cappie op het koppie en dan kan ouw niks gebeure?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freggel

Re: cappie op het koppie en dan kan ouw niks gebeure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:30

Een altijd weer terugkerende discussie. Eerlijk ik draag zelf lang niet altijd mijn cap, meestal niet zelfs. Eigen keus, mag je over zeggen wat je wilt maar uiteindelijk is en blijft het mijn keus.

Natuurlijk weet ik wel dat het verstandiger is met cap, mits je een GOED passende cap hebt. En als ik foto's zie dan zie ik toch heel vaak mensen met een niet goed zittende cap of als de cap wel goed zit dan zit de sluiting niet (goed) vast.

Dit is minstens net zo gevaarlijk als zonder cap rijden!!

Even terugkomend op de fiets, als mijn dochter (bijna 6) fietst kan de fiets toch nog wel eens hele onvoorspelbare dingen doen Clown

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:31

Ik rij ALTIJD met cap. Ben een paar keer heel erg dankbaar geweest dat ik dat ding op mijn hoofd had.. Mijn hoofd heeft al zovaak een klap gehad als ik weer eens van een mange-paard af was gevallen.. Zelfs één keer zo erg dat mijn cap het niet meer kon houden Clown . Nu had ik wel een goede reden voor een nieuwe, haha.
Ik heb dan wel een súper 'mak' beestje, rijd er dan wel altijd mee buiten.. Maar ze kijkt hooguit naar de enge dingen of gaat iets harder lopen (wat dus makkelijk uit te zitten is), maar er zou maar wat écht engs gebeuren en ze vliegt onverwachts op hol en ik val eraf..
Dus ik draag hem altijd, hoe warm en zweterig het ook is.. En hoe lekker je haren ook kunnen wapperen in de wind Vork , nee.. Altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:33

FZ_Lin schreef:
Heb altijd zonder cap gereden! Was te ja hoe zeg ik dat.. Onverantwoordelijk!
Maar ben ongeveer 2mnd geleden weer begonnen met het berijden van me paard, en zonder cap ga ik er niet op!
Heb teveel gezien wat er kan gebeuren, door de kuren die me paard plots had!
Geen cap is voor mij niet rijden!
Dan ga ik maar onder een cap zweten! Heb liever dat ik me een uurtje ergens aan irriteer dan dat ik me leven lang ergens aan kan irriteren Lachen

Idd, hier ben ik het helemaal mee eens Ja
Ik rijd zelf ook bijna altijd met cap!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:42

Freggel schreef:
Een altijd weer terugkerende discussie. Eerlijk ik draag zelf lang niet altijd mijn cap, meestal niet zelfs. Eigen keus, mag je over zeggen wat je wilt maar uiteindelijk is en blijft het mijn keus.

Natuurlijk weet ik wel dat het verstandiger is met cap, mits je een GOED passende cap hebt. En als ik foto's zie dan zie ik toch heel vaak mensen met een niet goed zittende cap of als de cap wel goed zit dan zit de sluiting niet (goed) vast.

Even terugkomend op de fiets, als mijn dochter (bijna 6) fietst kan de fiets toch nog wel eens hele onvoorspelbare dingen doen Clown

Haha ja met iemand die nog niet goed kan fietsen is een fiets idd niet echt veilig, maar laten we eerlijk zijn: dat ligt aan de bestuurder en niet aan de fiets Tong uitsteken Bij een paard kan het net zo goed aan de 'bestuurder' liggen, maar een paard reageerd er dan op zijn eigen manier op. En deze is nu eenmaal onvolspelbaar.
Natuurlijk, het is en blijft altijd je eigen keuze, maar of deze verstandig is is maar de vraag. En idd, een cap die niet goed past is minstens zo gevaarlijk. Daarom vind ik het altijd zo irritant als mensen proberen het dragen van een cap onbelangrijk te maken door argumenten te gebruiken als "Maar toen zij viel, viel haar cap eraf en had ze er nog niets aan" of het voorbeeld dat miep1979 gaf. Het is heel vervelend dat diegene door zo'n harde klap op haar billen alsnog een hersenschudding had, maar dat ligt dan niet aan de cap. Een cap beschermt je hoofd, en als je dan toch nog door een aparte reden een beschadiging aan je hoofd oploopt, is dat extra pech hebben. Plus, als je zegt dat je zo vaak een trap van een paard krijgt, is het misschien geen slecht idee om bij deze paarden ook maar een cap te dragen als je bij hun benen moet zijn!
Een gebroken arm of been geneest wel (soms zelfs ook niet helemaal), "gebroken" hersenen niet Knipoog

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 14:37

Ik snap best dat mensen niet begrijpen dat je ondanks dat je weet wat de gevaren zijn toch zonder cap rijdt. Ik zie ook heel vaak mensen buiten rijden (met cap) op een paard waarvan ik denk....met 10 caps op ga ik daar niet op naar buiten.

En volgens mij is het vrij menselijk hoor dat je ondanks de gevaren toch het risico verkiest. Als je gaat bungee jumpen of parachute springen (of in een auto rijden) weet je ook dat je meer gevaar loopt en toch zijn er mensen die dat doen.

Ik rijd zelf al 24 jaar paard, ben vaak zat gevallen (meestal zonder cap) en ben nog nooit op mijn hoofd terecht gekomen. Buiten is voor mij de kans dat mijn paard schrikt ietsje groter dan in de bak, maar mijn paard schrikt niet snel. Heb haar zelf ingereden en ik weet wat ik aan haar heb. Weet dat ik elke bok kan uitzitten. Mijn enige angst is dat paard zou struikelen met mij erop. Om die reden en vanwege takken in het bos draag ik buiten dus meestal wel een cap (al denk ik dat een cap niet veel helpt als je een koprol maakt en paardlief komt bovenop je terecht maar goed).

Heel onverstandig van me inderdaad, maar vind het toch wel fijn dat ik dat als 32 jarige in een vrij land zelf kan bepalen Tong uitsteken Knipoog
(overigens als ik kinderen zou krijgen wordt het een ander verhaal. Dan ben ik niet meer alleen voor mezelf verantwoordelijk)

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:32

Ik draag buiten ook geen cap, vind het ondingen.. ze plakken,zitten onhandig,je kapsel is naar de ****.. en je kan op lob achterste voren met je ogen dicht en je benen in de lucht gaan zitten en nog zal ze nergens voor wegspringen.. maargoed oké er kan altijd wat gebeuren.. dat is waar..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:33

Op vreemde paarden met cap. op paarden die ik door en door ken (ookal kan er altijd iets gebeuren) zonder.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:39

Wat is het nut van dit topic? Niet aanvallend bedoeld verder, maar de meeste mensen die hier reageren, zullen met cap rijden. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik echt veel minder mensen met cap rijden dan je aan de hand van dit topic zou denken...

Ik rij meestal met, uitzonderingen op een erg braaf paard in de bak dressuren. Ook dan kán er wat gebeuren, maar dat risico neem ik. Je houdt sowieso risico's met paardrijden, dus dat kan er wel bij Knipoog. En waarom dan zonder? Omdat het lekkerder zit zonder zo'n ding op je hoofd, lekker de wind door je haren. Toch rijd ik meestal met omdat ik het risico te groot vind.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:43

Freggel schreef:

maar dan komt dat wel omdat je dochter een onvoorspelbare beweging maakt Knipoog
en mijn paard kan dat uit zichzelf doen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:49

Maar wat het overige verkeer doet heb je niet in de hand...

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:49

Misser schreef:
Wat is het nut van dit topic? Niet aanvallend bedoeld verder, maar de meeste mensen die hier reageren, zullen met cap rijden. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik echt veel minder mensen met cap rijden dan je aan de hand van dit topic zou denken...

Ik rij meestal met, uitzonderingen op een erg braaf paard in de bak dressuren. Ook dan kán er wat gebeuren, maar dat risico neem ik. Je houdt sowieso risico's met paardrijden, dus dat kan er wel bij Knipoog. En waarom dan zonder? Omdat het lekkerder zit zonder zo'n ding op je hoofd, lekker de wind door je haren. Toch rijd ik meestal met omdat ik het risico te groot vind.

Het nut van dit topic???? Boos! (ik zie het wel aanvallend)
Je hebt blijkbaar nog niet alle reacties gelezen... want teveel mensen rijden toch nog zonder cap.
Dat zie ik op vele foto's en ik kan me daar stierlijk aan ergeren.
Ik weet het: iedereen moet het zelf weten en het is iedereen zijn eigen verantwoording maar toch kan ik met er aan ergeren Bloos

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:50

Misser schreef:
Maar wat het overige verkeer doet heb je niet in de hand...

Hoe bedoel je? Waar doel je op?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:59

Ja, maar dit topic verschijnt iedere maand weer en het verloop is altijd hetzelfde.

Met overig verkeer bedoel ik, dat je je eigen gedrag wel in de hand hebt maar dat van anderen niet. Er kan dus altijd wat gebeuren zonder dat je ook maar enige schuld hebt. Daar zit dus ook een onberekenbare factor in.

Erger jij je ook aan alle mensen zonder bodyprotector dan? Want met een inwendige bloeding ben je ook nog niet jarig...

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:01

Iedereen in dit topic die niet met cap rijdt, probeert met een goed argument te komen waarom je nou juist niet met cap zou moeten rijden. Het spijt me, maar zo'n argument is er nou eenmaal niet. Ja, op die argumenten als "het zit lekkerder" of "de wind door m'n haren". Tuurlijk, allemaal waar, maar dat zijn geen tegenargumenten als het om je veiligheid gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:05

Aranel schreef:
Heb vandaag nog zonder cap gereden Bloos
Ik rij op mijn manege alleen met cap omdat dit verplicht is. Als ik 18 ben is het niet meer verplicht en dan gaat dat onding ook meteen in de prullenbak Tong uitsteken
Als ik buitenrij doe ik eigenlijk nooit een cap op, simpelweg omdat ik het niet nodig vind.

Ik weet dat een heleboel mensen het met me oneens zijn maar zo denk ik er nou eenmaal over Lachen

leg mij eens uit waarom het als je 18 bent niet meer verplicht is om een cap te dragen?
daar heb ik namelijk nog nooit van gehoort Clown

Niet dat ik zelf wel altijd met cap rij hoor, maar ik ben nog niet 18 geweest dus snap niet hoe je daarbij komt.. Ik vind cap eigen keuze en als ik echt geen zin in een cap heb blijft ie bij paard nr 1 meestal wel af, maar bij de ander gaat hij echt wel op! hoewel ik nog nooit ben gevallen maar eens is de eerste keer Nagelbijten / Gniffelen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:05

Misser schreef:
Ja, maar dit topic verschijnt iedere maand weer en het verloop is altijd hetzelfde.

Met overig verkeer bedoel ik, dat je je eigen gedrag wel in de hand hebt maar dat van anderen niet. Er kan dus altijd wat gebeuren zonder dat je ook maar enige schuld hebt. Daar zit dus ook een onberekenbare factor in.

Erger jij je ook aan alle mensen zonder bodyprotector dan? Want met een inwendige bloeding ben je ook nog niet jarig...

Maar in dit topic gaat het niet over fietsen, het gaat over paardrijden Knipoog En het gedrag van je paard heb je ook nooit 100% in de hand, ookal ken je hem/haar door en door. Dan is het risico misschien iets minder, maar het is er nog steeds.
Wat betreft die bodyprotecter, daar heb ik weinig op in te brengen. Idd, een inwendige bloeding is ook ernstig, daarom vind ik het ook goed dat zo'n ding verplicht (???) is bij cross country. Mijn moeder zou nog het liefste willen dat ik helemaal ingepakt met beschermers te paard ga, maar ik vind op mijn paardje een cap genoeg.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:07

@ Shanna: op sommige maneges of stallen ben je t/m 16 of 18 jaar verplicht om met een cap te rijden, deze regel geldt alleen op de desbetreffende manege Knipoog Op sommige stallen ben je met iedere leeftijd verplicht met een cap te rijden.

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 17:13

Misser schreef:

dat overige verkeer daar kan ik ook niks tegen doen gewoon goed uitkijken Haha! en je paard goed in de gaten houden hoe hij of zij reageerd op dingen.
En ik erger me niet aan mensen zonder bodyprotector en inderdaad ben je dan nog niet jarig met een inwendige bloeding.
Maar ik zou er niks op tegen hebben dat ze een bodyprotector verplichten. Ik draag hem zelf niet maar wat moet dat moet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:03

jori_X schreef:
Ik rij thuis eigenlijk nooit met cap.. Alleen als ik op een nieuwe/ jonge pony zit.. Dan weet je nooit wat ze doen.. Maar voor de rest eigenlijk niet.. Ik vind een cap niet onprettig ofzo, maar vind zonder toch fijner Knipoog
Als ik het bos in ga oid doe ik wel altijd mn cap op!

Haha ik heb het juist omgekeerd Nagelbijten / Gniffelen
Buiten doe ik m echt nooit op..
Sarah gaat dit jaar ook weer mee op vakantie, dan racen we samen langs de kust met alleen een westernhoofdstelletje om, echt het ultieme gevoel van één zijn met je paard Haha!
Een cap verpest dat gevoel voor mij dan weer een beetje Bloos

Edit:
Julia_14 schreef:
@ Shanna: op sommige maneges of stallen ben je t/m 16 of 18 jaar verplicht om met een cap te rijden, deze regel geldt alleen op de desbetreffende manege Knipoog Op sommige stallen ben je met iedere leeftijd verplicht met een cap te rijden.

Bij mijn manege is het inderdaad verplicht om een cap te dragen tot je 18e Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:40

udine5 schreef:
Het nut van dit topic???? Boos! (ik zie het wel aanvallend)
Je hebt blijkbaar nog niet alle reacties gelezen... want teveel mensen rijden toch nog zonder cap.
Dat zie ik op vele foto's en ik kan me daar stierlijk aan ergeren.
Ik weet het: iedereen moet het zelf weten en het is iedereen zijn eigen verantwoording maar toch kan ik met er aan ergeren Bloos

Ik zie ook het nut van dit topic niet in. Wat denk je ermee te bereiken? Door zo'n preek-topic gaan mensen die nooit een cap dragen er echt niet ineens 1 opzetten hoor. Daar bereik je juist het tegenovergestelde mee.

Maar goed, ik ben ook zo'n idioot die vrijwel nooit een cap draagt, ik zet hem alleen op als ik fanatiek ga springen of als ik het echt verplicht ben, bijvoorbeeld op wedstrijd.
Verder draag ik hem niet, ik heb zelfs jarenlang niet eens een cap gehad. Mijn hoofd, mijn beslissing.
Ik weet heus wel dat mocht ik een keer goed op mijn hoofd landen dat dat niet zo best is zonder cap, en dat ik niet onkwetsbaar ben. Toch zet ik hem niet op, en daar heb ik mijn eigen redenen voor. Ik heb clusterhoofdpijn, een soort van migraine om het simpel te houden. Aanvallen worden bij mij o.a. getriggerd door iets warms op mijn hoofd, zoals inderdaad ja, een cap. Kun je aankomen met de argumenten dat de huidige caps vaak luchtgaten hebben, dat helpt dus geen donder, wordt nog steeds warm.
En zo'n aanval is niet lollig, en daar helpt ook echt geen paracetamolletje tegen. Een aanval betekent minimaal een paar uur niks kunnen doen, amper kunnen praten, kotsmisselijk zijn, niet tegen licht kunnen en bovenal het gevoel dat er iemand een priem in mijn hoofd gestoken heeft en daar met een hamer op zit te rammen. Die aanvallen komen ook niet alleen (vandaar cluster), maar ik krijg meerdere aanvallen achter elkaar (met een beetje pech een paar dagen lang).
Ik krijg het niet altijd als ik een cap op heb gehad, maar wel vaak en dat is reden genoeg voor mij. Die enkele keer op wedstrijd of echt flink springen daarbij neem ik het risico op die ellende wel, maar verder, dank je feestelijk.
Nog een reden is trouwens dat ik van alle caps bultjes op mijn voorhoofd krijg, en die laatste reden alleen was voor mij ook al genoeg geweest eigenlijk Clown

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 00:50

Als dat "ding", je al enkele keren heeft voorkomen van een hersenschudding, en al één keer van een schedelbreuk of zelfs de dood, dan krijg je vanzelf wel meer respect voor dat "ding"... geloof me.
Ik krijg er nog steeds kippenvel van, als ik er aan denk wat ik er anders aan over gehouden had..

Ben tijdens een springwedstrijd van mijn paard gevallen toen ze nogal fel weigerde, ik had de stomme reflex om mijn teugels vast te houden, paard draait zich om, wilt naar haar stal- en weidemaatje lopen, maar voelt dat ze niet weg kan, en voelt iets achter haar.. in paniek trapt ze enorm hard af (moet naar t schijnt een nette trap geweest zijn, met een best wel luide knal tot gevolg.. iedereen werd helemaal stil, en spreekt er nu nog over.. )
Ik duizelde even, had een enorm zere nek, en heel veel hoofdpijn daarna en ook nog de 2 dagen die daarop volgde.. maar dat was het dan ook.
Mijn cap (een best wel prijzige (180€) kwaliteitscap), was helemaal stuk.. had ik die niet op gehad; had ik zonder twijfel er gewoon niet meer geweest, of "met veel geluk" een schedelbreuk opgelopen.. Dank u mama, dat je per se een goede cap wilde, en dank je, dat je mij in zekere zin verplicht om hem te dragen..

Hoewel ik vaak niet liever zou doen dan dat "ding" af te gooien (bij warm weer alleszins) en ondanks ik "weet" (zeker weten doe je dat natuurlijk nooit.. ) dat mijn paard (normaal gesproken) niets zou doen, toch vraag ik het zelfs niet, om zonder te mogen rijden.. Ik ben immers 20 jaar, dus in principe, zou het mogen..

Het blijft ieders eigen keuze.. Maar ik denk altijd maar, hoe kan je zo'n risico ook maar willen lopen? Ik weet, dat ik mij dat kleine "pleziertje van zonder cap rijden", nooit zou vergeven, als ik daarna iets overhoud aan een eventuele val..
En vooral kinderen of pubers, zijn niet (voldoende) in staat om de gevolgen van zo'n beslissing in te zien, en daarbij zo'n beslissing dus te nemen vind ik. Maar ja, wie ben ik..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 05:31

heb het in een eerder topic ook al gezegd
ik zie hel vaak fototopics met het statement " cap is eigen keuze"
maar willen die mensen dan ook aub zelf hun ziektekosten betalen als ze liggen te vegeteren in een ziekenhuis omdat er een dikke barst in hun schedel zit en hun hersenen pudding zijn wat te voorkomen was geweest met een cap
want eigen keuze klinkt leuk, maar de rest van nederland betaalt wel je revalidatie zodat je weer zelf een lepel naar je mond kan brengen met ene flinke hersen beschadiging

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:23

draumpje schreef:
maar willen die mensen dan ook aub zelf hun ziektekosten betalen als ze liggen te vegeteren in een ziekenhuis omdat er een dikke barst in hun schedel zit en hun hersenen pudding zijn wat te voorkomen was geweest met een cap

Prima, net als alle mensen die zonder bodyprotector paardrijden, zonder gordel autorijden, te hard rijden, roken, teveel drinken etc.

Edit: zoals ik al eerder heb gezegd rijd ik meestal met, maar ook met cap ben je niet onkwetsbaar. Laat iedereen hier toch zelf z'n keuze in maken.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 15:28

udine5 schreef:
dat overige verkeer daar kan ik ook niks tegen doen gewoon goed uitkijken Haha! en je paard goed in de gaten houden hoe hij of zij reageerd op dingen.

Wat ik bedoel is dat je op de fiets ook een ongeluk kunt krijgen, omdat een andere bestuurder iets onverwachts kan doen. Dus dat het argument 'op de fiets geen helm, want m'n fiets maakt geen onverwachte bewegingen' niet helemaal opgaat.
In landen waar het wel verplicht is, wensen ze misschien wel 'zonder-helm-fietsers' hetzelfde toe... Zou je om die reden een fietshelm opzetten? Want het risico is misschien niet groot, het is er wel.

Ik vind die spelfouten in de titel (nee niet cappie en koppie, die andere) een beetje jammer als het over hersens gaat. Daar erger ik me dan weer heel erg aan, zo heeft iedereen wat Clown .

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:00

Ik rij ook altijd met cap, zelfs op mijn ontzettend lieve en rustige 24jarige verzorgpony! Je weet het gewoon nooit! 'Vroeger' heb ik samen met een vriendin een rondje rond de stal gestapt zonder cap, de ponys schrokken onverwachts.. resultaat: vriendin met hersenschudding!
Het ligt ook nog aan de 'soort' cap, ik heb nog steeds een 'oude' cap op, die beschermd toch minder goed! Maar ik ben nu wel op zoek naar een nieuwe goedgekeurde! Ook al zitten ze niet lekker, zijn ze warm (vooral in de zomer) en ben je net calimero! Het is toch wel zo veilig!