Paarden openrijden met Sporen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Paarden openrijden met Sporen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:27

femmefatale1 schreef:
milo schreef:
hoe bedoel je dat? want ik rij met knopspoortjes, de kleinste.
naar mijn inziens zijn die de zachtste die er zijn. natuurlijk rij ik ermee voor de verfijning maar als er totaal niet reageert wordt op mijn hulp wordt de spoor ook even goed gevoeld hoor. liever 1 keer wat harder, dan een uur lang drijven, das ook niet goed.

Je kan met sporen prikken, duwen en ritsen..
Ik doel op het ritsen, het omhoog trekken van de hak terwijl de spoor het paard raakt.
Door deze beweging trek je eigenlijk aan de huid.
Een grof wiel daarintegen lijkt scherp, maar glijd over de huid, en is dus een stuk vriendelijker..

Dat is wat ik bedoel..

En toch is dus het grof wiel degene die bij mijn paard ervoor zorgde dat er haren verdwenen.....terwijl ik al jaaaaaaaaaren met een gewone rechte spoor rijd en nooit toestanden gehad heb. Ik weet dat het grove wiel een vriendelijker spoor is maar mijn paard wordt er haarloos van, dus ik rij er niet meer mee!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:38

dan duw je wss te hard.. ik heb er nooit last mee Knipoog en ik rij met westernspoor..

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:50

Ik heb het een aantal jaar geleden een keer op een wedstrijd gezien.. Het bloed droop werkelijk langs het paard. Ziek
Ik heb het gemeld aan de organisatie. Helaas werd er niets mee gedaan. Te gek voor woorden natuurlijk, maar het ergste vond ik nog dat het publiek maar bleef aanmoedigen en joelen... Een spectaculair parcours was blijkbaar belangrijker dan het welzijn van het paard! Ik kon het niet aanzien... Doei, doei

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:40

Sjolvir schreef:
Mijn pony heeft aan 1 kant ter hoogte van waar je sporen komen
ook een dikte..

maar die is gekomen in de wei... collega paard? paaltje? nobody knows...
Ik heb het zelfs nooit open gezien.. ze stond toen 4 maand
gras te eten, bij een vriendin van me in de wei...

(en die rijdt nooit met sporen.. als ze uberhaupt toen gereden heeft.. volgens mij
1 x het bos in.. dus tja.. )

schijf zegt ook niet alles..

Mijn paard had het aan 2 kanten Huilen 2 flinke ribbels waar een soort ronde schijven gezeten hebben met wildvlees.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:07

sporen zijn echt dierenmischandeling, vind ik, als je al weet dat je paard er bij opengereden kan worden!
arm paard, weet je of nu alles goed is met het paard?
ik vind het al zielig als je echt hard slaat met een zweep, echt hard bedoel ik dan, laat staan openrijden...
ik begrijp dat je geschrokken bent

annitavier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:08

MOet je volgens mij wel je best doen om hem open te prikken!!

luna_venus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:47

mensen klagen ook altijd over onze western spoorwieltjes maar het licht in mijn ogen niet altijd aan de spoor maar ook aan de manier van gebruiken je kan een western spoor er ook plat tegen aan leggen en dan druk zetten dat prikt niet en is al heel anders dan tenen naar buiten en schoppen maar

en ja het kan iedereen overkomen dat je perongeluk je paard pijn doet zij het met een spoor zij het met een bit of iets en als je dan een hard hebt dan leer je daar van en let je daarna op en gebeurt het ook niet meer.

fouten maken is menselijk ervan leren wenselijk

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:05

idd over westernsporen (met wieltjes) hebben mensen veel te klagen.. maar ik vind het zelf liever dan die harde punten waarmee je elke keer loopt te prikken.. heb ik liever een spoortje waar ik 1x mee rol en dan het volgende half uur niks meer hoef te doen Knipoog ipv hele tijd prikken bij elke stap die je paard zet..

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:02

Ik heb en tijdje op een western manege gestaan met mn paard.En een keer reed ik daar en zag ik mijn vriend wit wegtrekken.
Later vertelde hij dat er een man zijn paard had open gereden.Ik vond diezelfde man al erg opgefokt rijden.
Bleek dat hij het paard zo had zitten prikken dat het dier een snee van 5 cm had.Toen er wat van werd gezegt antwoordde hij 'Moet hij maar luisteren'.
Tja ik was al niet zo weg van die manege en heb daar ook een erg vertekend beeld gekregen van wat western rijden is.
Gelukkig heeft een westernruiter me toen uitgelegd dat dat toch niet de gang van zaken is zoals de westernruiters daar reden.