ervaring leiding zijn ponykampen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OranVera

Re: ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 18:29

Als iemand nog een plekje weet/of nodig heeft voor deze zomer van iemand van 16.. Ik meld me hierbij aan!

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:10

Aha, daar hebben we onze TS. Ben je niet geschrokken van onze verhalen? Haha!
Zo te lezen wil je het nog steeds proberen. Ik weet geen plekje maar hoop voor je dat je wat vind. Alvast veel plezier Pling

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:19

Ik denk dat de meeste ponykampen al wel voorzien zijn. De eerste weken zijn al snel. Tevens vind ik 16 wel erg jong als leiding. Maar sommige kampen werken ook met hulp-leiding enzo.
Heb zelf geen idee, waar ik heen ga is zowieso vanaf 18, soms iets eerder maar dat is dan de dochter van de eigenaar Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:37

Je zou het nog kunnen proberen, soms vallen er af en toe leidsters onverwachts uit. Maar ik vind 16 ook best jong. Als ouder zijnde zou ik mijn kind niet graag achterlaten bij een 16-jarige, met alle respect naar jou toe hoor Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:54

Inderdaad.

Ik lijk heel jong.
toen ik begon met ponykamp was ik 19 jaar.
en de ouders die de kinderen afdropte zaten mij ok echt zo aan te kijken.. van jij hoofd?? leiding??

dus toen alle ouders bij elkaar stonden vroeg een van de ouders naar mijn leeftijd en toen ik zei dat ik 19 was was het echt z'n reactie van opluchting en verbazing..
ze dachten dat ik 15 was! haha

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:35

ELpatcho schreef:
ik snap niet waarom douchen nou weer verplicht moet worden.. ponykamp duurt maar een weekje tot 5 dagen als die kinderen niet willen douchen fijn.. hoewel ik het minder fris vind Tong uitsteken maar dat mogen de ouders op lossen Tong uitsteken dat overleven ze heus wel.. wij adviseren ze het wel en dan doen ze het ook wel maar verplichten niet!

hmmmm bij ons wilde ze zich dus meerder malen douchen..... hadden er geen viespeuken bij zitten.Vorig jaar scheen het ook zo te zijn dat ze ook nog eens allemaal de make-up goed op moesten hebben kom op zeg.......wat denk je allemaal tegen te komen in dat bos daar.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:15

poekie schreef:
ELpatcho schreef:
ik snap niet waarom douchen nou weer verplicht moet worden.. ponykamp duurt maar een weekje tot 5 dagen als die kinderen niet willen douchen fijn.. hoewel ik het minder fris vind Tong uitsteken maar dat mogen de ouders op lossen Tong uitsteken dat overleven ze heus wel.. wij adviseren ze het wel en dan doen ze het ook wel maar verplichten niet!

hmmmm bij ons wilde ze zich dus meerder malen douchen..... hadden er geen viespeuken bij zitten.Vorig jaar scheen het ook zo te zijn dat ze ook nog eens allemaal de make-up goed op moesten hebben kom op zeg.......wat denk je allemaal tegen te komen in dat bos daar.

jaah bij ons douchen ze ook altijd.. maar ik ga het zeker niet verplichten!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:23

Het enige wat bij ons echt verplicht is is dat de mobiele telefoon thuisblijft.(al zijn er altijd wel bij die hem meesmokkelen maar dan is het inleveren bij de leiding)
mogen bij jullie op kamp het mobieltje wel mee?

trouwens als er echt wat aan de hand mocht zijn dan mag er best bv naar ouders gebeld worden hoor maar dan in overleg met ons.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:29

Mobieltjes mogen bij ons wel meegenomen worden, maar onder het eten en 's avonds moet hij uit. Kinderen willen toch eigenlijk elke dag wel even naar hun ouders bellen, of andersom, is mijn ervaring.
We doen elke avond na het avondeten even 10 minuutjes het 'snoepwinkeltje' los, daar kunnen kinderen snoepjes, chipjes en blikjes kopen. Ook kunnen de kinderen die geen mobieltje hebben even bellen naar hun ouders, voor 6 cent per minuut ofzo. Stamt nog uit de tijd van voor de mobieltjes, maar ook daar wordt nog gebruik van gemaakt Haha!

Trouwens, als er iets is tussendoor mogen ze eigenljk ook wel gratis bellen dus zo consequent zijn we er niet in.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:42

Wij hebben eigelijk in overleg met ouders op een info avond deze regel bedacht en eigelijk alle ouders vonden het prima.
Ook een beetje om te voorkomen dat er constand gebeld gaat worden en ook te paard,mobieltjes die kwijtraken enzo.Het is eigelijk ook wel heerlijk rustig zonder de mobiel.(al neem ik m zelf wel mee.....)
We hadden met de groep ook zoiets van.....vroeger moesten we het zelf ook redden zonder het mobieltje en dat is prima gegaan.Maar ook bij ons mag er in geval van nood of met heimwee best gebeld worden en ook hebben de ouders ons nummer voor als er iets aan de hand is

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:46

dat vind ik eigenlijk wel een goeie beslissing, met goede redenering erachter Ja
Op het paard mogen de kinderen vanzelfsprekend ook geen mobieltje bij zich hebben, maar da's eigenlijk nog nooit voorgekomen. Als de regels overtreden worden moet ie zowiezo ingeleverd worden. Maar eigenlijk komt dat ook niet vaak voor.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:51

Wat doen jullie eigenlijk qua voorbereiding aan het ponykampseizoen? Wij komen elk jaar begin juni met allel leidsters een weekendje samen ('leidingweekend'). Dan komen we vrijdagavond, gaan we samen met de manegehoudster even wat algemene dingen doornemen.
Daarna buitenrit (eerder deden we altijd op zaterdagochtend dauwrit, maar anders worden de paarden die dag overbelast dus dat doen we niet meer). 's avonds lekker kletsen met chips en cola.
Volgende dag gaan we brainstormen, spelletjes en activiteiten verzinnen en evt spelletjes uitproberen (we hebben elk jaar een themadag, dit jaar is het thema wild west). 's avonds als afsluiting BBQ.

Je ziet elkaar toch maar een keer per jaar, dus dat is altijd wel erg gezellig en handig.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:04

Goeiemorgen Haha!

Wij hebben niet zo'n strak beleid aangaande mobiele telefoons. Wij nemen aan het begin van de week portemonee's en telefoons in als mensen dat willen. Dan kan het niet gestolen worden. Elke dag hebben ze dan een half uur de tijd om geld te halen en te bellen. Daarna gaat alles weer achter slot en grendel.
Maar ja, er zijn kinderen die niets willen afgeven. Dat is dan hun eigen risico. Dat wordt goed gezegd, dus als een telefoon weg is of er is geld verdwenen dan is dat hun eigen schuld.

Qua voorbereiding doen wij niet veel. We verzinnen het wel ter plekke. Ik heb al een paar jaar kamp met dezelfde leiding. Wij kennen elkaar al zo wie zo van de manege. Ik vind dat erg prettig.
Er worden ook veel vreemden ingehuurd. Dan heb je al helemaal geen voorbereiding want je kent die gasten niet he Knipoog
Meestal wordt er gewoon tijdens zo'n week wat verzonnen. We hebben wel altijd de standaard dingen zoals een bonte avond en het douanespel enzo.
Ik laat de spellen aan een ander over, want daar ben ik zeer slecht in Vork

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:07

Nou telefoonbeleid is vrij strak. Ze moeten ze inleveren, dan wordt er een sticker met hun naam opgeplakt en gaan ze in de doos die wordt opgeboren. Ze krijgen elke dag na het avondeten een paar uur hun telefoons, tot er weer een activiteit begint.
Dan worden ze weer ingeleverd en geteld tot dat ze er allemaal zijn. Hebben weleens gehad dat een meisje de telefoon achter had gehouden en dus 's middags haar ouders op de stoep stonden om haar op te komen halen. Ze vond ponykamp toch niet zo leuk. (die ben ik ook liever kwijt dan rijk)

Wat activiteiten, die zijn al jaren hetzelfde, draaiboek wordt soms door eigenaresse en wat ervaren leidsters aangepast. Maar schema blijft hetzelfde. Er zijn ook weinig spelletjes e.d. Soms als de leiding creatief is verzinnen ze er wat nieuws bij, maar kinderen hebben veel tijd om zelf aan te klooien.
Ooit schijnt er wel een leidingweekends zijn geweest, maar die waren geen onverdeeld succes. Iedereen die op dezelfde ponies wil, iedereen wil voorop. De leiding hier is nogal eigenwijs denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:12

OranVera schreef:
Mijn vraag is of er hier mensen zijn op bokt die ervaring hebben met leiding zijn bij ponykampen. Ik ben van plan om dat ooit te gaan, maar ik zou er graag wat meer over willen weten.
° Wat vonden jullie ervan? Was het zwaar(en leuk natuurlijk Tong uitsteken)?
Zeker zwaar, altijd aandacht erbij altijd bezig zijn. Kinderen zijn nooit moe hooguit de laatste dag als ze alles in pakken. Logies nadenken en vooruit denken is zeer belangrijk. Veel tijd hou je niet over maar het is een super ervaring en was echt geweldig
° Hoeveel weken achter elkaar doe je dat?Geloof dat ik het destijds 2 of 3 weken achter elkaar deed
° Wat zijn de eisen en minimumleeftijd? Geen idee
° Krijg je ervoor betaald? Ik destijds niet, maar vond het absoluut geen bezwaar
° Nog tips?Wees consucent, maak van te voren plannen wat je wilt gaan doen en hou ook wat achter de hande voor als het weer niet mee werkt. Stel duidelijk regels op en vertel die van te voren, wees ook consucent, niet alleen dreigen ook uitvoeren als het nodig is. Zit op een lijn met de andere leiding.

groetjes Anouk

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:46

Ik was op mijn 14de al leiding, en op m'n 16de draaide ik meerdere weken achter elkaar.

Telefoons mogen bij ons niet bij de paarden, voor de rest moeten ze het zelf weten. Geld moeten ze ook zelf bij zich houden, eigen verantwoording. Wij waarschuwen ouders wel altijd om niet te veel mee te nemen...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:23

waarom mogen er geen telefoons? bij ons heet het ponykamp geen strafkamp gelukkig!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:53

Omdat we als leiding dan drie keer per dag bezig zijn om de telefoons te zoeken, ze meer hun schoolvriendinnetjes aan het bellen zijn dan met andere kinderen spelen, er plotseling ouders op de stoep staan omdat hun kind dacht iets nodig te hebben en dat niet aan de leiding durfde te vragen, ze tijdens het eten dan eerder sms-en dan een boterham eten, ze gaan lopen klooien met die dingen, ze ze van elkaar verstoppen/stelen etc.
Nee die dingen gaan mooi achter slot en grendel. Ze kunnen elke dag even bellen met ouders en vriendinnetjes. Dat is meer dan genoeg.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:35

Evelijn schreef:
Omdat we als leiding dan drie keer per dag bezig zijn om de telefoons te zoeken, ze meer hun schoolvriendinnetjes aan het bellen zijn dan met andere kinderen spelen, er plotseling ouders op de stoep staan omdat hun kind dacht iets nodig te hebben en dat niet aan de leiding durfde te vragen, ze tijdens het eten dan eerder sms-en dan een boterham eten, ze gaan lopen klooien met die dingen, ze ze van elkaar verstoppen/stelen etc.
Nee die dingen gaan mooi achter slot en grendel. Ze kunnen elke dag even bellen met ouders en vriendinnetjes. Dat is meer dan genoeg.

Mee eens. Ik zie Elpatcho dat jij ook van het telefoontijdperk bent met je 17 jaar. Dat is niet erg hoor, maar het is enorm frustrerend als je 10 keer moet herhalen wat je gezegd heb omdat een of andere m*ts zit te sms-en. Ze horen je niet en dat is knap lastig.
Ik vind het overigens ook mega-irritant als de leiding de godganse dag zit te bellen en/of sms-en. Daar zeg ik dan ook rustig wat van want je bent daar om te werken en niet om de halve dag op je r**t te zitten.

Vorig jaar hadden wij ook ineens ouders op de stoep. Mijn kind wordt gepest dus we nemen haar mee. Wij wisten niet eens dat ze gepest werd Verward
Omdat ze dus haar ouders belde in plaats van bij ons aan te kloppen wisten wij dit dus niet.
Weet je hoe je voor paal staat als je dat dan hoort? Nagelbijten / Gniffelen

edit: tiepvaut

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:56

Juist als je het niet weet, dan kan je er als leiding ook helemaal niks aan doen. Hoe goed je ook aan het opletten bent, veel dingen zie je gewoon niet. Mobieltjes maken dat kinderen eerder hun ouders gaan bellen op momenten dat ze het moeilijk hebben, ipv bij de leiding te komen. Dan krijgt de ouder een drama verhaal, terwijl jij als leiding datzelfde kind 2 uur van te voren nog vrolijk op haar pony heb zien hobbelen.
Bij ons mag de leiding z'n telefoon wel bij zich houden. Moet zelfs mee als je buitenrit gaat. Maar ik kan er ook slecht tegen als ze daar dan de hele dag hun vriendje mee gaan bellen ofzo. Dan krijg je van mij zeker een sneer. (ben nog onaardiger voor m'n medeleiding als voor de kampkinderen Duivel )

edit: iets te snel op knopje gedrukt.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:09

Nou als ik nog 10/14 zou zijn, had ik hier alvast een paar kampen gevonden waar ik niet heen gegaan was.
Er zijn er bekant meer met meer dingen die niet mogen als die wel mogen? (Eentje waar de 'ouderen' om 9 uur naar bed moeten? Hoe oud is ouderen dan? 8 jaar?) En dan voor 9 uur je bed niet uit? Dus als je vroeg wakker bent moet je blijven liggen?
Natuurlijk zijn er dingen die gewoon handig zijn, zoals de telefoon s'avonds even meenemen en dan inleveren is een handige oplossing, je kan je telefoon niet zoekraken en s'avonds toch even bellen.
Maar een paar lijkt het wel of het ponykamp voor hun is ipv voor de kinderen Clown, er wordt toch een hoop geld voor betaald voor zo'n kamp, dus dan is het een week vakantie ook lijkt me.
(Niet snoepen op de slaapzaal? Moet je dan maar bij je pony in de stal gaan staan? Of moet je alles uitdelen Ja, zodat je iemand hebt die constant uitdeelt en iemand anders die niks meeheeft en zo mooi ook krijgt Ja.)

Ik ben overigens bijna 17 hoor, en het lijkt mij ook heel leuk om te begeleiden, en er horen echt regels bij, maar sommige dingen.. Koe

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:17

Tja meeste kampen draaien al jaren en die hebben echt al tig dingen gezien. Geen snoep op de slaapzalen lijkt mij wel redelijke regel (niet dat het haalbaar is op het kamp wat ik draai) maar door alle losse snoep etc. hebben we wel erg veel last van muizen en wespen op de slaapzolder. Het wordt soms gewoon een vieze plakkerige bende. Als er op dat kamp gewoon een plekje is waar je gezellig kan kletsen en snoep eten is er volgens mij niks mis met die regel.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:19

Dat was 2 jaar geleden waar ik was heel simpel, alles wat er ligt ga je ook zelf opruimen Ja.
En geloof me, dan laat er niemand plakkerige dingen vallen hoor Vork

(Overigens fantástische verhalen, heb dubbel gelegen Haha! Haha!)

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:26

Ach, de snoepregel gaat bij ons ook niet op hoor. Ze zoeken dat maar uit. Maar goed, wij hebben een tentenkamp en alle kinderen moeten op zaterdagochtend hun tent schoonmaken. Dan komen ze die zooi vanzelf wel weer tegen Haha!
Wij hangen plastic zakken in de tenten en dat werkt goed hoor.

Bij ons hoeven de kids overigens ook niet om 9 uur naar bed. Wij doen veel spellen in het bos waarbij het donker moet zijn, dus dan beginnen we pas rond 10 uur/half elf.
Bij ons is het meestel rond twaalven afgelopen.
Overigens slapen er een aantal kinderen de eerste nacht helemaal niet. Wij laten ze maar een beetje aanklooien zolang ze de andere kinderen maar niet wakker houden. Ze komen zichzelf later in de week vanzelf tegen Cool Extreme duivel

Regel is en blijft idd wel dat als er al kinderen willen slapen, de rest stil moet zijn. Dit betekent in de praktijk dat er op dag 2 en 3 veel van tent geruild wordt. We hebben dan een "stille" tent, en "gewone" tent en een "keet" tent (en die is dan het verst verwijderd van de "stille" tent). En zo leer je elk jaar wel weer een handigheidje Vork

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:32

En wat dan.. constant met je neus erop staan.. om te controleren of ze het wel opruimen. De meest gehoorde reactie als ik zeg: wil je dat even opruimen is: 'dat heb ik niet gedaan'
Tevens moet ook het eten gekookt worden dus heb ik geen tijd om constant boven in de slaapzaal te kijken of ze het wel netjes houden en al hun bende opruimen.
Nee hoor na 2 dagen ponykamp lijkt de slaapzaal alsof er een kleding/snoep/chips bom is ontploft... vooral bij de ouderen. Stelletje viespeuken... en wel 2x per dag willen douchen en een uur voor de spiegel om de make-up erop te plamuren. Clown Ach het zijn schatten hoor... maar opruimen is echt niet hun sterkste kant.

Verschillende tenten is ideaal... met hoeveel slapen ze dan in een tent?
Wij hebben twee grote slaapzalen op zolder een van 26 en een van 28... waar elk dus 2 leiding bij liggen en dan in totaal 50 kids. Het is in de pyama, chocomelk en dan naar boven, bij de kleintjes wordt er dan altijd nog voorgelezen en dan slapen. Weet eigenlijk niet eens hoelaat.. maar is toch minstens wel 12 uur. Zeker als er na het avondeten wordt gereden.