Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwnie

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:42

TS heeft in haar beginpost haar hart eens even flink gelucht omdat ze zich niets kon voorstellen hoe 2 vrienden van haar met hun paarden omging.

Goed, beetje kort door de bocht was dat wel. Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat ze niet bedoelde dat alle naturals vrekken zijn, toch??

Het valt me wel op dat ze zich zo stoort aan de manier van die twee vrienden. Mens, laat ze toch! Modderwei?? Die van ons prefereren modderwei boven inloopstal. En ik, bezorgd om de staat van het weiland en de staat van hun hoeven, wil ze 's avonds nog wel eens opstallen. Wordt me NIET in dank afgenomen!!
Goedkoop zadeltje?? Als het past: no problem!! Laat ze toch!!
Geen brok??? Als er voldoende hooi en gras is: Laat ze toch!!
Goedkoop dekentje??? Nou en?!?!?!

En dan nog: stel dat ze inderdaad voor goedkoop willen gaan. Nou en?? Is geen probleem toch??? Zolang de paarden gelukkig zijn, en gezond.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:43

Ik geloof er ook gewoon in dat iedereen het beste wil voor zijn paard. Zelf zou ik eerder voor weiland met schuilstal gaan dan een gewone box. In ieder geval zou ik het fijn vinden als het paard zoveel mogelijk buiten komt. Maar soms is dit nou eenmaal geen optie, denk bijvoorbeeld aan maneges. Ik vind het jammer dat er zo over naturals gedacht word. Ikzelf ben er geen 1, maar vind het altijd prachtig om naar te kijken. Sommige naturals vinden het misschien wel zielig voor de paarden die 23 uur op stal staan en sommige anderen denken weer anders over het 24/7 op het land staan. Waar het omgaat is dat we met zn allen het beste voor hebben met onze paarden. En sommige mensen zijn inderdaad goedkoper uit dan anderen, maar betekend dat nou dat ze slecht voor hun dieren zorgen? Ik denk van niet. Er zullen geheid mensen zijn die zo goedkoop mogelijk uit willen zijn voor hun paard, maar wees even realistisch, willen we niet allemaal goedkoper uitkomen? Niet alleen met paarden hoor! Als je de keuze hebt tussen 2 precies dezelfde stallen naast elkaar, zelfde faciliteiten. De een kost 140 en de ander 200, welke zou jij dan kiezen? Precies, de goedkoopste. Sommige paardeneigenaren onder ons hebben het nou eenmaal gewoon goed getroffen. Heeft niets met natural te maken.
Laten we ons daar nou geen zorgen over maken en ons richten op de paarden die echt hulp nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan jonge kinderen die van hun ouders een pony bij het huis krijgen, vervolgens geen lol meer aan beleven en het beestje laten wegkwijnen in zn stal, maar DIE zie je niet. Dat paardje zou niets liever doen dan in de blubber buiten staan. Ik vind het wel dapper van je dat je dit topic hebt durven openen. Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic? Laat iedereen lekker zijn eigen ding doen Lachen

edit: TS heeft duidelijk gemaakt het niet gemunt te hebben op naturals Lachen
Laatst bijgewerkt door k4tink4 op 15-11-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:43

Toen ik nog studeerde was ik natural, want dat kwam me goed uit! Dan kan je je paard gewoon lekker buiten laten staan en kost het niet zoveel. Nu ik een baan heb en een rijk vriendje heb is dat allemaal niet meer nodig.

Ik wil volgend jaar endurance wedstrijden gaan rijden en omdat ik bang ben dat Arabesk afgekeurd wordt op locomotie denk ik dat ik hem toch maar ijzers onder sla, voor de zekerheid. Ik denk ook niet dat een paard er op gebouwd is om meer dan 80 km per dag in zo'n tempo af te leggen, dus moet ik wel maatregelen nemen. Ik neem dan wel kunstofijzers voor hem, want op die manier heb ik het beste van twee werelden. Kunstof is wel duurder want dat kost meer geld en het slijt meer, maar ja, het gaat erom dat je zoveel mogelijk geld voor je paard over hebt nietwaar? Vroeger deed ik de hoeven zelf omdat ik geen geld had voor de hoefsmid Bloos .

Mijn instructrice zegt ook dat het beter is als ik hem scheer, want ja, jij sport immers toch ook niet met je winterjas aan. Als ik hem scheer moet hij natuurlijk wel een deken op anders krijgt hij het koud. Ik moet natuurlijk wel zes dekens kopen, want ja anders ben je een schraper.

Omdat een paard niet zomaar met iemand 80 km op z'n rug kan rondlopen ben ik ook dressuurlessen gaan nemen bij een wel bekend iemand. Alleen als ik les neem bij hem, moet Arabesk wel op stal. Want dan kan hij nadenken over wat ik hem geleerd heb die dag. Ook ben ik weer met bit gaan rijden, want nu heb ik eindelijk geld om een echt hoofdstel met een duur koperbit aan te schaffen. Toen ik student was reed ik gewoon op een stalhalster omdat ik niet meer kon betalen. Die cursussen zijn trouwens wel peperduur, maar ja.

Ondertussen heb ik Arabesk ook maar van het land gehaald, onze boer had alleen een buiten bak die telkens onder water stond. Nu staan we op een luxe pensionstal met een binnenbak. Er is daar ook een solarium en een afspuitplaats. Wel zo handig, want dan kan hij schoon en droog onder zijn deken! Het stallingsgeld is wel hoger, maar ja, ik heb nou eenmaal echt super veel over voor mijn paard. Ja Op een weiland bij een boer betaal je 50 euro maar dat kan eigenlijk niet, dat is veel te goedkoop! Nu betaal ik gelukkig meer voor de stalling, zo'n 375 euro per maand.

Het is alleen jammer dat hij nu niet meer zo vaak naar buiten mag. Op deze pensionstal komen ze gelukkig elke dag nog wel even een uurtje in de paddock en weet je wat het mooie is?? Ze hebben hier ook een stapmolen!!!!! En omdat ik niet elke dag meer kan rijden, vraag ik de pensionstalhouder of hij hem dan even bijgezet in de stapmolen kan laten lopen. Dan traint hij mooi zijn rug! Naast het uurtje paddock komt hij ook een uurtje in de stapmolen!

In zijn boxje kan hij andere paarden nog steeds zien als hij zijn hoofd over de boxdeur hangt kan hij zelfs met zijn buurman neuzen.

Op deze stal krijgen de paarden standaard elke dag een schep biks. En dat is maar goed ook, want ik bang dat hij wat tekort komt en geef ik hem voor de zekerheid toch maar biks. Ik vind ook dat hij dik wordt van al dat hooi, dus hij krijgt nu 's ochtends een plakje en 's avonds. Ik geef hem natuurlijk niet zomaar gewone biks, ik koop voor hem een uitgebalanceerde mix van een duur merk dat ik moet laten importeren uit Engeland. Maar ja duurder = beter nietwaar?

Maar hij heeft het hartstikke naar zijn zin daar hoor! Hij gaat graag zijn box in en als ik aankom dan hinnikt hij naar me. Lief he?

Ja ik heb écht het beste met hem voor en ik vind het vervelend als mensen telkens maar weer drammerig tegen me ingaan. Het is gewoon per paard verschillend wat goed voor hem is. Bovendien het paard van nu is toch niet meer te vergelijken met wilde paarden? Bovendien is Arabesk en arabier en die zijn nou eenmaal heel teer en fragiel. En het kost me elke maand zo'n 500 euro, DUS ik heb het beste met mijn paard voor Ja Niemand kan mij beschuldigen dat ik niet beste met mijn paard voor heb, WANT ik geef er veel geld aan uit.

Misschien dat ik sowieso eens een echt paard moet gaan kopen, Pling Arabesk was namelijk gratis en hij heeft niet eens papieren!

dit is NIET geschreven om een bepaalde manier van paardenhouden af te zeiken, maar om aan te geven hoe belachelijk de beginpost van TS is. Ik snap ook niet dat 'naturals' hier gaan zitten te verdedigen dat natural ook best duur kan zijn. Het gaat toch niet om het opbieden tegenelkaar hoeveel geld je aan je paard spendeert? Het gaat om het welzijn van het paard!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-11-07 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:44

Lieke_M schreef:
joyce83 schreef:
Heb persoonlijk nog nergens gelezen dat ze goedkoop als reden gebruiken voor de Natural manier.

Even een kleine vergelijking: ik ken iemand met een maltheser, dat beest zit godganse dagen binnen op een appartementje, krijgt iedere dag een portie gebakken biefstuk!! Beestje gaat enkel buiten in een hondetas en gebruikt nooit z'n pootjes, is zelfs bang van gras!! Wordt wekelijks gewassen, dagelijks strikjes en tierlantijntjes..

Mijn hond is dag en nacht buiten, heeft een afdak maar slaapt bij deze vrieskou liever in een zelfgegraven kuil onder een struik. Heeft dagelijks proper water ter beschikking maar gaat drinken uit een vieze bak ergens achter in de tuin. Loopt de hele dag op z'n eigen pootjes door de tuin, knaagt aan takken = is hond. Als we gaan wandelen gooit ie zichzelf in de modder en krijg niet onder z'n voeten.

Wie denk je dat het meest gelukkig is.

..

Ik denk dat beide dieren op hun manier gelukkig zijn.
Ik zou mijn hond op beide manieren niet zo houden als jij omschrijft trouwens.

Mijn hond ook een malteser, slaapt lekker binnen zonder tierelantijntjes en strikjes
Heeft altijd brokken en schoon water tot haar beschikking (wilt inderdaad ook buiten uit vieze bak regenwater drinken) en eet 's avonds met de pot mee. En natuurlijk regelmatig wandelen. Piest en poept alleen op gras dus is niet bang voor gras. Maar als ze een minuut of tien in de tuin rondgeschuumd heeft dan staat ze wel weer voor de deur dat ze naar binnen wilt.

Wat ik probeer duidelijk te maken: iedereen houd een dier op zijn manier en als het dier daar geen schade van ondervindt is dat toch prima...?
Of het nou een paard een hond een konijn of een koe is. Dat doet er niet toe.

Dus als die paarden van de kennissen van de TS schik hebben op hun veldje is het prima.
Als het alleen uit bezuiniging van de eigenaren is en de paarden hebben geen schik dan is het zeker een kwalijke zaak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:46

cremellogek schreef:
Visconti schreef:
Ik geloof trouwens geen snars van je verhaal, geen één gek probeerd een paard te houden op 50 euro in de maand, enkel weidegang alleen is al duurder. Ik denk gewoon dat je een beetje een gefrustreerd persoon bent Knipoog

Om even op dat bedrag terug te komen, hier zie je genoeg mensen die 50 euro in de maand betalen;
viewtopic.php?f=13&t=571290&start=425

Ik direct aan de boer vragen of hij ons stalgeld wil ophogen! Wij betalen ook maar 52,50 euro per maand voor de wei en dat kan natuurlijk niet!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:51

ik ben het tot op zekere hoogte met je eens.
een aantal paardenbezitters valt inderdaad in de groep: alleen de manier waarop ik omga met mn paard is goed. dat kom ik zelf ook vaak tegen. laat iedereen lekker zelf bepalen hoe hij/zij omgaat met paarden.
ik heb mijn pony zelf betaald en moet en ook zelf onderhouden. nu ben ik een scholier met alleen eenbijbaantje. ik ben wel van de koopjes maar ga mn paard daarom niet laten kou lijdne of zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:53

TS: denk jij dat als iemand 400 of 500 euro per maand aan zijn stalling uitgeeft, per definitie beter is voor zijn/haar paard? Blond

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:55

Nadya schreef:
TS: denk jij dat als iemand 400 of 500 euro per maand aan zijn stalling uitgeeft, per definitie beter is voor zijn/haar paard? Blond

Het doet er niet toe hoeveel je aan je paard uitgeeft, je moet het gewoon diervriendelijk houden.

Mijn paarden geven zelf aan wat ze willen, puur omdat ik ze door en door ken. Goed voor een dier zorgen is een gevoel van binnenuit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:58

Ik denk dat de TS de volgende keer beter moet nadenken wat hij/zij post. Nu ik het topic heb doorgelezen gaat het helemaal niet om 'goedkope' naturals (of welke 'goedkope' paardenbezitter dan ook), maar om 2 (?) vrienden/kennissen/bekenden die in de ogen van de TS zo omgaan met hun paarden als is beschreven in de eerste post. TS: val bokt hier niet mee lastig en bespreek dit met de mensen die het wel aan gaat.

Goed voor je paard zorgen is nooit ècht goedkoop en moet je ook niet op z'n goedkoopst willen doen als het bijv. gaat om maatwerk zoals het harnachement, onafhankelijk van welke stroming binnen het paardenhouden je ook aanhangt.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:03

ben het helemaal mee eens met Hili.
En trouwens, mischien weten die mensen gewoon niet beter en gaan zijn ze nog opzoek naar de goede manier voor hun paarden. En trouwens ieder paard is anders, Mijn pony staat zonder deken de hele winter,en buiten, wordt nooit ziek.is dat al van zijn geboorte gewend, mischien is hun rede dat ook wel, en niet omdat het goedkoper is. Sommige paarden hebben bv. altijd op stal gestaan, kennen ze niks anders, dus hebben ze wel een stal nodig!
ben er niet mee eens met je bericht, je weet niet eens wat hun achterliggende gedachte is..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:04

Quellian schreef:
Nadya schreef:

Het doet er niet toe hoeveel je aan je paard uitgeeft, je moet het gewoon diervriendelijk houden.

Mijn paarden geven zelf aan wat ze willen, puur omdat ik ze door en door ken. Goed voor een dier zorgen is een gevoel van binnenuit.

Ja, dat weet ik Knipoog . Maar TS denkt er wellicht anders over, gezien haar posts?
Mijn paard wordt er in elk geval niet gelukkiger van om op een luxe pensionstalling in een gouden stal te staan. Clown
Hij is gezond, gelukkig, zo vrij als een vogel en hij krijgt alle zorg die hij nodig heeft, wat het me ook kost. Mijn weidegang is overigens een stuk prijziger dan 50 euro p.m. Maar goed, ik heb er dan ook nog wat voorzieningen en 's winters ruwvoer bij. En hij staat lekker dicht bij huis. Lachen

Als je een goedkope hobby wilt hebben, moet je niet aan paard(en) beginnen..... Tong uitsteken

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:06

Awel, iedereen houd zijn paard op zijn manier, iedereen heeft een mening.

Ik ben ook zn natural persoon. Mijn pony staat ook dag en nacht buiten. En soms moet tie ook door de modder lopen. En soms staat de wind ook zo dat tie slecht kan schuilen als de wind verkeerd staat.

Maar ben je daarom gelijk een slechte eigenaar en zuinig?
En als je paard maar gelukkig is, en er niet onder leid is het geen probleem.

Of tewel haal dat blok voor je kop weg. En bekijk het ook eens door andere ogen!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:09

cremellogek schreef:
Ik heb het nu over mensen die van een boer een wie huren, dus die hoeven niet te slepen, inzaaien etc..
Die rijden ook niet met een torsion maar met een goedkoop "nep" boomloos zadel..
En die voeren ook hun arabier niets bij, geen sober ras dus.
Ze doen wel een deken op bij extreem weer, maar hebben geen schuilplaats of droge plek.

Dus, ik heb het over mensen die er heel anders mee omgaan, niet zoals jij..

Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal. Ontwormen doen wij anders: we nemen mestmonsters en sturen die op, op basis van de analyse wordt er overgegaan tot ontworming met een pasta of niet. Ivm het resistentieprobleem dat nu op de loer ligt.

Mijn boomloze zadel was 350 euro maar meestal rij ik op de wintec, die ik voor 125 euro van marktplaats haalde. Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:17

Arabesk schreef:
Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal.

Dat je een koudbloed buiten laat staan is nog tot daar aan toe, maar ik denk dat de AID een buitenstaande Arabier niet zou tolereren. Hier iig niet, staleigenaar is er erg op gebrand dat alles naar binnen gaat (op een IJslander na). Ik wilde mijn NRPSer ook buiten hebben een jaar, maar hij zei dat dat niet eerlijk is tegenover haar. En dat terwijl een boer toch vaak realistischer is dan een gemiddelde paardenmiep.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:23

Quellian schreef:
Dat je een koudbloed buiten laat staan is nog tot daar aan toe, maar ik denk dat de AID een buitenstaande Arabier niet zou tolereren. Hier iig niet, staleigenaar is er erg op gebrand dat alles naar binnen gaat (op een IJslander na). Ik wilde mijn NRPSer ook buiten hebben een jaar, maar hij zei dat dat niet eerlijk is tegenover haar. En dat terwijl een boer toch vaak realistischer is dan een gemiddelde paardenmiep.

Kom voor de gein eens kijken bij de wei vol met warmbloeden waar mijn paard ook tussen staat.
2 arabieren, 1 bwp'er, een licht gebouwde tinker, 1 arabier x kwpn en nog een kwpn'er.
Natuurlijk is elk paard anders, maar deze paarden redden het prima buiten in de winter.

Vergeet niet dat de boer ook nog een ander belang heeft dan de paardenmiep... namelijk het heel houden van het land.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:24

Arabesk schreef:
cremellogek schreef:
Ik heb het nu over mensen die van een boer een wie huren, dus die hoeven niet te slepen, inzaaien etc..
Die rijden ook niet met een torsion maar met een goedkoop "nep" boomloos zadel..
En die voeren ook hun arabier niets bij, geen sober ras dus.
Ze doen wel een deken op bij extreem weer, maar hebben geen schuilplaats of droge plek.

Dus, ik heb het over mensen die er heel anders mee omgaan, niet zoals jij..

Mijn ARABIER, staat buiten zonder deken en zonder krachtvoer en geen schuilstal. Ontwormen doen wij anders: we nemen mestmonsters en sturen die op, op basis van de analyse wordt er overgegaan tot ontworming met een pasta of niet. Ivm het resistentieprobleem dat nu op de loer ligt.

Mijn boomloze zadel was 350 euro maar meestal rij ik op de wintec, die ik voor 125 euro van marktplaats haalde. Haha!

Ik vindt niet dat je een paard buiten kunt zetten zonder schuil mogelijkheid.

Wat heb je van weide dan? Ik hoop geen open vlakte er is toch wel iets van bomen of zo.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:35

Waar ik wel moe van wordt nu we het er toch over hebben dat het bij de MEESTE ( dus niet allemaal ) naturals hun manier van rijden erg wordt opgedrongen.
Ik persoonlijk vindt dat jullie te ver gaan met de verzorging.
Als ik zeg mijn paard komt alleen buiten als het goed weer is draagt een gewoon zadel heeft ipv een gebroken bit een stang in zijn mond krijgt krachtvoer en op bepaalde tijden eten.
Gaat gewoon naar de hoefsmid.

Wat zeggen jullie hier dan op?

Ah wat zielig dat beest uit zijn natuurlijke omgeving te halen.
Hoezo natuurlijke omgeving dit is hun natuurlijke omgeving tegewoordig.
Net als dat wij in huizen wonen ipv in een grot.
Of dat wij koken op een gasstel ipv boven een zelf gemaakt vuurtje.

Je kunt ook overdrijven hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:40

Onze boer zet alle paarden binnen vanwege het stuk trappen van het land. Alleen de kudde Shetlanders en mijn paardje mogen 24/7 buiten blijven. De boer weet heel goed dat zijn Fjorden e.d. ook prima buiten kunnen blijven, hoor, maar HIJ vindt zijn land belangrijker. Ik heb geluk gehad dat ik voet bij stuk heb gehouden, omdat ik anders weg zou gaan naar een ander plekje Tong uitsteken . Mijn paard is doodongelukkig op stal. Als het dagenlang zeikt van de regen, krijgt hij een goede (Bucas hoort toch bij de goede merken? Haha! ) ongevoerde regendeken op, hoor. Maar meneer blijft wel graag in de modder staan en vooral ook liggen. Haha! Ik heb een echt modderpaard 's winters en daar kiest hij toch echt zelf voor. Haha!
Vind ik zelf ook niet zo leuk Clown , maar ja......

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:46

Jij weet dat jou paard het zo prettig vind mijn paarden staan te drammen bij de poort dat ze naar binnen willen als er maar 1 drupje regen valt.
Dus ik laat ze lekker naar binnen in een warme droge stal.
Dat vinden die van mij nou eenmaal fijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:48

Midasje schreef:
Waar ik wel moe van wordt nu we het er toch over hebben dat het bij de MEESTE ( dus niet allemaal ) naturals hun manier van rijden erg wordt opgedrongen.
Ik persoonlijk vindt dat jullie te ver gaan met de verzorging.
Als ik zeg mijn paard komt alleen buiten als het goed weer is draagt een gewoon zadel heeft ipv een gebroken bit een stang in zijn mond krijgt krachtvoer en op bepaalde tijden eten.
Gaat gewoon naar de hoefsmid.

Wat zeggen jullie hier dan op?

Ah wat zielig dat beest uit zijn natuurlijke omgeving te halen.
Hoezo natuurlijke omgeving dit is hun natuurlijke omgeving tegewoordig.
Net als dat wij in huizen wonen ipv in een grot.
Of dat wij koken op een gasstel ipv boven een zelf gemaakt vuurtje.

Je kunt ook overdrijven hoor.

Waarin gaan wij dan te ver qua verzorging? Mijn paard komt volgens mij niets te kort, hoor. Ik rij hem toevallig bitloos in, omdat ik dat veel fijner vind voor hem. Zeker nu hij zo aan het wisselen is. Daarbij is het ook goed voor mij, want ik moet nu extra letten op mijn zit e.d. (ik doe aan centered riding). Ik bekap niet zelf, maar ik heb een professionele natuurlijk bekapper, die elke 4 a 5 weken langs komt. Hiervoor had ik een traditionele hoefsmid die mijn paard bekapte, maar om een aantal redenen ben ik overgestapt op NB. Mijn paard had wat last van brokkelhoeven, maar dat gaat nu heel erg goed.

Een stal is geen natuurlijke omgeving, nee . Geen beweging, geen kudde, niet zelf kunnen uitmaken om te eten of te spelen. Rare vergelijking van je, huizen en grotten Clown . Mijn paard woont dus in een grot en die van jou in een gouden kasteel ofzo? Verward
Mijn paard staat overigens niet op een vierkant weitje, hoor. Knipoog

Prima, dat die van jou naar binnen willen, maar dat geldt niet voor elk paard.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:53

Als je nu even de moeite neemt om goed te lezen, ik bedoel dat wij ( als mens ) ook niet meer in onze natuurlijke omgeving wonen.( de grot dus )
En in de 1e regel die ik heb getypt staat dus de meeste extra groot dus als je het goed doet hoef je zelfs nog niet eens aangesproken te voelen.

Ik haal mijn paarden niet binnen ze willen zelf naar binnen ze duwen het hek bijna eruit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:04

Midasje schreef:
Ik haal mijn paarden niet binnen ze willen zelf naar binnen ze duwen het hek bijna eruit.

De mijne ook, vooral mijn pony... Als hij in de bak moet spelen dan gaat ie met een chagrijnige snuit over het hek hangen, hinniken als ik voorbij kom en boos op de paarden die met hem willen spelen. Hij wil altijd lekker naar binnen, dik stro bed en eten!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:05

Midasje schreef:
Als je nu even de moeite neemt om goed te lezen, ik bedoel dat wij ( als mens ) ook niet meer in onze natuurlijke omgeving wonen.( de grot dus )
En in de 1e regel die ik heb getypt staat dus de meeste extra groot dus als je het goed doet hoef je zelfs nog niet eens aangesproken te voelen.

Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Knipoog

Maar nogmaals, ik ben blijkbaar een natural, als ik de mensen hier op bokt mag geloven. (Sinds ik op bokt zit werd ik in dat hokje geduwd. Daarvoor had ik nog nooit van 'naturals' gehoord Clown ) en ik vind het onzin om te zeggen dat de meeste naturals roepen dat je bijvoorbeeld per se boomloos moet rijden. Die ken ik niet, hoor . Het is dat ik een jong paard heb, die ik (nog) niet intensief berij, die lichamelijk nog erg gaat veranderen de komende jaren en dat ik graag mijn paard 'voel', dus vandaar een flexibel boomloos zadel, die zich vormt naar mijn paard's lichaam. Ik kan best wat betalen, maar om elk half jaar een nieuw boomzadel op te hoesten (want ik vind het een vereiste dat mijn paard een goed passend zadel draagt, gaat mij wat ver. Moet je eens kijken onder de boomrijders hoeveel mensen er met een slecht passend zadel rijden Scheve mond Daar schrik je van!).

Mijn paard staat nooit bij het hek (de anderen uit de kudde ook niet, bovendien zijn er meerdere hekken Knipoog ). Daarvoor is de ruimte waar hij staat ook wat te groot Knipoog en er zijn veel beboste stukjes. Ik moet ze altijd eerst zoeken, zeg maar, want het land waar ze op lopen is wat groot. Of ik roep en als hij me hoort, komt hij meteen, maar niet met het idee dat hij naar binnen moet. Vergeet ook niet dat paarden enorme gewoontedieren zijn, he.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 13:15

Nadya schreef:

Nee tuurlijk niet, maar imo zijn er bepaalde dingen waar je niet op hoort te bezuiningen bij paarden, zoals ontwormen, hoefsmid, dierenarts (inenten), een droge ligplek en beschutting tegen guur weer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:20

cremellogek schreef:
Nee tuurlijk niet, maar imo zijn er bepaalde dingen waar je niet op hoort te bezuiningen bij paarden, zoals ontwormen, hoefsmid, dierenarts (inenten), een droge ligplek en beschutting tegen guur weer.

Ik zit ook te denken om over te gaan op mestonderzoek i.p.v. ontwormen. Kosten zijn volgens mij ongeveer gelijk, wat ik van een paar (natural) vriendinnen begrepen heb. Hoe dan ook, ik wil niet dat mijn paard met wormen rond loopt. Ik wil dat hij zich gezond en fijn voelt, natuurlijk. Een droge ligplek heeft mijn paard dus ook niet 's winters, want hij gaat niet liggen op hogere plekken Clown . De mensen waar jij het over hebt, zijn in mijn ogen uitzonderingen. Dat zijn geen naturals, want die zijn juist heel erg gefocussed op het welzijn van hun paard. Althans zo zie ik het en zo ken ik de meeste naturals. En gelukkig ook een hoop niet-naturals. Maar ik vind dit zo'n hokjesgedoe. Spreek die mensen aan of bel de DB, als die paarden met wormen e.d. rondlopen.......