Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aukje91 schreef:Ik ben het met de meeste Bokkers eens. Je kunt naar eigen zeggen wel veel kennis hebben, maar met angst kom je er niet met een jong paard. Een jong paard heeft een leider nodig, iemand die duidelijk en consequent is. Angst breng je snel over op zo'n dier en dit zal erg slecht uitwerken. Ik vind dat je in moet gaan zien dat je dit gewoon niet aankan, en daar hoef je je helemaal niet voor te schamen.
MarcoBorsato schreef:Poes, ik vrees het ergste, en ik vind het jammer dat de TS niet vanuit het belang van het paard denkt maar vanuit zichzelf
LadyElmira schreef:Dit paardje is nu 1 jaar oud, is het dan niet beter om hem gewoon nog even te laten staan bij dat vriendje waar hij zo gehecht aan is? Hij moet niet alleen staan, dat is niet goed voor hem.
Almaz schreef:Succes en wie weet groei je over je trauma heen. Gaat heus wel goed en overvraag jezelf niet!
pasdedeux schreef:En over een paar jaar komt er weer een 'onhandelbaar' paard binnen op een africhtingsstal.Ts is te jong om over eigen te kortkomingen heen te kijken in dit verhaal en te zien dat een leerpaard veel geschikter zou zijn.
Waarheid is hard!
Reden_ schreef:Allereerst heel veel suc6 met je paardje & dat je er maar veel plezier en geluk aan mag beleven.
Ook ik vind het een beetje een domme beslissing.
Je ruilt een haflinger die van nature al een stuk rustiger zijn dan kwpn'ers om voor een jaarling.
Deze jaarling die niets kan moet jij alles gaan leren en dus stevig in je schoentjes staan.
Ga gewoon rustig beginnen met kijken, aaien, borstelen, knuffelen, en de liefde geven die een jong paardje nodig heeft.
(zelf heb ik dit gewoon in het weiland gedaan. en als je paard er geen zin in heeft of hij loopt weg. Nou jammer dan.. dan probeer je het zometeen weer.)
En dan bouw je het steeds weer iets verder op. Dan een halstertje, dan een touwtje, dan loop je een stukje, dan zet je hem vast,enz..
Probeer zo min mogelijk te laten merken dat je bang bent. Dit voelt jou jaarling ook & zal hier dan ook lekker gebruik van maken. Want ja, wat is er (als jong paard) nou leuker dan lekker je baasje lopen treiteren en etteren.
Loop recht op, schouders naar achter en hoofd opgeheven. Laat duidelijk merken dat jij de baas bent.
Laat duidelijk weten wat wel en wat niet mag. Met een aardige stem of met een stemverheffing. (even een keer hea! zeggen)
Met de voetjes optillen zou ik als ik jou was nog even wacht. Als jij niet in jezelf vertrauwt of er al bibberend heen gaat, gaat dat een groot probleem worden.
Een jong paard is onstabiel. Als jij een voet pakt zal hij moeten leren op drie benen te staan. (vergelijk het er maar me dat jij vroeger moest leren staan op één been) In het begin zal het paard ook gaan wankelen en heen en weer springen. En een paar keer met het opgetilde been heen en weer slaan totdat jij los laat en hij weer op 4 beentjes staat.
Zelf heb ik de mijne vast gezet en gezorgt dt hij aan een kant tegen een muur kon hangen. De ander kant ben ik begonnen met voet optillen. deze voet heb ik netzolang vast gehouden totdat hij normaal op drie benen bleef staan. (met eventuele hulp van de muur) Dit heb ik bij allen muren gedaan. Iedere dag weer 1 of 2 keer. soms meerdere keren achter elkaar. Als hij sltil staat zijn viet weer loslaten en belonen.
Als je wat meer vertouwen in jezelf hebt bij het wandelen over het erf, door de bak, en in het weiland.
kun je mischien eens naar buiten gaan. (wel met een ander ervaren paard in het verkeer die nergens van schrikt) Als er 1 bang paard naast je jaarling loopt en ook nog een bange eigenaar. heb je zometeen een paard dat voor zijn leven getekend is. en overal van zal schrikken. En zo iedere keer een stapje verder.
Nou meid. Ik wens je nogmaals heel veel suc6. Zet hem op. En vooral: GELOOF IN JEZELF! Je kan het!
Moelie schreef:Alane schreef:Met zoveel onzekerheid en zo weinig kennis is mijn advies : zet je jaarling in de opfok en kijk over 2 jaar weer.... mischien 3 jaar als je paardje iets meer tijd nodig heeft...
Je koopt een kleuter (je haflinger) terwijl jezelf kleuter bent in paardenland... Nu heb je een peuter gekocht maar je bent zelf nog steeds die kleuter...
Om over je onzekerheid heen te komen heb je een ervaren paard nodig, een leermeester, die je wegwijs maakt in paardenland en je leert met gedult, wijsheid en eindeloos durend gedult wat wel en niet kan....
Wat je nu wederom doet is een peuter vragen, een peuter die nog geen kleuter is die jou moet leren waar de grenzen zijn, wat wel en niet kan...
Hoezo heb ik weinig kennis? Ik heb vaker jongere paarden verzorgd, ik heb vroeger wat meegemaakt waardoor ik zo bang ben geworden want daarvoor liep ik zo met elk paard weg bij wijze van. Ik zet der niet in de opfok, ze staat nou bij een vriendin gestalt 24/7 buiten met andere paarden, dat is ook goed. Ik vraag ook niet teveel van der, beginnen rustig aan zoals eerst laten wennen aan borstelen, beentjes optillen enz. En dan zien we vanzelf wel hoe we verder gaan.
famkeY schreef:Dus nog eens, hoevaak ik het ook moet zeggen; Angst heb ik alleen in het begin, hoe beter ik het paard ken hoe meer ik durf. Dus wees aub niet zo eigenwijs allemaal en doe niet alsof jullie het allemaal beter weten.
Moelie schreef:Meisje, zie jij nu zelf niet in dat je hier de kennis, kunde, geld, tijd en geduld niet voor hebt?
Citaat:Ik heb een 2-jarige haflingerruin te koop, wegens tijdgebrek doe ik hem weg. Als je interesse hebt zou je mij dan kunnen PM-en? Groetjes Milou
Citaat:Wegens tijdgebrek verkoop ik mijn lieve haflingerruin. Ik kan meer gaan werken en dan hou ik nauwelijks tijd voor hem over, en dat vind ik zonde.
Ik ben opzoek naar een goed tehuis voor Vasco, waar die dagelijks weidegang heeft en contact met andere paarden. Hij word niet verkocht aan handelaars!
runningkawa schreef:ongelooflijk....
je hebt angst (als je het alleen in het begin is had vasco niet weg gehoeven, dus dat klopt niet)
En dan koop je een jaarling....onbegrijpelijk.
Misschien erover heen gelezen, maar waarom heb je geen brave 10 jarige gekocht?
Je hebt met dit paard meer kans dat het fout gaat dan goed...simpelweg omdat jij daar de ervaring en lef voor mist... beide punten die je bij een jonkie niet mag missen
Moelie schreef:poes schreef:Mijn enige goede tip: Verkoop die hap en zoek ergens een goede manege of ervaren bijrijdpaard met degelijke begeleiding.
Als dat niet wil: laat dit paard in de opfokstal waar hij staat, laat die mensen hem de nodige opvoeding qua halster/voetjes en zo leren en neem ondertussen veel lessen op ervaren paarden. Laat hem dan op 4 jarige leeftijd inrijden en laat je grondig begeleiden.
Even de dingen op een rij:
- je bent onzeker
- je weet niet hoe je dingen moet aanpakken
- je kunt 3 dagen na elkaar niet naar je paard toe (is op deze leeftijd nog geen probleem)
- je kon je haf niet aanleren voetjes te geven omdat hij zijn benen niet stilhield, haf trapte met zijn achterbenen
- je kreeg van je haf haast een keer in trap in de wei toen jullie gingen 'spelen'
- haf vond op een gegeven moment alles eng
Hoe kom jij er in godsnaam bij dat ik bijna een trap van me haf kreeg tegen we 'speelde' in de wei. Waar haal je die onzin vandaan? Dat is nog nooit voorgekomen, speelde nooit met me haf in de wei dus hou die onzin voor je. Mijn haf vond op een gegeven moment ook niet alles eng. Kwatsreet dat je bent, probeer je de mensen nu dingen te laten geloven, dingen die niet waar zijn? Zeg dan aub niks of ga iets nuttigers dan, zet voor jezelf ff alles op een rijtje, ben je wel helemaal in orde? Volgensmij niet. Me haf trapte in het begin met zijn benen ja; heb ik hem afgeleert![]()
Ik weet wel hoe ik dingen moet aanpakken, hoe je daarbij komt is ook maar de vraag.
Dus, zet voor jezelf ff alles op een rijtje want volgensmij spoor jij niet helemaal.
Moelie schreef:Haha ja dit had ik laatst ook met me paard, ik wou hem uit wei gaan halen en toen kwam die op me af draven zoals gewoonlijk. Normaalgesproken stopt ie dan zodat ik 'm kan pakken, nu rende die weg en kwam daarna weer naar me toe. Toen dacht ik; ik speel het spelletje wel even mee, en ik rende dus ook weg toen die weer naar me toekwam, alleen toen ging hij weer bokkend weg, waardoor ik bijna zijn benen tegen me aankreeg. Dus de volgende keer speel ik het spelletje niet meer mee, scheelde echt maar een haartje. Paardenspelletjes zijn wat te lomp voor mij
runningkawa schreef:ongelooflijk....
je hebt angst (als je het alleen in het begin is had vasco niet weg gehoeven, dus dat klopt niet)
En dan koop je een jaarling....onbegrijpelijk.
Misschien erover heen gelezen, maar waarom heb je geen brave 10 jarige gekocht?
Je hebt met dit paard meer kans dat het fout gaat dan goed...simpelweg omdat jij daar de ervaring en lef voor mist... beide punten die je bij een jonkie niet mag missen
Aline_17 schreef:Misschien niet heel slim om dan een paard van 1 jaar te kopen als je zo onzeker bent met paarden!
Maargoed,
Het is in ieder geval heel goed dat je nu hulp hebt van een vriendin, en maak daar ook zeker veel gebruik van! Ik denk dat het belangrijk is om een goede band met je paard op te bouwen, dit kun je doen door veel te knuffelen etc. Gewoon lekker bij haar/hem zijn. Dat heb ik ook gedaan met mijn pony ( nu 2 jaar) en dat doe ik nog steeds en ik merk dat de band iedere dag nog sterker wordt. Als je een goede band hebt met je paard dan kun je ook veel met haar/hem doen.
Heel veel succes en ik hoop dat je lang van haar/hem mag genieten!!!
Moelie schreef:Na een paar maanden een haflinger gekocht, me eerste eigen paard. Heel lief paard, maar hij had een iets te zenuwachtig karakter voor mij, want ik durf paarden niet goed aan te pakken. Als ik dat wel had gedaan had ik Vasco miss gehouden.
Moelie schreef:Hoevenkrabben zou ze ook allemaal moeten leren, ALLES.. maar ik ben gewoon te bang om der dat allemaal zelf aan te leren. Dat is zo vervelend!