Als je paard niet luistert, slaan jullie hem dan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

horseless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:08

Tijdens het rijden = 1 x been, geen reactie een tik en dan zo dat ze de rest van de les wel luisteren, want ik vind 10 van die halfzachte tikjes zieliger dan 1 goede waarna je paard wel reageert op het been.
Op stal heb ik Gorby 2 keer geslagen, nadat hij mij gebeten had, maar dat is logisch dat hij dan een tik krijgt (niet op zijn hoofd btw).
Verder helpt stemverheffen ook heel goed bij hem.
Als hij tegen de deur staat te trappen als 'ie aandacht wil (gebeurt regelmatig - niet alleen Gorby, ook andere paarden) of tegen voedertijd begin ik met 2 x UH en dan een trap tegen de deur. Meestal werkt dat wel.

marleentjevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:12

ik sla tuurlijk niet vaak, maar als ze erom vraagt krijg ze toch echt een tik op d'r neus. Spirit kan vreselijk humeurig zijn, ben ik ook soms hoor maar als ie gaat happen naar me, dan pik dat dus gewoon echt niet en nog wel meer dingen, paarden moet je ook gewoon kunnen straffen, als je dat niet zou doen, dan denkt ie dat kan ik makkelijk doen, ze zegt er toch niks van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:44

Er is natuurlijk wel een verschil tussen terecht en onterecht een klap uitdelen.

Onterecht kan natuurlijk niet.
Maar bij terecht merk je vaak ook wel aan de reactie van het paard of het ook terecht is.

Verder stap ik dus niet op een paard als ik een chagerijnige dag heb.
Ik weet dan van mezelf dat ik misschien wel eens een onterechte por uit zou kunnen delen.
Dus voorkom ik dat op die manier.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:45

Stephany schreef:
hoi Kyra, wat jij nu hier neerzet was voor mij ook een reden om met deze vraag te komen, ik kan mij ook heel boos maken als ik zie dat paarden geslagen worden om de meest kleine dingen...en je mag er niet iets van zeggen Scheve mond ...ik probeer dan wel eens een discussie op gang te brengen met de eigenaar/es maar daar zijn ze over het algemeen niet van gediend...het is hun paard en zij bepalen zelf hoe daar mee om te gaan... is natuurlijk ook wel zo...maar toch....... Ik heb zelf toch altijd de neiging om het voor het dier op te nemen( in omstandigheden die naar m.i. het niet waard zijn om tikken uit te delen!)
Respect is hierin een heel belangrijk gegeven!!! Hebben jullie er wel eens wat van gezegd tegen een "baasje' van een paard, als jullie vinden dat hij onterecht gemept wordt?
Of hebben jullie zo iets daar bemoei ik mij niet mee......???????? Of reageren jullie toch in het voordeel van het paard?? *LOL*

Ik moet zeggen dat ik dus al een keer het tegenovergestelde heb meegemaakt. Zo'n 10 jaar geleden ging ik vaak met mijn vriendin mee op concours (toen nog bij de pony's). Zij deelde de trailer altijd met een ander meisje en haar pony. Die pony van dat andere meisje stond altijd aan de kant van het deurtje in de trailer. Maar wat was nou het geval? Dat verwende kreng probeerde je altijd te bijten als je door dat deurtje de trailer instapte!!! (tja, andere pony moet er toch ook uit) De normale reactie van mij en mijn vriendin was om die pony een tik op de neus te geven maar dan kregen we toch een grote waffel van dat andere meisje terug als ze het zag! Niet normaal meer Zij vond het nergens voor nodig dat wij haar pony een tik gaven zelfs niet als deze gericht beet.... ja sorry hoor maar daar trek ik me dan ook echt niks van aan!! Geen enkel paard mag mij bijten. Al was het het paard van de koningin of Bonfire die krijgen toch echt wel een mep terug van mij als ze bijten.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:51

Tja, om eerlijk te zijn zou ik het ook niet leuk vinden als een ander mijn paard zou slaan en zou ik ook verontwaardigt reageren. Maar aan de andere kant, als ik jou was geweest zou ik het ook weer doen.... Lekker tegenstrijdig, ik weet het.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 00:07

Soms kunnen die paarden zo vervelend zijn en dat krijgen ze wel een tik hoor, gelukkig is dat eigenlijk niet vaak nodig alleen om net ff te laten herrinderen wie ook alweer de baas is Lachen

HorseF@N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:33

Slaan doe ik niet, maar als ze niet luisteren, dan verhef ik mijn stem. Als ze niet reageeerd dan krijgt ze een ruk aan het halstertouw, en in heel grote uitzonderingen dan krijgt ze een tik op haar neus... Maar meestal luisterd ze naar mijn stem..

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:27

Soms krijgt ie wel eens een tik met het touw, als hij me omver wilt lopen of ontzettend loopt te klieren met rijden (niet reageren op been). Maar dat komt bijna nooit voor.

Waar ik trouwens best kwaad over was is afgelopen woensdag...Ik was met mn broertje naar de manege, en er liep een paard los over het erf (dat doen ze daar wel vaker). Paard bleef bij mij snuffelen en ik geef hem een klopje en een aai. Zegt de stalmeid: Je weet toch wel wie dat is he? Ik: hoezo? Zei: JE WEET HET TOCH WEL HE?
HAP deed het paard, vol in mn been, ik schop hem keihard terug tegen zn been (ok het was niet echt een goede plaats om te trappen maar het ging ook meer in een reflex).
Werd die vrouw me toch kwaad, ik moest weten dat hij deed bijten, en mocht hem al helemaal niet terug trappen, ik moest zwaaien met mn arm om hem te verjagen...jaja (het is een NH-manege)
Kon ik er wat aan doen dat ik hem verwarde met het bijna exact zelfde broertje... Lips are sealed
Als mijn eigen paard dat had gedaan had ik toch wel wat anders gedaan dan alleen een trap, dan wist ie niet meer wat voor en achter is! Boos!
Maar gelukkig is dat bij mijn schatje niet nodig.. Lovers

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:35

T hangt voor mij volledig van t paard af.
Voor de oude dame die ik nu rijd, is mn stem vrijwel altijd genoeg, voor de hele enkele keer dat dat niet zo is, til ik mn hand een stukje op, meer niet.
Een paard dat ik nog nooit gezien heb, maar dat wel gelijk over me heen denkt te kunnen walsen kan een knal krijgen. Meestal is t ze dan gelijk duidelijk dat dat niet de bedoeling is....
Bijten/trappen? Zelfde verhaal....maak t liever in een keer duidelijk dan dat ik na 10x doe nou nie-hiet een paard heb wat nog steeds niet begrijpt dat ik t niet leuk vind om gebeten/getrapt te worden....
Bij voorkeur niet op t hoofd, maar als een paard naar me uithaalt reageer ik direct, en als het hoofd op dat moment het dichtst bij is heeft ie pech gehad. Klinkt lomp, maar als ik eerst naar zn hals/buik/kont moet wandelen istie volgens mij alweer vergeten waar t ookalweer over ging....
Maar toch, bij voorkeur op stem/knippen met vingers enz....

*ff spelfoutje eruit gevist

snoocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 01:00

ik sla snoocky bijna nooit ,
alleen als ze me zou bijten of trapen maar dat heeft ze nog nooit gedaan gelukkig.
en ze heeft me 1 keer omver gelopen toen kreeg ze wel een klap(tik).
en als ze schaapt dan krijgt ze wel eens een klein tikje ,
want daar word ik zo gek van.

groetjes sanne & snoocky.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 01:03

Ik deel soms weleens een tik uit, maar eigenlijk heel zelden. Nuala wil nog weleens naar me bijten, dat doet ze maar heel soms, meestal als ze weer eens in zo'n "merriebui" is. Dan krijgt ze van mij wel een tik terug ja.
Maar meestal hoef ik alleen m'n stem te verheffen of m'n hand op te tillen dan deinst ze al terug, ze is soms een beetje schichtig, waarschijnlijk vroeger wel veel geslagen.
Maar als een paard mij probeerd te bijten krijgt hij wel degelijk een tik terug, maar ik geef m'n paard dus geen tik op haar neus als ze bijvoorbeeld niet achteruit wilt ofzo, wat sommige mensen dus wel doen. Dat vind ik echt helemaal nergens op slaan, als ik een probleem heb met zijn achterste (wat dus uit de weg moet *LOL* Dan krijgt hij daar een flinke por in, en niet op dat hoofd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 01:22

Ja en een harde ook, maar aangezien ik hem al strak opvoed vanaf jongsaf aan, hoef ik tegenwoordig maar een keer mijn stem te verheffen.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:16

Zelden omadat hij wéét dat al hij stout is hij een klap kan krijgen. Laatst beetie in mijn bil, nou dan heeft hij een hele harde klap te pakken mét scheldkanonnade. Maar ik blijf nooit boos. En wat betreft het commentaar van derden, daar kan ik soms ook erg slecht tegen. Vaak zijn het onervaren mensen die zelf nog nooit een paard fatsoenlijk hebben opgevoed of ongelooflijk brave zieltjes hebben die kennelijk nooit iets fouts doen, en die gaan jou dan vertellen dat die tik niet nodig was. Maar ze vinden mijn paard wel zo ontzettend lief...ja, 3 x raden hoe dat komt, en hoe t kan dat hij niet meer zo lomp is als toen ik m kreeg.
En als mijn paard een voorbij lopend paard vanuit zijn stal probert te bijten, mag de begeleidster hem van mij een tik verkopen hoor. Als t maar terecht is en niet uitgelokt. Ik ben wel een keer boos geworden toen iemand haar paard met zijn kont voor mijn stal parkeerde om te kletsen en vervolgens mijn paard verrot schold en m 2 klappen gaf toen hij beet. Tja, dat vind ik dan ook dom.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:31

een paard nooit een tik geven dat snap ik inderdaad ook niet
ik geef mijn paarden niet snel een tik maar als ze bij mij de grens over gaan dan krijgen ze gewoon een tik
bij jonge paarden ben ik meestal wat milder maar ook een jong paard moet weten wat niet en wel kan

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:49

Mijn pony heeft over het algemeen wel genoeg aan een keer "foei" zeggen, en als hij echt stout is, dan krijgt hij gewoon een flinke mep. Toen ik hem net had, probeerde hij me een beetje uit door te bijten, nou dan krijgt hij gewoon een klap hoor.
Het paardje dat ik ook rijdt, is iets meer hardleers, die heeft afentoe gewoon even een tik nodig om weer te snappen wie de baas is. Het verschilt dus heel erg van paard hoe snel je een tik moet geven.

Bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:23

Voor mij ligt er ook maar net aan welk paard het is en wat hij doet. Als een paard eigenwijs begint te doen kan het dier een zachte tik krijgen als waarschuwing en dat is bij sommige dieren genoeg en praat ik ook harder tegen het dier. Maar als het paard bijvoorbeeld begint te bokken kunnen ze een harde tik verwachten. Net als bij Bobo rij ik altijd met zweep. Bij andere dieren die ik voor de eerste keer rijdt rij ik ook meestal met zweep.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 19:02

Ik heb Cheyenne nog niet zo lang en ik heb haar nog nooit geslagen. Ik ben het ook niet van plan eigenlijk. Als ze vervelend is corrigeer ik haar dmv stem en door een rukje aan het halstertouw te geven. Ik ben verder nu bezig met natural horsemanship en daarmee hoop ik een braaf en gehoorzaam paardje van haar te maken.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:03

Als ze dingen doet, waarvan ze weetdat het niet mag, verhef ik ook eerst mijn stem, geen reactie? Krijgt ze een tik tegen haar schouder of hals.
Maar ik sla eigenlijk nooit.
Maar dat is ook wel anders geweest. Opvoeden hoort er bij en als dat een tik vraagt, krijgt ze die ook.
Ik heb haar 1 keer geschopt, maar dat kwam omdat ze gericht trapte, gelukkig mis. Maar dan kan ze hem krijgen hoor!!!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 20:31

Ik zie niet in wat slaan nou voor nut heeft! Je paardje wordt alleen maar schrikkerig als je bijv. je hand even optilt! Nee, het heeft geen nut. Als Leontien wil bijten ofzo dan zeg ik 'foei' en anders knijp ik even waarschuwend in haar bovenlip. Dan stop ze vanzelf!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:24

Onder het zadel geef ik weleens een kleine tik op de plaats waar ik aandrijf als ze echt niet reageert.

Maar echt slaan ? Dat heb ik misschien 4 keer gedaan in 3 jaar tijd en het moet ver komen wil ik tot slaan overgaan.
Ik heb helaas de gevolgens van vaak slaan gezien.
Een verzorgster bij ons mepte haar pony DAADWERKELIJK aan de teugel, met het gevolg dat die pony nog heel lang als ze met zweep werd gereden, door de bak scheurde alsof ze volkomen knettergek en motorisch gestoord was. Erg zielig Verdrietig .

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:06

Ik ben tegen slaan.......maar gister heb ik toch gekrijst als een speenvarken en gestompt naar mijn grote vriend.......die dus even lekker op mijn voet ging staan en er niet af te krijgen was

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:42

Nee ik sla hem niet al hoe graag ik dat soms zou willen. Haha! Het is een uiting van boosheid/machteloosheid maar lost nada op. Ik heb het hier over ff flink in elkaar rossen hè? Tuurlijk krijgt hij wel eens een dreun als 'ie iets flinkt in de box ofzo maar rijdende? nee...

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:07

Ik moet me pony soms onder het rijden wel slaan. Ik wildat noooit maar van m'n instructrise moet het. Want ik ben volgens haar te lief voor me pony en moet haar meer aanpakken. Dus moet ik haar wel slaan! maar ikdoe het alleen als hij echt moet doorlopen!

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:13

Als Jamy niet luisterd naar iets wat ze dondersgoed weet hoe het moet en wat het is maar het gewoon vertikt dan krijgt ze wel op haar donder ja, en als ik bv aan het rijden ben een tik met de zweep. Klinkt misschien heel hard of zielig maar Jamy neemt anders de leiding over en dat werkt gewoon het beste zo bij haar.
Als ik iets aan leer en ze doet het niet gelijk goed krijgt ze niet op haar donder omdat ik dan wel begrijp waarom ze iets niet doet of kan.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:29

Ik geef vaak maar een tik, en deze hebben ze dan verdient ook door te bijten. De volgende keer hoef ik alleen maar mijn vinger te laten zien en ze weten genoeg Haha! (goed afgericht vinden jullie ook niet) Ik heb maar een keer een paar hengsten uitgedeeld...... toen vloog ik met een exshet van ons op loop....... (nou ja zij met mij dan)..... echt zelfs als je dat beessie dan een wel verdiende trap geeft zijn omstanders nog verontwaardigd.......( zij liggen niet zowat onder een auto, gaan op goed geluk niet achter haar dochter langs waarvan je niet weet of ze zal slaan en hebben hun pols niet gekneusd hierdoor, van het aan het hoofd hangen) Maar verder lichamelijk geweld doe ik niet aan, alleen als ze er zelf om vragen.