Is het bij jullie ook zo nat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardengek87

Re: Is het bij jullie ook zo nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:32

Bij ons is het ook een groot zwembad, nu het gevroren heeft staat er veel ijs in en is het veel te hard om iets te kunnen doen.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:36

ijs dat is zeker gevaarlijk!

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:41

nOekiiej schreef:
Lavien schreef:
Onze bak is nu keihard Nagelbijten / Gniffelen

kan je er nog wel op rijden?

Nope, alles zit vast.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:42

balen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:55

hier was hij mooi opgedroogd van de week, nog goed kunnen longeren zaterdagochtend, maar nu is hij ook keihard opgevroren. Hij was vooraan nog te zacht om te laten slepen en kunnen dat ook niet zelf, dus de paarden lopen op eieren door de bak om bij het weiland te komen.

De paddock is deels bestraat en daar zijn we erg blij mee Knipoog
Nu mooi vlak en altijd droge bestrating.
Drainage en ophogen en weer bol laten leggen in de planning voor het voorjaar, dus hopelijk blijft hij dan goed te rijden. Alleen vorst zal denk ik altijd een probleem blijven hier...

Het weiland achteraan waar het gras op is werd het blubberig. En er stonden plassen in. Ook de greppels (weiland heeft heuveltjes met greppeltjes) stond erg veel water.
Toen het erg zacht werd op het stuk waar ze steeds gras bij krijgen heb ik de paarden het hogere stuk vooraan net achter de bak gegeven. Daar hadden ze nog niet gelopen en was het nog mooi stevig en stond nog veel gras (dan blijft de grond ook beter heb ik gemerkt)
In het topic in mijn onderschrift kun je zien hoe dat er van de week bij lag. Er stond wel wat water op sommige plekken, maar ze zakten er niet in de modder weg en het was nog groen.

Nu droogde het vlot op. Maar als ze dit te snel opeten en het kaal wordt, moet ik ze weer een ander stuk geven als het weer gaat regenen, anders is het ook zo modderig. Zo snel mogelijk weer naar achteren met die paarden dus!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:16

JollyJumper schreef:
Ligt het nu aan mij, of is het dit jaar veel natter als anders? Ik kan al weken niet rijden of longeren. Mijn bak is een groot zwembad. Ik vraag me af of dit ooit nog droog gaat worden... Huilen . En van de zomer was mijn bak zo goed!

Het is dit jaar veel natter dan vorig jaar. Toen was het redelijk droog tot/met januari en kwam de erge regenperiode eind januari t/m maart. Was ook in het nieuws.

We hebben ook al een paar weken weinig kunnen rijden in de bak, maar dat heeft ook met andere dingen te maken dan met de hoeveelheid regen hier.

Jullie bak is ook hol... Dus het water regent er in en gaat naar het midden en het zwembad wordt steeds breidt steeds verder uit naar de hoefslag.
Wat jullie zouden kunnen doen is van het voorjaar of van de zomer je bak ophegen en bol leggen.
Dan stroomt het water juist naar de zijkanten en als je zorgt dat er geen geultje komt bij de hoefslag, kan het van je bak zo naar buiten doorstromen en blijft je bak veel langer droog en rijdbaar.

Bij mij was dat vorig jaar ook zo, maar toen was hij net keurig omgezet en rondgelegd. Nu was hij wat ingezakt en bij de hoefslag lag hij lager dus moesten we geultjes maken naar het slootje en door het straten (met zware machines over de bak heen rijden) is hij nog ongelijker geworden. Door zand op de hoefslag te laten storten werd hij hol in plaats van bol, en voorda we dat zand konden egaliseren en wegslepen begon het te regenen en hadden we ook een zwembad... Heb flink zitten scheppen en harken om het wat beter te krijgen Tong uitsteken
Bij ons moet het komend voorjaar dus ook weer aangepast worden...

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 08:39

Ja, we zijn inderdaad van plan om in het voorjaar het een en ander aan te gaan pakken. De grond in de bak is flink ingeklonken dus die moet opgehoogd worden. Bovendien zitten er twee slechte hoeken in die ik er helemaal wil laten uithalen. Maar dat kan dus pas in het voorjaar, nu kunnen er ook geen machines in.
Ik kan nu trouwens helemaal niks meer. De boel is keihard en er ligt een leuke ijsvloer... Ben nu het ijs eraf aan het scheppen zodat ze in ieder geval weer door de bak naar de wei kunnen lopen. Die is nog mooi vlak dus daar zouden ze nog in kunnen. Nu alleen nog zien om daar te komen zonder de benen te breken... Gisteren hebben ze dus noodgedwongen de hele dag binnen moeten staan, niet echt bevordelijk voor hun rust...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:55

Mijn bak is nog helemaal droog gelukkig!
Niet hard, nat of bevroren!

Mijn weiland is wel een zwembad!
er lag nooit een sloot in, maar sinds een paar weken dus wel!
En daar kan je echt niet in staan met je laarzen, want anders ben je helemaal nat!
zelfs bomen staan onder water!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:41

Ik heb gisteren voor het eerst weer kunnen rijden op de wei, het lag niet te hard en het was eindelijk eens goed opgedroogd.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:04

Nu niet meer nat, nu keihard! Boos! Balen!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:32

Vanochtend kon ik gewoon rijden in de bak.
Raar ding hoor. Die is alleen te rijden als niemand anders in hun bak kan rijden. Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:34

hi hi Jollyjumper, dat is 1 voordeel van ijs, je kunt het water er nu uit "dragen" Dat deed ik vroeger bij een bak waar ik in reed.
Hoe meer water/ijs je er uit haalt, hoe minder nat hij straks is als het weer begint te dooien... Tong uitsteken

Ik heb de paarden vandaag in de normaal in deze tijd erg zachte wei gezet, die nu wat steviger is vanwege die vorst. Ze maakten er gelijk gebruik van door uitgebreid te gaan rollen en even een flinke sprint te trekken... Misschien moet ik daar maar even gaan rijden Knipoog Blijkbaar loopt het stukken fijner dan op het harde. Daar stappen ze namelijk alleen maar voorzichtig overheen Tong uitsteken

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:46

De weilanden zijn knoke hard maar de rijbak doet het redelijk goed je voelt dat het gevroren heefd maar het is niet hard eerder iets stijf.