is rijden een mishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Re: is rijden een mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:29

Pony bij ons op stal werd vervelend en ging weven toen hij (geloof) 2 weken niet gereden werd..

koelewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:52

eigenlijk is het wel mishandeling want hij hoort niet in een stal opgesloten te zitten, er 1 keer per dag uitgehaald te worden om een zadel op te krijgen en met iemand erop rondjes te gaan lopen, en dan wordt hij in de wei gezet en dan zit hij nog opgesloten, want er zit een hek omheen waardoor hij er niet uit kan, eigenlijk best wel onnatuurlijk

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:56

tjaah,, als je alles zo gaat bedenken is het natuurlijk wel mishandeling,,, maar aan de andere kant mijn paardje heeft er echt plezier in en wil super graag voor me werken... en al zouden de paarden lekker in het wilt kunnen leven, had ik okeej gezecht maar in het wilt is het er ook niet altijd leuk,.. als ze een wondje bijvoorbeeld hebben, en er infecties opkomen?? als je dat weer zow bekijkt is dat ook dierenmishandeling toch?? Clown Zow kan je overal wel ergens dierenmishandeling noemen.

ik vind het dus GEEN dierenmishandeling Haha!

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:23

en in een wei hebben ze genoeg plaats, als een paard in het wild eten heeft en geen gevaar in de buurd dan blijft die toch ook op een plaats. dus met een grote wei is die zeker tevreden. En ze weten niet beter, ze denken vast niet aan hoe het in het wild is. alleen wij maken die vergelijking, de paarden niet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:40

Nee ik vind het geen mishandeling. Mijn pony staat 23 uur per dag gras te eten in de wei met dr vriendjes en moet één uurtje per dag met mij lopen. We gaan leuke dingen voor haar doen, zoals buitenritten. En wat springen betreft.. Mijn grootste 'probleem' daarbij is dat m'n pony té enthousiast is. Haha! Met dressuurwedstrijden zou ze ook niet zo haar best doen als ze er geen lol in heeft denk ik.. Dus nee ik vind het geen mishandeling. Lachen

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 07:35

_Lonneke schreef:
geen mishandeling.

Het paard dat ik rijd heeft plezier in het rijden, ze hoeft niet eens elke dag te rijden en staat verder op de wei.
Ze is altijd vrolijk en de oortjes naar voren met rijden, en ja ze kijkt wel eens niet happy met rijden maar dat is alleen als zij haar zin niet krijgt.
als zij links wil en ik rechts, en we gaan dan toch links, dan kan ze heel boos kijken Tong uitsteken

Ik begrijp niet waarom ze dan boos moet zijn; ze heeft toch haar zin gekregen? Tong uitsteken

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:38

koelewijn schreef:
eigenlijk is het wel mishandeling want hij hoort niet in een stal opgesloten te zitten, er 1 keer per dag uitgehaald te worden om een zadel op te krijgen en met iemand erop rondjes te gaan lopen, en dan wordt hij in de wei gezet en dan zit hij nog opgesloten, want er zit een hek omheen waardoor hij er niet uit kan, eigenlijk best wel onnatuurlijk

ik ben het er opzich wel mee eens dat het onnatuurlijk is maar ook weer niet, want nu hebben we dat niet meer want de paarden kunnen hier gewoon niet wild leven Knipoog dus het gaat al heel lang zo dat wij voor ze zorgen. veel paarden hebben grote luxe enzo en mijn paard word elke morgen weer super vrolijk als ze de wei in mag Knipoog

NaSi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 10:09

_Saida_ schreef:
_Lonneke schreef:
geen mishandeling.

Het paard dat ik rijd heeft plezier in het rijden, ze hoeft niet eens elke dag te rijden en staat verder op de wei.
Ze is altijd vrolijk en de oortjes naar voren met rijden, en ja ze kijkt wel eens niet happy met rijden maar dat is alleen als zij haar zin niet krijgt.
als zij links wil en ik rechts, en we gaan dan toch links, dan kan ze heel boos kijken Tong uitsteken

Ik begrijp niet waarom ze dan boos moet zijn; ze heeft toch haar zin gekregen? Tong uitsteken

ze zal het wel andersom bedoelen denk anders snap ik ook net Tong uitsteken

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 10:34

Er zijn natuurlijk gevallen waarbij het wel mishandeling is.

Maar in mijn geval is het niet zo.
Mijn pony en paard staan van 8 uur s morgens tot 7 uur s avonds buiten en dan staan ze al bij het hek om naar de stal te mogen. In de tussentijd worden ze er ook iedere dag 1 uur uitgehaald om te rijden, mennen, freestylen of gewoon om wat te tutten en je ziet ze dan ook gewoon genieten. Ze krijgen voldoende voer en water hebben ze altijd tot hun beschikking.
Ze zien er goed uit en glanzen en komen hinnikend op me af van plezier dus ik denk wel dat ze het naar hun zin hebben.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:11

Citaat:

Citaat:
ze zal het wel andersom bedoelen denk anders snap ik ook net Tong uitsteken

jaja ik bedoelde het andersom Tong uitsteken ik krijg m'n zin Tong uitsteken

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:21

Ligt helemaal aan de omstandigheden. Mijn pony vond dressuur werkelijk niet leuk, dus dan ga ik hem daar ook niet mee pesten. Veel mensen vinden het raar dat ik rij, omdat het inderdaad gezien wordt als mishandeling, en ik ben zeer streng vegetarisch, waardoor mensen dit dan niet begrijpen, maar ik vind rijden geen mishandeling zolang je het paard bovenaan zet. Je hoort ook wel mensen die wel misbruik maken van de paarden, maar ja zolang ik merk dat mijn paarden er plezier in hebben, noem ik het zeker geen mishandeling nee

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:28

Onze paarden zijn al zover gedomesticeerd dat die echt niet in het wild zouden kunnen overleven.
Ik vind rijden geen dierenmishandeling, maar ik zie liever ook geen huizenhogenhoge sprongen en hogeschool, vind ik toch weer té onnatuurlijk. (Oke, rijden sowieso is onnatuurlijk, maar ik vind dat ver gaan, is mijn mening Lachen )

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:29

Ik snap de vergelijking die mensen met werken maken wel, maar ben het er niet mee eens. Je hond of kat wordt ook volledig verzorgd maar hoeft daar niet in ruil voor te werken. Het zou dan zelfs feitelijk onder de noemer dwang arbeid vallen.

Ook ik stel me wel eens de vraag of ik niet verkeerd bezig ben als ik mijn paard optuig met een zadel, hoofdstel en bit, plaats neem op zijn rug en vervolgens ook nog eens bepaal waar we heen gaan, hoe hard we gaan en hoe hij zijn lichaam gebruiken moet. Ipv dat ik dankbaar ben dat ik mee mag ga ik ook nog eens de baas zitten spelen!

Van de andere kant weet ik dat paarden zich erg goed voelen bij iemand die zeker is van z'n zaak, die weet wat 'ie wil en het paard de belofte geeft dat 'ie veilig is bij deze persoon. En ik een wereld zoals deze nu is heeft het paard mjn begeleiding nodig om een rondje te kunnen gaan rijden. Maar als ik op zijn rug ga zitten daarvoor ben ik ook verplicht om te zorgen dat ik het hem zo makkelijk mogelijk maak. En ik weet met welke oefeningen we dat samen voor elkaar kunnen krijgen. Ik kan hem uitleggen en leren hoe hij mij makkelijk kan dragen.

In de natuur heeft een paard een energiek leven, het moet zorgen dat het voldoende voedsel en water krijgt, dat het veilig is, altijd alert zijn, voor nageslacht zorgen enz. In de wei hoeft 'ie helemaal niets, geestdodend dus. Dus is het ook hierin mijn taak om te zorgen dat hij geestverijkende ervaringen op doet. Dus bied ik mijn paard veel afwisseling, kijk naar wat hij leuk vindt en werk van daaruit samen met hem naar een mooie harmonie.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:09

Tammii schreef:
njaa..
Het is eigenlijk toch wel beetje mishandeling.
Want het is niet gewoon, want eigenlijk horen ze gewoon in het wild.
Maar we zorgen goed voor ze, Dus eigenlijk geen mishandeling:P
Tjaah.. nou ik ga voor GEEN mishandeling.

mee eens!:)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:13

koelewijn schreef:

Wil jij je paard dan gewoon buiten op straat laten rondlopen, vrij als het kan? Dat zou ik dus echt niet doen! Lijkt me niet prettig voor het paard. Zelf rijd ik ook gewoon en vindt het geen mishandeling, pony heeft er duidelijk plezier in. Vindt het wel zielig als je een te zwaar/groot/gemeen enz.. persoon opzet..

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:22

NaSi schreef:
Hoe weet je nou dat hij er pleizier in heeft?
hij moet wel!

Dat merk je wel, als hij er plezier mee heeft, bijvoorbeeld dat ze ontspannen lopen, briesen, oortjes naar voren. Je ziet vanzelf wel wanneer hij het wel en niet leuk vind, stel hij gaat trappen met opstappen, steigeren en proberen je eraf te gooien, dan vind ie het niet bepaald leuk, maar tocj blijven doorzetten, hij moet niet zijn zin krijgen.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:47

Pikeur schreef:
Only_Kiekie schreef:
Meissielief; Wees aan de ene kant blij dat ze er zitten.. er blijft niks meer van ze over!

Toch?

Ja, laten we ze behouden om ze allemaal lekker in een kooitje te stoppen.
Daar zal het dier zélf beter van worden.

Wat een misselijk makende opmerking van jou zeg, ik ben het helemaal met Only_Kiekie eens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:03

Hhmm moeilijk onderwerp.. Het ligt er denk ik maar net aan hoe je het bekijkt. Voorbeelden zat van mishandeling door het rijden, maar ook voorbeelden zat van paarden die er wel plezier aan beleven.

Ik vind wel dat het niet natuurlijk is om op een paard te rijden. Daarom ben je als ruiter verplicht om het zo goed mogelijk te doen. Dat is combinatie met een goede verzorging en veel liefde, dan zal je paard het graag voor je over hebben. Knipoog

NaSi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 14:26

heel moeilijk onderwerp, ik denk zelf dat geen mishandeling is nu, maar het licht er natuurlijk wel aan hoe je rijd!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:28

Eerlijk gezegd bekijk ik het altijd zo:
Een mens moet werken voor de kost. Zo kunnen wij ons eten betalen, het huis ect.
Een paard werkt ook voor de kost.. Ze krijgen te eten, genoeg weidegang, een maatje ect.
Niet elk mens vind zijn/haar werk leuk, net als bij een paard.. Het enige verschil is dat een paard er niet voor kan kiezen en wij wel. Maar wij kunnen weer dingen kiezen dat het 'werk' leuker maakt voor de paarden..

Dus mishandeling? Absoluut niet! Dat ene uurtje per dag, soms wat langer.. Wat is dat nou?

Maargoed, ik hoor mens en dier niet te vergelijken. Maar zo zie ik het Lachen .

Maar sommige mensen kunnen van rijden wel mishandeling maken hoor Nagelbijten / Gniffelen .

x_Ilse_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:31

Ik ben het eens met traan_beauty Cool

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:36

ach ik zit ook wel eens opgesloten..
op school.
en dan kan ik ook niet weg,
is dat dan mishandeling?
mijn paard komt naar mij toe gerend uit de wei, met haar oortjes naar voren.
ik zou haar zonder halster uit de weide kunnen halen, ze loopt niet weg.
en op stal blijkt ze het alleen nog leuker te vinden, aan haar gedrag te merken.
mijn paard wíl voor me werken, mijn paard wíl voor mijn zus werken,
dat merk je.
dus mishandeling?
nou nee.
daarnaast, ze is niet anders gewend.