Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjuimpje schreef:Ik zou mijn hengst nooit (!!!) met 1 van mijn ruinen in de wei zetten!
Ik zet zowiezo nooit een hele kudde buiten, ze gaan altijd 2 aan 2.
Ik zie te vaak ongelukken gebeuren met deze manier van weiden en mijn paarden zijn me te dierbaar (en sommige ook te kostbaar) om ze in elkaar te laten trappen.
Laui! schreef:Iedereen die hem ziet (instructeur, verscheidene DA's, hoefsmeden, ruiters etc) moet echt even onder z'n buik kijken.
Freya schreef:Stel je hebt een man, vriend en je wil geen kids, dan laat je je man, vriend toch aan niet castreren, of wel ?
Alvaron"]
Ik ben er ook geen voorstander van om te zeggen, hij is geen dekhengst DUS ballen eraf! Als ze ze niet in de weg zitten, lekker laten zitten. Bij de mijne hangen ze ook al 14 jaar. En in die 14 jaar heeft hij ook een aantal keer gedekt. Hij wordt er niet gekker van, 't is juist alsof de "spanning" van 'm afvalt.
[/quote]
Dit ervaar ik ook met Dennis. Zeker in het dekseizoen is hij zo gek als een deur. Als ik hem dan ff bij een vreemde merrie zet(dit jaar de merrie van de buren die al drachtig was). Hij slooft zich ff een middag uit en is weer een paar weken een stuk relexter.
[quote="Cassidy schreef:Gedrag van een hengst is zeer zeker niet 99% opvoeding. De hormonen kunnen zo gaan opspelen dat je als mens helemaal niets meer in te brengen hebt. Of je moet zulke hardhandige middelen gaan toepassen dat het voor de buitenwereld al heel erg snel het plaatje "mishandeling" opgeplakt krijgt. En statussymbool of niet, het moet bovenal VEILIG blijven.
rhijnauwen schreef:Er zijn inderdaad een heleboel ruiters die het reuze interessant vinden dat ze een hengst hebben...zo stoer!....kijk uit! pas op! het is een hengst hoor! ja, nou enals hij niet is opgevoed of niet onder controle te houden is blijf dan thuis!
Laui! schreef:Ik ben heel benieuwd wat bokkend nederland over hengsten denkt.
Moet een hengst een uitzonderingspositie genieten? Of is het een walgelijk excuus als mensen hysterisch gaan roepen dat ze een hengst hebben?
Alle hengsten, indien niet voor dekdienst, ballen eraf? Of juist niet omdattie dan mooier/beter/leuker loopt? (maar verder (bijv)onhandelbaar is). Goed over nadenken (voor + nadelen afwegen)?
Hengst als statussymbool? Graag meningen of (veel) mensen een hengst hebben puur omdat dat stoer staat, maar hem eigenlijk niet aankunnen bijv.
Gedrag hengst is 99% opvoeding (vervelend beest is niet opgevoed). Eens of niet?
Aanvullende opmerkingen e.d. zijn natuurlijk welkom!
Ik ben heel benieuwd. BTW: wij hebben zelf een hengst, volledig als statussymbool, beest is zo braaf en zo goed opgevoed met respect voor mensen dat zijn klokkenspel puur sier is. Kan natuurlijk in t voorjaar anders zijn, maar dan nog. Beest blijft voorlopig iig hengst, en is dus statussymbool, want waarom zou je hem opereren als het eigenlijk (nog) niet nodig is?
eveline_B schreef:[Andersom kan het ook nog. Ik hoor regelmatig een ouder tegen een ponyruiter zeggen: "Je moet die pony niet zo met z'n kont naar die hengst zetten. Straks zit ie er boven op." Ja vast..... dus niet.
Ik vraag dan altijd of de pony niet te vertrouwen is. Zie je ze raar kijken.
[/quote]
Merilyn schreef:Dan gaat ie lekker in de wei met de rest. (als zijn hormonen wat afgezakt zijn) Op dit moment kan ie dus alleen in het land. Vind ie ook wel leuk, maar ja. Hij sloopt andere ruinen gewoon.
Tender schreef:Ik zeg ook niet dat jij dat moet doen hoor, Suuz, zo bedoel ik dat niet, maar het valt me gewoon op.