ikenindi schreef:o, ik ben ook voor wei ipv stal hoor, maar schaduw lijkt mij wel belangrijk. iig dat ze de keuze hebben... wel raar dat je zelfs voor een boom planten toestemming van de gemeente nodig hebt. is dat echt zo???
Dit hangt er denk ik een beetje vanaf hoe en wat en waar.
Maar binnen een bepaalde grens van de erfafscheiding mag het bv zeker niet zomaar, omdat dan ook de buren ermee te maken hebben.
Maar ik ken ook mensen die hun paard mogen laten grazen in de aanvliegroutes van vliegvelden: mooie open terreinen maar daar mag je dus NIETS plaatsen. Zeker geen bomen.
Ook hebben bomen hun impact op de natuur: een boom heeft vrij veel water nodig (daarom groeit er onder bomen ook veel minder gras) en dat is iets wat je dus niet zomaar overal kunt doen. De mensen die hun paarden laten grazen in natuurgebieden of beschermd landschap kunnen dat niet zomaar naar eigen smaak aanpassen. Ook groeiende wortels kunnen een probleem zijn als ze bijvoorbeeld de weg aantasten, of als eventuele afwaaiende takken en bladeren voor problemen kunnen zorgen (langs een spoorweg bv.)
Dat zijn allemaal dingen die meespelen en dus zul je dit vaak niet zomaar kunnen doen. En dat lijkt mij ook wel terecht eigenlijk.
) Ons huidige paard (vos merrie) staat ook niet zo vaak in de schaduw als onze donkerbruine merrie vroeger. Dus het is echt per paard verschillend of ze er wel of geen behoefte aan hebben, kan misschien ook aan de kleur van een paard liggen (een donker paard zal het warmer hebben dan een lichter paard? Net zoals zwarte kleren warmer zijn dan witte kleren?)
Al willen die van mij, als het echt warm is gewoon naar binnen

supers. nu hopen dat je boer met je mee denkt.
zal hem eens om de redenen vragen