discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 04:47

Wat interessant om de antwoorden terug te lezen. Iedereen ging elke dag naar zn paard om het er even uit te halen. Sommige waren erg content met 2u buiten etc. Komt dus over alsof ophokken in de winter echt nog de normaalste zaak vd wereld was en je paard even stappen alles goed maakte.

Een paard ophokken en bv 1u in de stapmolen en rijden is nu voer voor een reltopic gok ik zo :=

LukieBradley

Re: discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 07:18

Mijn paard en ponys staan de klok rond buiten altijd, ook in regen etc.
Een hele dag binnen staan komt zelden voor maar laatst met erge stormen is dat wel 2 of 3x voorgekomen.
Ook vanwege veiligheid, mijn paard is doodsbang in wind en zou zichzelf kunnen verwonden als het erg is. Die blijft ook liever binnen staan :)
Ik vind dat het in zulke situaties best kan een dagje maar niet als standaard.
Wel komen ze er dan tussendoor even uit

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:37

Er moet wel wat heel bijzonders aan de hand zijn als ik ze een dag op stal laat staan. Tot nu toe nog niet voorgekomen. Bij noodweer probeer ik ze tussendoor ook even eruit te doen, al is het maar een halfuurtje.

Ik heb ze aan huis dus ben sowieso vrij om te doen wat ik wil. Vind ik zelf heel fijn. Op dagen dat het slecht weer is en de paarden er zelf duidelijk last van hebben lopen ze gewoon wat minder lang dan op fijne dagen. Als het overdag 30+ graden is doe ik ze ‘s nachts naar buiten en staan ze overdag in stal met ventilatoren aan.

Een paard zal niet dood gaan van een dagje op stal, maar ik vind het altijd wel bijzonder als mensen geen zin hebben om voor 11:00 hun paard te doen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:02

freetorun schreef:
Wat interessant om de antwoorden terug te lezen. Iedereen ging elke dag naar zn paard om het er even uit te halen. Sommige waren erg content met 2u buiten etc. Komt dus over alsof ophokken in de winter echt nog de normaalste zaak vd wereld was en je paard even stappen alles goed maakte.

Een paard ophokken en bv 1u in de stapmolen en rijden is nu voer voor een reltopic gok ik zo :=

Nou, zet de popcorn dan maar vast klaar, dit gebeurd nog volop.
Alleen denk niet dat ze dat braaf hier op bokkie komen melden.

Wel tof zo'n oud topic teruglezen, wel erg weinig reacties toen al.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:06

Er waren en zijn hier nog steeds maneges zonder wei of paddock. De particuliere en een aantal pension stallen hebben de paarden altijd al op de dag buiten gehad. Meeste gewoon op de wei en die wordt dan in de lente opnieuw ingezaaid.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:23

Barbet schreef:
Kom je nog best tegen hoor, paarden of pony's die zo 1 of 2 dagen op stal staan.
Of met deze dagen even een uurtje eruit komen maar verder op stal staan.
Maar dat zijn vast allemaal mensen die niet op bokt zitten :)

Zit op bokt en heel soms blijven ze een dag binnen of gaan ze er alleen ff uit zodat ik de stal kan uitmesten.

Ben ik nu gelijk een slechte baas? }>

Die dagen zijn wel zeldzaam maar ze zijn dan liever binnen dan de hele dag buiten in de regen staan.

Binnen kunnen ze rustig hun hooi oppeuzelen terwijl in de inloopstal teveel rangorde gezeik kan zijn waardoor er toch 2 half of helemaal niet kunnen schuilen en of eten.

Binnen kunnen ze heerlijk liggen op hun dikke bodem van vlas terwijl in de inloopstal die gelegenheid er niet is, wederom rangorde, teveel bewegingen waardoor ze liever blijven staan.

Ik heb een lichte stal met veel ramen, frisse lucht en ruime boxen.

Paarden zijn tevreden en ook als ze eruit mogen dan gaat dat in een rustig tempo ipv super druk omdat ze een dagje binnen hebben gestaan.

De huisvesting vind ik wel ontzettend meespelen,donkere boxen met weinig tot geen uitzicht of contact zou ik veel erger vinden als ze een dag binnen moeten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:29

18 jaar terug had ik nog geen eigen paarden :Y)

Maar goed. Mijn paarden hebben deze winter regelmatig meerdere dagen enkel op stal gestaan, soms konden ze er zelfs geen uurtje uit. Was ik daar blij mee? Nee. Helaas moet je het op een pension doen met de mogelijkheden die er zijn.
De paddocks zijn door de vele regen absoluut onbruikbaar geworden. Dagdelen buiten kon niet, het was of een hele dag of niks. Ik zet mijn paarden geen 8u in blubber die haast knie diep is met enorm zuigende modder, zonder ook maar enige vorm van beschutting tegen regen en wind. Mijn mini zou 100% zeker vastgeraakt zijn in die blub. Over mok en verweekte voeten en de belasting voor de pezen zwijg ik ook maar.
Ze konden wel los in de bak, op voorwaarde dat niemand wou rijden/longeren/ook losgooien. De bak had plekken met drijfzand, alles behalve ideaal. Verder evenmin beschutting, ze mogen er enkel in als je op stal bent en er mocht logischerwijze ook geen hooi in gevoerd worden. Maar dan zit je alsnog beperkt in tijd en mogelijkheden.
Ik voorzag wel in de mate van het mogelijke voldoende tot onbeperkt ruwvoer en sociaal contact kon ook.

Intussen heb ik ze de voorbije week allemaal van pension gehaald en terug in het weiland gezet. Dan lopen ze 1 stuk maar kapot... ik heb nog grond genoeg om de rest van het jaar wel goed door te komen.
Allemaal regendeken op, groot schuilhok en gaan met die banaan.

Ik vond het inderdaad doodzonde dat ze zo vaak binnen stonden en dat ik ter compensatie ook amper wat kon. Daarnaast kost dat klauwen met geld... nou, als ik toch niks kan kunnen ze voor veel minder dus evengoed gras gaan vreten. Dus nu blijven ze normaal gezien weer 24/7 buiten tot september/oktober.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:30

Ik ga hierin met Daan mee, mijn weiland is op dit moment een grote vieze diepe modder bende met weinig tot geen droge plek. Hij heeft altijd been problemen, mok en rasp. En dat wordt door al die drek en al dat water niet veel beter. En altijd maar blijven wassen en smeren met smeersels lijkt me ook niet super gezond.
Wel gaat hij in de ochtend een uur in de molen en dan rijd ik hem een uur in de avond.
Het is nu even niet anders, en als de weide droger is en hij droog kan staan dan mag hij weer naar buiten.
Natuurlijk vind ik dit ook waardeloos en niet ideaal....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:30

Op de grote stallen en hengstenhouderijen staan ze nog steeds elke zondag gewoon op stal hoor. Worden alleen gevoerd. Personeel is op zondag vrij of er werkt er eentje die dan voert en de mest bij de sportpaarden of hengsten uit de stal haalt maar meer niet. Er wordt juist gezegd dat de paarden het heerlijk vinden een dag volledige rust zonder drukte en dat ze juist bijna de hele dag liggen te slapen languit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:31

Tja, wanneer de omstandigheden buiten onveilig zijn blijven ze rustig een dag binnen . Misschien niet zo prettig voor ze maar soms kan het niet anders, liever slechte baas met levende dieren dan geweldige baas met dieren met kapotte benen oid.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:37

Leuk om te lezen.
Voor mij is er dus niet veel veranderd.

In die tijd gingen de paarden al elke dag naar buiten en nu nog steeds.
Met de gevaarlijke storm van 2 weken terug gaan ze wel eerder naar binnen als gewoonlijk.
En deze week was het in de middag ook ineens bar en boos en wilde de paarden zelf naar binnen.
Maar er is niet 1 dag geweest in 18 jaar tijd dat mijn paarden de hele dag binnen hebben gestaan.
Ze zijn dat ook niet gewend, ik denk dat ze dan erg onrustig zouden zijn.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:55

Afbeelding

Ze hebben het zo slecht :+

Zolang het maar af en toe is dat ze een dagje boxarrest hebben, kan ik er prima mee leven.
Het liefst zie ik ze zoveel mogelijk buiten maar met deze zeiknatte winter is het aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:58

In echt putje winter met guur en bar weer kunnen de mijne daar wel van genieten. Ik zie dat ook in de herfst, als ze dan op pension komen gaan ze de eerste nachten vaak liggen om te slapen. Nadien mindert dat weer en tegen het voorjaar aan (zoals nu) zijn ze het zat om binnen te staan. Zelfs na enkel een nacht kom je een chagrijnig hoofd tegen. Dan weet ik, tijd om terug naar de weides te gaan.

Met dit weer zullen ze ook niet gaan liggen (of veel minder) en ik vermoed dat ze bij aanhoudende regen ook wel weer zullen gaan kamperen in hun schuilhok. Maar eens de lente en zomer van start gaan zullen ze dagelijks weleens liggen tukken en zijn de boze snuiten verleden tijd :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:02

Daan13 schreef:
[ [url=m/UXmWqE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt ze vermoord door op stal te zetten. -O- :')

Hier 18 jaar geleden was ik 3, toen was het hooguit een pony of paard aaien. :+

Ik ben zelf van zoveel mogelijk buiten, die van mij zie ik het liefst 24/7 buiten. Helaas mag hij amper tot geen gras en zo'n beetje alle plekjes hier met 24/7 buiten hebben gras. Nu overdag buiten en nacht binnen op de paddock. Als het meezit kan hij zomers wel 24/7 buiten staan.

Laatst met de storm stond hij wel heel kort buiten, maar heb de storm schade gezien. Dus ben ook wel blij dat hij toen binnen stond. Wie weet wat er allemaal rond heeft gevlogen. :=

En zolang die van mij kan eten, vind hij het niet zo erg om een dagje wat meer op stal te staan. Dus dat is ergens wel een geruststelling. Zeker als zijn spieren niet door die ene dagje achteruit gaan.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:10

Daan13 schreef:
[ [url=m/UXmWqE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zolang het maar af en toe is dat ze een dagje boxarrest hebben, kan ik er prima mee leven.
Het liefst zie ik ze zoveel mogelijk buiten maar met deze zeiknatte winter is het aanpassen.

Dit is natuurlijk een leuk eufemistisch plaatje ;) Slapen doen ze maar kort. Maar idd, als het zó erg is als dit jaar is de keuze heel beperkt en moet het maar een dagje. Niet iedereen heeft een verharde schuilstal met verharde uitloop...

De realiteit is wel dat de meeste paarden die toch al weinig buitenkomen op sommige pensions en maneges niet zo'n ruime stal hebben.

Zelfs op mijn huurlocatie heb ik de boel deels verhard en dit jaar komt er nog een stuk met roosters bij. Mocht ik weg moeten dan haal ik het er weer uit en verkoop het als de volgende het niet wil.

Op pensionstallen met slechte paddocks is het vaak achterstallig onderhoud; gooi er een lading geel zand in het is vaak een stuk beter te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:14

18 Jaar geleden had ik nog geen eigen paard :+

Op onze oude stal waar we een jaar of 6/7 hebben gestaan stonden ze eigenlijk altijd buiten. Hooguit als het glad was (paddocks deels bestraat) gingen ze wat later. Maar eigenlijk waren er altijd wel een paar paddocks waar ze wel in konden en dan gingen ze evengoed een paar uurtjes. En dat vond ze prima. Is daar in al die jaren misschien 3x gebeurt of zo.

Op mijn huidige stal waar ik nu bijna 2 jaar sta, daar hebben ze nog niet 1x overdag binnen gestaan. Wel gaan ze soms rond 14.00 naar binnen als het echt slecht is (maar staan tussen 8.30-9.00 uur buiten). Maar dan staan ze ook zelf te zeuren dat ze naar binnen mogen :+
Nu hebben ze daar in de paddock wel een ruime schuilstal.

Maar er zijn hier maar weinig pensionstallen waar ze met de winter de hele dag buiten komen. Bij de meeste mag je blij wezen met 4 uurtjes per dag. Persoonlijk vind ik dat echt veel te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:24

Als alle sloten overvol zitten kan het grondwater ook niet weg hoor. Dan mag je daar een hoop zand op gooien, om de boel ginds te verhogen zou je toch wel flink aantal vrachtwagens nodig hebben. En helaas mag je zoiets niet overal vrolijk doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:27

Varekaj wij zitten op zandgrond met daarin evengoed drainage, maar nu met deze bizarre neerslag van de laatste tijd hebben wij ook plassen in de bak en paddock (bodem wel hard en niet glad). Gelukkig wel snel weer droog

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:27

Ik ben van mening dat ze best wel eens een dag op stal kunnen blijven staan als het weer het echt niet anders toelaat.

Gaat niet op voor mijn eigen paard, die woont op een wei met stal. Maar weet je? Die komt écht niet uit haar stal hoor, als het regent :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:33

Hier is alles klei/leem en sowieso ondergronds ook al veel water. Ideaal in de zomer omdat je amper last hebt van die bloedhete zomers. Nu vervloek ik dat als de pest :o

Zelfs als de onderlaag nog best hard is verandert de bovenlaag bij regen heel snel in een spekgladde plakkerige smeerboel. En nadien dan in diepe plakkende prut.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:43

Onze kudde van 5 staat in principe 24/7 buiten. Er is wel beschutting maar ik heb geen afdak waar ze onder kunnen schuilen. Voor een buitje vind ik dat niet erg, en zij gelukkig ook niet.

Maar afgelopen week bijvoorbeeld begon het heel vroeg in de ochtend met regenen wat overging in natte sneeuw met een hele gure eind. Toen stond mij AV merrie toch echt wel te bibberen buiten. Dan gaat de hele club naar binnen in 2 loopstallen. Na 24 uur was het droog en zonnig en sindsdien staan ze weer 24/7 buiten.
Ze gaan dan ook weer heel graag naar buiten. Maar ik voel me echt niet schuldig over die 24 uur geen benen kunnen strekken. Ze waren ook met tegenzin naar buiten gegaan denk ik wanneer ik ze midden in de regen en sneeuw nog een uurtje buiten zou zetten.

Daarbij, dit komt denk ik hooguit een keer of 10 per jaar voor, dus de overige 355 dagen staan ze buiten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:48

Maaike_Indy

Bij een loopstal stel ik me iets groots voor. Dan zou ik me denk ik ook minder bezwaard voelen.
Helaas heb ik maar 3x3 stallen en dan vind ik het weer niet kunnen ze de hele dag daar in te laten staan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:50

Met die stomme zondagsstormen hebben de paarden bij ons al meer dan de laatste 3 jaar samen de hele dag binnen gestaan. Onder toezicht wel met een vriendje los in de 20x60 buitenbak gestaan, maar had nou niet het idee dat hij er zo'n behoefte aan had!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:52

Mayo schreef:
Ik had met iemand van stal een discussie.

Op 1e kerstdag sluit bij ons de manege vroeg, je moet je paard gedaan hebben voor 11.00 uur, dit voor privacy-redenen van de stalhouders. Absoluut te begrijpen en geen probleem.

Nu zei degene met wie ik de discussie had dat ik 'gek' was dat ik 1e kerstdag dan m'n paard ga doen, dat Kasmier best een dag op stal kon blijven staan, dat hij daar misschien zelfs beter van wordt (lees: fanatieker).

Nu kan ik dit echt niet over m'n hart verkrijgen, bij mij komt Kasmier altijd z'n stal uit, al kan ik alleen maar even wandelen om de beentjes te strekken. Ik voel me al schuldig als ik één dag weinig tijd aan hem heb kunnen besteden, laat staan dat ik hem een dag op stal laat.

Hoe denken jullie daarover? Zouden jullie je paard gerust een dag op stal laten (+/- 3x3,5 m)???

Of ben ik echt zo 'gek' dat ik altijd zorg dat hij z'n stalletje lekker uitkomt? :?

Ik vind het afschuwelijk, zelfs de halve dag en nacht op stal vind ik al teveel. Ik zou echt direct van stal veranderen als de paarden niet of nauwelijks buiten komen.
Maar goed, hier hebben ze een verhard stuk en een schuilstal met onbeperkt ruwvoer dus dan is het ook wat makkelijker praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 11:04

Je moet het ook wel kunnen. Hier in de streek heb je amper plaatsen waar ze in de winter überhaupt buiten kunnen. Longeerkraal/stapmolen is wel leuk maar als die ook verzopen ligt en het giet, dan zet je ze daar ook niet in. Er is hier geen enkele binnenbak waar je een paard in los kan/mag laten. Daarvoor heb je ofwel de paddocks ofwel heel soms een buitenbak. En in die buitenbak is ook maar heel beperkt wat er kan en wat niet.

Als die paddocks dan helaas ook op hun limieten komen dan heb je gewoon geen andere keuze meer. Ik heb nu geluk met een weide die relatief veel kan hebben qua water en voldoende weide extra om dit te compenseren.
Had ik deze niet, dan stonden ze nu nog op stal. 23/7 binnen. Omdat mijn andere stukken weiland ofwel verzopen liggen, ofwel heel snel naar de vaantjes zouden gaan en dan heb ik in de zomer problemen.