Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
Op een weiland bij een boer betaal je 50 euro maar dat kan eigenlijk niet, dat is veel te goedkoop! Nu betaal ik gelukkig meer voor de stalling, zo'n 375 euro per maand.
Niemand kan mij beschuldigen dat ik niet beste met mijn paard voor heb, WANT ik geef er veel geld aan uit.
Arabesk was namelijk gratis en hij heeft niet eens papieren!Lieke_M schreef:joyce83 schreef:Heb persoonlijk nog nergens gelezen dat ze goedkoop als reden gebruiken voor de Natural manier.
Even een kleine vergelijking: ik ken iemand met een maltheser, dat beest zit godganse dagen binnen op een appartementje, krijgt iedere dag een portie gebakken biefstuk!! Beestje gaat enkel buiten in een hondetas en gebruikt nooit z'n pootjes, is zelfs bang van gras!! Wordt wekelijks gewassen, dagelijks strikjes en tierlantijntjes..
Mijn hond is dag en nacht buiten, heeft een afdak maar slaapt bij deze vrieskou liever in een zelfgegraven kuil onder een struik. Heeft dagelijks proper water ter beschikking maar gaat drinken uit een vieze bak ergens achter in de tuin. Loopt de hele dag op z'n eigen pootjes door de tuin, knaagt aan takken = is hond. Als we gaan wandelen gooit ie zichzelf in de modder en krijg niet onder z'n voeten.
Wie denk je dat het meest gelukkig is.
..
cremellogek schreef:Visconti schreef:Ik geloof trouwens geen snars van je verhaal, geen één gek probeerd een paard te houden op 50 euro in de maand, enkel weidegang alleen is al duurder. Ik denk gewoon dat je een beetje een gefrustreerd persoon bent
Om even op dat bedrag terug te komen, hier zie je genoeg mensen die 50 euro in de maand betalen;
viewtopic.php?f=13&t=571290&start=425
Nadya schreef:TS: denk jij dat als iemand 400 of 500 euro per maand aan zijn stalling uitgeeft, per definitie beter is voor zijn/haar paard?
Quellian schreef:Nadya schreef:TS: denk jij dat als iemand 400 of 500 euro per maand aan zijn stalling uitgeeft, per definitie beter is voor zijn/haar paard?
Het doet er niet toe hoeveel je aan je paard uitgeeft, je moet het gewoon diervriendelijk houden.
Mijn paarden geven zelf aan wat ze willen, puur omdat ik ze door en door ken. Goed voor een dier zorgen is een gevoel van binnenuit.
. Maar TS denkt er wellicht anders over, gezien haar posts?

cremellogek schreef:Ik heb het nu over mensen die van een boer een wie huren, dus die hoeven niet te slepen, inzaaien etc..
Die rijden ook niet met een torsion maar met een goedkoop "nep" boomloos zadel..
En die voeren ook hun arabier niets bij, geen sober ras dus.
Ze doen wel een deken op bij extreem weer, maar hebben geen schuilplaats of droge plek.
Dus, ik heb het over mensen die er heel anders mee omgaan, niet zoals jij..
Arabesk schreef:Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal.
Quellian schreef:Dat je een koudbloed buiten laat staan is nog tot daar aan toe, maar ik denk dat de AID een buitenstaande Arabier niet zou tolereren. Hier iig niet, staleigenaar is er erg op gebrand dat alles naar binnen gaat (op een IJslander na). Ik wilde mijn NRPSer ook buiten hebben een jaar, maar hij zei dat dat niet eerlijk is tegenover haar. En dat terwijl een boer toch vaak realistischer is dan een gemiddelde paardenmiep.
Arabesk schreef:cremellogek schreef:Ik heb het nu over mensen die van een boer een wie huren, dus die hoeven niet te slepen, inzaaien etc..
Die rijden ook niet met een torsion maar met een goedkoop "nep" boomloos zadel..
En die voeren ook hun arabier niets bij, geen sober ras dus.
Ze doen wel een deken op bij extreem weer, maar hebben geen schuilplaats of droge plek.
Dus, ik heb het over mensen die er heel anders mee omgaan, niet zoals jij..
Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal. Ontwormen doen wij anders: we nemen mestmonsters en sturen die op, op basis van de analyse wordt er overgegaan tot ontworming met een pasta of niet. Ivm het resistentieprobleem dat nu op de loer ligt.
Mijn boomloze zadel was 350 euro maar meestal rij ik op de wintec, die ik voor 125 euro van marktplaats haalde.
. Mijn paard is doodongelukkig op stal. Als het dagenlang zeikt van de regen, krijgt hij een goede (Bucas hoort toch bij de goede merken?
) ongevoerde regendeken op, hoor. Maar meneer blijft wel graag in de modder staan en vooral ook liggen.
Ik heb een echt modderpaard 's winters en daar kiest hij toch echt zelf voor.
, maar ja...... Midasje schreef:Waar ik wel moe van wordt nu we het er toch over hebben dat het bij de MEESTE ( dus niet allemaal ) naturals hun manier van rijden erg wordt opgedrongen.
Ik persoonlijk vindt dat jullie te ver gaan met de verzorging.
Als ik zeg mijn paard komt alleen buiten als het goed weer is draagt een gewoon zadel heeft ipv een gebroken bit een stang in zijn mond krijgt krachtvoer en op bepaalde tijden eten.
Gaat gewoon naar de hoefsmid.
Wat zeggen jullie hier dan op?
Ah wat zielig dat beest uit zijn natuurlijke omgeving te halen.
Hoezo natuurlijke omgeving dit is hun natuurlijke omgeving tegewoordig.
Net als dat wij in huizen wonen ipv in een grot.
Of dat wij koken op een gasstel ipv boven een zelf gemaakt vuurtje.
Je kunt ook overdrijven hoor.
. Geen beweging, geen kudde, niet zelf kunnen uitmaken om te eten of te spelen. Rare vergelijking van je, huizen en grotten
. Mijn paard woont dus in een grot en die van jou in een gouden kasteel ofzo?

Midasje schreef:Ik haal mijn paarden niet binnen ze willen zelf naar binnen ze duwen het hek bijna eruit.
Midasje schreef:Als je nu even de moeite neemt om goed te lezen, ik bedoel dat wij ( als mens ) ook niet meer in onze natuurlijke omgeving wonen.( de grot dus )
En in de 1e regel die ik heb getypt staat dus de meeste extra groot dus als je het goed doet hoef je zelfs nog niet eens aangesproken te voelen.
Ik haal mijn paarden niet binnen ze willen zelf naar binnen ze duwen het hek bijna eruit.
) en ik vind het onzin om te zeggen dat de meeste naturals roepen dat je bijvoorbeeld per se boomloos moet rijden. Die ken ik niet, hoor
. Het is dat ik een jong paard heb, die ik (nog) niet intensief berij, die lichamelijk nog erg gaat veranderen de komende jaren en dat ik graag mijn paard 'voel', dus vandaar een flexibel boomloos zadel, die zich vormt naar mijn paard's lichaam. Ik kan best wat betalen, maar om elk half jaar een nieuw boomzadel op te hoesten (want ik vind het een vereiste dat mijn paard een goed passend zadel draagt, gaat mij wat ver. Moet je eens kijken onder de boomrijders hoeveel mensen er met een slecht passend zadel rijden
Daar schrik je van!).
). Daarvoor is de ruimte waar hij staat ook wat te groot
en er zijn veel beboste stukjes. Ik moet ze altijd eerst zoeken, zeg maar, want het land waar ze op lopen is wat groot. Of ik roep en als hij me hoort, komt hij meteen, maar niet met het idee dat hij naar binnen moet. Vergeet ook niet dat paarden enorme gewoontedieren zijn, he. Nadya schreef:TS: denk jij dat als iemand 400 of 500 euro per maand aan zijn stalling uitgeeft, per definitie beter is voor zijn/haar paard?
cremellogek schreef:Nee tuurlijk niet, maar imo zijn er bepaalde dingen waar je niet op hoort te bezuiningen bij paarden, zoals ontwormen, hoefsmid, dierenarts (inenten), een droge ligplek en beschutting tegen guur weer.
. De mensen waar jij het over hebt, zijn in mijn ogen uitzonderingen. Dat zijn geen naturals, want die zijn juist heel erg gefocussed op het welzijn van hun paard. Althans zo zie ik het en zo ken ik de meeste naturals. En gelukkig ook een hoop niet-naturals. Maar ik vind dit zo'n hokjesgedoe. Spreek die mensen aan of bel de DB, als die paarden met wormen e.d. rondlopen.......