Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja"]
[quote="Sando"] [quote="Sonja schreef:Ik ben absoluut niet tegen stands, zolang de paarden voldoende beweging en sociale contacten hebben.
Scheelt een manege veel ruimte en dus geld, en dat kan weer aan andere nuttige dingen besteed worden.
Sonja schreef:En toch vind ik het jammer dat bijna niemand vanuit de ogen van een manegehouder kan/durft/wil kijken.
Jullie redeneren allemaal vanuit jezelf, dus een pure luxepositie; het paard als hobby, als troeteldier.
Een manegehouder heeft gewoon stomweg brood op de plank te verdienen, en zal er over het algemeen zo veel mogelijk voor doen om te zorgen dat z'n dieren het goed hebben. Een manege draait immers om de paarden dus als die het niet goed hebben, blijven de klanten weg en heb je geen eten.
Toch vind ik dat je wel rekening moet houden met de beperkingen die een manege heeft; een beperkt budget, beperkte ruimte etc.
Laat ik het eens zo stellen:
Stel, je hebt een manege op beperkt grondgebied en kunt kiezen: 50 paarden houden in stands (volgens de voorwaarden die ik eerder al beschreef), met binnenbak, buitenbak, kantine en een grote losgooiweide.
Of je kunt dezelfde ruimte en hetzelfde kapitaal gebruiken voor 30 boxen van 2.5 x 3 met een klein binnenbakje, normale buitenbak, kantine en geen losgooimogelijkheid.
Waar zou je keuze naar uit gaan?
Ik zou het wel weten....
Fries"]
Even nog voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit een stand gezien van 2,5 x 3 meter![]()
[/quote]
Tja misschien kun je het dan beter als boxen zonder achterwand zien. In vind het een stand omdat de paarden gewoon vaststaan met een touw.
Voordat ze stands gaan verbieden zouden ze eerst eens naar verplichte weidegang voor paarden moeten kijken! Ik weet dat er hier op bokt op mensen zijn die hun paarden het grootste deel van de dag binnen hebben staan en IMO is dat geen paardvriendelijk bestaan. Onze paarden staan maar een paar uur (alleen in de winter!) in de stands en krijgen goed te eten. Ze hebben een groot weiland waar ze zich met de hele groep kunnen uitleven ik zie verder geen probleem. Niet lekker de benen kunnen strekken in wei omdat de eigenaar bang is op blessures, dat vind ik niet kunnen. Je moet eens zien wat voor lol die beesten hebben als ze met z'n allen door de modder kunnen racen!
Het verschil tussen een ruime stand en een box vind ik niet zo groot. Ze staan het grootste deel van de tijd te eten en liggen kunnen ze ook als ze willen.
Jullie halen ook het artikel uit de bit van duohuisvesting erbij en zeggen tegelijkertijd dat sociaal contact in een stand juist niet goed isAls ze geen behoefte aan elkaar hebben laten ze elkaar gewoon met rust. In een duo stal lijkt me dat een stuk moeilijker. De paarden staan per koppel in de 2 stands en die koppels worden altijd zo gekozen dat de paarden goed met elkaar kunnen opschieten.
[quote="Sonja"]
En toch vind ik het jammer dat bijna niemand vanuit de ogen van een manegehouder kan/durft/wil kijken.
Jullie redeneren allemaal vanuit jezelf, dus een pure luxepositie; het paard als hobby, als troeteldier.
[/quote]
Het vak van manegehouder is echt niet zo makkelijk als de meesten denken. "..nou dat neem je toch minder paarden.." Je hebt gewoon een bepaald aantal paarden nodig als je de lessen een beetje winstgevend wil houden. Je moet rekening houden met blessures en zorgen dater andere paarden zijn die dan inzetbaar zijn. Een manege opzetten is geen hobby, daar moet je wat aan verdienen.
[quote="Sonja schreef:Waar zou je keuze naar uit gaan?
Ik zou het wel weten.....
Sonja schreef:En toch vind ik het jammer dat bijna niemand vanuit de ogen van een manegehouder kan/durft/wil kijken.
Een manegehouder heeft gewoon stomweg brood op de plank te verdienen, en zal er over het algemeen zo veel mogelijk voor doen om te zorgen dat z'n dieren het goed hebben. Een manege draait immers om de paarden dus als die het niet goed hebben, blijven de klanten weg en heb je geen eten.
Toch vind ik dat je wel rekening moet houden met de beperkingen die een manege heeft; een beperkt budget, beperkte ruimte etc.
Laat ik het eens zo stellen:
Stel, je hebt een manege op beperkt grondgebied en kunt kiezen: 50 paarden houden in stands (volgens de voorwaarden die ik eerder al beschreef), met binnenbak, buitenbak, kantine en een grote losgooiweide.
Of je kunt dezelfde ruimte en hetzelfde kapitaal gebruiken voor 30 boxen van 2.5 x 3 met een klein binnenbakje, normale buitenbak, kantine en geen losgooimogelijkheid.
Waar zou je keuze naar uit gaan?
Ik zou het wel weten....
missy_m schreef:Voordat ze stands gaan verbieden zouden ze eerst eens naar verplichte weidegang voor paarden moeten kijken! Ik weet dat er hier op bokt op mensen zijn die hun paarden het grootste deel van de dag binnen hebben staan en IMO is dat geen paardvriendelijk bestaanZe staan maar een paar uur (alleen in de winter!) in de stands en krijgen goed te eten. Ze hebben een groot weiland waar ze zich met de hele groep kunnen uitleven ik zie verder geen probleem. Niet lekker de benen kunnen strekken in wei omdat de eigenaar bang is op blessures, dat vind ik niet kunnen. Je moet eens zien wat voor lol die beesten hebben als ze met z'n allen door de modder kunnen racen!
Pava"]
Ik vind een stand met weidegang altijd nog een slechter alternatief dan een ruime box zonder weidegang. Mijn paard heeft een hele ruime box en loopt iedere dag een uurtje of twee in de buitenbak, omdat wij nou een maal geen wei hebben.
[/quote]
Tja als je geen wei hebt moet je maar geen paarden nemen heNou sorry maar ik zou als paard toch flink depri worden als ik 20 uur per dag (als het niet meer is) binnen moet staan. Echt ideaal...
[quote="Pava schreef:...dan een paard de hele dag het land op gooien, bij 30 graden zonder schaduw of een hele dag regen in een bagger wei. En dan na een dagje baggerwei ook nog eens vastgebonden worden in een stand?![]()
Loolapelooza schreef:
net of ze geen lol kunnen hebben als ze een paar uur in een ruime box staan en voor de rest buiten in we wei kunnen rondcrossen. Op die manier komen ze 's avonds ook nog eens happy binnen want ze kunnen lekker languit liggen, beetje rondlopen en hoeven niet de rest van de uren vooraleer ze weer op de wei gaan tegen die muur aan zitten gapen.
Pava"]
Ik vind een stand met weidegang altijd nog een slechter alternatief dan een ruime box zonder weidegang.
Mijn paard heeft een hele ruime box en loopt iedere dag een uurtje of twee in de buitenbak, omdat wij nou een maal geen wei hebben. 's zomers krijgt ie een maand vakantie en gaat ie de hele maand de wei op. En dat vind ik veel paardvriendelijker dan een paard de hele dag het land op gooien, bij 30 graden zonder schaduw of een hele dag regen in een bagger wei. En dan na een dagje baggerwei ook nog eens vastgebonden worden in een stand?![]()
[/quote]
[quote="Pava schreef:Waar lees jij dat mijn paard meer dan 20 uur per dag binnen staat? En áls ie binnen staat, dan heeft ie tenminste een box waarin ie alle bewegingsruimte en vrijheid heeft.
Pava schreef:Missy-m: En mijn paard heeft geen probleem met zijn ruime box en zijn paddock.![]()
Ach ja, we hebben drie hele ruime binnenboxen en een buitenbak. Bepaald niet ideaal nee.![]()
Loolapelooza schreef:
maar dat zijn er nog altijd 2 meer dan in een stand.
Fries"]
Sonja, mensen hebben een keus in het leven. Werk in de paarden is heel vaak onderbetaald, als je daar niet mee kan leven, heb je de vrije keus om een andere baan te zoeken.
[/quote]
Je kunt ook wat minder passief zijn en het wel winstgevend maken, zonder dat de paarden daar nou zo slecht door komen te staan. Ik heb het namelijk nog steeds over de situatie van voldoende vrije beweging en sociale contacten in combinatie met nachtverblijf in een stand....
[quote="Pava"]
Ik persoonlijk zou liever bij een manege rijden waar de paarden in mooie, lichte boxen staan.
[/quote]
Ik niet, ik zie liever dat de paarden overdag vrij rondlopen met elkaar ipv dat ze in een mooie box van 3x3 staan. Daar schiet een paard nl. echt geen moer mee op.
[quote="Pava"]
Als je terrein te beperkt is, dan moet je de opzet van je bedrijf veranderen. In jouw voorbeeld: minder paarden, grotere boxen (3x3) en een 20x60 all weather buitenbak en een kleine losgooi paddock. Reken maar dat je veel pensionklanten hebt.
[/quote]
Ik zou niet zitten te wachten op pensiongasten, die komen bij mij het erf niet op. Ik heb het over een manegesituatie.
[quote="Loolapelooza"]
En weerom blijkt hieruit dat stands enkel en alleen een geld-kwestie zijn.
Het is heus niet makkelijk deze tijd je brood te verdienen, maar dan vindt ik niet dat dit allemaal ten koste moet gaan van een paardenwelzijn.
Wil je klein maar goed of groot maar matig zijn? Ik zou het wel weten...
[/quote]
Paardenwelzijn is niet af te meten aan de glitter en glans in de stal. Ik blijf erbij dan mijn manegepaarden op stand en hele dag vrije beweging het waarschijnlijk beter zouden hebben dan veel privepaarden in prachtige boxen van 3x3 met hun armzalige uurtje beweging.
Maar helaas zijn veel mensen (waaronder jij) niet in staat verder te denken dan hun eigen standpunt en zitten ze vastgebakken in wat zij goed achten (want geen enkel paard heeft het zo goed als de jouwe, of niet? )
[quote="Loolapelooza schreef:Ik hoef geen tonnen geld te verdienen over de nek van m'n paarden.
Ik zorg ervoor dat ze het naar hun zin hebben, ZIJ brengen immers het brood bij me op de plank, ik zou 's nachts niet kunnen slapen als ik in m'n 2-persoonsbed kruip terwijl ik weet dat m'n werkkrachten (die me dat bed hebben gegeven door hun verrichte arbeid) in die omstandigheden moeten leven.
Tis zoals eerder gezegd, als je je rug draait staat je paard er nog steeds...dag in dag uit...
Maar ja dat ben ik weer, ik bezie m'n paarden blijkbaar teveel als troeteldieren want ik heb enkel het beste met ze voor
Sonja schreef:(want geen enkel paard heeft het zo goed als de jouwe, of niet? )
sonja"]
[quote="Loolapelooza"]En weerom blijkt hieruit dat stands enkel en alleen een geld-kwestie zijn.
Het is heus niet makkelijk deze tijd je brood te verdienen, maar dan vindt ik niet dat dit allemaal ten koste moet gaan van een paardenwelzijn.
Wil je klein maar goed of groot maar matig zijn? Ik zou het wel weten...
[/quote]
Paardenwelzijn is niet af te meten aan de glitter en glans in de stal. Ik blijf erbij dan mijn manegepaarden op stand en hele dag vrije beweging het waarschijnlijk beter zouden hebben dan veel privepaarden in prachtige boxen van 3x3 met hun armzalige uurtje beweging.
Maar helaas zijn veel mensen (waaronder jij) niet in staat verder te denken dan hun eigen standpunt en zitten ze vastgebakken in wat zij goed achten (want geen enkel paard heeft het zo goed als de jouwe, of niet? )
[/quote]
[quote="loolapelooza schreef:Sportpaarden op stal houden vindt ik dus ook de grootste onzin, dat draait weerom enkel om geld omdat zo een beest moet presteren. Die van mij lopen ALTIJD op de wei en ik heb er nog nooit 1 gehad met en blessure toen ie van de wei kwam.(en ook nog nooit onder het zadel)
Dan geven ze zo een top-paard het beste stro, hooi, brok en allerlei suplementjes om z'n spieren soepel te maken en weet ik wat (terwijl dat die rommel allemaal niet nodig is omdat weidegang zulk werk veel beter verricht) ze hebben allemaal een box die sjieker is dan m'n eigen huis MAAR ze moeten er wel een groot offer voor opbrengen en das hun eigen paardenwelzijn.
Stal La Fazenda toont aan dat het op stal houden van top-paarden geen must is.
sonja"]
[quote="Loolapelooza schreef:Ik hoef geen tonnen geld te verdienen over de nek van m'n paarden.
Ik zorg ervoor dat ze het naar hun zin hebben, ZIJ brengen immers het brood bij me op de plank, ik zou 's nachts niet kunnen slapen als ik in m'n 2-persoonsbed kruip terwijl ik weet dat m'n werkkrachten (die me dat bed hebben gegeven door hun verrichte arbeid) in die omstandigheden moeten leven.
Tis zoals eerder gezegd, als je je rug draait staat je paard er nog steeds...dag in dag uit...
Maar ja dat ben ik weer, ik bezie m'n paarden blijkbaar teveel als troeteldieren want ik heb enkel het beste met ze voor
vinniefun schreef:Het geluk is dat rijk of niet rijk alleen maar afhangt van eerlijkheid en geweten. Dat zou wel een erg pessimistische wereld zijn....
Lijkt me eerder dat de discussie wat verhit raakt, of eenvoudig gezegd off-topic.....
Ik hoop dat de meeste mensen met geld een geweten er op na houden. Misschien wel niet als je jezelf rijk noemt.....