reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: reportage vervoer konikpaarden en de mishandeling in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:07

Ik vind het eigenlijk ook wel meevallen. Ze staan op die wagen zonder al te veel stress, hebben daar ongetwijfeld hun hooi waar ze zich mee bezig kunnen houden en worden in Polen weer uitgelaad waarna ze heel hard wegrennen van die vreselijk irritante mensen die je tegen je wil in kleine hokjes duwen, precies de bedoeling. Inderdaad een tikje hardhandig, maar ik zou ook niet weten hoe je dit anders moet doen, ook met een langere sluis blijft m.i. het probleem bestaan. Ze moeten er uiteindelijk toch in en dat gaat niet met suikerklontjes of laten wennen aan de vrachtwagen, daarmee bereik je alleen maar dat ze ons mensen lief en aardig gaan vinden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:10

Ik vind het alleen wel wat aso om Pellie zo aftezeiken, als je het niet met haar eens bent kun je dat ook normaal zeggen toch?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:15

Esperanza schreef:
Ik vind het alleen wel wat aso om Pellie zo aftezeiken, als je het niet met haar eens bent kun je dat ook normaal zeggen toch?
Wie zeikt hier Pellie zo af dan?

Ik denk dat het vooral gaat om deze zin,in de openingspost:
Pellie schreef:
een van die pony's tot zeker 3 maal toe hard in het lijf getrapt, omdat deze pony niet door wilde lopen. De medewerker hield zich aan de reling van de oplaadplank vast, zo kon hij genoeg kracht zetten om de pony te trappen.

Ik heb met verbazing zitten kijken... mishandeling volop in beeld!!!
Ik durfde het filmpje dus ook eerst niet te bekijken,omdat ik niet tegen dat geweld kan.
Maar toen ik toch met mijn hand voor mijn ogen het filmpje aanklikte zag ik een man die het paard een duw tegen de kont gaf,en zich vasthield om zijn evenwicht te bewaren.
Ik denk dat de meeste bokkers die hier commentaar geven het daarover hebben. Lachen
Is geen aanval op Pellie,wij zien gewoon iets anders dan zij,en daar wordt over gesproken.
(of mag dat niet,en mag je hier alleen reageren als je het eens bent met de TS>)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:21

Het vervoeren van dieren is momenteel, geheel terecht overigens, een hot item, daarom zullen de aid en de db er wel op reageren. Maar in mijn beleving is het zonde van de tijd, energie en donateursgelden. Ik postte eerder al dat ik het wel mee vond vallen met het 'geweld' dat wordt gebruikt.
Sterker nog, ik denk dat er veel varkentjes, koeien en kippen een veel plezieriger leven zouden hebben als ze van natuurgebied naar natuurgebied verscheept zouden worden. En als dat betekent dat ze voor het transport een duwtje de goede kant op krijgen, kan ik daar vrede mee hebben (ok, met een voet, maar ik zou niet weten hoe die meneer het anders had moeten doen zonder omver gelopen te worden). Is in elk geval eens stuk beter dan midden in de nacht met stroomstokken ergens heengejaagd te worden of met z'n tienen in een krat te worden geprakt.

In mijn ogen moet je de beelden van de konikspaarden wél in die context zien. Ik zeg niet: er gebeuren ergens anders ergere dingen, dus dit valt wel mee. Maar ik vind wel dat gezien de 'normale' wijze van laden en vervoeren, hier juist rekening werd gehouden met de dieren. Die wat mij betreft inderdaad maar beter zo snel mogelijk op de wagen kunnen staan om de stress zo laag mogelijk te houden. Er zijn er een hoop die aan deze manier van laden een voorbeeld kunnen nemen.
Ik heb ik weet niet hoeveel slachtpaarden uit Oost-Europa langs zien komen. Regelmatig met open wonden, striemen of littekens en over het algemeen panisch voor stokken, zwepen en mannen. Als mijn oude Russische slachtpaardje net zo geladen was als die koniks, denk ik dat haar trauma waar ze haar hele leven last van heeft gehad, aanmerkelijk kleiner was geweest.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 12:31

imago dank je wel, een leuke optie maar ik hou het liever 'klein'. volgens mij bereik ik hier meer mensen dan landelijk via de PvdD (die ik overigens wel een warm hart toe draag) Nagelbijten / Gniffelen
dat omrijden is een 2km denk ik. en idd juist omdat ik auto rij, dus het milieu vervuil ben ik me er bewust van dat ik ook tegen'offers' moet doen door ook goed te zijn voor wat leeft etc.

ik begrijp dat de meeste mensen er met hele andere ogen naar kijken dan ik, dat respecteer ik dan ook wel. ik ben zelf wel enorm geschrokken van de beelden en durf dan ook gerust te zeggen dat mensen gauw afgestompt raken door wat men ziet en als norm neemt. wel, dit is niet mijn norm.

katja, dat ging over de aid, dat die wel iets beters te doen had.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:39

Pellie schreef:
imago dank je wel, een leuke optie maar ik hou het liever 'klein'. volgens mij bereik ik hier meer mensen dan landelijk via de PvdD (die ik overigens wel een warm hart toe draag) Nagelbijten / Gniffelen
dat omrijden is een 2km denk ik. en idd juist omdat ik auto rij, dus het milieu vervuil ben ik me er bewust van dat ik ook tegen'offers' moet doen door ook goed te zijn voor wat leeft etc.

Ik ben het niet met je eens wat betreft het omrijden. Op de korte termijn mag je misschien dan wel één of meerdere leventjes redden, echter, door het omrijden vervuil je wel meer het milieu waardoor er op den duur dus geen milieu voor deze kleine diertjes meer zal zijn. Hierdoor sterft dan óf alles uit óf het grootste deel. Logisch beredeneerd (vanuit míjn standpunt dan) zou het doodrijden van enkele padden een minder grote opoffering inhouden.
Je zóu het zelfs kunnen uitrekenen: hoeveel van die dieren rij je plat als je wél die kortere route neemt en dat zet je tegenover het verbruik en de uitstoot van je auto gedurende die periode.

Ik ben het ook niet met je eens met 'klein houden'. Op bokt tref je alleen enkele paardenliefhebbers, waarvan de meesten het op dit punt (nog) niet met je eens zijn dus eigenlijk bereik je weinig. Wat je wél bereikt is bij enkelen (degenen die dit topic lezen) opnieuw het besef over vervoer van paarden. Meer niet. Als je landelijk gaat bereik je toch echt wel een groter publiek hoor. Maar goed, het is maar net wat je ambities zijn natuurlijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:00

Ik heb het idee dat sommige mensen alle gevoel voor realiteit verliezen in hun "dierenliefde" en wordt er van helemaal niets een hele toestand gemaakt. Maar aan de andere kant daar is de PvdD ook buitengewoon goed in.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 14:25

geen imago, Knipoog
op de drukste avonden rij je er zo honderd dood, je reinste massamoord Verdrietig helaas een keer meegemaakt toen ik aan het carpoolen was. collega dacht dat het blaadjes waren...

ik ben van mening dat er meer bereikt worden als meer mensen op kleine schaal bezig zijn. aan de andere kant zijn we net bezig aan een omslag dus moet het ook tijd krijgen dat mensen hun bewustzijn veranderen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:55

Persoonlijk denk ik ook dat dit één van de weinige manieren is om deze paarden in een vrachtwagen te krijgen. En ze zijn wel wat gewend hoor...... een trap van een mens stelt wat dat betreft weinig voor als je het vergelijkt met een trap van een kuddegenoot.

Ik denk dat alle mensen die dit mishandeling vinden, zich de volgende keer moeten aanmelden om deze paarden een vrachtwagen in te krijgen. Ik wil wel eens zien of dat lukt.....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:56

Ik vind t wel mee vallen hoor!!! Zo er nou niet zo'n drama van maken om de db te gaan bellen....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:59

Het enigste wat in mij opkwam was: dat die paarden niet eens naar achter slaan.

Ik neem aan dat ze geen mensen gewend zijn, in ieder geval niet zo dicht in hun buurt.
Als ze zich bedreigt voelen en geen kant op kunnen, zoals soms in beeld, trappen ze vaak achteruit. Nou zie je redelijk vaak mensen vlak achter zo'n paard staan.. Maar slaan doen ze niet.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:08

Pellie schreef:
zouden jullie dit bij je eigen dieren toelaten??

De mijne zou er teminste normaal op gaan .. daarbij hoeven ze niet wat te duwen ofzo .
Je moet rekening houden , deze paarden zijn WILD !! zij weten niet beter dan voor hun vrijheid vechten .
Ik vind niet dat deze paarden echt zwaar mishandeld worden hoor , ik ken ruiters in het algemeen die veel erger zijn met hun paarden

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:56

kaatje89 schreef:
Het enigste wat in mij opkwam was: dat die paarden niet eens naar achter slaan.

Ik neem aan dat ze geen mensen gewend zijn, in ieder geval niet zo dicht in hun buurt.
Als ze zich bedreigt voelen en geen kant op kunnen, zoals soms in beeld, trappen ze vaak achteruit. Nou zie je redelijk vaak mensen vlak achter zo'n paard staan.. Maar slaan doen ze niet.

Er waren beelden van een kudde die bijzonder tam waren en zich lieten aaien door een meneer dus ik denk dat ze alle voordeeltjes van contact met mensen wel kennen en dus aan mensen gewent zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:57

Pellie schreef:
ik ben van mening dat er meer bereikt worden als meer mensen op kleine schaal bezig zijn. aan de andere kant zijn we net bezig aan een omslag dus moet het ook tijd krijgen dat mensen hun bewustzijn veranderen.

Ook ik sta achter het idee verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daarom heb ik meerdere paardjes opgevangen die anders naar de slacht waren gegaan en heb ik drie honden - de één uit een dodencel in Spanje, de ander op straat gevonden, en weer een ander die zo bejaard was dat ze na het overlijden van haar baasje nergens anders heen kon. Verder eet ik biologisch, help ik ook wel eens een pad of een slak met oversteken en breng ik sneue vogeltjes naar het vogelhospitaal.

Dat er grote misstanden zijn waar dieren de dupe van zijn ben ik helemaal met je eens. MAAR: als je dat wilt aanpakken, neem dan juist niet dit laden van de koniks als voorbeeld. Mag ik je vragen hoe vaak je erbij bent geweest als varkens, die in te kleine hokken zaten, midden in de nacht met stroomstokken op de wagen werden gejaagd? Of hoe vaak je hebt gezien dat kippen in kratten werden geprakt voor transport? Zoals ik al zei, aan de manier waarop de koniks worden geladen, kan menigeen een voorbeeld nemen.

Verder ben ik benieuwd hoe jij het zelf zou hebben opgelost. Heb je daar ideën over?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:50

Sjuimpje schreef:
Ik hoop dat dat vervoersbedrijf jou aanklaagt voor laster Pellie.

Mijn gedachte, je kan ook overdrijven zeg. Ik heb het stukje meerdere malen bekeken en als je dàt al mishandeling vind en genoeg reden om een hele actie op poten te zetten... Gestoord

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:52

jawel joy, die vraag heb ik al meerder malen beantwoord Ja

en ik weet van de varkens en kipjes. mijn melding bij het aid en db was geen actie uit voorbeeld ofzo, alleen omdat ik het totaal niet vind kunnen, niets meer en niets minder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:56

Ik kan het filmpje niet zien. Maar toevallig was hier vandaag een man op bezoek die wel vaker transport van Koniks heeft gedaan. Ze zijn erg moeilijk te laden. Ze moesten naar het slachthuis en om ze te laden moesten ze verdoofd worden. Dan duurt het een aantal dagen voordat ze geslacht mogen worden, maar na twee dagen in een stal te hebben gestaan waren hun hoofden al kaal omdat ze steeds tegen de muur opramden.

Het zijn echt wilde dieren die niet te vergelijken zijn met onze huispaardjes.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:10

Arabesk schreef:
Ik kan het filmpje niet zien. Maar toevallig was hier vandaag een man op bezoek die wel vaker transport van Koniks heeft gedaan. Ze zijn erg moeilijk te laden. Ze moesten naar het slachthuis en om ze te laden moesten ze verdoofd worden. Dan duurt het een aantal dagen voordat ze geslacht mogen worden, maar na twee dagen in een stal te hebben gestaan waren hun hoofden al kaal omdat ze steeds tegen de muur opramden.

Het zijn echt wilde dieren die niet te vergelijken zijn met onze huispaardjes.

He, begin je over een slachthuis...
Deze gaan naar Polen, hoor! Echt waar! Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:13

Ja deze wel gelukkig. Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:22

Ik heb het filmpje geopend en gewacht op iets schokkends, had wel iets ergers verwacht nav de openingpost.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:23

Arabesk schreef:
Ja deze wel gelukkig. Haha!

En ze worden opgepeuzeld door de wolven die daar ook rondlopen Clown

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:27

Te grof, walgelijk van die mensen!!! Huilen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:29

Schromelijk overdreven.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:30

t valt wel mee, t is geen trap om t beest echt pijn te doen maar meer om m zo snel mogelijk de vrachtwagen op te krijgen. ik vind t geen dierenmishandelingtrap in deze situatie, t zijn geen tamme paarden die je ff een halstertje om doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:33

moniquelucky schreef:
Te grof, walgelijk van die mensen!!! Huilen

Meen je dat nou serious? Verward Nagelbijten / Gniffelen
Ik zie er weinig grofs in gebeuren?