Verbod slofteugel op pensionstal in Duitsland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: Verbod slofteugel op pensionstal in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:42

Een stal waar het welzijn van het paard voorop staat, wie wil daar nou niet staan???? Jammer dat het gebruik van een hulpteugel in dit geval dus de slof direct verboden is, waar is de tijd van communiceren gebleven? Persoonlijk zou ik de stal bedanken en verder gaan kijken, omdat ik ook wel eens gebruik wil maken van een hulpteugeltje als ik bijvoorbeeld longeerwerk aan het doen ben, per slot van rekening heet het een hulpteugel en kan ik af en toe ook wel eens een beetje hulp gebruiken Haha!

paardjepaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:57

Ik heb mijn pony nu anderhalf jaar, en daarvoor was ze 3 jaar niet gereden.
Ze was dus erg stijf in de nek. Ik heb besloten om haar door de hals te krijgen zónder martingaal, tieneman of slofteugels.
Dat is een goede beslissing geweest, ze moet natuurlijk weer veel spieren opbouwen. Nu, na een jaar heb ik haar goed door de hals gekregen. Het duurt mischien wel even, maar je dwingt het paard niet!

Ik ben ook tegen slofteugels.
Een goede beslissing van die duitse stal.
Er zijn trouwens ook manege´s en pensionstallen waar slofteugels verboden zijn!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:02

Ik heb het stuk ook gelezen, de pensionhouder moest iedere dag verkeerd slofgebruik aanzien en hij wou denk ik gewoon niet meer geassocieerd worden met die manier van rijden. Samen met een instructrice heeft hij wat "onderzoek" gedaan naar de manier van rijden en heeft besloten dat daar geen slof voor nodig is. Natuurlijk zijn er ook mensen die hem goed gebruiken maar de mensen die niet weten hoe zo'n ding werkt zijn sterk in de meerderheid.
Het is zijn erf, dus hij mag beslissen wat daar gebeurd. Als jij als klant niet "gecommandeerd" wilt worden moet je maar een andere stal zoeken.
Ik kan me wel een beetje vinden in de actie van die man, maar imo zijn er nog zoveel dingen meer waarmee je een paard verkl**t. Ik hoop dat hij de klanten daar dan ook op aanspreekt.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:18

Ik heb het artikel in het Bit ook gelezen. Op zich is het goed dat er stallen zijn waarbij het welzijn van het paard voorop staat Ja maar voor degenen die een slof op de juiste manier gebruiken is zo'n slofverbod zonde!
Maar het idee achter het verbod (dat paardenwelzijn voorop staat) vind ik wel goed hoor. Ja Ik vraag me alleen af hoe er op die stal tegen (te) scherpe bitten, zweepgebruik e.d. aan wordt gekeken.. worden mensen die daar verkeerd mee omgaan ook op hun gedrag aangesproken? Verder vind ik zo'n intakegesprek nog niet zo'n slecht idee, zo weten stalbaas en nieuwe pensionklant waar ze aan toe zijn. Lachen

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:32

Het is zijn stal dus...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:48

xxappiexx schreef:
Ik heb het stuk ook gelezen, de pensionhouder moest iedere dag verkeerd slofgebruik aanzien en hij wou denk ik gewoon niet meer geassocieerd worden met die manier van rijden. Samen met een instructrice heeft hij wat "onderzoek" gedaan naar de manier van rijden en heeft besloten dat daar geen slof voor nodig is. Natuurlijk zijn er ook mensen die hem goed gebruiken maar de mensen die niet weten hoe zo'n ding werkt zijn sterk in de meerderheid.
Het is zijn erf, dus hij mag beslissen wat daar gebeurd. Als jij als klant niet "gecommandeerd" wilt worden moet je maar een andere stal zoeken.
Ik kan me wel een beetje vinden in de actie van die man, maar imo zijn er nog zoveel dingen meer waarmee je een paard verkl**t. Ik hoop dat hij de klanten daar dan ook op aanspreekt.

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd dus het begin is er toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:51

Ik tik even een stukje uit het artikel over:

"Slof en zweep waren hier geen hulpmiddelen, maar structureel dwangmiddelen. De dieren waren zwaar gestrest en veroorzaakten zelfs ongelukken"

Die man heeft met dat slofteugelverbod een duidelijk statement gemaakt. Hij heeft een bepaalde filosofie over om te gaan en te rijden. Kan je je daar niet in vinden dan is die stal gewoon niet de juiste plek voor jou. Zijn motto is nu respect voor mens en dier. De pensionklanten dienen goed voor hun paarden te zijn en vriendelijk om te gaan met hun medestalgenoten.

Dat laatste vind ik ook belangrijk. Als je hoort hoeveel roddel en achterklap er is op sommige stallen met soms zelfs rare pesterijen....

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:35

Ik vind dat dat verbod er gerust mag zijn. er zijn veel mensen die er echt nix van weten. hun paard staat de hele dag in eenstal, ze worden naar de piste gebracht en er wordt onmiddelijk de sloft opgezet. die paarden krijgen niet eens de tijd om effe hun nek te strekken ofzo en dat vind ik schandalig. zodus ik ben er volledig voor !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:02

VSW --> PP.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:16

xxappiexx schreef:
Natuurlijk zijn er ook mensen die hem goed gebruiken maar de mensen die niet weten hoe zo'n ding werkt zijn sterk in de meerderheid.

Gelijk heeft die man. Haha! Wat wordt hier op bokt toch altijd voorzichtig over slofteugels gesproken.
Ik zie niet in hoe je een slof vanuit het paard gezien 'goed' of 'juist' kan gebruiken. Het is een hulpmiddel voor de (in mijn ogen kortzichtige) ruiter, en een dwangmiddel voor het paard. Dat is toch gewoon een teugel die op een serieuze hefboom werkt, niet meer of niet minder. Hoofd omhoog? nope, kan niet.. wen er maar aan paard. En als je je hoofd naar beneden doet ben je braaf en hang ik even niet aan je bit. Dat is de werking.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:27

Ben zelf onlangs op visite geweest bij een grote manege. Daar zag ik een meisje met een slofteugel rijden. Dit was/is geen reclame (slof strak, sporen er in) voor het bedrijf.
Ik zou daar nooit en te nimmer een les nemen, hoe goed er verder ook voor de paarden werd gezorgd.
Trouwens, zie mensen ook wel een "longeren" met een Pesoa, daar draai mijn maag ook van om. Maar ja de lijn tussen hulp- /of martelwerktuig is bij zulke "heftige" hulpteugels/zwepen/sporen/bitten erg dun.

Geduld hebben mensen niet meer om een paard wat te leren. Boos!
Jammer hoor, zo worden een hoop goede paarden erg snel verpest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:50

Wat mij betreft mag de hele verkoop van al die hulpteugels verboden worden.

Ik vind het een goede zet van die man en zou daar best willen staan met mijn paarden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:55

Die man mag natuurlijk verbieden wat hij wil op z'n eigen stal maar ik vind het wel erg kortzichtig.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:52

Nou sorry hoor, wrm zou de staleigenaar dat bepalen? Heb is toch JOU paard en jij rijd um toch op de manier hoe jij wil. Als hij nou ook je instructeur was dan snap ik het wel, maar niet als die alleen de staleigenaar is!
Ik zelf ben er ook niet voor om met slofteugels te rijden, maar vind het wel raar als de staleigenaar het gaat bepalen.

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:09

Vjestagirl schreef:
Belachelijk. Als eigenaar moet je zelf kunnen kiezen wat je gebruikt, en daardoor niet gehinderd worden door een staleigenaar...

Helemaal mee eens!

Jess_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:02

_Linda_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Belachelijk. Als eigenaar moet je zelf kunnen kiezen wat je gebruikt, en daardoor niet gehinderd worden door een staleigenaar...

Helemaal mee eens!

ik ook!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:05

Je bent toch ook niet verplicht om daar te gaan staan?
Hij werd dagelijks geconfronteerd met het misbruik van een slofteugel waardoor ongelukken gebeuren dus hij heeft die regel niet zonder reden ingevoerd

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:08

Vind het idd het recht van de eigenaar om klanten regels op te leggen denk ook niet dat de discussie daarover moet gaan.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:42

Het zit sommigen nog al hoog geloof ik dat er bepaalde regels gesteld worden.

Ik vind het terecht dat staleigenaren aan bepaalde trainingsmethoden c.q. hulpmiddelen paal en perk stellen op hun eigen erf. Bevalt dat je niet ben je altijd vrij om je heil ergens anders te zoeken toch?!?!
Als je als vreemde zo'n bedrijf bezoekt en je ziet zulke praktijken dan zijn er toch ook een hoop mensen die daarop afhaken. Het gaat om het welzijn van mens en dier. En uiteindelijk gaat het ook allemaal om de munten. Zo'n stalhouder heeft dat bedrijf niet alleen voor zijn plezier, hij zal er ook van moeten eten. Er zullen (toekomstige) klanten kunnen afhaken omdat ze dergelijke dingen zien gebeuren. Ik zou daar ook eentje van zijn. Haha!, en als het echt de spuigaten uitloopt zou ik nog de dierenbescherming inlichten ook. Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:20

Moelie schreef:
Nou sorry hoor, wrm zou de staleigenaar dat bepalen? Heb is toch JOU paard en jij rijd um toch op de manier hoe jij wil.

Nemen we nu even een ander voorbeeld: jij slaat en prikt je paard tot bloedens toe. Mag hij daar ook niets van zeggen of dat verbieden? Het is dan ook jowu paard en jij rijd hem op de manier die jij wilt Clown

Als die man niet niet tegen mensen kan die hun paard in de krul trekken met een slofteugel (want dat gebeurt best vaak) dan is het zijn goed recht dat te verbieden op zijn stal. Heb jij daar een probleem mee, ga je ergens anders staan. Zijn beide partijen blij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:48

Hij wil gewoon geen slofteugels op stal en wie daar per se mee wil rijden zoekt maar een ander onderkomen. Helder toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:51

maar is dat dan in het belang van het welzijn van het paard, vraag je je dan af..........

want die ruiter gaat dus inderdaad ergens anders haar paard mishandelen......... hij kan beter zeggen... "goed, je wil met een slof rijden, en ik ga het je nu leren hoe dat werkt"

Daar is het paard veel meer bij gebaat

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:50

Hij is geen ruiter, hij zat voorheen in de koeien geloof ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:52

naja, geen verstand van zaken maar wel een oordeel Lachen Lachen Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:53

Mwah als er ongelukken gebeuren hoef je er weinig verstand van te hebben lijkt mij. Daar komt bij dat paarden die misbruikt worden door de slof, een klein kind ook nog wel kan zien dat het niet dier vriendelijk is Vork