voorgekomen, speelde nooit met me haf in de wei dus hou die onzin voor je. Mijn haf vond op een gegeven moment ook niet alles eng. Kwatsreet dat je bent, probeer je de mensen nu dingen te laten geloven, dingen die niet waar zijn? Zeg dan aub niks of ga iets nuttigers dan, zet voor jezelf ff alles op een rijtje, ben je wel helemaal in orde? Volgensmij niet. Me haf trapte in het begin met zijn benen ja; heb ik hem afgeleert Knipoog
Ik weet wel hoe ik dingen moet aanpakken, hoe je daarbij komt is ook maar de vraag.
Dus, zet voor jezelf ff alles op een rijtje want volgensmij spoor jij niet helemaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:20

Moelie schreef:
Alane schreef:
Met zoveel onzekerheid en zo weinig kennis is mijn advies : zet je jaarling in de opfok en kijk over 2 jaar weer.... mischien 3 jaar als je paardje iets meer tijd nodig heeft...

Je koopt een kleuter (je haflinger) terwijl jezelf kleuter bent in paardenland... Nu heb je een peuter gekocht maar je bent zelf nog steeds die kleuter...

Om over je onzekerheid heen te komen heb je een ervaren paard nodig, een leermeester, die je wegwijs maakt in paardenland en je leert met gedult, wijsheid en eindeloos durend gedult wat wel en niet kan....
Wat je nu wederom doet is een peuter vragen, een peuter die nog geen kleuter is die jou moet leren waar de grenzen zijn, wat wel en niet kan...

Hoezo heb ik weinig kennis? Ik heb vaker jongere paarden verzorgd, ik heb vroeger wat meegemaakt waardoor ik zo bang ben geworden want daarvoor liep ik zo met elk paard weg bij wijze van. Ik zet der niet in de opfok, ze staat nou bij een vriendin gestalt 24/7 buiten met andere paarden, dat is ook goed. Ik vraag ook niet teveel van der, beginnen rustig aan zoals eerst laten wennen aan borstelen, beentjes optillen enz. En dan zien we vanzelf wel hoe we verder gaan.

Als je over voldoende kennis zolu beschikken had je niet gekozen voor een jong paard terwijl je een bepaalde angst bezit, dan had je geweten dat je durf moet hebben om te overtuigen, en dat heb je niet...
24/7 op het land is geen opfok, ik ben zelf geen voorstander van paarden van gelijke leeftijd in de opfok, het moet gemengd zijn qua leeftijd een paard moet leren van een leraar en niet van een scholier...
In deze ben en blijf jij een scholier, je kunt je paard weinig leren wat goed is voor zijn verdere leven..
Je moet lef hebben om dit te willen erkennen, en moedig zijn om te kunnen beslissen wat het beste is voor het paard... je eigen gelijk of het verdere leven van dit dier...
Je onzekerheid zal je paard leren dat hij/zij het voortouw moet nemen in bepaalde situaties.. 1 keer erin gebakken haal je dat er niet meer uit, ook je vriendin niet, het is jouw manier van handelen en niet die van een derde..

een paard van een jaar hoef je niet regelmatig te borstelen, hoe minder in goede handen hoe groter het resultaat dat het zal weten hoe zich te gedragen...

En dat is een goed bedoelt advies, net als andere bokkers hier schrijven en vaak mensen die putten uit ervaring met paarden die geworden zijn tot iets wat niemand wenst puur en alleen door gebrek aan ervaring en kennis en dat icm gebrek aan zelfvertrouwen door angst is dat vaak een dodelijke combi voor een jong paard...

ik wens je veel succes en wijsheid....

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 22:44

famkeY schreef:
Dus nog eens, hoevaak ik het ook moet zeggen; Angst heb ik alleen in het begin, hoe beter ik het paard ken hoe meer ik durf. Dus wees aub niet zo eigenwijs allemaal en doe niet alsof jullie het allemaal beter weten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen, maar ik zou gewoon de titel aanpassen. Als ik lees ....ik wil zo graag van mijn angst af.....en je regeltjes hierboven passen niet echt bijelkaar.

Groen en groen gaat niet samen, maar in sommige gevallen kan het toch goed uitpakken. Ik dacht dat ik een ervaren paard had gekocht, maar kwam er snel achter dat ze zo groen was als gras. Ook is het bij mij goed gekomen en gaan voor elkaar door het vuur. Bloed zweet en tranen, maar met een gezonde dosis doorzettingsvermogen (en kennis natuurlijk...) kom je er wel!

Veel succes!!![/quote]

Bedankt voor je bericht, mijn titel klopt idd niet helemaal nee. Want zoveel angst heb ik dus niet maar de meeste begrijpen het verkeerd. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar mijn angst heb ik alleen in het begin als ik het paard niet ken. Idd, ze gaan er hier meteen vanuit dat het totaal niet goedkomt en dat ik der maar beter kan verkopen. Dat vind ik echt kwats; en dat noemt zich paardenliefhebbers!? Tuurlijk verkoop ik der niet, ik heb der nog maar 2 dagen en ik ben van plan om der ook te houden. Ik weet van mezelf ook dat ik doorzettingsvermogen heb, vandaag is het me ook gelukt om met der te wandelen. Ik wil dit echt dus dan gaat het me ook lukken. Mijn angst word steeds minder dat weet ik zeker. Bij mijn haflinger was het gewoon een heel ander verhaal, hij was gewoon heet in zijn hoofd maar dat vond ik ook niet eng, ik heb hem ook aangepakt. Op sommige moment lukte het minder goed, maar dat heeft iedereen en dat weet ik zeker.
Angst zoals ik bij mijn haflinger had om de achterbenen op te tillen is omdat ik daar iets bij heb meegemaakt. Een jong paard een paar jaar geleden had me heel hard getrapt, waardoor ik nu heel wat voorzichtiger ben geworden (iets te voorzichtig misschien). Maar ik had laatst van de hoefsmid hele goede tips meegekregen waar ik echt iets aan had (op een bepaalde manier mijn arm over het been doen zodat ze niet meer zo snel kunnen trappen, dat werkte wel).
Ik begrijp echt niet hoe sommige het hier kunnen zeggen; verkoop der en koop een oud paard waar je van kan leren. Nou sorry hoor maar als ik een wat ouder paard koop dat al alles kan, daar leer ik dus juist niet zoveel van. Ik had al 3 jaar een oudere merrie gehad waar ik ook wedstrijden meereed. Zij kende alles, dus zoveel leer je daar niet van. Kennis heb ik genoeg, ik weet hoe alles moet. Ik vind niet dat je een paardenliefhebber bent als je zegt; verkoop der. Dat vind ik echt slecht. Dus ik zou nou al moeten opgeven, terwijl het wie weet wel helemaal goedkomt? Mijn haflinger heb ik een halfjaar gehad en ik wou hem idd verkopen wegens tijd en geld gebrek. Maar dat geldgebrek is nu niet meer, aangezien ik nu 100 euro goedkoper uitben op een andere stal. Tijdgebrek? Ik kan 's avonds na me werk gaan, en op de dagen dat ik vrij ben. Tijd maak ik wel vrij voor me paard.
En dan er word gezegt; weer een paar dat over een paar jaar naar de africhtingsstal moet. Nou sorry hoor, maar dat is echt kwats. Netalsof ik mijn paard zo ga verpesten!? Hoe haal je het in je hoofd om zoiets te zeggen.. Ik weet zeker dat ik consequent kan zijn, en dat is als ik me paard beter ken.
Iedereen heeft toch bij een nieuw paard dat je het paard eerst beter moet leren kennen voordat je er alles mee gaat doen? Maar niet iedereen geeft het toe, iedereen is wel eens bang, dat weet ik gewoon zeker.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:47

Hoi,

Ik heb mijn paard nu iets langer dan een maand. Hij stond eerst ergens op stal en daarna heb ik hem 24/7 op een weiland in een kudde gezet. Hier voelt hij zich nu zo thuis dat hij de weide niet meer uit wou, bang om ze te moeten verlaten. Na een maand (!) zijn we zover dat ik het zadel erop heb kunnen leggen, daarvoor was het enige wat we konden doen wandelen. Langs de weide, en doorlopen..niet stoppen, volhouden. Ik moest een plek vaststellen, dat was mijn doel..waren we daar, mocht hij terug in de kudde. Nu weet hij het, doe ik mijn werk, mag ik terug. Eerst was het tien minuten, nu kan ik hem drie uur mee naar buiten nemen en doet hij niets. Hij kijkt nog steeds op met zn lange nek, zo van waar is mijn kudde..dan roep ik hem, en komt hij mee.

Als ik het goed begrijp kan jou paard moeilijk zijn vriend verlaten? Als ik het helemaal mis heb, mijn excuses..ik heb het topic doorgelezen maar wordt er niet zo heel veel wijzer uit. Goed, mocht dat het geval zijn..het paardje is 1 jaar. 1 jaar, wat is dat nou? Je hebt het over hoefjes krabben..dat je bang bent voor dat soort dingen..om dat alleen te moeten doen. Meid, ga lekker tutten met dat paardje. Laat dat hoeven krabben lekker zitten. Ik rijd nu bijna 12 jaar, ben altijd bang geweest voor achterhoeven. De eerste week dat ik mijn paard had durfde ik het niet eens, terwijl hij het wel kon..dat zit in mijn hoofd. Ik heb hem die week niet uitgekrabt..daarna ben ik hem rustig eens gaan voelen overal. Zijn buik (hoe reageerd hij daar op?) zijn kont, achter zijn benen (vind hij dat vervelend?). Mijn paard vond het niet vervelend en bleef rustig staan, zo heb ik op mijn gemakje zijn hoef eens opgepakt..en nu gaat het vanzelf.

Wat ik wil zeggen is dat je je niet zo druk moet maken. Je bent bang in het begin zeg je, dan zorg je eerst dat die bangigheid er niet meer is. Dus lekker kroelen met dat beestje, neem wat lekkers voor hem mee en zorg dat hij het leuk vind om bij jou te zijn (ookal is dat om het voer). Dat heb ik bij die van mij ook gedaan, en nu zonder voer komt hij áltijd vrolijk op mij af lopen. Terwijl hij ook de keuze heeft om bij de kudde te blijven, en hij weet dondersgoed dat hij niets krijgt, hooguit het gras aan de overkant.

Je had misschien beter geen jong paard kunnen kopen, maar je hebt m nu..dus daar moet je mee gaan werken. Toch zou ik alles heel laag gaan zetten, en gewoon eens gaan kroelen en kijken naar hem. Zorg dat je hem gaat vertrouwen, zorg dat je alles bij hem durft zonder bijvoorbeeld zijn hoeven uit te krabben. Vertrouw je hem? Dan ga je met je handen langs zijn voet, zeg je voetje..en ga je het hem langzaam leren.

Dat hij op dag 1 bij zijn vriend wou blijven vind ik heel normaal. Mijn paard heb ik drie dagen lekker laten niksen, ik kwam een beetje poetsen..maar hij mocht staan waar hij wou. Gewoon los, en loopt hij weg nah dan loopt hij maar. Na die dagen heb ik het een klein beetje opgepakt, ben een beetje gaan longeren..maar die van mij is ouder uiteraard. Die van jou is 1, die hoeft helemaal nog niet veel te doen. Nogmaals laat hem gewoon aan je wennen, doe het rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:52

ongelooflijk....
je hebt angst (als je het alleen in het begin is had vasco niet weg gehoeven, dus dat klopt niet)
En dan koop je een jaarling....onbegrijpelijk.

Misschien erover heen gelezen, maar waarom heb je geen brave 10 jarige gekocht?

Je hebt met dit paard meer kans dat het fout gaat dan goed...simpelweg omdat jij daar de ervaring en lef voor mist... beide punten die je bij een jonkie niet mag missen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:10

Ik heb ook 'angst' voor jonge paarden, aantal keer vervelende situaties meegemaakt en toch heb ik ook een veulen gekocht.
Waarom? Omdat ik graag een nakomeling van de merrie waar ik altijd op rij wilde en zij paarden met een super karakter fokt.
Daarnaast vind ik het de uitgelezen kans om een band op te bouwen en je paard goed te leren kennen zonder dat je de eerste tijd erop hoeft te rijden. Hoe het over 2 jaar zal gaan (als ik wel erop moet) zie ik dan wel weer.
Toch raad ik je aan om eerst een goede vertrouwensband met je paard op te bouwen. Lekker tuttelen, poetsen, klein stukje wandelen etc. Steeds je grenzen verleggen als je merkt dat het goed gaat en samen genieten en een band opbouwen.
Laat je iig niet leiden door je angst, dat is een slechte raadgever en je brengt het ook nog eens over op je jaarling. Niets is zo vervelend als een (jong) paard dat opgefokt wordt van zijn eigen baas.
En verder, je moet je ook kunnen verdiepen in het paard. Een jong paard moet jolig kunnen doen, kent bepaalde dingen nog niet en zal daarvan schrikken. JIJ zal met het vertrouwen je paard mak moeten maken. Van een jong paard kun je niet verwachten dat hij als een brave goedzak meehobbelt (uitzonderingen daargelaten). Ook de concentratie van een jong paard is nog niet zo groot, dus dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Veel succes ermee en ik hoop dat je, als je merkt dat het niet goed gaat, onder goede begeleiding staat en nadenkt of je wel de goede keuze hebt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:38

Moelie schreef:
Meisje, zie jij nu zelf niet in dat je hier de kennis, kunde, geld, tijd en geduld niet voor hebt?

uhm meisje, weet jij hoe het nu in elkaar zit; NEE. Ik sta met me nieuw paard ergens anders gestalt dan dat ik met Vasco stond. Scheelt 100 euro per maand dus geld is het probleem niet meer. Tijd heb ik wel, ik ga vaak 's avonds nog en voor de rest voert me vriendin der. Geduld heb ik ook zeker wel, hoe kom je er in godsnaam bij dat ik dat niet heb? Vertel me dat maar eens. Kennis; heb ik ook. Ik ga hier verder niet op in want ik vind je vreselijk kinderachtig als jij denkt alles van mij te weten en mij wijs wilt maken dat dit mij niet gaat lukken. Ik zie in dat jij een behoorlijke bemoeial bent en voor de rest niet meer iets over mij hoeft te zeggen. Pas als jij wat meer weet kan dat, maar dat weet jij dus niet. Dus aub doe normaal[/quote]

Citaat:
Ik heb een 2-jarige haflingerruin te koop, wegens tijdgebrek doe ik hem weg. Als je interesse hebt zou je mij dan kunnen PM-en? Groetjes Milou

Citaten uit een ander topic, geschreven op 20 juni 2008
Citaat:
Wegens tijdgebrek verkoop ik mijn lieve haflingerruin. Ik kan meer gaan werken en dan hou ik nauwelijks tijd voor hem over, en dat vind ik zonde.
Ik ben opzoek naar een goed tehuis voor Vasco, waar die dagelijks weidegang heeft en contact met andere paarden. Hij word niet verkocht aan handelaars!

Joh je spreekt je zelf zo tegen en ten tweede vind ik je erg onbeschoft gedragen in je posts. Goedbedoeld advies wordt door jou op een schandalige manier afgedaan als laster. Als je geen kritiek wilt moet je hier geen topic openen. Verstand van paarden heb je klaarblijkelijk ook niet veel, anders had je geen jaarling gekocht in jouw situatie. Dus ga lekker je vriendin met je vragen lastig vallen, die zal als ik je goed begrijp alles eert moeten doen met je paard. Voor je paard vind ik het sneu, ik hoop dat het geen onopgevoed paardje wordt en als ze verknipt wordt heeft ze jou daarvoor te danken.
En je houd 100 euro per maand over, nou dat zet zoden aan de dijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:47

runningkawa schreef:
ongelooflijk....
je hebt angst (als je het alleen in het begin is had vasco niet weg gehoeven, dus dat klopt niet)

Je hebt met dit paard meer kans dat het fout gaat dan goed...simpelweg omdat jij daar de ervaring en lef voor mist... beide punten die je bij een jonkie niet mag missen

Neejoh, je snapt het helemaal niet! Het is een uitdaging Ja en het is o zo leuk om een jaarling naar je hand te zetten en een goede band op te bouwen. Daar gaat het toch om? Haha! Clown

Dat ts bang is, niks durft te leren aan het beestje en niet streng durft op te treden... dát maakt helemaal niks uit. Puberende paardjes.. nah, dat is nu nog niet aan de orde, en het paard was toch zo braaf de eerste keer in het weiland. De rest dat wordt lekker makkelijk weggewuifd Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:06

Moelie schreef:
poes schreef:
Mijn enige goede tip: Verkoop die hap en zoek ergens een goede manege of ervaren bijrijdpaard met degelijke begeleiding.

Als dat niet wil: laat dit paard in de opfokstal waar hij staat, laat die mensen hem de nodige opvoeding qua halster/voetjes en zo leren en neem ondertussen veel lessen op ervaren paarden. Laat hem dan op 4 jarige leeftijd inrijden en laat je grondig begeleiden.

Even de dingen op een rij:
- je bent onzeker
- je weet niet hoe je dingen moet aanpakken
- je kunt 3 dagen na elkaar niet naar je paard toe (is op deze leeftijd nog geen probleem)
- je kon je haf niet aanleren voetjes te geven omdat hij zijn benen niet stilhield, haf trapte met zijn achterbenen
- je kreeg van je haf haast een keer in trap in de wei toen jullie gingen 'spelen'
- haf vond op een gegeven moment alles eng

Hoe kom jij er in godsnaam bij dat ik bijna een trap van me haf kreeg tegen we 'speelde' in de wei. Waar haal je die onzin vandaan? Dat is nog nooit voorgekomen, speelde nooit met me haf in de wei dus hou die onzin voor je. Mijn haf vond op een gegeven moment ook niet alles eng. Kwatsreet dat je bent, probeer je de mensen nu dingen te laten geloven, dingen die niet waar zijn? Zeg dan aub niks of ga iets nuttigers dan, zet voor jezelf ff alles op een rijtje, ben je wel helemaal in orde? Volgensmij niet. Me haf trapte in het begin met zijn benen ja; heb ik hem afgeleert Knipoog
Ik weet wel hoe ik dingen moet aanpakken, hoe je daarbij komt is ook maar de vraag.
Dus, zet voor jezelf ff alles op een rijtje want volgensmij spoor jij niet helemaal.

Waarom ik vind dat je geen geduld hebt:
Je haf was nog geen 2, eerst zou je hem pas rustig aan volgend jaar beleren, dan plots na de zomer en toen opende je al een topic om te vragen hoe je hem best kon beginnen longeren. Dat is imo een teken dat je het geduld niet hebt om zo'n jonkie lekker op de wei te laten uitgroeien. Het feit dat je daar in dat topic letterlijk aangaf dat je al eens rondgesleurd was door een 2jarige in de wei, wijst er voor mij eveneens op dat je niet de kennis hebt voor een jong paard.
Moelie @ [VSW] Wat doen jullie met je (bijna) 2 jarige???
[LO] Hoe leren te longeren?

In verscheidene posts heb jij al aangegeven dat je NOOIT zelf je haf wou inrijden en nu beweer je dat dit paard nooit op een africhtingstal gaat komen? Ze worden niet zadelmak geboren hoor, iemand zal het toch moeten doen?
Moelie @ [OPG] Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Dat van die trap heb ik ergens van je gelezen in een topic over spelen met je paard, dat je wou spelen met je haf en dat hij op een gegeven moment zich omdraaide en trapte en dat je sindsdien besloten had om maar niet meer te spelen.

Moelie schreef:
Haha ja dit had ik laatst ook met me paard, ik wou hem uit wei gaan halen en toen kwam die op me af draven zoals gewoonlijk. Normaalgesproken stopt ie dan zodat ik 'm kan pakken, nu rende die weg en kwam daarna weer naar me toe. Toen dacht ik; ik speel het spelletje wel even mee, en ik rende dus ook weg toen die weer naar me toekwam, alleen toen ging hij weer bokkend weg, waardoor ik bijna zijn benen tegen me aankreeg. Dus de volgende keer speel ik het spelletje niet meer mee, scheelde echt maar een haartje. Paardenspelletjes zijn wat te lomp voor mij Clown

Moelie @ [VVDD] Spelen met je paardje.

Post waarin je zegt dat hij alles eng vond: Moelie @ [OPG] Paard is bang voor spullen

Ik heb gewoon enkele dingen op een rijtje gezet en MIJN conclusie is dat je hier niet aan toe bent of super goede begeleiding moet hebben. Ik hoop in elk geval dat je de plannen om op net 2jarige leeftijd te gaan longeren niet hebt bij dit paardje.

Verder vind ik het knap dat je blijft argumenteren en niet op de man speelt Clown

BTW het is Quatsch en niet kwats, als je moeilijk woord wilt gebruiken, doe het dan goed Knipoog

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:26

Misschien niet heel slim om dan een paard van 1 jaar te kopen als je zo onzeker bent met paarden!
Maargoed,
Het is in ieder geval heel goed dat je nu hulp hebt van een vriendin, en maak daar ook zeker veel gebruik van! Ik denk dat het belangrijk is om een goede band met je paard op te bouwen, dit kun je doen door veel te knuffelen etc. Gewoon lekker bij haar/hem zijn. Dat heb ik ook gedaan met mijn pony ( nu 2 jaar) en dat doe ik nog steeds en ik merk dat de band iedere dag nog sterker wordt. Als je een goede band hebt met je paard dan kun je ook veel met haar/hem doen.
Heel veel succes en ik hoop dat je lang van haar/hem mag genieten!!!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:07

runningkawa schreef:
ongelooflijk....

Pardon? De reden dat ik Vasco heb verkocht was omdat er geen klik was tussen ons. Dat is heeeel wat anders, blijkbaar heb jij er niet zoveel verstand van.
Ik heb Vasco in dat halfjaar ook dingen geleert; ben met hem voor het eerst over de weg gegaan, alleen.. niet met iemand anders erbij want ik had op die stal niemand anders die met paarden omging. Hoevenkrabben; ook alleen gedaan, is uiteindelijk gelukt. Dat zeg aub niet zo'n rare dingen als je er niet eens de helft van weet, dat is pas onbegrijpelijp!
Meer kans dat het fout gaat dan goed? Weet jij hoe IK in elkaar zit, weet jij hoe mijn paard in elkaar zit? Denk het niet he (weet het wel zeker). Dus hou die kwats van je aub bij.
Ervaring; heb ik ook
Lef; in het begin niet zoals ik al zovaak heb gezegt.. komt zeker weten goed zoals het bij elk ander paard is gegaan.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:10

Aline_17 schreef:
Misschien niet heel slim om dan een paard van 1 jaar te kopen als je zo onzeker bent met paarden!
Maargoed,
Het is in ieder geval heel goed dat je nu hulp hebt van een vriendin, en maak daar ook zeker veel gebruik van! Ik denk dat het belangrijk is om een goede band met je paard op te bouwen, dit kun je doen door veel te knuffelen etc. Gewoon lekker bij haar/hem zijn. Dat heb ik ook gedaan met mijn pony ( nu 2 jaar) en dat doe ik nog steeds en ik merk dat de band iedere dag nog sterker wordt. Als je een goede band hebt met je paard dan kun je ook veel met haar/hem doen.
Heel veel succes en ik hoop dat je lang van haar/hem mag genieten!!!

Waarom is het niet slim om een 1-jarig paard te kopen? Toen ik Vasco kocht was die ook nog maar 1 jaar, en toen was die nog maar een maandje gecastreerd, hij had toen dus ook nog behoorlijk veel hengstenhormonen. Dat is allemaal goedgekomen, zonder hulp want ik stond op een stal waar er geen andere paardenmensen waren. (Was een zorgboerderij).
Idd, de band tussen ons moet nog komen en dat komt ook wel. Gister (2e keer dat ik bij der was) draaide ze in het begin steeds van me weg, maar ik aaide der elke keer en deed dan weer wat stappen achteruit. Totdat zij vanzelf naar mij toekwam, wat ze op een gegeven moment ook deed).
Dankje, ik zal vast wel lang van der genieten. Dat is iig wel de bedoeling!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 19:15

Ik heb gewoon enkele dingen op een rijtje gezet en MIJN conclusie is dat je hier niet aan toe bent of super goede begeleiding moet hebben. Ik hoop in elk geval dat je de plannen om op net 2jarige leeftijd te gaan longeren niet hebt bij dit paardje.

Verder vind ik het knap dat je blijft argumenteren en niet op de man speelt Clown

BTW het is Quatsch en niet kwats, als je moeilijk woord wilt gebruiken, doe het dan goed Knipoog[/quote]

Meisje toch, je kunt er zoveeeel dingen bijhalen die ik met ME HAFLINGER mee heb gemaakt. Dit is totaaaal iets anders dan me nieuw paard. En ja idd, als jou paard wilt spelen en rent bokkend weg door jou bijna te raken, nee jij zou dan blijven staan zodat je geraakt word? Ja ik denk het ook ja. Op 2-jarige leeftijd longeren is nooit mijn plan geweest, heb altijd gezegt; NA DE ZOMER. Vasco was in Mei 2 jaar geworden, dus na de zomer zo rond september ging ik idd beginnen met longeren ja. Problemen mee? Jammer dan, want ik heb niks met jou te maken. En jij niet met mij.
Btw; kwats schrijf je niet op die manier. Ik weet niet waar jij vandaan komt.. maar ik gebruik gewoon een normaal woord, zullen we daar eens over beginnen?
En idd, toen ik Vasco nog maar net had vond ie bijna alles eng in het begin, vind je het gek? Een 1-jarige die nog niks kende. Ik legde hier gewoon in uit dat ik hem toen gewoon door bleef borstelen, wat heeft dat met dit te maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:17

KLinkt vervelend (en mods dat bedoel ik niet zo, maar er moet iemand duidelijk zijn in dit verhaal)

JIJ bent absoluut niet geschikt voor een jaarling!! doe jezelf EN vooral je paard een plezier en verkoop dat dier!!

Je hebt de kennis, de kunde EN het lef niet om zo een dier een gedegen opvoeding te geven...... tuurlijk kan je vinden dat je dit wel hebt, maar echt he....... dit gaat zich wreken, dit gaat absoluut verkeerd........

verkoop je paard, ga op zoek naar een leuk bijrijdpaard, of ga een tijd bij een fokker/handelaar rijden en doe een berg ervaring op...... want meis, echt... dat mis je!

Kijk uit met wat je nu aan het doen bent, overschat jezelf niet!

Ik wil je heel, heel veel succes en wijsheid toewensen!

Liefs Kim

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:19

Het klinkt misschien hard, maar verkoop dat beest toch, begin eerst met een oudere om je vertrouwen terug te winnen, kijk dan naar de jongere..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 19:19

Moelie schreef:
Na een paar maanden een haflinger gekocht, me eerste eigen paard. Heel lief paard, maar hij had een iets te zenuwachtig karakter voor mij, want ik durf paarden niet goed aan te pakken. Als ik dat wel had gedaan had ik Vasco miss gehouden.

Alles was goed gegaan? Gewoon geen klik?

En owja, hier nog maar eens een quote:

Moelie schreef:
Hoevenkrabben zou ze ook allemaal moeten leren, ALLES.. maar ik ben gewoon te bang om der dat allemaal zelf aan te leren. Dat is zo vervelend!

Dit betekend uiteraard dat je er heel veel vertrouwen in hebt om je paardje hoeven uit te krabben leren? En dat het zeker te weten goed gaat komen? En dat je helemaal geen angst heb?

Maar natuurlijk Ja Dus die pm'tjes kan je achterwegen laten Knipoog
Laatst bijgewerkt door zap op 26-06-08 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt