Wat was jou ergste val!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannemijn

Re: Wat was jou ergste val!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:22

Mea schreef:
Zo'n 15 jaar terug ben ik letterlijk gelanceerd van een manegepony die nadat ie vanuit keiharde galop uit zichzelf netjes op de A-C lijn stopte, ik vloog door de lucht en kwam plat op mijn rug terecht, de lucht uit mijn longen geslagen en pijn in mijn rug. De volgende dag kon ik amper lopen, dit ongeveer een week lang.
Zo'n 10 jaar terug denk ik, een keer mijn arm op een lastige manier gebroken nadat ik van een manegepaard af viel en mijn arm in de teugel bleef haken - krak! Moest geopereerd worden nadat de artsen er na twee dagen (au!) achter kwamen dat het niet vanzelf zou genezen in het gips, dus nu zitten er (nog steeds) drie schroefjes in!
En één keer dat ik van mijn eigen paard afviel toen ik zonder zadel reed en hij opeens schrok en opzij sprong. Ik viel precies op mijn rechterschouder, waarna ik direkt hevige pijn had. Volgens de artsen was het zwaar gekneusd, maar nu 4 jaar later blijkt dat de schouder ontzet was, er is nu niks meer aan te doen dus mijn schouder zit niet goed op de plek. Ik heb er nu niet veel pijn meer aan maar wel met bepaalde bewegingen en overbelasting. Ik kan mijn arm gelukkig gewoon gebruiken maar mijn schouder hangt te ver voorover, dus mijn schouderblad steekt op mijn rug meer uit. Niet echt mooi maarja. Oja en vorig jaar ben ik met buitenrijden van mijn paard gevallen precies met mijn hoofd oop een steen, het werd even (ik weet niet hoelang) zwart voor de ogen. In mijn cap zat een flinke deuk, dus gelukkig had ik die op. Vanaf die dag een week flinke hoofdpijn gehad.
Nou eigenlijk valt het nog wel mee, ik heb mijn paard nu 7 jaar en ben er ook 7 keer van hem afgevallen (gemiddeld 1 keer per jaar, Knipoog ) Op de manege wel vaker eraf gevallen, weet niet hoevaak. Heb ruim 10 jaar op de manege rondgehobbelt en verzorgpaarden gehad. Bloos

woow gelanceerrd Verdrietig zo hee
Laatst bijgewerkt door xannemijn op 29-07-07 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 13:23

ze zeggen Drink melk daar krijg je sterke botten van Cool Pling

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:30

Laatste keer is nu 8 jaar geleden. Nieuw paard. Erg braaf totdie bewuste dag. Een dag voor oudjaarsdag. Het was koud en het vroor buiten dus nieuw paard in trailer en naar de manege.
Hij had geen deken op, en zat dik in het haar. Dus koud had hij het niet. Na een half uur zette ik in op de volte, en hij aan het bokken, zo uit het niets. Na 3 keer een flinke bok met zijn hoofd tussen zijn benen, kon ik het niet meer uitzitten en werd ik gelanceerd tegen de bakrand. Ik ben een kwartier buiten westen geweest, en toen ik weer bij kwam was het ambulance personeel al met mij bezig om op de plank te leggen. Ze waren bang voor zwaar rug en armletsel, maar het enigste wat ik kon zeggen was: wat doen jullie nou ik moet eerst dat paard even zeggen dat ik dit niet neem ( nou ja wel op ee andere toonsoort). In de ambulance heb ikzelf het infuus er weer uitgetrokken en in het ziekenhuis hebben ze me helemaal nagekeken. Ik bleek niets te hebben !!!!! alleen natuurlijk kneuzingen. Dat voelde ik pas de volgende dag.
Ik ben teruggereden naar de manege om te zeggen dat er niets aan de hand was. Ze hadden de schrik toch wel in de benen daar. Mijn paard was weer naar huis gebracht.
de volgende dag had ik veel pijn, en de tegels in de badkamer draaiden ( vroeg aan mijn man of ze dat vaker deden?? )
Mijn man sommeerde mij dus om terug te gaan in bed en mijn werk af te bellen. Ik had dus wel een hersenschudding en gekneusde rug/bekken en heupen. Na een maand ben ik weer op paard gestapt, ( met knikkende knieen) maar niet op het beruchte paard. ( deze was braver).
Ik had er beter direct weer op kunnen stappen, want onbewust heb ik een enorme angst ontwikkeld. En zelfs nu als een paard een beetje raar doet, dan blokkeer ik helemaal. Jammer !!
Het paard heb ik trouwens verkocht, en het bleek bij de andere eigenaar ook van die kuren te hebben. Waar hij nu is weet ik niet .

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 17:10

shamyrah schreef:
Laatste keer is nu 8 jaar geleden. Nieuw paard. Erg braaf totdie bewuste dag. Een dag voor oudjaarsdag. Het was koud en het vroor buiten dus nieuw paard in trailer en naar de manege.
Hij had geen deken op, en zat dik in het haar. Dus koud had hij het niet. Na een half uur zette ik in op de volte, en hij aan het bokken, zo uit het niets. Na 3 keer een flinke bok met zijn hoofd tussen zijn benen, kon ik het niet meer uitzitten en werd ik gelanceerd tegen de bakrand. Ik ben een kwartier buiten westen geweest, en toen ik weer bij kwam was het ambulance personeel al met mij bezig om op de plank te leggen. Ze waren bang voor zwaar rug en armletsel, maar het enigste wat ik kon zeggen was: wat doen jullie nou ik moet eerst dat paard even zeggen dat ik dit niet neem ( nou ja wel op ee andere toonsoort). In de ambulance heb ikzelf het infuus er weer uitgetrokken en in het ziekenhuis hebben ze me helemaal nagekeken. Ik bleek niets te hebben !!!!! alleen natuurlijk kneuzingen. Dat voelde ik pas de volgende dag.
Ik ben teruggereden naar de manege om te zeggen dat er niets aan de hand was. Ze hadden de schrik toch wel in de benen daar. Mijn paard was weer naar huis gebracht.
de volgende dag had ik veel pijn, en de tegels in de badkamer draaiden ( vroeg aan mijn man of ze dat vaker deden?? )
Mijn man sommeerde mij dus om terug te gaan in bed en mijn werk af te bellen. Ik had dus wel een hersenschudding en gekneusde rug/bekken en heupen. Na een maand ben ik weer op paard gestapt, ( met knikkende knieen) maar niet op het beruchte paard. ( deze was braver).
Ik had er beter direct weer op kunnen stappen, want onbewust heb ik een enorme angst ontwikkeld. En zelfs nu als een paard een beetje raar doet, dan blokkeer ik helemaal. Jammer !!
Het paard heb ik trouwens verkocht, en het bleek bij de andere eigenaar ook van die kuren te hebben. Waar hij nu is weet ik niet .

Verdrietig

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 02:21

Ik heb een keer een dubbele spierscheur aan mijn been op gelopen!
En het was een hele banketstaaf val! Geld, geld!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 02:36

Gelukkig nog nooit wat gebroken maar mijn ergste val *denkt na*
Van manege paard, beest kreeg het in de kop gigantisch bokken wat ik uiteindelijk niet meer vol kon houden ik erafdonderen paard over me heen en trap na die als finale van alles vol tegen me kop aan kwam..

Verder met springwedstrijd waar spelletje tussendoor was waar je van je paard af moest dus ik weer terug hadden ze me paard anders neergezegt (maar hij kon me dus niet goed zien aankomen). Paard schrikt trapt naar achteren vol in me buik. halve minuut later weer op het paard en heb het parcours uitgesprongen. En het spectakel was voor de tribune dus iedereen kon meekijken en als klapper op de vuurpijl het ston op video.

Of heel dom in springles (in supersimpel lijntje) eraf gegleden kom op me benen terecht maar moet paar passen achteruit doen voor balans viel toch om met me elleboog tussen me ribben.. Zwaar gekneusd paar ribben..

maar daar wordt je hard van he Knipoog

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 03:02

Ehm, het meest blauwe plekken
in 2003 heb ik een "zwaar" ongeluk (zoals ze het noemen) gehad
ben eraf gevallen(lang verhaal, iig niet me eigen paard)
en brak daarbij me 7de nekwervel, waardoor ik een dwarsleasy had,

De kans was klein dat ik ooit nog zou kunnen lopen, maar het is me gelukt ,
het heeft ff geduurt maar ik loop en rij weer Lachen daarbij had ik een zware hersenschudding
dankzij me cap had ik niet ergs met me hoofd verder Lachen het had erger

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 09:36

Waauw suusiejj, dat vind ik dus echt een erg ongeluk, Ach gut
Me ouders zouden nooit meer een paard maar in me buurt laten Sigaar

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:11

Ik ben nog nooit gevallen (zou ik beter niet luidop zeggen, want dan gebeurt het meteen..)

Maar ik ben sowieso al een 'scheitvijs' dus verder dan een drafje ben ik nog niet gegaan (1x een galopje, vond ik al vrij eng).

Heb sinds kort zelf een doodbrave D-pony en daar rijd ik af en toe mee buiten, met m'n vriendin erbij, enkel in stap. Maar is eigenlijk absoluut niet verantwoord, zelfs in stap, kan vanalles misgaan.

Toen vorig jaar in de manege bij m'n vriendin een 11-jarig meisje om het leven kwam (afgevallen en paard op de borstkas gestapt), durfde ik niet meer op een paard te stappen. Ik heb 2 kindjes en dan denk je wel eens na.. Beetje bij beetje kwam het verlangen terug om te gaan rijden.

Soms is het beter niet teveel na te denken over de risico's, want dan moet je gelijk de ganse dag niet meer uit je zetel komen en dan nog, als er een vliegtuig neerstort op je woning kan je ook dood zijn natuurlijk. Er kan ALTIJD iets gebeuren.

Bij deze geef ik mezelf de raad verder niet meer mee te lezen Haha! Voor m'n eigen gemoedsrust.

MAar als er iets gebeurd, laat ik het zeker weten.. Hopelijk zie je me hier dus niet meer terug. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:20

een x op een oude pony, we gingen in het land rijden omdat de bak zo stoffig was met les. Ik was nog heel jong. Dus dacht dat het wel een slimme optie was. Allemaal kuilen in t land..mijn kleine ponietje stapte in zo'n kuil. Hij viel heel raar voorover en maakte een soort van koprol en bleef op zijn rug liggen en kon eerst niet overeind komen. Ik zat dus nog op zijn rug. Mijn moeder helemaal in paniek en ik schreeuwen enzo=P was heel bang. Toen hij uiteindelijk weer opstond moest ik heel erg huilen van de schrik want ik had me helemaal niet bezeerd=D Het was dus niet echt pijnlijk maar ik was wel heel erg geschrokken..en dat op 8jarige leeftijd=)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:54

Met paard en al was dat.
Ik galopeerde door de bocht, voelde zijn benen weggliberen en daar lagen we allebei.
Ik viel op mijn arm en die was dan ook goed gebroken.
Ik lag toen languit in een plas met me paard naast mij die gelukkig snel weer opstond.
Hij mankeerde niks Lachen

brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:01

zijn egt erge verhalen Huilen ! ik dacht dat ik zielig was met een gebroken armpje ! muahah maarja je kan volgens mij beter iets gebroken hebben dan gekneusd want zwaar gekneusd doet zeerder!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:08

Mijn ergste val was zo'n 7 jaar geleden.
Ik wilde graag rijden, dus huurden we 2 paarden. Alleen die waren zo enorm gek, want ze werden niet regelmatig gereden. Ze wilden het liefst terug naar huis. Dus toen we op de terugweg gingen galoperen, ben ik er flink naast gebokt. Ik droeg geen cap, en viel op mijn hoofd. Het gebeurde in een omgeploegd veld, maar toch kwam de klap erg hard aan.
Ik had een zware hersenschudding. In bed had ik het vreselijk koud, ik kon mezelf niet meer warm houden. En ik gaf alleen maar over.
De dag erna zouden we weer naar huis gaan. een hele dag in de auto zitten terwijl ik bij elke hobbel moest overgeven, echt vreselijk. Ik heb een dikke week flink last van mijn hoofd gehad.
Het was een wijze les, want ik stap nooit meer op zonder cap!!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:12

xXLiekeXx schreef:
Waauw suusiejj, dat vind ik dus echt een erg ongeluk, Ach gut
Me ouders zouden nooit meer een paard maar in me buurt laten Sigaar

me ma was ook niet blij indd dat ik die middag er weer op ging,
Maar goed, ik rij weer en heb me braaf aan die 3/4jaar gehouden daarna Knipoog
snap niet dat ik heb volgehouden Vork

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:14

Wat ik het ergst vond is nu ongeveer 1,5 jaar terug!
op een friese merrie (verzorg paard toen) ze struikelde nog al vaak maar door haar goed wakker te houden ging het wel goed.
tot ik dat op 1 moment in de gallop vergat en we in een hoek op onse plaat gingen:O
ik heb er verder niet veel aan over gehouden,, toen alleen een dik blauw been (die nu op n bepaalde plek nog zeer doet!)
en ik ben een hele tijd nog bang geweest in die hoek om onderuit te gaan,,
Gelukkig was het goed afgelopen want ik lag met me hoofd(wel cap op) heel dicht bij een stalen paal!

Nomi_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:16

mijn ergste val van een paard was toen ik met mijn paard aan het draven was buiten, en ineens doemde er een meter diepe kuil voor ons op, zo een met kabels er is van de gemeente, ik probeerdede er omheer te sturen, maar ze ging zo hard dat ze er in viel, en klabam daar lag ik in de bosjes, EN IK HAD WEL 3 UUR EEN GEHEUGENVERLIES!!!
ik was gewoon terug gereden, met mijn zus ernaast, en ik heb de hele weg gezegt wie ik was, wioe mijn famielie was, en wie het paard was, maar ik wist niet welke dag het was, echt vreemd, en wat er nog veel vreemder was is dat het voelde alsof ik DROOMDE!!!!!!!!!!!!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:19

ik heb nog niet zulke hele pijnlijke vallen gehad, de "ergste" was dan nog: ik zat zonder zadel, pony maakte schijnbeweging, ik viel voor zijn voeten, hij probeerde te springen maar het lukte niet, en kwam mety zijn hoef vol tegen mijn cap aan, was 10 sec buiten bewust zijn, maar werd wakker van een paardneusje tegen mijn wang.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:19

op de manege viel ik van een pony en ben 2 rondjes de bak door gesleurd met m'n voet in de beugel en de rest van m'n lichaam op de grond. gelukkig heb ik hier niet veel van over gehouden... op dat moment alleen een gekneusde enkel.
ook is er een keer een paard op m'n rug gaan staan nadat hij had gebokt, me over z'n hoofd had geslingerd en gewoon door me heen liep... 2 gekneusde ribben!
maar gelukkig is dat alles... (in ieder geval de ergste keren)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:30

1van mijn ergste val was een half jaartje geleden.was met mn pony in het bos. waren aan het galloperen en wou haar terug nemen voor de bocht alleen struikelde ze en gingen we over de kop heen. ik vloog er tijdens de val al vanaf en mn pony rolde over de kop. toen ik lag ben ik opgestaan en zag mn pony ligen. ze wou niet meer opstaan.heb staan schreeuwen en roepen tegen haar. toen zadel losgemaakt hoofstel afgedaan en weer gaan duwen. toen stond ze eindelijk wel op.ze stapte gewoon normaal, maar ze heeft toen waarschijnlijk wel een blessure aan haar schouder opgelopen en zit nu dus in de lappenmand. ook ben ik een keertje op wedstrijd met haar over de kop geslagen. was toen heel blij dat ik mn cap ophad(rij anders altijd zonder) datvond ik ook vreselijk.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:38

Eeuh, paard achterover getrokken, gelukkig kwam paard niet op mij, maar ik bleef hangen met mijn lip aan de grond en schoof zelf door, dus toen was mijn lip eraf gescheurd, jeaks.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:01

Ik val niet snel, maar al ik dan val val ik ook meteen goed, breuken erge kneuzingen maar de ergste val was oktober vorig jaar. Heel hard op mijn onderrug, en daarna natuurlijk heel eigenwijs weer op het paard stappen en twee dagen later gewoon weer. Dat heb ik geweten want na een week kon ik niet meer uit bed komen van de pijn. Bleek dat er een aantal wervels verschoven waren en het gewricht waar je ruggewervels aan het heupbot komt is iets mis mee (ingewikkeld verhaal).
Sindsdien helemaal niet meer kunnen rijden (onder andere, er zijn meer dingen die ik niet meer kan doen) en nog dagelijks veel rugpijn.
Waarom het paard zo aan de kletter ging is me nog steeds een raadsel Verward .

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:51

Nu alweer 8 jaar geleden. Een manegepaard dat al constant liep te klieren, ga opeens een bok met een vreemde draai. Ik snap nog steeds niet hoe het kan, ik lag er opeens rechts naast en mijn linker voet stond 90 graden t.o.v. mijn been.
Verzorging en eerste hulp op die manege (met tegenwoordig veiligheidscert) waren erbarmelijk. Ik moest zelf opstaan en de bak uit hinkelen. Vervolgens in mijn eentje de trap naar de kantine opgehinkeld. Daar had iemand gelukkig dan een ijspack liggen. Koelen en vervolgens kon ik naar de telefoon hinkelen om te bellen of iemand mij en de auto op kon komen halen. Want een aanbieding om evt ambulance/dokter te bellen werd niet gedaan.
Ik ben daar opgehaald, naar het ziekenhuis. Enkel gecompliceerd gebroken, enkelbanden doorgescheurd. 3 operaties, een complete ijzerwinkel en was na 3 maanden gips, helaas gips wat ik absoluut niet mocht belasten en een half jaar krukken eindelijk weer op de been. Ik heb nooit meer iets van die manege gehoord, ondanks dat ik daar al 10 jaar klant was.

Fabienne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:54

Mijn ergste val was 25 mei dit jaar., ik was met mijn vriendin aan het rijden achter de dijk. We besloten een stukje wat harder te gaan dat we al gingen.. mijn paardje is een draver dus die zette het op het harde draven, mijn vriendin op haar shetlander kon het niet meer bijhouden.. Op een of andere manier is mijn paard recht omhoog de dijk op geschoten. Ze is bij het omhoog draven omgeklapt en naar beneden gerolt, ik lag daar onder. Ik weet van deze dag niets meer.. alles wat ik nu vertel kan ik me niet meer herinerren. Ik heb 1,5 dag in het ziekenhuis gelegen, ik had een zware hersenschudding en een kort termijn geheugenverlies. Ze waren bang dat ik er nog iets aan over zou houden. Gelukkig heb ik niets van de val overgehouden, en mijn paard ook niet.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:56

Tijdens springen met 1 van mijn paarden sloegen de stoppen ineens bij hem door. Weet er zelf niet veel meer vanaf, kwam na drie dagen in coma te hebben gelegen later bij in het Ziekenhuis.
Was met traumahelicopter afgevoerd.
Resultaat: Hersenletsel, gebroken nek en rug. Mag nu nooit meer springen, maar rij (tegen advies van artsen in) wel weer. Alleen nu alleen dressuur.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:06

Tjee al die verhalen!

Het 'ergst' wat ik tot nu toe meegemaakt heb, is een val van een jong paard dat schrok op buitenrit (van een container). We waren met een hele groep aan het rijden en meestal wassie erg braaf, maar de rest schrok ook.. dus hij ook Knipoog
Ik ben op mn hoofd gevallen (wel cap op gelukkig Haha!) maar ik weet er helemaal niets meer van. Ook niet van dingen die ik daarvoor had gedaan enzo Knipoog Waarschijnlijk had ik gewoon een lichte hersenschudding, ik moest 2 of 3 dagen rustig aan doen en daarna was het goed.

Maar goed, ik ben er tot nu toe nog heel goed vanaf gekomen in alle jaren dat ik al rij - als ik zo al die verhalen van anderen lees Bloos