military cross gevaarlijk of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Re: military cross gevaarlijk of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:40

Eventing is geweldig voor paard en ruiter. Er is geen eventingruiter (en zeker niet op hoog niveau) die een ongelukkig paard op stal heeft. Jammer dat er weer negatief over gedaan moet worden door mensen die niet weten waarover ze het hebben. Mijn "dressuurpaard" staat bij Alice Naber-Lozeman omdat ze het verdiend om te doen wat ze leuk vindt crossen!!! Ik denk dat ik van de winter een heerlijk bomproof en gelukkig paard heb.
Ga nou eens 1x een dagje kijken op een westrijd van behoorlijk niveau. Kijk hoe de ruiters met hun dier omgaan en kijk hoe de dieren de cross doorlopen. En geef daarna je mening en niet op basis van tv beelden en journalisten. Clown

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:43

En toch vind ik dat je ook mensen die ongefundeerd hun mening geven netjes te woord moet staan, tenminste, als je meer begrip wil kweken voor de eventingsport. Een stenen eend van 1.50 is wat overdreven, maar ik kan me ook een behoorlijke eend als wateruitsprong herinneren (Burghley vorig jaar of Badminton?), waar diverse paarden op over de kop gingen. Was een erg indrukwekkende hindernis.

Als je dan als leek leest dat er weer een paard is doodgegaan, snap ik wel dat je het per definitie zielig vindt, totdat iemand je van het tegendeel overtuigt. Zo vind ik de palio (of zoiets) in Sienna en de Grand National ook belachelijk, terwijl anderen daar lyrisch over zijn. En nee, ik heb me daar nooit in verdiept, maar baseer mijn mening op foto's, filmpjes en verhalen uit de media. Aangezien die over de eventing ook niet al te positief zijn, vind ik dat je mensen die daar op afgaan, dat niet al te kwalijk kunt nemen.

En dat het springen van hindernissen meer risico meebrengt dan het rijden van enkel dressuur, zijn we het allemaal denk ik wel over eens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:50

wsl bedoel je deze eend, wuppie.

http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... bur_08.jpg (mss is die wel de foto die Panache bedoelde)

dit is dus geen steen Knipoog en ik heb ernaast gestaan toe de foto gemaakt werd, dat paard is dus niet gevallen.

Ik ben het met je eens, maar ik ben wel van mening dat ik alleen een discussie aanga als de persoon in kwestie die tegenstander is ook bereid is open te staan voor andere argumenten. Anders is het zonde van mijn tijd en energie.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:50

normaal gesproken ben ik het met je eens SGWUppie maar als mensen dingen gaan verzinnen (hindernis van steen en 1.50 hoog) en dat blijven volhouden en ook niet willen regareren op andere berichten waarin wordt uitgelegd dat hindernissen niet eens van steen mogen zijn en niet 1.50 hoog mogen staan dan kan ik echt niet meer normaal in gesprek blijven.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:51

Lielle schreef:
wsl bedoel je deze eend, wuppie.

http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... bur_08.jpg (mss is die wel de foto die Panache bedoelde)

dit is dus geen steen Knipoog en ik heb ernaast gestaan toe de foto gemaakt werd, dat paard is dus niet gevallen.

Ik ben het met je eens, maar ik ben wel van mening dat ik alleen een discussie aanga als de persoon in kwestie die tegenstander is ook bereid is open te staan voor andere argumenten. Anders is het zonde van mijn tijd en energie.

Moet zeggen dat dit wel een schokkende foto is.
Ik denk ook op de manier hoe het paard springt of valt kan ik eigelijk niet goed zien.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:52

Oh sorry nu zie ik pas dat het paard niet gevallen is.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen hiervan schrikken

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:55

Hij is zeker geen 1.50 inderdaad. Maar goed, af en toe de knuppel in het hoenderhok, daar moeten we gewoon tegenkunnen en dan met een gefundeerde reactie terugkomen. Ik neem het niemand kwalijk, vroegah dacht ik er namelijk precies zo over, alleen verwoordde ik het wellicht anders.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:57

Maar dat is met paardenrennen het zelfde ik vindt het een geweldige sport, paarden worden behandeld als koning
Maar dat vinden veel mensen ook erg zielig een paard op de renbaan.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:59

Heb even terug gelezen, maar zó erg zijn die reacties van Panache toch niet? Zie wel heel geirriteerde reacties van onze bejaarden Haha!

Je hoeft echt niet eerst zelf een SGW gereden te hebben om er iets over te roepen. Dan krijg je diezelfde discussie als bij Anky en Power en Paint, dat je pas wat mag zeggen als je zelf op een bepaald nivo hebt gereden.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:03

ik was er vol van ondersteld dat het steen was de hindernis, wat is het dan voor een matriaal?
1.50 is die niet, maar in mijn belevenis was die 't wel.
de foto:'sprong ziet er indd niet fris uit, daarom mijn mening over mili'

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:13

wsl gewoon geschilderd hout.

Maar panache, als dit je enige basis is voor je mening over military (dat heet nu dus eventing) ben je van harte uitgenodigd om een dagje met me mee te lopen op een wedstrijd. Dan zie je dat een heel stuk genuanceerder is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:03

Lielle schreef:
dat ik alleen een discussie aanga als de persoon in kwestie die tegenstander is ook bereid is open te staan voor andere argumenten.

...én weet waar het over gaat.
Een mening kan je alleen hebben over iets. Let wel ´over íets´. Dit houd informatie in. Wanneer dit zeer summiere en subjectieve informatie is, is van ´discussie´ geen sprake want de uitgangspunten zijn dan fundamenteel onevenwichtig.
Zo dacht ik op basis van wat ik in NL en België aan hellinkjes had ervaren dat ik me een voorstelling kon maken van bergen = ´hellingen op grotere schaal´. Foutje Bloos Haha!

Definieer ´paardrijden´ maar eens met een paar ruiters uit verschillende disciplines. Ík hou me aan de brede en fundametele invulling door Caprilli welke een definitie is in de betekenis van dát woord.

Mbt de risicos van welk paardrijden ook kunnen we héél kort zijn: dat is allemaal een glijdende schaal waar je op stapt zodra je op een paard stapt.
Wáár jij voor jezelf op die helling een streep trekt wordt bepaald door jouzélf in combinatie met joúw ervaringen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:19

Dan nu even een stapje opzij.

Ik stel hier en nu dat eventing het slachtoffer is van de negatieve beeldvorming welke vooral veroorzaakt wordt door klassieke ringdressuur; dat eventing als bliksemafleider functioneert voor de negatieve beeldvorming over klassieke ringdressuur.

Een paard over een ´stenen´ eend jagen waarbij de combi in het water stuitert is erg makkelijk als paardonvriendelijk te verkopen aan een breed publiek. Dan verbied je die sport en je maak het helemaal bij dat brede publiek. Kan je weer een paar jaar dressuurpaarden ongestoord kort bijzetten Tong uitsteken

Dat elk paard wat direct of indirect bij welke sport ook omkomt een paard te veel is, hoeft niet besproken te worden. Het staat echter relatíef in een schril daglicht tegenover het aantal sportpaarden wat routinematig uit de roulatie genomen wordt, ten opzichte van paarden die voor dat doel (slacht) gefókt worden.
Veel ruiters die moord en brand schreeuwen over de in hun beleving onacceptabele risicos van eventing zijn met hun tigste carriërepaard bezig. Waar is de rest gebleven?
Ik heb in absolute zin geen mening over het acceptable van risicos.
Ik ben me er bewust van dat ik voor mijn eigen egoïstisch lol op die glijdende schaal stap Bloos

hc

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:12

Ik denk dat bij dressuur en springpaarden op zijn minst evenveel blessures voorkomen, als het er al niet meer zijn. Die paarden zijn meestal zo geblesseerd dat ze na lange revalidatie weer bereden kunnen worden, al dan niet weer op topniveau.
Als er in de eventing een ongeluk gebeurt zijn de gevolgen meestal wat ernstiger. Dat is hard. Maar misschien kun je je inderdaad afvragen wat er met een sportpaard mentaal gebeurd als die een jaar niet mag werken door revalidatie?

Diezelfde vraag heb ik me de afgelopen tijd ook wel eens afgevraagd bij het met pensioen gaan van sportpaarden. Worden de meeste paarden daar wel zo gelukkig van? Ik heb in ieder geval meer respect gekregen voor mensen die besluiten hun paard weg te brengen na een carriere.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:36

Ik vind het een geweldige sport... Geweldig om te zien en het lijkt me super om te rijden.. tuurlijk moet je zoiets niet doen met een ongetraint paard.. en is de sport niet zoner risico's maar zoals al eerder word gezecht.. waar zijn die risico's niet?
Zelf denk ik er vast nog 3 keer over na voor dat ik besluit om military te gaan rijden... ben bijna elk jaar in boekelo en heb al meerdere male ongelukken gezien... tis heel triest... maar de paarden die er lopen vinden het GEWELDIG (en ruiter natuurlijk ook)!
Gelukkig heb ik nog een aantal jaar om na te denken (en te zien in welke tak mijn paardje uit gaat komen.) wat ik straks ga rijden.. Haha!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:28

HC ik ben het met je eens.
Hier zie ik regelmatig recreatiepaarden voorbij komen die duidelijk niet rad zijn. Toch gaat zo'n paard iedere week wel een keer het duin in. De ruiter voelt niet dat het dier kreupelt dus een DA komt er niet bij. Zo ploeteren de beestjes voort. Dat vind ik ook sneu, maar dit komt niet in de media en misschien is het wel een afgeserveerd carrierepaard wat nu de rest van zijn leven "lekker" recreatiepaard mag zijn.

Eventing is een tak van sport waar risico's aanzitten, maar die imo aanvaardbaar zijn. En als ik alleen de basis vergelijk dan zijn de meeste ruiters voorzichtiger met hun paarden dan de dressuur- springruiters. Ken paarden die op buut de proef ingestuurd worden. Helaas is er voor de paarden voor dressuur en springen geen veterinaire controle.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 20:32

panache schreef:
Simmie schreef:
Tjonge, hoe eigenwijs kun je zijn....
Elke dag dat jij uit je bed stapt, neem je een risico. En als je naar buiten gaat nog meer. Dan niet alleen voor jezelf, maar ook je medemens die buiten is.......

dit heeft niks met eigenwijs te maken, maar een eigen mening hebben.
hoe moeilijk kan het zijn andermans mening te respecteren?
ik respecteer dat jij het een 'normale' sport vind .

mij kan je niet wijsmaken dat
*over een vaste hindernis wéinig risico opzoeken is.
* je paard overal doorheen crossen en uiteindelijk op een aparte hindernis aanzetten weinig risico meebrengt.

mij kan je niet wijsmaken dat
* dressuur évenveel risico meedraagt, aangezien je veel vaker ongevallen hoort, ziet of zelfs dode vallen bij military inplaats van dressuur, terwijl veel meer mensen dressuren.

nou zou toch zweren dat anky in de dressuur al de naam manky(was net op rtl boulevard) heeft hahahah die gebeurd wel degelijk vaak wat misschien wel vaker iets als de cross.dit word alleen niet zo te kennen gegevens omdat de military al bestempeld is als gevaarlijk door veel mensen!
dat is natuurlijk even grappen en een kleine bijkomstigheid.
ik vind het tevens jammer dat panache hier in de discussie helemaal niet open staat voor verdere uitleg van de medebokkers!ze blijft maar bij een en hetzelfde standpunt is eigenwijs en rept maar wat verder.
het intresseerd mij niet en denk dat je beter niet kunt posten als je dit soort opmerkingen geeft op iedereen zelfs op mods. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:51

Op bokt-nieuws staan nu twee berichten. Het ene van een ruitster die haar nek breekt ijdens ringdressuur de andere 'Gisteren tijdens een clinic op Paard & Passie viel Olympisch kampioene Anky van Grunsven van haar paard. Hierbij liep zij een gekneusd been en pijnlijke ribben op. Volgens trainer Sjef Janssen was dit te wijten aan de gebrekkige omstandigheden wat betreft het inrijden, en de speaker die het publiek zodanig opzweepte dat het optreden gepaard ging met een oorverdovend lawaai, waarna Nelson volledig uit zijn dak ging.'

...en zo is het de schuld van een paraplu, een zakdoek of een overstekende vaggenmast maar ooit een brevet van onvermogen.
Het gaat nu over 'anky' maar daar kan je natuurlijk elke op alleen het automatiseren van proeven gerichte ruiter voor lezen.
De kern is dat 'paardrijden' meer inhoudt en een paard dan bewijst geen 'onvoorspelbaar vluchtdier' te zijn maar een méédenkende partner.
Dat een paard geen risico is maar je grootste troef.
Rij maar eens met een crossmotoriets door het terrein of met een paard. Gewoon een ruig stuk berghelling dwarsvelden. Het paard loop zélf.
Ik heb 23 jaar met motorfietsen geraced en vermaak me nu kostelijk te paard in écht ruig terrein.

Paardrijden kan een synergie van human brainpower en horsepower zijn. Dan moet je echter wel loslaten. Het paard, paard láten zijn.
Dan kan je gaan terreincrossen en bepaal je zelf de risicos. Is niet hetzelfde als op een scherpe tijdbom zitten...

hc

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:02

Huertecilla schreef:
...en zo is het de schuld van een paraplu, een zakdoek of een overstekende vaggenmast maar ooit een brevet van onvermogen.
Het gaat nu over 'anky' maar daar kan je natuurlijk elke op alleen het automatiseren van proeven gerichte ruiter voor lezen.

Ik denk dat Anky wel iets meer kan dan alleen het rijden van proeven en ik denk dat ik een paard dat zo fris is als eventingruiter ook niet had uitgezeten. Is alleen onvermogen wanneer je een rodeoruiter bent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:24

Waarom is dit eigenlijk naar PP verplaatst? Zou toch op SGW moeten staan? Verward
En tja, wanneer het op PP staat kun je iets minder gefundeerde meningen verwachten. Heeft niets met PP te maken, maar met het feit dat er dus ook mensen lezen die er iets minder verstand van hebben. Is niets mis mee toch?
Iedereen moet het leren, maar om iemand dan af te kraken Verward

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:29

Pascale kan het niet af om het in woorden te zeggen, dus krijg ik meest vreemde pm binnen.
Laatst bijgewerkt door panache op 15-10-07 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:31

Mods zijn heilig? Mods hebben altijd gelijk dus Pascale?

Citaat:
ik was er vol van ondersteld dat het steen was de hindernis, wat is het dan voor een matriaal?
1.50 is die niet, maar in mijn belevenis was die 't wel.
de foto:'sprong ziet er indd niet fris uit, daarom mijn mening over mili'

geef ik hier niet toe dat ik in mijn eigen beleving fout zat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:32

ik zou even de bokt regels doorlezen, PMs publiek maken levert je een OW op.

cayenne, op SGW ben je minder gegarandeerd van diverse meningen. Ik denk dat het op PP een stuk beter staat om de discussie wat aan te wakkeren.

Mods hebben absoluut niet altijd gelijk en bovendien voeren ze hier de discussie op persoonlijke titel.

panache, heb je zin om een keer te komen kijken?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:33

Lielle schreef:
ik zou even de bokt regels doorlezen, PMs publiek maken levert je een OW op.

cayenne, op SGW ben je minder gegarandeerd van diverse meningen. Ik denk dat het op PP een stuk beter staat om de discussie wat aan te wakkeren.

Mods hebben absoluut niet altijd gelijk en bovendien voeren ze hier de discussie op persoonlijke titel.

panache, heb je zin om een keer te komen kijken?

oh dat wist ik niet Bloos excuus, ik deleted um.

ja is goed lijkt me wel interessant, en hopelijk op een andere kijk te brengen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 22:35

De komende crossen bij jou in de buurt zijn nog Bathmen (dit weekend), Barchem (volgend weekend) en Hattem (week erna).