Wandelaars op ruiterpad...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: Wandelaars op ruiterpad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:16

Bij ons in het bos pak ik wel eens een wandelpad, want als ik de ruiterpaden moet volgen maak ik een rit van een aantal uur.
Sommige wandelaars vragen dan wat ik daar doe en dat ik er niet mag komen, even later kom ik ze op het ruiterpad tegen. Dan krijgen ze van mij te horen wat ze daar doen en dat er wandelpaden voor uitgevonden zijn.

Tja, ik erger me er niet zo aan eigenlijk. Waar ik me meer aan erger zijn de loslopende niet naar het baasje luisterende honden die achter je aankomen en om je paard heen gaan rennen...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:20

Ik zelf rijd altijd in een bos wat officieel geen ruiterpad is.. Iedereen rijd hier, en iedereen die er loopt weet dit. (aangezien er een manege naast zit!)

Als er mensen mij tegemoedkomen verlaag ik me tempo naar de stap en rijd ik netjes langs de mensen heen, paar meter verder zet ik het paard netjes weer aan tot draf.. Als ik van achter kom roep ik gewoon vriendelijk Hallo of iets in die richting, ga aan de andere kant rijden van die mensen en stap er langsheen.. paar meter verder zet ik het paard weer in draf.

Maar heb idd net als Skess wel eens gehad dat mensen al mopperend aan de kant gaan Clown .

Voorbeeld: Was lekker een ritje aan het maken, paar wandelaars kwam ik tegen vriendelijk wat gezegt langs heen gestapt en weer door gereden later kom ik ze weer tegen, maar reed ik op hun af.. 'HALLO MEISJE! HIER HOOR JIJ NIET TE KOMEN!' Terwijl ik dat moment tóenvallig bij mij achter reed in het bos, wat én eigendom is van de mensen waar ik rijd én er is daar 200/300m ruiterpad waar ik opreed *LOL* Heb de mensen vriendelijk gevraagd me erdoor te laten en utigelegd dat dat stukje van mij is, en het ruiterpad is en ik hier mag rijden
Kreeg 'stomme paardengriet' en nog wat van die dingen naar mijn hoofd Clown .

Heb ze uitgelachen en lekker verder gereden Doei, doei

Appie: Idd Nagelbijten / Gniffelen Daar erger ik me ook aan, me paarden doen er niets op uit.. Maar toch, sommige wel.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:27

_Skess_ schreef:
ruiters mogen over een fietspad rijden.....Knipoog

o ik dacht dat je op de weg hoorde. ( geen drukke weg uiterraad)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:32

Klopt heel vervelend al die wandelaars en de dingen die je naar je toe geslingerd krijgt als je er langs wilt. Moet je ze eens horen als je per ongeluk op een wandelpad loopt met je paard, dan weten ze het ozo goed te vertellen dat je daar niet thuis hoort.
De ruiterroutes op Kootwijk worden nog wel eens een stukje samen gevoegd met de wandelroute omdat ze elkaar dan kruisen. Daar kan je dan rekening mee houden als je dat weet

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:35

Tsja het is vervelend, maar goed ik moet zeggen.. Ik neem mn hond zelf ook mee naar het bos (als ik op het paard zit) en die hobbelt altijd vrolijk met me mee.. Voor mij is die niet tot last, honden gaan (uitzonderingen daar gelaten) wel aan de kant voor een paard hoor!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:36

xxappiexx schreef:
Tja, ik erger me er niet zo aan eigenlijk. Waar ik me meer aan erger zijn de loslopende niet naar het baasje luisterende honden die achter je aankomen en om je paard heen gaan rennen...

En dan nog zeer verontwaardigend kunnen reageren als je de baasjes waarschuwd dat je paard er wel eens op zou kunnen reageren.....
Pas is mijn paard nog in zijn been gebeten door een loslopende hond, eigenaar had als opmerking: doet die anders nooit hoor...... Zei toen leuk terug de volgende keer mag mijn paard jou een mep verkopen krijg je ook te horen: doet die anders nooit hoor.
Het vervelende is dat de honden de dupe zijn omdat hun baasjes niet verder nadenken....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:41

Levensgevaarlijk dit! Wel eens gehad dat we op een ruiterpad aan het draven waren en opeens een hoop kinderen op het ruiterpad zagen..
En die waren dan niet gewoon aan t lopen, maar aan het spelen oid.
Bij ons in de duinen is het veel bochtenwerk, als je dan in een lekker galopje zit en er staan opeens mensen na een bocht

Nog erger: zat in een flinke draf op een recht stuk pad, zie ik nét op tijd een heel dun draadje, over het ruiterpad heengespannen.
Ik hald houden, kijken waar het vandaan komt, zit er een hond aan vast en het uiteinde van de lijn aan een boom. Die hond was het ruiterpad overgestoken nadat die mensen hem hadden vastgebonden en er niet op hadden gelet.
Dus ik roepen/kijken bij wie die hond hoorden, kwam er uiteindelijk een jong meisje, gezin stond verderop, die zich van geen kwaad bewust was.
Nou toen heb ik wel even heel duidelijk gemaakt hoe gevaarlijk dat was..
Als ik in galop had gezeten had ik (en het paard) het niet gezien en dan heb je straks een paard met gebroken benen

Edit:

Oja, ook levensgevaarlijk, mountainbikers Ja
Nu ben ik er zelf ook 1, maar die hebben ook in het algemeen geen respect voor ruiterpaden/paarden. 1 keer gehad dat ik aan het stappen was op een smal ruiterpad, merkte dat mn paard beetje angstig werd, vliegt er ineens op een milimeter een mountainbiker voorbij. Paard helemaal angstig (en dat is die niet snel), ik beleefd de meneer het een en ander proberen uit te leggen, kreeg ik toch scheldwoorden naar mijn hoofd, niet normaal En vervolgens crosstie die hard weg...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:31

Annetje schreef:
Wel neem ik aan (mis_malfoy) dat je niet in rengalop gaat op een pad waar je geen overzicht hebt. Het is ook niet leuk om een andere ruiter onverwachts om de hoek tegen te komen terwijl je in rengalop zit.

Ok maar stel je rijd in een stevig drafje op een pad waar 2 ruiters elkaar makkelijk passeren kunnen.
En je gaat een bocht om en ineens lopen daar 3 wandelaars naast elkaar, en ze versperren dus de hele weg... Dat zou wel kunnen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 18:45

@madelief88, dat is wel heel eng dat draadje Nagelbijten / Gniffelen gelukkig zag je het nog op tijd!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:00

Citaat:
Ok maar stel je rijd in een stevig drafje op een pad waar 2 ruiters elkaar makkelijk passeren kunnen.
En je gaat een bocht om en ineens lopen daar 3 wandelaars naast elkaar, en ze versperren dus de hele weg... Dat zou wel kunnen.

Ik reageer even op de poster die zei dat ze in rengalop de bocht om kwam, kan de quote zo even niet vinden: Ik denk dat het sowieso niet handig is in rengalop te gaan als je niet kunt zien wat er achter de bocht is. Zo zijn er ooit eens twee andere ruiters bijna in volle galop op me geknald. Rolleyes

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:02

lekker handig van die ruiters dan...nogal dom om op een onoverzichtelijk pad te gaan galopperen Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:33

Ach, wederom iets waar ik me probeer niet al te veel aan te irriteren ( per slot van rekening rij ik er voor mijn plezier, no way dat ik dat laat vergallen door de eerste de beste wandelaar!). Alleen wil het niet altijd even goed lukken Bloos - hé ik ben ook maar een mens...
Bij mij in de buurt zijn er twee bosjes. De ene is verboden voor paarden, de ander heeft een aantal paadjes die helaas vaak redelijk onbegaanbaar zijn. Ook is er een heel gedeelte wat heel onduidelijk aangegeven is; ruiterpaden die ineens verdwijnen of veranderen in wandelpaden, zelfs een ruiterpad wat ineens ophoudt...bij een fietspad!?!
Dus komt het regelmatig voor dat ik ergens rij waar ik niet hoor en dat er mensen fietsen, wandelen etc. waar zij niet horen. Hierdoor alleen al heb ik het hart niet om naar te reageren op een verdwaalde wandelaar (wat ik soms denk is een héél ander verhaal Knipoog ). Reacties zijn over het algemeen zeer positief, dat is dan wel weer leuk.
Helaas is het wel jammer dat er op een paar stukken ruiterpad enorme gaten gegraven zijn (ik vermoed door schatzoekende honden), ik weet waar ze zijn en rij er dus in stap langs, maar je zult als ruiter dat toch niet weten en een stevig drafje inzetten...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:46

Wielrenners zijn nog een graadje erger.. Die komen zo plots uit het niets uit het boes-boes afzetten..
Wandelaars gaan meestal wel aan de kant. Behalve als ze muziek in de oren hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:07

wij hebben geen ruiterpaden hier....maar wel veel bossen en natuurgebieden

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:42

Ik vind wel dat wandelaars er mogen wandelen, maar ze moeten dan wel steeds blijven opletten of er geen paard aankomt.

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:50

Heb ik ook wel is last van met mijn verzorgpaard. bij een grote antousiaste knorrende fries doen ze dan meestal wel een stap opzij. Hij gaat dan lekker druk doen als er mensen in de weg lopen op zijn route. hard knorrren en beetje heen en weer springen nek in de krul en groot maken aslof hij gevaarlijk is. Noormaal is het echt een schat die geen vlieg kwaad doet en los achter je aan loopt en bijna altijd los voor zijn stal blijft staan. Maar de ruiterpaden zijn voor hem heilig terrein dus jaagt hij de mensen zowat weg.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:52

Ik vind dat wandelaars ook niet op een ruiterpad mgogen komen. Wij mogen ook niet op hun wandelpaden lopen. Stel je bent net aan eht galoperen je zit in ren galop dan kan je je paard neit binnen 2sec. naar stap terugnemen. levens gevaarlijk vin k het

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:57

Mii_Jessica schreef:
Ik vind dat wandelaars ook niet op een ruiterpad mgogen komen. Wij mogen ook niet op hun wandelpaden lopen. Stel je bent net aan eht galoperen je zit in ren galop dan kan je je paard neit binnen 2sec. naar stap terugnemen. levens gevaarlijk vin k het

Als het goed is zie je die wandelaars wel op tijd en als dat niet zo is is het geen geschikt pad om te galopperen. Daar hoor jij als ruiter rekening mee te houden. Als ik weet dat er zijweggetjes aan het pad liggen blijf ik in een rustig galopje zodat ik m'n paard snel terug kan nemen.

En zolang de wandelaars netjes aan de kant gaan zodat ik in stap kan passeren is er niks aan de hand vind ik.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:28

Waar ik mij ontzettend aan erger is dat wandelaars mèt honden hun honden gaten laten graven.
Dat is echt super gevaarlijk. Nu woon ik naast het bos en wandel er ook met mijn hond maar ik laat mijn hond er echt niet graven en meestal gooi ik dan de gaten weer dicht in het ruiterpad.

ik vind dit vreselijk asociaal en als ik zulke mensen er wat van zeg verzoeken ze mij zich niet met hun te bemoeien.
Ik kan daar wel zo boos om worden, een paard kan z'n been er wel door breken als het zo'n gevaarlijke kuil niet ziet aankomen.

heeft misschien iemand hier tips/ervaringen over/voor.
Ik wil hier graag iets aan doen maar ik weet niet wat.

Ik heb bij gemeente ook al contact gezocht maar die zeggen dat ze maar X aantal onderhoud plegen aan het bos. Sigaar

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:41

Wat je daaraan kunt doen, niet veel... Alleen uitproberen te leggen dat het gewoon erg gevaarlijk is voor paarden als die per ongeluk in zo'n kuil stappen.

De beste uitleg is nog als het hondenbaasje zelf in de kuil stapt (al dan niet per ongeluk Schijnheilig ) maar dat is helaas niet uitvoerbaar.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:30

Helaas is het overal echt hetzelfde, bij ons in de domeinen heb je heel veel ruiterpaden, wandelpaden én mountainbikepaden. Wij ruiters hebben het fatsoen om niet op andere paden dan de ruiterpaden te komen, en de rest heeft dus echt scheit aan deze regel, en lopen, fietsen of picknicken op het ruiterpad.
En in de duinen hier laten mensen altijd hun honden loslopen, die met regelmaat achter je paard aangaan, en zij maar roepen. Ik ga niet stoppen, wachten of terugrijden, en het gebeurd dus echt wel eens dat de mensen een km of 2 terug moeten lopen om hun hond op te halen. Goh, wat vervelend nou...Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:53

Yavanna schreef:
Ik ga niet stoppen, wachten of terugrijden, en het gebeurd dus echt wel eens dat de mensen een km of 2 terug moeten lopen om hun hond op te halen. Goh, wat vervelend nou...Haha!

Ik heb wel is gehad tijdens een Endurance wedstrijd over het strand dat ik in galop was en mijn pony opeens een flinke bok gaf. Vroeg ik verbaasd aan mijn vriendin die naast mij reed waarom mijn pony opeens bokte...
Bleek dat er een hond in zijn staart had gehangen en die werd nu dus gelanceerd Bloos Clown

Ik was bezig met een wedstrijd dus ik dacht er verder eigenlijk niet over na en ga zeker niet stoppen als het niet noodzakelijk is. Pony had er niks van, was zijn eerste keer op het strand en hij was gelukkig niet aan de kletter gegaan.

Ik zelf had overigens heel die hond niet gezien dus die was vast van achteren ergens aan komen rennen. Nu had dat dier dus pech en hopelijk heeft de hond én zijn baasje er wat van geleerd.

Ladyjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:56

o ik kan dat zwaar irritant. ik had laatst een vrouwtje dat fietse op het wandelpat en die gegon tegen mij te schreuwen dat ik niet op het ruiterpad mocht rijden. omdat het volgens haar geen ruiterpad was. tewijl er duidelijk bordjes stonden verderop met ruiterpad. ik ben vervolgens gewoon doorgereden en me er niks van aan getrokken. maar ook zwaar irri vind ik van die mensen die er op lopen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:54

Ladyjenn schreef:
o ik kan dat zwaar irritant. ik had laatst een vrouwtje dat fietse op het wandelpat en die gegon tegen mij te schreuwen dat ik niet op het ruiterpad mocht rijden. omdat het volgens haar geen ruiterpad was. tewijl er duidelijk bordjes stonden verderop met ruiterpad. ik ben vervolgens gewoon doorgereden en me er niks van aan getrokken. maar ook zwaar irri vind ik van die mensen die er op lopen

O dan had ik teruggeroepen dat mevrouw misschien een bril moet kopen om de duidelijk zichtbare borden eens goed te lezen. Of als ze al een bril heeft hem dan eens op moet poetsen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:57

hahahha inderdaad Ineke!