dressuur=mode?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:53

off-topic: Wat nou als je paard wel op je been reageert, je met sporen net iets fijnere hulpen kunt geven en zowieso niet of nauwelijks op een zweepje reageert? Ik rijd daarom ook eigenlijk zonder zweep, want Duvel reageert toch niet zo op dat ding. Ik kan hem beter een schop geven (ook zonder spoor) dan dat ik een tik/knal met mijn zweepje geef, hij heeft voor het been nu eenmaal meer ontzag. Dus de opmerking, je mag ook nog met zweepje in de B/L heeft voor mij dan al niet zo veel waarde meer. En ik rijd afwisselend met verschillende sporen. Het liefst rijd ik met een stompe spoor, maar aangezien ik die momenteel kwijt ben en nog geen tijd heb gehad om nieuwe te kopen, rijd ik nu mijn wedstrijden meestal met een grof wiel en mijn les ook. Maar als ik voor mij zelf aan het oefenen ben, rijd ik soms zonder spoor en vaak met mijn knopspoortjes. En hij reageert op alles goed, alleen met een iets langere spoor (evt. met wiel) reageert hij net iets beter en kan ik een nettere hulp geven. En dat was toch ook het doel van het rijden met sporen? Een verfijning van je hulp.

Nu nog ff on-tpoic: Ik vind niet dat springruiters betere ruiters zijn dan dressuurruiters. Ik zelf zou dolgraag springen, ik heb ook springles en doe op de vereniging mee aan onderlinge wedstrijdjes. Maar dan staat er een 'normaal' parcours, ik rijd parcoursjes van ong. 80 cm. Ik ben gewoon nog bang voor de hoogte en met name de breedte van een B-parcours. Mijn vertrouwen groeit al, maar het duurt nog wel een paar maanden voor ik de eerste keer in ga schrijven, denk ik. En niet omdat we het niet kunnen, ik denk dat we het wel kunnen, in de les rijd ik ook sprongen van 1.10-1.20 m. Het zit tussen mijn oren, maar ben ik daarom een mindere ruiter?
De instelling 'niet zeiken maar rijden' is er een die ik ook goed ken. Ik zal ook niet zo snel opgeven als Duvel ergens op loopt te klieren. Als we door hevige regenval weer een tijd (lees: soms maanden) niet in de buitenbak kunnen rijden, omdat die weer is omgetoverd in een zwembad, en ik er dan na die tijd weer in ga rijden, kan ik er donder op zeggen dat hij tig keer onder me vandaan zal proberen te racen. Maar ik geef dan ook niet op, ik ga juist door, omdat ik in mijn ahcterhoofd houd, datie op wedstrijd ook weleens wat kan zien wat 'eng' of op zijn minst 'spannend' is. En tot nog toe heb ik daar alleen maar profijt van gehad.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 21:38

Ik rijd met peru nog geen wedstrijd, en rijd toch met wielen.
Mijn been ligt stil en gebruik de spoor alleen als het nodig is. De reden dat ik nu met wielen rijd is, als ik met stompe sporen rijd 4 x moet inkomen voordat ik een reactie krijg en met de wielen 1 x... wat is vriendelijker ?

Zelf ben ik een dressuurruiter, Ik ben een schijterd wat betreft springen.
Springen is wel eerlijk en bij Dressuur heb ik zo vaak mijn twijfels.
Er zijn idd te weinig GOEDE springinstructeurs. Die zijn schaars.
Wel vind ik dat je tegenwoordig steeds meer vrouwen bij het springen ziet en mannen bij Dressuur.

Gekkemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:01

Het valt me wel op bij de ponys vooral dat er veel jeugd gaat dressuren... springen wordt steeds minder (bij ons in de regio dan) dan dat het ooit is geweest.. zat je vroeger met zo 9 man in de Ze nu mag je hopen op 3 man in de Ze... Verder valt het me ook op hier een dressuurclinic en daar een dressuurclinic maar haast nooit een springclinic... Waarom dat zo is? Jan mag het weten Tong uitsteken

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:27

Kijk, ik wil niet banketstaaf doen maar als je 3 x moet prikken voordat je een reactie krijgt lijkt het mij toch niet echt goed.
Ik vind dat als je met sporen rijdt die van enige inwerking kunnen zijn je been stil moet liggen.
Maarja, wie ben ik. Nog van de oude stempel of zo.
Tegenwoordig zie je kinderen al op hun kleine ponytjes die beestjes tot een zeef maken. Ze gaan hun gang maar, zo kom je er toch niet een talent genoeg.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 16:21

chantal1 schreef:
Kijk, ik wil niet banketstaaflig doen maar als je 3 x moet prikken voordat je een reactie krijgt lijkt het mij toch niet echt goed.
Ik vind dat als je met sporen rijdt die van enige inwerking kunnen zijn je been stil moet liggen.
Maarja, wie ben ik. Nog van de oude stempel of zo.
Tegenwoordig zie je kinderen al op hun kleine ponytjes die beestjes tot een zeef maken. Ze gaan hun gang maar, zo kom je er toch niet een talent genoeg.

Ik zei toch dat mijn been gewoon stil ligt. Ik wil geen zeef van mijn paard maken, dus neem ik inderdaad een spoortje van enige inwerking.
Met Sando heb ik altijd wedstrijd gereden en reed thuis ook met wieltjes...

Sterker nog, mijn hond loopt ooit aan de prikband... weet je wel die band me die pinnen.. en als je dan een keertje trekt.. pin, pin pin......
Dit om verschillende redenen... als ze een slipketting omheeft trekt ze haar haren uit haar nek, en krijgt ze bultjes.. een gewone band trekt ze kapot, en een leren band moet wel zo straks zitten anders schiet ze met haar kop ertussen door. Dierenbeul ? vind ik niet. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de sporen met wielen.