Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:22

Vjestagirl schreef:
Daarom neem ik altijd n zweep mee... En die steek ik uit ook als ze eraan komen... Wie niet uitwijkt heeft n zweep voor z'n kop

Ooit eraan gedacht dat dit soort wangedrag wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van de felle (en onbeschofte) reacties van de wielrenners in de startpost?
Als je besluit met je paard aan het verkeer deel te nemen moeten zowel paard als ruiter daarvoor klaar zijn. Ik lees hier in vele posts dat er allerlei concessies van mede verkeerdeelnemers worden geeist "ze wijken niet uit!" ""ze willen niet langzamer rijden!".
En raad eens, daar heb je ook geen enkel recht op!
Als een auto je op een buitenweg met tachtig (zijn legale max.snelheid) passert, moet de bestuurder ervan uit kunnen gaan dat jouw combinatie dat verdraagt. Als jouw driejarig net ingereden paardje geen sissende fietsbandjes verdraagt dan heb je niets in de buurt van fietsers te zoeken en moet je niet zeuren als het misloopt, want dat is een risico dat je zelf willens en wetens neemt.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:41

Kuggur, ik weet niet hoe dat in NL zit maar hier dient een auto wel te vertragen bij het passeren van een paard/paarden, als men ziet dat het dier in paniek is moet men zelfs de auto stil zetten. (nuja, de keren dat dat gebeurd zijn natuurlijk op 1 hand te tellen Knipoog )

Doe er ook niet moeilijk over, ik probeer zelf altijd zo goed mogelijk aan de kant te gaan, vertraagd iemand of wacht die persoon, zal ook altijd vriendelijk m'n hand opsteken of wat dan ook. Maar als er daar zo'n idiote kerel aankomt die nog effe gas bij geeft ben ik best in staat teken te doen om te vertragen en nog wat te roepen ook. Zelfde voor die wielerterroristen hier, je zou soms toch per ongeluk je paard in hun richting sturen.. Schijnheilig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 01:07

Uit je eerste alinea maak ik op dat je niet in NL zit, ik ook niet. Voor zover ik weet heeft de ruiter (in Nederland, hier in IJsland is men niet zo regelneverig) de status van bestuurder (het paard dus "voertuig") vgl een wielrenner, zonder speciale privileges. Ik heb mijn mening natuurlijk wat hard gesteld, en ben uiteraard ook van mening dat het niet meer dan beleefd is als automobilist(of andere verkeersgebruiker) voorzichtig te zijn in de buurt van ruiters/paarden. Maar ik ben zelf paardenbezitter, en verwacht niet hetzelfde gedrag als vanzelfsprekend van anderen.
Ervan uitgaan dat anderen er rekening mee houden dat je paard wel eens "verkeersgroen" zou kunnen zijn is absurd (en gevaarlijk onverantwoord).

edit: Kijk net onder je avatar, je zit in Belgie, paardvriendelijke verkeersregels daar!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:19

ik sluit me wel enigszins bij kuggur aan hoor!
ik ben het ermee eens dat die wielrenners het idee hebben dat de weg + hele wereld van hun zijn ( en dan praat ik zowel als ruiter, automobilist, als fietser)

maar wanneer jullie als groep gewoon achter elkaar waren gaan stappen, hadden die wielrenners en toch prima langs gekunt? waarom moest er een fiets voor gezet worden om ze zo langzamer te laten gaan?
wanneer de paarden ervan schrikken als er een groep wielrenners langs komen scheuren ligt de fout niet bij die wielrenners.... het zijn júllie paarden die daarvan schrikken.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:16

Ik vind de oplossing die ze in Engeland hebben wel goed: daar hebben ze speciale vesten die aangeven dat het paard in kwestie verkeersmak gemaakt wordt.

Heeft natuurlijk alleen zin als andere verkeersdeelnemers weten wat dat betekent, maar als dat zo is, is het een goede oplossing, lijkt me.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 08:42

_rosita_ schreef:
ik sluit me wel enigszins bij kuggur aan hoor!
ik ben het ermee eens dat die wielrenners het idee hebben dat de weg + hele wereld van hun zijn ( en dan praat ik zowel als ruiter, automobilist, als fietser)

maar wanneer jullie als groep gewoon achter elkaar waren gaan stappen, hadden die wielrenners en toch prima langs gekunt? waarom moest er een fiets voor gezet worden om ze zo langzamer te laten gaan?
wanneer de paarden ervan schrikken als er een groep wielrenners langs komen scheuren ligt de fout niet bij die wielrenners.... het zijn júllie paarden die daarvan schrikken.

Nee we hadden er NIET langs gekunt. Of jij moet een oplossing daarvoor weten als ze met z'n alle naast elkaar fietsen dat er niemand meer langs kan, én we geen berm hadden waar we in konden staan!

Maar we hadden een rustig pad uitgezocht Pling En weet je waarom? Omdat we een jong paard mee hadden, dus kozen we een rustig pad uit waar normaal nooit iemand komt.
Dat er dan ineens een stel (a 40 man) debielen aankomen die helemaal over de rooie gaan omdat ze aan de kant moeten en even afremmen is niet mijn probleem.
Althans die dag was dat ht dus wél het geval, want door hún kwamen wij in de problemen.

Als ze dan ook nog is het lef hebben om op iemands erf te komen en iemand van zijn fiets te slaan Lips are sealed
Dan ga je me toch niet zeggen dat wíj fout zaten???

Een paard is een dier, hij kan óveral van schrikken, zelfs al heb je het makste paard die zó verkeersmak is, ze kunnen altijd ergens van schrikken. Hij moet toch een keer verkeersmak worden, dus ik vond het zeeeeer asociaal en egoïstisch van die wielrenners.
De weg is niet alleen van hun!

Wij gaan normaal áltijd aan de kant, maar dan ook áltijd Ze zoeken maar een race baan uit waar ze zich kunnen uitleven, de volgende keer als ik een groep tegen kom en die weigert mij ruimte te geven ben ik niet zo vriendelijk meer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:53

Wat is de moeite nou om even wat zachter te rijden, of even te wachten.

Kuggur, jij zegt dat wij geen recht hebben om hun te vragen aan de kant te gaan of dat ze langzamer rijden. Waarom moet het begrip van een kant komen? Waarom moeten wij ons aan passen, alsof de weg van de wielrenner is?

Als we van beide kanten nou eens wat begrip toonden, dan was het allemaal minder gevaarlijk. Waarom zou een wielrenner door scheuren, als een auto wel vaart mindert?

Mijn ervaringen met wielrenners is dat het een groot arrogant volk is, die zich veel te veel meent op de weg, en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaakt. En dat zeg ik niet alleen als ruiter, maar ook als fietser, wandelaar, en als ik bij iemand in de auto zit.

Het is voor niemand een grote moeite, om vaart te minderen bij het zien van een paard. Auto's en fietsers zijn niet levende dingen. Paarden wel. En daar hoor je als deelnemend verkeer rekening mee te houden. Ongeacht wat je doet. Of je in een auto rijdt, een fietser bent, of voetganger.

Er zijn niks voor niks zoveel verkeers ongevallen per jaar, omdat men geen rekening met mekaar houdt.

'Weet wat je doet, als je een paard ontmoet.'

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:03

xx_Horsiex schreef:
'Weet wat je doet, als je een paard ontmoet.'

Aan die campagne zat ik nou net te denken.
Die is er toch ook niet voor niets gehouden.

Ik vind in dit geval dat die wielrenners zich behoorlijk kinderachtig gedragen hebben.
Het is gewoon een kwestie van respect hebben voor elkaar.
En dat respect was hier ver te zoeken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:25

Kuggur schreef:
Uit je eerste alinea maak ik op dat je niet in NL zit, ik ook niet. Voor zover ik weet heeft de ruiter (in Nederland, hier in IJsland is men niet zo regelneverig) de status van bestuurder (het paard dus "voertuig") vgl een wielrenner, zonder speciale privileges. Ik heb mijn mening natuurlijk wat hard gesteld, en ben uiteraard ook van mening dat het niet meer dan beleefd is als automobilist(of andere verkeersgebruiker) voorzichtig te zijn in de buurt van ruiters/paarden. Maar ik ben zelf paardenbezitter, en verwacht niet hetzelfde gedrag als vanzelfsprekend van anderen.
Ervan uitgaan dat anderen er rekening mee houden dat je paard wel eens "verkeersgroen" zou kunnen zijn is absurd (en gevaarlijk onverantwoord).

edit: Kijk net onder je avatar, je zit in Belgie, paardvriendelijke verkeersregels daar!

hoe moet je dan een paard ooit verkeersmak maken als je er niet mee naar buiten mag om te oefenen? lijkt me niet meer dan normaal om rekening met elkaar te houden in het verkeer, bovendien passeren de meeste auto's hier allemaal erg rustig (lees; minderen flink vaart).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:36

Kuggur schreef:
Als een auto je op een buitenweg met tachtig (zijn legale max.snelheid) passert, moet de bestuurder ervan uit kunnen gaan dat jouw combinatie dat verdraagt.

Als ik met de auto op een 80 km/h-weg zit en er zit een groepje wielrenners voor me die een trainingsrondje rijden van 30 km/h rij ik ze dus voortaan gewoon van de fiets af, moeten ze maar maken dat ze ook 80 rijden of in de berm stoppen? Dacht toch echt niet dat het zo werkt

Het lijkt me vrij logisch dat je met je jonge paard niet in de spits een drukke 80 km weg opzoekt, maar ergens moeten die dieren gewend worden aan verkeersomstandigheden en op een rustige tijd van de dag, op een rustige plek mogen mensen best rekening met elkaar houden, in welke hoedanigheid ze dan ook verkeersdeelnemer zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:45

casperrr schreef:
De weg is niet alleen van hun!

...en van jou?

Volgens de verkeersegels mag elke verkeersdeelnemer er vanuit gaan dat alle verkeersdeelnemers zich aan de regels houden en vaardig zijn.
Als iemand zich misdraagt is dat geen excuus om dat zelf ook te doen maar is het de verantwoordelijkheid gevaar te voorkomen.
Jijbakken is misplaatst.
Nee, het verkeer is geen plaats om een groen paard te beleren en nee, de ruiterij heeft geen voorrang omdat het paard weet-ik-veel-wat.
Áls een paard inderdaad een onvoorspelbaar vluchtdie zou zijn, hoort het niet in het verkeer. Zo simpel is het.
Zoals ík het zie is een paard niet onvoorspelbaar, bestaat ´vluchtdier´ niet en is de ruiterij het probleem. het gebrek aan kennis en inzicht.

hc

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:00

Ik deel volgens mij ook niet de mening van het gros hier.. Beide partijen hadden meer rekening met elkaar moeten houden. Overigens heb ik geen slechte ervaringen met wielrenners, ze komen aan in een groep en voordat je het weet zijn ze je gepasseerd.

Ze zullen er ook echt geen schepje bovenop gedaan hebben omdat jullie zwaaiden, zachter te gaan. Ze hebben altijd een behoorlijke snelheid, daarvoor is het wielrennen en geen slowfietsen Bloos .

Het blokkeren van de weg vind ik zachtgezegd niet slim. Een groep wielrenners, in elkaars slipstream op topsnelheid kan niet zomaar ineens stilstaan. Met die actie vraag je erom dat de achterste renners de voorste onderuit fietsen. Daarbij hebben jullie zelf nog even extra irritatie opgeroepen. Waarom verwachten van de renners dat ze rekening houden met jouw te paard, terwijl je dat zelf terug niet toont.

Ben benieuwd of er ook wielrenfora zijn en wat voor verhaal van de wielrenners geplaatst zou worden dan. Overigens zullen zij exact hetzelfde ´beklag´ doen over de ruiters van tegenwoordig die denken dat de weg alleen van hunzelf is. En zo is er weer in beide sporten een nieuw vooroordeel geboren tegen elkaar..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:10

Huertecilla schreef:
Nee, het verkeer is geen plaats om een groen paard te beleren en nee, de ruiterij heeft geen voorrang omdat het paard weet-ik-veel-wat.
Áls een paard inderdaad een onvoorspelbaar vluchtdie zou zijn, hoort het niet in het verkeer. Zo simpel is het.

Verstandige oplossing: paarden blijven dus in de bak, wielrenners alleen nog maar op de baan (die ovale piste) (want in het verkeer is tenslotte ook geen plaats om op topsnelheid te fietsen als je toch niet kunt/wilt remmen), skeelers gaan maar naar een rolschaatsbaan en dan kan ik met mijn auto eindelijk doorkarren op de weg. Vork

(dit is uiteraard zeer sarcastisch bedoeld)

"Het verkeer", dat is wandelaars, skeelers en varianten, fietsers, mountainbikers, wielrenners, ruiters, koetsiers, automobilisten, squads, brommers, scooters, motoren, ligfietsen... dus aanpassen is de boodschap voor ALLE partijen...

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:12

Jeetje wat een mafkezen.
Heb ook een hekel aan wielrenners ze denken dat de hele wereld van hun is. Mijn paard vond het in het begin ook eng dat getikkel van de trappers, maar nu is dat gelukkig over.
Maar jammer dat er niet 1 paard even een zacht tikkie heeft uitgedeeld naar die "beesten". Even net zo dat er flink de schrik inzit en ze het dan de volgende keer niet meer durven.

Ik zou toch ook aangifte doen, zowiezo de eigenaar van de stal, ze kwamen zomaar op hun erf en dan ook nog schelden en iemand slaan, is echt wel goed fout.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:13

Ja maar hoe ze je passeren. Ik blijf erbij, als het een lange rechte weg is en je ziet een paard, andere fietser, moeder met kinderwagen, of wat dan ook aankomen, is het dan echt teveel gevraagd om even achter elkaar ipv naast elkaar te gaan rijden? De openbare weg is geen ruiterpad, maar zeker ook geen wielerparcours. Als je wielrenwedstrijd rijdt, dan heb je alle plek, dan hoef je alleen op de andere deelnemers te letten, die de regels kennen en die weten wat er wel en niet kan als je op volle snelheid over de weg raast met je fiets. Als je traint dan zul je moeten accepteren dat je die luxe niet hebt en dat je rekening hebt te houden met je onwetende medeweggebruikers. Net zoals wij met onze paarden dus.

Waarbij ik overigens wel moet zeggen dat ik me ook weer niet in een hoekje laat duwen. Dat laat ik niet gebeuren als ik op mijn scooter rijd, maar ook niet als ik te paard rij. Ik laat me niet in een gevaarlijke positie manouvreren door een 'doordrammer' die achter me zit. Op zo'n moment claim ik voor mijn eigen veiligheid mijn ruimte en ga ik desnoods midden op de weg rijden.
Laatst bijgewerkt door JoT op 24-10-07 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:13

Urielle schreef:
Huertecilla schreef:

Verstandige oplossing: paarden blijven dus in de bak, wielrenners alleen nog maar op de baan (die ovale piste) (want in het verkeer is tenslotte ook geen plaats om op topsnelheid te fietsen als je toch niet kunt/wilt remmen), skeelers gaan maar naar een rolschaatsbaan en dan kan ik met mijn auto eindelijk doorkarren op de weg. Vork

(dit is uiteraard zeer sarcastisch bedoeld)

"Het verkeer", dat is wandelaars, skeelers en varianten, fietsers, mountainbikers, wielrenners, ruiters, koetsiers, automobilisten, squads, brommers, scooters, motoren, ligfietsen... dus aanpassen is de boodschap voor ALLE partijen...

urielle je haalt steeds de woorden uit mijn mond Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:15

Bienotje schreef:
Ik deel volgens mij ook niet de mening van het gros hier.. Beide partijen hadden meer rekening met elkaar moeten houden. Overigens heb ik geen slechte ervaringen met wielrenners, ze komen aan in een groep en voordat je het weet zijn ze je gepasseerd.

Ze zullen er ook echt geen schepje bovenop gedaan hebben omdat jullie zwaaiden, zachter te gaan. Ze hebben altijd een behoorlijke snelheid, daarvoor is het wielrennen en geen slowfietsen Bloos .

Het blokkeren van de weg vind ik zachtgezegd niet slim. Een groep wielrenners, in elkaars slipstream op topsnelheid kan niet zomaar ineens stilstaan. Met die actie vraag je erom dat de achterste renners de voorste onderuit fietsen. Daarbij hebben jullie zelf nog even extra irritatie opgeroepen. Waarom verwachten van de renners dat ze rekening houden met jouw te paard, terwijl je dat zelf terug niet toont.

Ben benieuwd of er ook wielrenfora zijn en wat voor verhaal van de wielrenners geplaatst zou worden dan. Overigens zullen zij exact hetzelfde ´beklag´ doen over de ruiters van tegenwoordig die denken dat de weg alleen van hunzelf is. En zo is er weer in beide sporten een nieuw vooroordeel geboren tegen elkaar..

wielrenners hebben dus duidelijk geen controle over hun fiets....daar hoeven wij dus ook geen rekening meer mee te houden Dromen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:21

Dat staat er niet klomp..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:25

mijn reactie sloeg ook niet zozeer op jouw Knipoog , maar omdat er eerder werd aangekaart dat je niet met een paard over de weg mocht als je deze (nog) niet onder controle had. daarom zij ik ook ergens hierboven hoe je dan ooit een jong paard verkeersmak moet maken als je niet mag oefenen.
toen schreef jij dat stukje tekst over dat ze niet ineens kunnen stoppen en daar reageerde ik op dat de wielers hun fietsen niet onder controle hadden en dus ook niet op de openbare weg mogen tot ze hun fiets wel onder controle hebben Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:44

Vandaar Knipoog Eigenlijk al het verkeer heeft namelijk gewoon een remweg. Daarom moeten we ook allemaal een beetje rekening houden met elkaar. Ruiters met de renners, en de renners ook met de ruiters.. Zoals ik het uit het verhaal opmaak wilden beide partijen hier de weg voor zichzelf, dan is het niet geheel eerlijk om alle schuld af te willen schuiven op de renners zoals in dit topic gebeurt..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:49

klomp schreef:
mijn reactie sloeg ook niet zozeer op jouw Knipoog , maar omdat er eerder werd aangekaart dat je niet met een paard over de weg mocht als je deze (nog) niet onder controle had.

Dat is de wet. Zo simpel is het.

hc

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:56

Jezus wat asscociaal.
Ik heb enkele maanden ook een wielrenner onder mn paard gehad.
Nouja mountainbiker. Ik rijd veel in het bos bij ons achter, waar ook veel mountainbikers komen.
Mn 4 jarige paard was toen nog wat kijkerig en bangerig voor fietsers, auto's etc.
Als ik dan een mountainbiker aan zag komen gebaarde ik altijd of riep of ze wat rustig aan wilden doen.

Deze keer werd ik genegeerd en voelde al aan dat het niet goed zou komen aangezien die mensen er met een grote snelheid langs gaan met ook nog is een kabaal. ( schurend zand tussen de fiets ed)
Ik riep nog een paar keer of hij snelheid wilde minderen. Maar dat deed hij niet.
Op het moment dat hij langs me heen fietst springt het paard opzij.
Fietser op de grond, en het paard gaat zo op het wiel staan.
Gelukkig had het paard niks maar de mountainbiker had een dubbel gevouwen wiel.

De man was laaiend en ging als een gek tekeer.

" Ja meneer wie niet luisteren wil moet maar voelen "

Ben weg gereden en heb er nooit meer wat van gehoord.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:58

In de wet staat ook dat je je voertuig onder controle moet hebben, zodat je tijdig kunt anticiperen op onverwachte voorvallen. In dit geval gaat het om onrustige paarden, het kan ook een kind zijn dat een erf afrent, een motor die slipt op een witte streep of een automobilist die ineens voor de groep afdraait zonder richting aan te geven.
Wielrenners kunnen dus duidelijk niet in volle vaart fietsen en aan deze eis voldoen. Dus dan maar fietsen als 'normale' fietsers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:59

Bienotje schreef:
Zoals ik het uit het verhaal opmaak wilden beide partijen hier de weg voor zichzelf, dan is het niet geheel eerlijk om alle schuld af te willen schuiven op de renners zoals in dit topic gebeurt..

Helaas is er bij vooral de ruiterij een groot manco aan kennis en ervaring. Een verwrongen beeld van ´recht´ gecombineerd met de eigen gevoelens van onlust wijzen haast standaard naar ´de ander´.
De ruiterij roept standaard dat de rest rekening met hen moet houden omdat een paard een onvoorspelbaar vluchtdier zou zijn. Daarmee geeft die ruiterij zichzelf een brevet van onvermogen én verklaart dat hun paard niet op de openbare weg hoort.

Een paard op de openbare weg mág niet onvoorspelbaar zijn en de overige verkeersdeelnemers hoeven er niet meer rekening mee te houden dan met welk ander voertuig ook.
Het is een simpel gegeven van het overgrote deel van de ruiters op de openbare weg de verkeersregels niet kent en samen met het paard geen voldoende veilige combinatie vormt.
Dat is een risico voor de óverige verkeersdeelnemers wat de ruiterij veroorzaakt.

Denk VOOR ´je´ nu naar mij gaat schelden éven na;
hoort een onvoorspelbaar vluchtdier van 500 kilo in het verkeer op de openbare weg?

De wet en het gezond verstand zeggen van niet. Dat kan je als ruíter vervelend vinden maar dat verandert niets aan dat de rest er recht op heeft niet door een bestuurder met een potentieel ongeleid projectiel in gevaar gebracht te worden. Vaak nog daar waar die ruiter niet behoort te komen ook Gestoord

hc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:59

Climax schreef:
Ben weg gereden en heb er nooit meer wat van gehoord.

Dat vind ik dan weer niet netjes. Je was wel in fout nl. Lachen