discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: discussie: paard wel of geen schaduw aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:44

ikenindi schreef:
o, ik ben ook voor wei ipv stal hoor, maar schaduw lijkt mij wel belangrijk. iig dat ze de keuze hebben... wel raar dat je zelfs voor een boom planten toestemming van de gemeente nodig hebt. is dat echt zo???

Dit hangt er denk ik een beetje vanaf hoe en wat en waar.

Maar binnen een bepaalde grens van de erfafscheiding mag het bv zeker niet zomaar, omdat dan ook de buren ermee te maken hebben.
Maar ik ken ook mensen die hun paard mogen laten grazen in de aanvliegroutes van vliegvelden: mooie open terreinen maar daar mag je dus NIETS plaatsen. Zeker geen bomen.
Ook hebben bomen hun impact op de natuur: een boom heeft vrij veel water nodig (daarom groeit er onder bomen ook veel minder gras) en dat is iets wat je dus niet zomaar overal kunt doen. De mensen die hun paarden laten grazen in natuurgebieden of beschermd landschap kunnen dat niet zomaar naar eigen smaak aanpassen. Ook groeiende wortels kunnen een probleem zijn als ze bijvoorbeeld de weg aantasten, of als eventuele afwaaiende takken en bladeren voor problemen kunnen zorgen (langs een spoorweg bv.)

Dat zijn allemaal dingen die meespelen en dus zul je dit vaak niet zomaar kunnen doen. En dat lijkt mij ook wel terecht eigenlijk.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:52

singasong schreef:
piecon schreef:
Paarden hebben eigelijk geen last van temperaturen tussen de -20 en +40. Alles daarboven of eronder krijgen ze wel wat last van, maar ja....dat is nooit in Nederland he? Dat we ze een schaduwplek aanbieden is gewoon een luxe waar ze best wel gebruik van willen maken. Mijn paarden kunnen in onder een grote overkapping staan, maar ze staan er alleen maar als ze last van vliegen krijgen. Verder staan ze in de volle zon en 's winters in de regen (willen niet schuilen)

Dat van -20 en +40 geloof ik helemaal niets van, sorry.

Een paard voelt zich het lekkerst als het rond de 10 graden is. Het ene ras kan gewoon beter tegen warmte/kou/regen dan de ander. Een paard in de volle zon dag in dag uit kan een zonnesteek oplopen.
Maar als je geen schuilgelegenheid aanbied kunnen ze er ook geen gebruik van maken als ze dat willen.

Van die -20 en +40 heb ik eerlijk gezegd ook nooit gehoord. Wel weet ik dat paarden minder snel koud hebben dan mensen.
Als ik naar mijn eigen paarden kijken, heeft de een meer behoefte aan schaduw dan de ander. Ons vorige paard (een donkerbruine merrie) stond als het echt warm was, vaak in de schaduw. Terwijl onze pony (bruine merrie) dan nog gewoon in de zon stond (ze stond ook vaak in de schaduw maar dan vooral om gezellig bij de die andere merrie te staan Knipoog ) Ons huidige paard (vos merrie) staat ook niet zo vaak in de schaduw als onze donkerbruine merrie vroeger. Dus het is echt per paard verschillend of ze er wel of geen behoefte aan hebben, kan misschien ook aan de kleur van een paard liggen (een donker paard zal het warmer hebben dan een lichter paard? Net zoals zwarte kleren warmer zijn dan witte kleren?)

Onze pony heeft meerdere bomen in de wei en kan dus lekker in de schaduw staan als ze wilt. Bij de zomerwei van ons paard staan (als ik het goed heb) helaas geen bomen. Dus zij kan niet in de schaduw staan helaas. Maar er staan wel bomen bij de andere weien, geloof dat die destijds inderdaad geplant zijn om schaduw te bieden. Maar die bomen zijn nog niet zo heel groot, dus weet niet of die al voldoende schaduw bieden.

Eigenlijk vind ik wel dat er altijd schaduw in de wei moet zijn, zodat áls een paard er behoefte aan heeft hij lekker even uit de zon kan gaan staan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:14

Ik dit topic net doorgelezen, en het heeft me aan het denken gezet.
Waar pablo staat heb ik alleen 's morgens schaduw, dus op het heetst van de dag niet. Wel heeft hij onbeperkt fris water en een modderpoeltje.. maar daar maakt hij geen gebruik van.

Ik heb even gegoogled, en kwam hierop..
Ik ga morgen overleggen met de boer of we hier iets op kunnen verzinnen met dit materiaal.
http://www.camouflagenet.nl/subdomains/shop/N_frame.html?http://www.camouflagenet.nl/subdomains/shop/N_home.html
edit, kijk dan bij schaduwdoek doe het zelf..

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:39

Ik vind dat er altijd schaduw moet zijn Ja Al willen die van mij, als het echt warm is gewoon naar binnen Vork

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:43

Ja, ik wil opok graag schaduw voor mn paardenbeest. En nee, die heeft ze niet. Dus als het echt heet is zit er niets anders op dan haar op haar uitloopstal te zetten. Nadeel daarvan is weer dat ze daar alleen staat, en dat vind ze ook 10 x niets.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:44

ik let er ook altijd op als ik langs paardenweien fiets/loop, of ze schaduw hebben, en idd verbaas ik me ook vaak dat ze geen schaduw hebben.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:46

Mijn paardje heeft ook geen schaduw, en daar baal ik erg van.
(We hebben wel andere weilanden waar wel schaduw is, maar waarin hij nu staat niet, hij staat dus niet de gehele zomer zonder Schaduw.)
Op de warmste punten van de dagen geef ik hem altijd even een douche, even lekker verkoelen.
Verder zijn er weinig insecten en heeft hij elke dag vers water, niks te klagen mijn kerel!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 08:59

FitzChivalry schreef:
Ik dit topic net doorgelezen, en het heeft me aan het denken gezet.
Waar pablo staat heb ik alleen 's morgens schaduw, dus op het heetst van de dag niet. Wel heeft hij onbeperkt fris water en een modderpoeltje.. maar daar maakt hij geen gebruik van.

Ik heb even gegoogled, en kwam hierop..
Ik ga morgen overleggen met de boer of we hier iets op kunnen verzinnen met dit materiaal.
http://www.camouflagenet.nl/subdomains/shop/N_frame.html?http://www.camouflagenet.nl/subdomains/shop/N_home.html
edit, kijk dan bij schaduwdoek doe het zelf..

dat vind ik dus super om te horen. dat het je aan het denken heeft gezet Lachen supers. nu hopen dat je boer met je mee denkt.

bedankt voor de link, ik was op zoek naar zoiets. heeft er nog iemand een foto van zo`n net in de wei?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:03

In amerika is het zelfs verplicht om je huisdier wat buiten loopt schaduw te bieden.. ook ik vind dat dat het moet zijn!
gister stik heet weer en de ponies staan lekker in de schaduw terwijl de paarden het wel goed vonden en in de zon stonden, half uur later wisselde ze om.. dat moeten ze echt kunnen hoor!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:06

Bartje heeft geen boom voor schaduw ofzo, maar vanaf z'n oude stalletje is een stuk schaduw en ook een uitloopje waar die in de schaduw kan staan. Ook kan hij naar binnen waar het koeler is.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:14

ik vind schaduw heel belangrijk. en idd in amerika moeten de dieren schaduwmogelijkheden hebben. dat zouden ze hier ook moeten verplichten. met dit weer zou ik geen paard de hele dag in de volle hitte laten staan. paarden kunnen veel hebben, maar ze moeten zelf de keuze kunnen maken tussen schaduw en zon. ik vind wel dat ze naar buiten moeten kunnen, en dus niet de hele dag op stal moeten blijven staan omdat het warm is.
hier moet je je idd ook aanpassen aan de gemeente..je kunt wel subsidie krijgen op bepaalde dingen. als je je tuin zo plant zoals de gemeente het wil, zodat de omgeving hier steeds groener en netter word krijg je een aantal procent (70% volgens mij) vergoed. (hangt er wel vanaf waar je woont, vooral in het buitengebied).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:48

maar die netten zijn verplaatsbaar en dus sowieso toegestaan toch neem ik aan? en sowieso stalletjes die verplaatsbaar zijn mag de gemeente niets over zeggen voor zover ik weet. je kan ook de trailer in de wei zetten. dicht. dat ze daar achter kunnen staan. of een grote stapel hooi of strobalen. wat mijn part met plastic er overheen. dan is dat ook niets waar de gemeente wat over mag zeggen, en het geeft wel schaduw...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:54

paarden hebben meer last van de zon ,dan van kou en regen.
Ik begrijp ook niet dat er geen bomen geplant worden aan de rand van de weilanden in nederland.
Zou niet alleen nuttig zijn maar ook een stuk mooier,zonder bomen is het een kale boel.
En al die arme koeien in de brandende zon....

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:59

jah idd..zolang er maar schaduw is.
ik vindt een mooie bomenrij het mooiste voor de omgeving en het fijnste voor het paard. het kan er onder schuilen, staant of liggend. maar goed, als je dat niet hebt (duurt ook even natuurlijk Knipoog ) kun je op z`n minst een grote stapel hooibalen plaatsen.
en veel water. ik reed gister nog langs een paar paarden in een rijbak, maar geen waterbak. ookal staan ze er even in, vind ik water erg belangrijk. vooral in een rijbak met in dit geval ook geen schaduw.
edit: zie nu ook het stukje boven me..idd die arme koeien. die branden zowat weg in die weides. paarden hebben het 'over het algemeen' wel goed, maar de koeien staan vaak in open land zonder bomen of struiken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:04

Een temperatuur van -20 en +40 zegt weinig. Kom zelf net uit het midden-oosten en daar was op een gegeven moment dezelfde temperatuur als hier. Maar daar was het minder benauwd dan hier.
Paarden hebben naar verhouding een klein huidoppervlak, wat tot gevolg heeft, dat ze gevoeliger zijn voor warmte dan koude, arabische volbloeds uitgezonderd, maar ook die hebben hun grenzen...
Ik zou zeker schaduw willen aanbieden, hoe dan ook. Een kennis van me heeft zelfs een grote parasol neergezet in de wei, voor haar Hooglander (stier) toen ie het een paar jaar geleden toch wel warm leek te krijgen. Je haalt dan wel meteen de regionale krant ermee...Haha!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:11

Zoolgangster schreef:
Een temperatuur van -20 en +40 zegt weinig. Kom zelf net uit het midden-oosten en daar was op een gegeven moment dezelfde temperatuur als hier. Maar daar was het minder benauwd dan hier.
Paarden hebben naar verhouding een klein huidoppervlak, wat tot gevolg heeft, dat ze gevoeliger zijn voor warmte dan koude, arabische volbloeds uitgezonderd, maar ook die hebben hun grenzen...
Ik zou zeker schaduw willen aanbieden, hoe dan ook. Een kennis van me heeft zelfs een grote parasol neergezet in de wei, voor haar Hooglander (stier) toen ie het een paar jaar geleden toch wel warm leek te krijgen. Je haalt dan wel meteen de regionale krant ermee...Haha!

whahaha Haha! maar wel een goed idee toch. stootte hij dat ding niet om dan? Cool

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:59

zelfs als een parasol ligt geeft ie schaduw Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:18

ikenindi schreef:
maar die netten zijn verplaatsbaar en dus sowieso toegestaan toch neem ik aan? en sowieso stalletjes die verplaatsbaar zijn mag de gemeente niets over zeggen voor zover ik weet.

Dat hangt helemaal af van de regels die op die plek gelden. Het voorbeeld van het weiland rondom een vliegveld: daarin zijn ze vrij strict hoor, daar mogen ook niet zomaar verplaatsbare dingen gezet worden.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:30

Ik zou wat graag een paar bomen planten in mn weiland... maar helaas idd de gemeente etc..
want er kunnen dan in die bomen roofvogels gaan zitten die de weidevogels weer aanvallen...

Ik heb trouwens ook een parasol staan in mn weiland voor mn 2 schaapjes, die zijn vd week geschoren en verbrandden levend met dit weer. ding staat buiten het schrikdraad dus ze kunnen er zelf niet bij.
Heb er nog 3 liggen, maar heb nog geen mogelijkheid gezien om ze zo neer te zetten dat mn fjord ze niet uit de grond zal trekken..

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:36

Ik ben het met jullie eens dat een paard op het land schaduw zou moeten hebben. Maar voordat zoiets verplicht gesteld kan worden, zal toch echt bij gemeenten moeten worden aangeklopt, aangezien een schutting of bomen niet zondermeer geplaatst mogen worden te midden van de polderweilanden.

Ing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:37

aha, nu zie ik dat meerderen dit al hebben aangehaald
...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:42

Ik zou mijn paarden ook heel graag een schaduwplek aan willen bieden op het land helaas de gemeente staat niets toe, geen bebouwing (hoe simpel ook) en zelfs geen beplanting.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:46

friesiszwart schreef:
Ik zou mijn paarden ook heel graag een schaduwplek aan willen bieden op het land helaas de gemeente staat niets toe, geen bebouwing (hoe simpel ook) en zelfs geen beplanting.

dat is toch eigenlijk te gek voor worden..aan de ene kant snap ik wat de gemeente wil..maar juist beplanting maakt de omgeving groener, dat is voor de gemeente toch alleen maar mooi meegenomen. zo`n dier meer gewoon een schuilmogelijkheid nodig.
de vriend van mn moeder werkt voor de gemeente (zwolle) en is degene die bepaald wat er wel en niet mag komen Clown zal hem eens om de redenen vragen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:49

Wij hebben jammer genoeg maar een klein streepje schaduw in de wei voor de manegepony's. Dat betekend dus de pony's met roze neus goed insmeren. Maar gelukkig gaan er een paar mooie bomen gepland worden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:03

Pel schreef:
friesiszwart schreef:

dat is toch eigenlijk te gek voor worden..aan de ene kant snap ik wat de gemeente wil..maar juist beplanting maakt de omgeving groener, dat is voor de gemeente toch alleen maar mooi meegenomen. zo`n dier meer gewoon een schuilmogelijkheid nodig.
de vriend van mn moeder werkt voor de gemeente (zwolle) en is degene die bepaald wat er wel en niet mag komen Clown zal hem eens om de redenen vragen

Daar ben ik nou heel erg benieuwd naar................. want volgens mijn DOEN ze maar wat