Wat is nou reeël om aan een bijrijd(st)er te vragen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandy13

Re: Wat is nou reeël om aan een bijrijd(st)er te vragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:23

ik vind zeker dat je gedeeltelijk gelijk hebt, Menino.
uit jou verhaal begrijp ik dat je het hebt over een meisje die zich bij de TS aanbiedt en er voor moet betalen, maar de TS is opzoek naar een BR omdat ze een paard heeft, maar niet genoeg tijd! ik vind dieren zijn zorgen. en als je het niet helemaal alleen kan, dat maakt niks uit maar het is alsnog JOU dier, jou verantwoordelijkheid, zou zorg. en als anderen je HELPEN vind ik het onnodig daar geld voor te vragen Knipoog ook al is het zo'n mooie stal.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:28

Liesje_lover, klopt. Mijn ervaring is dat als er een financiële bijdrage geleverd moet worden de bijrijder beter de afspraken nakomt. Ik wil dan ook geen meisjes (zijn toch meestal vrouwen/meisjes) die geen eigen inkomen hebben. Mijn bijrijdsters betaalden 50 euro voor 2 dagen per week. En ik heb zelf tijd genoeg, paard beweegt veel op de wei dus het is gewoon een principiële kwestie. Voor niks gaat de zon op. Mijn spullen slijten, het paard moet bekapt, ontwormd, ingeënt e.d. worden en er zijn bij ondeskundig handelen risico's aan verbonden. Daarbij wil ik geen penny maar een volwassen ruiter die consequent met mijn paard omgaat.

Volgens mij moet je Menino's posts eens goed lezen mandy13. Of het hele topic, is wel zo handig als je je een mening wilt vormen Knipoog

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:33

Ik vind het als ik eerlijk ben nogal raar om er geld voor te vragen..
JIJ hebt er geen tijd voor, en als iemand anders dan jou paard verzorgd en misschien ook berijdt, zou ik daar juist heel dankbaar voor zijn.
Ik snap wel dat je zelf je paard oet betalen en de hoefsmid enz en dat je dan graag wat geld van diegene wilt zodat jij dat kunt betalen en diegene gebruik kan maken van jou paard.
Maar toch, ik vind gewoon niet dat je dat kunt maken, het is JOU paard, JOU verantwoordelijkheid.
Ik heb zelf 7 verzorgpaarden waarvan er 3 veulens zijn.
En ik hoef voor geen één van allen te betalen.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:13

flicka schreef:
Liesje_lover, klopt. Mijn ervaring is dat als er een financiële bijdrage geleverd moet worden de bijrijder beter de afspraken nakomt. Ik wil dan ook geen meisjes (zijn toch meestal vrouwen/meisjes) die geen eigen inkomen hebben. Mijn bijrijdsters betaalden 50 euro voor 2 dagen per week. En ik heb zelf tijd genoeg, paard beweegt veel op de wei dus het is gewoon een principiële kwestie. Voor niks gaat de zon op. Mijn spullen slijten, het paard moet bekapt, ontwormd, ingeënt e.d. worden en er zijn bij ondeskundig handelen risico's aan verbonden. Daarbij wil ik geen penny maar een volwassen ruiter die consequent met mijn paard omgaat.

Volgens mij moet je Menino's posts eens goed lezen mandy13. Of het hele topic, is wel zo handig als je je een mening wilt vormen Knipoog

hoezo? heb het nog even een beetje doorgekeken, maar zij heeft dezelfde mening als jou. en wat heeft die post er mee te maken? mijnmening was geloof ik wel duidelijk Knipoog en ik heb niet gezget dat zij ongelijk heeft!
en btw: sommige zeggen: je moet er wat voor over hebben. dus als je niet kunt/wil betalen HEB JE ER MAAR NIKS VOOR OVER? sorry maar ik vidn het onzin Bloos als je heel eerlijk bent zou jij ook voor een gratis vz paard kiezen! als je dara ook de spullen enzo bij krijgt

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:15

mandy13 schreef:
ik ben het met Sandra_Horse eens Ja er zijn hier meerdere dingen gezegt waar ik het wel mee eens ben. maar toen ik het zat te lezen dacht ik: Is het niet genoeg "beloning" dat je paard helemaal goed word verzorgd? ik vind persoonlijk dat in deze situatie geld geen rol speelt! jij hebt er niet altijd tijd voor, dus iemand bied zich aan om te helpen en steekt zijn/haar vrije tijd om JOU paard heerlijk te verzorgen, en moet diegene 100 euro opbietsen.. ik had gezegt doe het maar lekker zelf Bloos

de lessen is btw wat anders, die zouden ze wel zelf kunnen betalen Knipoog

lees deze maar nog eens goed, als je me nog niet begrijpt Knipoog
gr mandy13

jacqie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:11

Wij betalen voor onze verzorgpony 40 euro per maand als bijdrage in de kosten. Dit doen we omdat onze twee dochters de enige zijn die op die pony rijden en we eigenlijk op die manier er verzekerd van zijn dat dat ook zo blijft. Verder betalen we zelf onze lessen, startkaarten en materialen voor de pony.

De andere verzorgpony van mijn oudste dochter komt nu ook op dezelfde stal staan (op ons eigen verzoek). Logisch dus dat we dan zelf de stallingskosten gaan betalen (130 euro p/mnd). De eigenaar had hem natuurlijk ook gewoon bij hem op stal kunnen houden. Omdat het voor ons praktischer is om de twee pony's bij elkaar te hebben staan, is voor deze constructie gekozen. De hoefsmid, ontwormingen en dierenarts blijven voor rekening van de eigenaar.

Maar ....... deze pony's kunnen we dus eigenlijk beschouwen als eigen pony's. Er is niemand anders die er op rijdt. Daarom zijn we ook bereid om daar wat geld voor te betalen.

Als ik jouw verhaal bekijk, denk ik dat iemand wel bereid zal zijn om geld te betalen voor het bijrijder zijn, omdat er ook lessen bij in zitten. Maar hoeveel lessen wil iemand per week volgen?

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:19

ik vind 100 wel wat veel per maand ook al zijn er zulke goede facaliteiten. ik zou dat nooit kunnen betalen. ik ben zelf ook een bijrijster en ik mag rijden op het paard wanneer ik wel en hoe vaak ik wil .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:16

VSW --> VP.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:26

Ik heb zelf ook verzorgpaarden en ik hoef er niks voor te betalen. Misschien is de situatie ook wat anders dan bij de meesten, want ze hebben op het moment 4 volwassen paarden, 1 jaarling en 2 veulens. Alle paarden staan bij huis en deze mensen hebben dus geen stallingskosten. Zij zijn ook maar met zn tweeen en hebben een kindje van bijna 2, dus om 7 paarden elke dag bij te houden is heel veel werk! Deze mensen zien het dan ook zo dat ze blij zijn met elk paard dat in de hand is genomen op een dag. Meestal kom ik 4 à 5 x per week, maar het lukt lang niet altijd om elk paard te doen. Gelukkig lopen ze elke dag de hele dag buiten, zowel zomer als winter.
Gezien deze situatie vind ik het niet meer dan normaal dat ik niets hoef te betalen voor het verzorgen. Ik neem hun ook veel werk uit handen. Lessen, wedstijden en lidmaatschappen van verenigingen zijn wel voor eigen kosten, omdat ik daar zelf voor kies.
Ik kan me voorstellen dat je wel een bijdrage vraagt als je op een pensionstal staat, maar dan meer voor de vorm dan voor het geld. 100 euro vind ik vrij veel. Veel meisjes zoeken ook een verzorgpaard omdat ze op de manege niet vaker kunnen rijden vanwege het geld of een eigen paard niet kunnen betalen. En niet alle ouders zijn zo vijgevig dat ze ff 100 euries neerleggen voor het verzorgpaard van hun kind, geloof me!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:28

ik ben zelf een bijrijderen heb er best wel begrip voor dat ze er wat geld voor vraagt.
als bijrijder doe je niet alleen de eigenaar plezier maar je doet vooral jezelf plezier!!!!!!!!!
jij mag op een privé paard rijden waar je mestal meer van leert dan op een manege paard en je hebt vaak ook nog de mogelijkheid om te lessen.

zelf moet ik zeggen dat ik 100 euro een beetje veel vind maar aangezien hier ook de lessen van betaald worden, je niks hoeft te doen en zelf ook niks hoeft te kopen denk ik dat het toch wel reeel is.

eerlijk, ik betaal zelf niks voor mijn bijrijdpony. tenminste geen maandelijks bedrag.
wel moet ik daarintegen zelf de kosten van de vereniging betalen, de hoefsmid en de materialen die ik nodig heb maar er niet zijn. hierbij kom ik dan wel niet op 100 euro maar je betaalt toch wat.
dit is voor mij heel normaal als je kijkt wat je er allemaal voor terug krijgt: een hele leuke paard/pony die je mag verzorgen er rijden waavan je ook nog wat leert of die jij wat kan leren!!!!!!!!!

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:21

ik ben er zelf geen voorstander van om geld voor de verzorging te vragen.
ik vindt het belangrijker dat ze goed verzorgen

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 08:09

zo! ik heb even zonder internet gezeten en er zijn echt een hele hoop reacties bij zeg!

ik vind het verhaal over dat je elkaar plezier doet en dat het darom maar gratis moet zijn eerlijk gezegt niet helemaal kloppen.

tuurlijk is het "handig" dat je zelf 2 of 3 daagjes vrij hebt maar die ander heeft wel voor die dagen een eigen "paard" als je dat op een manege oid zou willen dan ben je zowizo vaker al meer kwijt plus het feit dat die paarden door veel meer mensen worden gereden dus als je wat berijkt hebt dan is het de week erna er 9 v/d 10 x al weer uit gereden.

ik denk dat het ook per regio verschilt wat je zou "kunnen" vragen... ikzelf woon in de randstad en alles is hier dus stervens duur, maar als ik op het plattenland zou wonen en bijv. maar 100,- aan stalling zou betalen dan zou ik ook zeggen van goh betaal een keer de hoefsmid oid en dan hebben we het er niet meer over.

om even terug te komen op mijn beginpost: het paard komt waarsch sneller dan verwacht, ik ben nu voor een paard aan het kijken en de stalling is rond, wel ga ik ergens anders staan en zal dan 50,- bijrijdgeld per maand vragen.

wat eerder in het topic stond dat je meer uit kan gaan van mensen die betalen ben ik het ook mee eens, daarvoor vraag ik ook mijn bijdrage (en als tegemoetkoming voor de slijtage van mijn spullen) , ik wil namelijk dat mijn paard 7 dagen per week aan zijn natje en zijn droogje komt en dat ik er dan niet van de een op de andere dag achter kom dat hij niet meer word gedaan.

zo help/hielp ik 4 jaar lang op een paardenrusthuis en dan was je bijv. met 4 meiden om 15 paarden te doen (uitmesten,buitenzetten enz enz.) maar daar "verdwenen" ze van de een op de andere dag Scheve mond tot ik tenslotte in mijn eentje al het werk stond te doen.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:56

flicka schreef:
Foxy1980 schreef:
Ben op dit moment ook bezig met de aanschaf van een paard, heb een megadrukke baan ('s avonds en in de weekenden overwerken is doodnormaal) maar geen haar op mijn hoofd die aan een bijrijder denkt. Eerst lekker alles zelf doen. En als ik het dan echt niet red kan ik er altijd nog over nadenken.

Vind het dus een beetje een vreemd uitgangspunt voor de aanschaf van een paard.

Waarom wil je in hemelsnaam een eigen paard als je er geen tijd voor hebt? Je kunt al op je klompen aanvoelen dat het paard te weinig aandacht/beweging gaat krijgen. Je leest wel eens van die verhalen dat paarden een hele week op stal staan en dan komt de eigenaar op zondagmiddag en moet het dier ineens aan het werk.
Dus die bijrijder zou ik alvast maar gaan zoeken Haha!

Verder hoef ik geen bijrijder die er niets voor overheeft, financieel gezien. Ga maar fijn op een manege rijden, maar dat kost geld en dat hebben jullie niet, of er niet voor over.

Op de stal van TS wordt alles gedaan qua verzorging dus de bijrijdster hoeft niets anders dan te rijden en mag voor dat geld nog lessen ook. Ik denk dat het in die regio niet moeilijk zal zijn voor dat geld iemand te vinden die geen tijd heeft voor een eigen paard en dit een perfecte oplossing vindt.

Op het eerste punt ben ik niet met je eens want waarschijnlijk heeft zij juist met die drukke baan heel goed nagedacht over hoeveel tijd ze kan besteden aan haar eigen paard. Ze geeft al aan dat ze eventueel een bijrijdster zou nemen als het niet meer redt alleen.
Op het tweede punt ben ik helemaal met je eens. Hobby kost geld en manege is duurder dan bijrijden met veel minder vrijheid. TP biedt alle lusten en geen lasten voor een imo redelijk bedrag.

manneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:39

Ik heb ook een bijrijdster.
zij betaald mij niets .
Ze rijd 2 a3 keer in de week en met m,n nachtdiensten meer.
Met vac en ziektes pakt ze hem helemaal.
Ik vind wederzijds respect , zuinig op m,n spullen en eerlijkheid erg belangrijk.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:35

ik vraag er niks voor .
ze moet al op stal 20 euro per maand betalen om in de bak te mogen rijden.
en geeft 40 euro per maand uit aan lessen
dus dat is al 60 euro. ze doet dit vrijwillig en vind het wel fijn dat ze lest maar verplicht haar nergens toe

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 12:40

Op een manege kan je je paard ook vaak voor een paar dagen aan de manege beschikbaar stellen, dan krijg je vaak ook nog eens korting op je stallingskosten. Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar ik ken wel mensen die dat wel doen/deden. Dat lijkt me een betere oplossing dan een bijrijder, het geeft vaak veel meer duidelijkheid, regelmaat en rust voor jezelf. En er is gelijk toezicht op en begeleiding bij wat de ruiter met je paard doet.
Overigens lenen ook niet alle paarden zich er voor door meer dan een ruiter te worden bereden. Dan is je paard de dag nadat je bijrijder heeft gereden minder fijn te rijden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:00

Ik heb nu twintig jaar lang paarden en heb wel eens bijrijders gehad, maar het is meer een soort van "noodzakelijk (?)" kwaad (sorry bijrijders Haha! !) en niets is zo fijn als het gewoon allemaal alleen te (kunnen) doen. Doe mijn paard nu ook al weer geruime tijd alleen, heb er nu nog maar eentje, dus goed te behappen en het bevalt me (weer) geweldig goed. Ik werk ook al 18 jaar full time, anders zou ik het niet kunnen betalen. Zit iedere dag om half acht in de auto en ben meteen uit mijn werk vandaan omstreeks vijf uur/half zes op de manege. In de zomer kan ik nog wel eens een dagje over slaan, want dan loopt hij toch overdag op de wei. Natuurlijk ben je soms moe of heb je minder zin, maar als ik dan bij hem ben, valt dat gevoel van me af. En veel mensen vinden hem erg leuk/lief, dus ik kan altijd iemand vragen hem te doen (voor me los gooien in de bak). Als je op vakantie gaat, is het gratis service van de manege om op je paard te passen voor je. Ben wel 310 euro per maand kwijt aan stalling, in de winter gaat hij overdag in de stapmolen. Maar als je niet een beetje ruim in je geld zit, kan je ook maar beter niet aan een paard beginnen, is mijn mening. Want er zijn altijd kosten waarop je niet had gerekend of die hoger uitvallen dan gedacht.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:04

jacqie schreef:
Wij betalen voor onze verzorgpony 40 euro per maand als bijdrage in de kosten. Dit doen we omdat onze twee dochters de enige zijn die op die pony rijden en we eigenlijk op die manier er verzekerd van zijn dat dat ook zo blijft. Verder betalen we zelf onze lessen, startkaarten en materialen voor de pony.

De andere verzorgpony van mijn oudste dochter komt nu ook op dezelfde stal staan (op ons eigen verzoek). Logisch dus dat we dan zelf de stallingskosten gaan betalen (130 euro p/mnd). De eigenaar had hem natuurlijk ook gewoon bij hem op stal kunnen houden. Omdat het voor ons praktischer is om de twee pony's bij elkaar te hebben staan, is voor deze constructie gekozen. De hoefsmid, ontwormingen en dierenarts blijven voor rekening van de eigenaar.

Maar ....... deze pony's kunnen we dus eigenlijk beschouwen als eigen pony's. Er is niemand anders die er op rijdt. Daarom zijn we ook bereid om daar wat geld voor te betalen.

Als ik jouw verhaal bekijk, denk ik dat iemand wel bereid zal zijn om geld te betalen voor het bijrijder zijn, omdat er ook lessen bij in zitten. Maar hoeveel lessen wil iemand per week volgen?

mag ik vragen waarom jullie dan eigenlijk zelf geen pony kopen, dan ben je denk ik bijna net zo duur uit Nagelbijten / Gniffelen.
Of willen jullie toch niet alle lasten ervan, zoals dierenarts e.d.?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 00:21

Ik betaal niet voor mijn verzorgpaard.
Of een verzorger wel of niet betaald heeft niks te maken met kwaliteiten, motivatie en verantwoordelijkheden. Dit ligt aan de persoon en niet aan het geld wat hij wel of niet betaald.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:54

Heey,

Ik vind 100 euro daarvoor helemaal niet zo duur.
3 lessen en dan nog poetsplaats, binnenbakken, wasplaatsen enz.
Als ik daar in de buurt woonde zou je me kunnen vinden Vingers aflikken

Groetjes Hanneke