Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diphranil

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:55

Ik praat vooral tegen mijn paard om hem te belonen. Als er iets engs op de weg is ga ik hem niet bemoedigend toespreken want dan geef ik hem juist het signaal dat het eng is. Na afloop als hij er braaf langs loopt beloon ik hem wel weer.
Verder probeer ik veel lichaamstaal te gebruiken, dat zegt toch meer dan 1000 woorden denk ik Haha!

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 14:57

Ik vind mijn stem het belangrijkste hulpmiddel en communicatiemiddel wat ik heb, bij het omgaan en trainen van mijn paard.
Ik heb hem ingereden met behulp van mijn stem en hij reageerd daar 2 jaar later nog steeds super op.
Ook tijdens de verzorging, op het land zetten of er afhalen etc. gebruik ik mijn stem om hem te kalmeren, belonen of te straffen.
Ik zou niet weten wat daar slecht aan is!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:06

Ik praat tegen elk dier. je ontvangt veel rare blikken van mensen die dat horen. maar het beestje reageert er op en ik heb dat altijd gedaan. en ik vind het ook wel leuk Tong uitsteken

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:08

Ik denk dat tie soms wel is iets heeft van "Hou je kop" haha nee hoor dat niet, hij vind het wel gezellig geloof ik. Maar ben wel vaak tegen hem aan het praten, bij het rijden soms ook best wel veel. Ik vind niets verkeerd aan te veel praten tegen mn paard hoor.

Linnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:18

Soms als ik in de bak rij en ik heb een 'discussie' met Reen, dan zie je omstanders weleens kijken van.. spoor jij wel?
Maar het helpt wel bij mijn training:D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:19

Met wandelen buiten vertel ik hele verhalen. Clown
Lucht voor mij ook best op, en Zaza vind het wel gezellig. Lachen

G1ovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:19

maar ik begin wel vaker gewoon te praten tegen paarden ik vindt hte opzich eigenlijk niet erg en zelf vanzelf sprekend maar dat is mijn mening erover Haha!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:22

Ik praat altijd tegen mijn paard en hij verstaat mij ook Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:23

Ik praat eigenlijk altijd tegen [***]. L*l aan een stuk door Huilen van het lachen. Maar tijdens het rijden beloon ik haar alleen als ze braaf is.
Als er een eng ding op de weg komt zeg ik niets. Juist omdat je dan aangeeft dat er iets is als je, je paard op zo'n moment gerust wilt stellen. Ik beloon haar dan weer wel als ze er braafjes langs is gelopen Knipoog.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:59

Ik praat best veel tegen mijn paard, op stal, tijdens het poetsen, tijdens het rijden.
Ik denk niet dat het kwaad kan, tegen je paard praten.
Als ze iets echt eng vind, bijv. op wedstrijd, praat ik juist wel tegen haar. Naar mijn idee brengt het wel wat rust terug als ik rustig tegen haar praat.

miekeJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:06

Hallo,
ja hoor ik praat ook veel lekker kletsen vind die van mij gezellig, n als een paard iets eng vindt, vooral andere paarden waar ik iets mee doe, die van mij vind niks eng, dan ga ik ze de gek aan steken, waarom?? als je ze de gek aan steekt gaan ze zich schamen dat ze bang zijn en doen ze het dus ook niet weer, krijg je hele dappere paarden van

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:06

miekeJo schreef:
Hallo,
ja hoor ik praat ook veel lekker kletsen vind die van mij gezellig, n als een paard iets eng vindt, vooral andere paarden waar ik iets mee doe, die van mij vind niks eng, dan ga ik ze de gek aan steken, waarom?? als je ze de gek aan steekt gaan ze zich schamen dat ze bang zijn en doen ze het dus ook niet weer, krijg je hele dappere paarden van

en jij gelooft echt dat een paard zich gaat schamen als jij ze belachelijk maakt?
Volgens mij had ik dan ook toch al een heel dun paard moeten hebben, zeg altijd spekkie tegen dr Nagelbijten / Gniffelen zou ze nu een minderwaardigheids complex hebben? Huilen van het lachen
Laatst bijgewerkt door Miepp op 14-06-08 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:07

ik praat ook veel tegen m'n paardje, soms hele verhalen. Hij vind het erg prettig merk ik

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:16

Ik vind communiceren met het paard erg belangrijk .
Ik praat af en toe gewoon als ik daar zin in heb , maar vaak is het ook om mezelf duidelijk te maken .
Ik kan met mijn stem duidelijk maken wat ik wel goed vind en wat ik niet goed vind .
Maar met mijn stem kan ik mijn paard ook gerust stellen .
De meeste paarden vinden het ook erg prettig .

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:17

Ik praat niet tegen mijn paard in de zin van hele verhalen over wat ik heb gedaan.

Wat ik wel doe is hem begroeten en mijn stem gebruiken als hulpmiddel.
Wanneer ik bijvoorbeeld op de weg rijd en er komt een fietser aan van achter, dan zeg ik: Sjors fietser van achter.
Inmiddels weet hij dat er dan ook iets komt en schrikt hij niet.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:21

Ik praat heel veel, de gekste dingen zoals: zitten de vliegen je weer te pesten he Jump Nagelbijten / Gniffelen
Ook tijdens het rijden, ik zie zelf het probleem niet.

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:18

Ik praat zeker tegen m'n Pony! (niet m'n levensverhaal, maar wel:

Nu ben ik er zeker van dat het gaat om de toon van je gesprek en niet om wat je exact zegt, maar ben er van overtuigd, dat ze klanken en tonen herkend.

M'n pony was extreem onzeker en wist niet veel toen ik er kocht, maar was wel enorm bereid willig om van alles te doen voor me
Vaak is het bij haar ook een kwestie van iets niet snappen dan niet willen.
Als ze het dan (per ongeluk of niet) iets goed doet beloon ik haar extreem met m'n stem en dit werkt echt super bij haar.
De 2e keer dat ik het dan vraag aan haar doe ze het vrijwel direct.

Ook idd gebruik ik (met name met longeren) Ho - drrrrafff - klikken met tong etc en ook hier reageerd ze zeer goed op

Ook merk ik bij situaties die ze eng/spannend vind dat als ik tegen haar praat de spanning afneemt.

Dus ik geloof in praten... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:44

ROFL Heerlijk wat ze allemaal verzinnen, weet intussen niet meer wat je wel en niet moet geloven. Vind dit echt onzin, praat maar eens op zachte toon tegen je paard als hij iets engs ziet. Niemand die mij ervan kan overtuigen dat het slecht is om op zulke momenten even moed in te spreken. Mijn paard en ik doen gewoon lekker ons ding, en zolang wij ons er goed bij voelen is er niets aan het handje!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:46

Smart schreef:
Eevj schreef:
Ja eigenlijk praat ik wel tegen m'n paard. Maar meer onbewust. Niet dat ik hem hele verhalen vertel, en vertel wat ik die dag heb gedaan. Maar ik begroet hem bijvoorbeeld, zeg 'm gedag. Probeer met poetsen ook gewoon op een rustige manier wat tegen m te zeggen. Als de stout ik op een wat strengere manier toespreken. Echt verstaan wat je zegt zullen ze niet doen, maar de manier waarop iets gezegt wordt begrijpen ze wel denk ik. Als ik er op zit praat ik eigenlijk zeg maar niet. Alleen als die iets gedaan heeft wat ik echt super knap vind! Dan beloon ik m ook met 'm stem Lachen

Mooi omschreven, dit doe ik ook... Haha!

Zo doe ik het ook, vind het juist wel rustgevend werken.
Dat merk ik wel aan hem,als hij m'n stem hoort.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:52

ik heb tegen al mn verzorgpaardjes gepraat..
zo maak je contact en ze gaan je herkennen aan je stem
ik vind het altijd fijn om tegen ze te praten:)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:17

Ik praat heel veel tegen mijn vz-paardje.
Zij luistert echt onwijs goed naar mijn stem. Dit is wel zo gegroeid hoor. In het begin deed ze dat niet.
Nu dus wel, echt heel fijn is dat. Ze heeft bijna geen been nodig om over te gaan op draf/galop.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:23

Ik praat tegen elk paard waarmee ik werk Ja Binnen een tijdje kennen ze allemaal mn stem en weten ze wat ik bedoel, en wanneer ik het echt meen.

Mijn eigen paard reageert ook op stem, en ik banketstaaf hele verhalen tegen haar. Geloof niet dat t slecht is, volgens mij luistert ze niet eens meer Tong uitsteken

Weet dat Fjordie altijd stukken rustiger was als ik met iemand praatte, of dat nu tegen haar of tegen iemand erbij was, dan wanneer t doodstil was.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:33

ik praat heel erg veel tegen me pony's, vooral als ik hem aan eht poetsen ben Bloos ik vind eht gewoon fijn om hem wat te vertellen, en verder zing ik altijd op stal Bloos als ik met mijn jonge pony een buitenrit ga maken zing ik ook bijna de hele tijd, naar mijn idee wordt ze daar veel rustiger van, kan ik me verbeelden Tong uitsteken maar kan ook komen om dat k me dan meer ontspan

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:56

Ik praat ook veel tegen mn paarden. Ik merk dat ze daar echt op reageren, vooral als er iets "engs" is en ik ze even geruststel of juist een keer brom als ze lopen te "klieren". Dat werkt voor mij erg goed. Ik weet dat praten in de proef niet mag, maar dat doe ik alleen als ze echt bang zijn en dan ook nog stiekum en onopgemerkt Knipoog

Ik leer ze trouwens geen commando's aan zoals "draf" of "stap".

Thalita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:15

ja ik praat wel altijd tegen haar.
als ik aan het rijden ben zit ik niet lange verhalen
tegen haar te houden maar ik zeg wel wat als
ze het goed gedaan heeft.
als ze in het land staat of als ik naast haar loop dan hou ik
wel lange verhalen tegen haar.
en als ik ergens troost moet vinden dan voelt het net alsof ze
me dan gaat troosten. gaat ze met haar neus de hele tijd naar mij toe
vet lief