discussie: hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:13

Maar friese hengsten zijn vaak ook veel makkelijker dan warmbloed hengsten

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:20

het verbaasd me zo dat veel mensen die een hengst weiden hem helemaal alleen weiden.
Toegegeven, onze hengst heeft nog nooit gedekt, maar hij is al 7 en weet ook best aan alle kanten dat hij een hengst is, maar desondanks hebben we geen last van dat hengst-zijn en staat hij ook gewoon met onze ruinen in de wei.
Het is toch een droompaard denk ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:36

Wat mij ook verbaast is dat iedereen het altijd heeft over het welzijn van het paard. Ik denk dat een ruin zich meestal prettiger voelt dan een hengst - die meestal niet mag dekken en dus toch lichtelijk gefrustreerd zal rondlopen. Waarom laat je een hengst dan hengst? Alleen voor het plaatje?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:37

Ik zou mijn hengst nooit (!!!) met 1 van mijn ruinen in de wei zetten!
Ik zet zowiezo nooit een hele kudde buiten, ze gaan altijd 2 aan 2.
Ik zie te vaak ongelukken gebeuren met deze manier van weiden en mijn paarden zijn me te dierbaar (en sommige ook te kostbaar) om ze in elkaar te laten trappen.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:55

Sjuimpje schreef:
Ik zou mijn hengst nooit (!!!) met 1 van mijn ruinen in de wei zetten!
Ik zet zowiezo nooit een hele kudde buiten, ze gaan altijd 2 aan 2.
Ik zie te vaak ongelukken gebeuren met deze manier van weiden en mijn paarden zijn me te dierbaar (en sommige ook te kostbaar) om ze in elkaar te laten trappen.

Ik zeg ook niet dat jij dat moet doen hoor, Suuz, zo bedoel ik dat niet Haha! , maar het valt me gewoon op. Wij hebben de hengst samen met de wpn'er buiten lopen en de merries lopen met mijn oude dravertje.
Wij hebben dus wel 2 "kuddes", maar niet wisselend, want dat lokt denk ik ook alleen maar ellende uit.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat mij in het verleden is opgevallen dat de meeste paarden zich wel uit de voeten maken als er een ruzie is, mits die mogelijkheid bestaat (lees: de wei groot genoeg is).

Maar ik heb respect voor het feit dat ieder zijn paard houdt zoals hij dat doet, ervan uitgaande dat het met de beste bedoeling gebeurd.

Kendra,
om eerlijk te zijn verwacht ik hetzelfde van anderen:
respect voor hoe ik mijn paarden houd.
Ik heb al eerder uitgelegd dat onze hengst geen statussymbool is.
Als ik daar voor ging zou mijn 5-jarige WPN'er ook nog hengst zijn, maar op 2-jarige leeftijd was gewoon duidelijk dat dat voor hem geen optie was en is hij dus geruind.
Je woont in Drenthe, redelijk dichtbij, je bent vij om te komen kijken hoe gefrustreerd onze hengst is
Echt niet, anders zou het voor hem ook einde verhaal zijn, en dat meen ik serieus, daar ben ik hele reeel in.
Wellicht dat we hem in de toekomst ooit nog eens voor de hengstenkeuring willen gooien, maar dat zal ons niet weerhouden hem te castreren als dat nodig blijkt te zijn...

Maar om een hengst meteen maar te castreren omdat hij "toch niet dekt", terwijl hij verder een leven kan leiden als een luis op een zeer hoofd.... , nee, dat gaat me te ver.
Je gaat een vrijgezel toch ook niet meteen laten helpen: "omdat 'ie anders maar gefrustreerd raakt"?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:00

Laui! schreef:
Iedereen die hem ziet (instructeur, verscheidene DA's, hoefsmeden, ruiters etc) moet echt even onder z'n buik kijken.

Heb ik dus ook regelmatig bij de keuringen bij de endurance. Wordt ook vaak gevraagd of ik 'm de volgende keer gewoon op halster wil voorbrengen. Op mijn opmerking dat je hengsten toch op trens of hengstenbit moet voorbrengen wordt dan gereageerd met Huh? Is dit een hengst dan? Verward En ja, ook bij hem moeten ze er dan voor de zekerheid toch nog even onder kijken... Staat ook helemaal niet in z'n paspoort of zo hoor, dat ie hengst is Frusty

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:08

Bij Lucien geloven ze vaak ook niet dat ie hengst is. Gaan ze hem ook onder z'n buik kijken. Helaas...meneer is 100% klophengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:38

Ik heb niet alles gelezen, was me te lang Lachen
Maar ik vind het in de meeste gevallen beter als een paard gecastereerd word.
Bijna alle hengsten staan alleen buiten, dus kunnen nooit contact hebben met anderen.
De meeste hebben wel de natuurlijk gevoelens en lopen b.v. op concours ook maar wat gestrest rond.
En voor veel ruiters zou het veiliger zijn om een ruin te hebben, omdat er genoeg zijn die daar al moeite genoeg mee hebben om daar boven te staan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:07

Mijn hengst staat wel met 2 ruinen buiten, en dat gaat heeeeeeel goed! Ze spelen heel veeel, lekker tegen elkaar op stijgeren enzo, ik vind het ook sneu dat bijna alle hengsten alleen buiten staan!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 00:06

Ik ken inderdaad zat mensen die een hengst hebben puur omdat het zo stoer is, heel stom, want ze weten vaak niet wat ze op hun hals halen. Ik heb ook 2 jaar een hengst gereden en een etter dat het soms was. Niet omdat hij niet goed opgevoed was, hij wordt altijd consequent aangepakt. Het is dan ook een schat, maar zijn hormonen kunnen flink opspelen en dan liet hij het ook goed merken. Vooral als je erop zat. Uiteindelijk heb ik hem laten gaan, omdat ik graag wat meer wil doen met een paard. Een lekkere bosrit zat er niet in voor mij. Maar, dit is weer per hengst verschillend, ik heb weer andere hengsten gereden die zo ontzettend braaf waren, ook in gezelschap met merries. Maar wel vind ik dat het eerlijker tegenover de hengst is om hem te casteren als hij niet voor de dekdienst wordt ingezet. Want ik geloof niet dat een hengst, hoe baaf dan ook, nooit last gaat krijgen van zijn hormonen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 09:35

Zelf heb ik net een hengst gekocht en wil hem absoluut niet als dekhengst gaan gebruiken.

Het liefts hou ik hem hengts, omdat hij zo op de wereld is gekomen. Ik vind het zo'n onzin als je een stal aan het zoeken bent, 9 van de 10 keer gewoon word weg gestuurd met de woorden, kom maar terug als hij ruin is, en als je dan vraagt waarom, ja dat kan niet met de merries he.
Flauweluk allemaal, als je je hengst netjes opvoed, dan is er niks aan de hand.

Stel je hebt een man, vriend en je wil geen kids, dan laat je je man, vriend toch aan niet castreren, of wel ?

Zolang Mark zich eigen gedraagt dan mag hij lekker hengts blijven. Hij staat nu ook tussen 2 shetland merries in de wei, waarvan er eentje 2 wkn geleden een veulentje heeft gekregen, hij kijkt niet eens maar de merries, zo zie je maar weer dat de paarden elkaar opvoeden en dan daarbij nog de opvoeding van de mens, dan moet het toch goed gaan lijkt mij.

Ook word er vaak door je dierenarts gezegd bij een jonge hengst, laat hem het liefts voor het 3e levens jaar castreren, omdat ze vervelend kunnen gaan worden en dan moet je ingrijpen voor dat het te laat is, en als je er geen verstand van hebt, dan ga daar natuulijk op in, omdat je niet wil dat je je pony niet meer aankan.

Nou heb ik niet een hengts gekocht uit statussymbol, maar puur omdat ik verliefd ben geworden op zijn mooie hoofdje.

En de toekomst zal het leren, waarschijnlijk zal mijn Markje wel geholpen gaan worden in de toekomst omdat me nichtje hem ook gaat doen en ik niet wil dat zij het hele terrein over getrokken word als Markje een lekker merrie voorbij ziet lopen, maar zoals ik eerder al zei, de toekomst zal het leren.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:03

Freya schreef:
Stel je hebt een man, vriend en je wil geen kids, dan laat je je man, vriend toch aan niet castreren, of wel ?

Ja maar ik neem aan dat je vriend/man dan niet alle "hete" dames wil bespringen die hij tegenkomt en dat hij geen 600 kg ofzo weegt Verward Tuurlijk scheelt het of een hengst goed is opgevoed of niet maar een hengst kan behoorlijk link zijn hoor en is dan hele anders dan een ruin of een merrie. Je moet ook een behoorlijk overwicht over een hengst hebben anders heb je gewoon niets te vertellen en gaat hij met jou aan de wandel.

Als het gewoon goed gaat, hij is lief en je hebt verder geen last op de stal waar je staat... ja why not... als jij hem hengst wil houden Knipoog Bij ons staan veel hengsten op stal en de eigenaren kunnen niet echt veel met hun hengsten tijdens spitsuren. Je ziet dus dat in de latere avonduren die hengsten pas los gaan in de losgooibak enzo. We hebben ook een aantal hele brave hengsten waar ze geen last mee hebben maar het blijft oppassen geblazen. Je moet, zoals al eerder hier gezegt, echt ogen in je rug hebben en heel goed vooruit kijken. Ik persoonlijk ben erg blij dat mijn paard al geruind was toen ik hem kocht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:05

Alvaron"]
Ik ben er ook geen voorstander van om te zeggen, hij is geen dekhengst DUS ballen eraf! Als ze ze niet in de weg zitten, lekker laten zitten. Bij de mijne hangen ze ook al 14 jaar Haha!. En in die 14 jaar heeft hij ook een aantal keer gedekt. Hij wordt er niet gekker van, 't is juist alsof de "spanning" van 'm afvalt.
[/quote]
Dit ervaar ik ook met Dennis. Zeker in het dekseizoen is hij zo gek als een deur. Als ik hem dan ff bij een vreemde merrie zet(dit jaar de merrie van de buren die al drachtig was). Hij slooft zich ff een middag uit en is weer een paar weken een stuk relexter.

[quote="Cassidy schreef:
Gedrag van een hengst is zeer zeker niet 99% opvoeding. De hormonen kunnen zo gaan opspelen dat je als mens helemaal niets meer in te brengen hebt. Of je moet zulke hardhandige middelen gaan toepassen dat het voor de buitenwereld al heel erg snel het plaatje "mishandeling" opgeplakt krijgt. En statussymbool of niet, het moet bovenal VEILIG blijven.

Dennis laat ik castreren als ik niet meer met hem kan doen wat ik nu doe. Als hij dus alles bij elkaar schreeuwd enzo als ik lekker op buitenrit ga of in het bos achter alles wat op een paard lijkt aan gaat. Dan ben ik het snel zat en dan gaat het zakie d'r af.

Dekhengst of niet als Den dus te vervelend word(een keer z'n dag niet hebben is wat anders) dan word hij gecastreerd. Ik heb hem voor m'n lol, niet zo zeer om te dekken.
Tis m'n eerste pony. Toevallig een hengstje die toen ik hem 3 maanden had goedgekeurd werd. Leuk, maar als hij niet dekt vind ik het ook goed.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:15

dit is een leuke topic! hier loop ik nl. ook vaak over te roepen! Er zijn inderdaad een heleboel ruiters die het reuze interessant vinden dat ze een hengst hebben...zo stoer!....kijk uit! pas op! het is een hengst hoor! ja, nou en Verward als hij niet is opgevoed of niet onder controle te houden is blijf dan thuis! Bij ons staan ook hengsten op stal die overdag gewoon naar buiten gaan, alleen of in een ruinenkoppeltje. dat gaat prima, maar zodra het gevaarlijk wordt voor ons zelf of de omgeving is het 'jammer maar helaas' en komt de dierenarts er aan te pas Clown ik vind het jammer dat een hengst soms als een soort 'statussymbool' hengst gelaten wordt en daardoor een heleboel niet meer mag/kan, want op veel stallen accepteren ze geen hengsten en/of kunnen de hengsten niet naar buiten oke, een hengst heeft vaak een veel mooier/imponerender voorkomen, maar ze kunnen ook lui zijn, snel afgeleid en lastig, dus WAAROM hengst laten? Ferro, Krack, Inspecteur en al die andere hengsten in de dressuursport hebben nu eenmaal een dubbelfunctie, maar de hengsten die niet zijn goedgekeurd hebben die dubbelfunctie niet.!
Nogmaals er zijn uiteraard uitzonderingen en er zijn gelukkig ook heel veel mensen die erg goed weten waar ze mee bezig zijn, maar de mensen die regelmatig lopen te roepen kijk uit, pas op, ik heb een hengst hoor! die moeten zich eens gaan afvragen waarom ze een hengst hebben
ik heb ook twee PAARDEN enne....eentje is nog hengst (tot hij uitgegroeid is, of zich gaat misdragen) Cassidy ik ben het heel erg met jouw opmerkingen eens!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:30

rhijnauwen schreef:
Er zijn inderdaad een heleboel ruiters die het reuze interessant vinden dat ze een hengst hebben...zo stoer!....kijk uit! pas op! het is een hengst hoor! ja, nou en Verward als hij niet is opgevoed of niet onder controle te houden is blijf dan thuis!

Andersom kan het ook nog. Ik hoor regelmatig een ouder tegen een ponyruiter zeggen: "Je moet die pony niet zo met z'n kont naar die hengst zetten. Straks zit ie er boven op." Ja vast..... dus niet.
Ik vraag dan altijd of de pony niet te vertrouwen is. Zie je ze raar kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:12

Het ging over veulens, nl een merrieveulen waar een hengstveulen bijgezet werd. Dit is een heel andere discussie geworden.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:30

nee hoor, het was bedoeld als een discussie!!
Vraag Laui maar!
Laui! schreef:
Ik ben heel benieuwd wat bokkend nederland over hengsten denkt.
Moet een hengst een uitzonderingspositie genieten? Of is het een walgelijk excuus als mensen hysterisch gaan roepen dat ze een hengst hebben?
Alle hengsten, indien niet voor dekdienst, ballen eraf? Of juist niet omdattie dan mooier/beter/leuker loopt? (maar verder (bijv)onhandelbaar is). Goed over nadenken (voor + nadelen afwegen)?
Hengst als statussymbool? Graag meningen of (veel) mensen een hengst hebben puur omdat dat stoer staat, maar hem eigenlijk niet aankunnen bijv.
Gedrag hengst is 99% opvoeding (vervelend beest is niet opgevoed). Eens of niet?
Aanvullende opmerkingen e.d. zijn natuurlijk welkom!

Ik ben heel benieuwd. BTW: wij hebben zelf een hengst, volledig als statussymbool Tong uitsteken, beest is zo braaf en zo goed opgevoed met respect voor mensen dat zijn klokkenspel puur sier is. Kan natuurlijk in t voorjaar anders zijn, maar dan nog. Beest blijft voorlopig iig hengst, en is dus statussymbool, want waarom zou je hem opereren als het eigenlijk (nog) niet nodig is?

volgens mij wordt hier opgeroepen tot een discussie en niet gevraagd over het weiden van een hengstveulen bij een merrieveulen!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:05

eveline_B schreef:
[Andersom kan het ook nog. Ik hoor regelmatig een ouder tegen een ponyruiter zeggen: "Je moet die pony niet zo met z'n kont naar die hengst zetten. Straks zit ie er boven op." Ja vast..... dus niet.
Ik vraag dan altijd of de pony niet te vertrouwen is. Zie je ze raar kijken.
[/quote]

je hebt gelijk eveline_b andersom hoor je inderdaad ook vaak! eigenlijk net zo achtelijk!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:49

Merilyn schreef:
Dan gaat ie lekker in de wei met de rest. (als zijn hormonen wat afgezakt zijn) Op dit moment kan ie dus alleen in het land. Vind ie ook wel leuk, maar ja. Hij sloopt andere ruinen gewoon.

Als je een hengst ruint hoeft het niet zo te zijn dat hij daarna wel bij de andere kan hoor, tis altijd nog even afwachten sommige kunnen nooit meer bij andere ruinen staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:19

Tender schreef:
nee hoor, het was bedoeld als een discussie!!
Vraag Laui maar!volgens mij wordt hier opgeroepen tot een discussie en niet gevraagd over het weiden van een hengstveulen bij een merrieveulen!

sorry je hebt helemaal gelijk ik reageerde op het verhaal van sonjab over merrie en hengstveulen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 23:59

Tender schreef:
Ik zeg ook niet dat jij dat moet doen hoor, Suuz, zo bedoel ik dat niet Haha! , maar het valt me gewoon op.

*LOL*
Ik bedoelde het ook niet zo hoor!!!
Ik persoonlijk wil het absoluut niet, maar heb er geen enkele moeite mee als andere het wel doen.

Misschien komt het ook omdat onze friese ruin nog steeds niet bij andere ruinen in de wei kan en mijn hengst in het koppel tekeer gaat als achterlijke, die is net een duikboot, zoals hij de andere hengsten in de poten probeert te grijpen.

Ik zie er dus bij mijn paarden alleen maar ellende van...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:17

Gisteren had ik met mijn merrie een springwedstrijd. Inrijden was in een kleine inrijdbak met heel veel paarden. Daartussen liepen dus ook twee hengsten die de hele tijd wat aan het gniffelen waren. De man die op één van die hengsten reed was ook al de hele tijd aan het waarschuwen naar mensen die op merries reden.
Dan voel ik me niet prettig tussen die hengsten omdat ik weet dat die hengsten toch even wat anders in het koppie hebben dan het springen over de hindernissen...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:54

het ligt echt aan de opvoeding of je ken "merken" of het een hengst is of niet...... ik heb een sukkel van een hengst, hij laat een veulen aan zijn ballen zuigen......... das echt geen geintje....... (veulen oversext nehhhhhh alleen maar een beetje gek) verder wil ik proberen of hij naar de hengstenkeuring kan of niet..... kan dat niet jammer dan dan gebruiken wij hem zelf voor de fok, pas als het echt niet anders kan (wegens gebrek aan ruimte) gaan zijn ballen er af en komt hij tussen de merries te staan.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 17:41

Tender: jou mag ik wel! Knipoog
Ik zat in het begin ook zo van: je gaat ze toch nog niet samen in de bak zetten he? Jawel, zegt mijn vader. Ik bibberen, want ik was doodsbang dat het mis ging. Kom ik thuis van m'n werk: Hij heeft samen met Joop in de bak gestaan en goed dat het ging! *slik* eh, lééft Joop nog?
Toen heb ik gezien hoe hij Voltrack in één fractie van n seconde uitlegde dat hij 1 jaar ouder was en 2 ballen meer had waardoor hij gewoon de baas wás en dat Voltrack gewoon ja en amen zei en niets DEED. Mijn mond viel open van verbazing, dat het beest charisma had zag ik ook wel, maar dat een eigenwijze, arrogante en dominante volbloed ruin dit zomaar pikte... Next thing you know (dacht ik) zou zijn dat Vol het wel ging proberen, maar niets van dat alles. Nooit niet.
Samen met Jopie kruipt hij in de bosjes om de lekkerste hapjes eerlijk te delen, en trappen? Nog nooit! Die anderen halen wel eens uit als hij te opdringerig is, maar da's ook 1x per jaar. Hij steigert wel naar zijn maten, puur imponeren, maar dan is alles ook weer in 1 klap duidelijk en doen ze niets meer.
Eerste keer dat we 'n ander paard tegen kwamen gilde hij, daarna nooit meer gedaan. Merrie voor zn neus: goh interessant, is dat nu hengstig? Verder echt niks.

Enne steriliseren heeft een aantal voordelen, ten eerste dat de wond minuscuul is (het is een kijkoperatie, dus een klein sneetje in de lies), het paard hoeft niet onder volledige narcose, kan de volgende dag gewoon weer gereden worden. Maar de handel zit er nog steeds, ballen sterven af en als het goed is zou daardoor ook minder testosteron aangemaakt moeten worden, maar het is een hele nieuwe operatie, het gaat tot nu toe goed, maar het is nog niet geperfectioneerd en om je paard nu proefkonijn te laten zijn als het a) niet hoeft en b) een toekomst heeft in de topsport?
Als hij morgen alles en iedereen bespringt dan kan hij een retourtje kliniek krijgen, onder de voorwaarde dat hij pas terugkomt als het zaakje eraf is, maar zo is hij totaal niet. Het is echt een heerlijke krummel, een potent baasje, maar verder gewoon super.
Goedkeuring zit er voor hem wsch niet in. Ten eerste omdat zijn vader nog leeft en volop dekt, ten tweede omdat hij n pigmentstoring heeft (lichtere vlekken) waardoor de arabieren liefhebbers (show m.n.) hem niet hoeven. Pas als hij goed in de sport gelopen heeft en een zwaar predikaat achter z'n naam heeft (vanaf klasse III endurance is dat geloof ik) dan maakt hij een kans, zij het miniem. Na zijn carrière zien we wel weer. Eerst sporten. Ik merk trouwens wel dat hij een veel geharder karakter heeft dan welke ruin ik ook ken. Het is er echt eentje van gáán (en beheerst thank goodness), pijn? nooit van gehoord, een echte keiharde winnaar. Dat is ook een groot pluspunt. En wat gebeurt er als je hem ruint? Laat hem nu dan in godsnaam hengst blijven, castreren kan volgens mij altijd nog, en het laatste waar ik me zorgen om maak zijn bastaardveulentjes, kan me niet voorstellen dat hij ooit die geest krijgt en losbreekt oid.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 20:07

Mijn rui is geestelijk nog hengst, meerdere keren al de vraag gehad: ïs hij nog hengst?"

Mensen vinden het cvaak stoer klinken ofzo,
ach, sommige ruinen zijn vervelender bij een merrie als een hengst!