SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:34

Harvest_Moon schreef:
Vooral bij cross vind ik ook dat je goed naar je paard moet 'luisteren', hij kan zelf aangeven tot welke hindernis hij kan en wil gaan, je moet je paard ook niet blijven aansporen om moeilijkere hindernissen te proberen als het paard dat niet wilt.

Geloof me, dat gebeurt nagenoeg niet (uitzonderingen daargelaten, maar dat houd je altijd).
Er is voor de ruiter/amazone geen klap aan als een paard niet met plezier door de cross gaat. Als een paard niet wil en het crossen niet leuk vindt, merk je dat snel genoeg en dan houdt het gewoon op.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:36

ik vind dat je alleen maar moet crossen met een paard waar je ook zeker van weet dat hij het kan. dan is er niks gevaarlijks aan maar doe je het met een paard dat het niet kan of niet wil ja dan kunnen er ongelukken gebeuren maar dit geld ook bij dressuur of springen daar kunnen ook ongelukken gebeuren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:54

Nerwen, ik zal er morgen verder op ingaan, je haalt wat interessante punten aan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:55

De gebruikster in de TS zal hier niet meer reageren omdat ze een SA had Knipoog.

Nerwen, dat zijn mooie foto's en inderdaad heel stevige sprongen. Ik weet wel zeker dat de voorbenen van die paarden met zo'n afsprong een flinke opdoffer krijgen.
Maar ik denk dat een paard dat internationaal springt (1.40+) ook bij elke landing een flinke opdoffer krijgt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:01

Ik had vroeger wat gemengde gevoelens over deze tak van sport. Wij gingen vroeger altijd kijken in Breda en daar werd soms wel een beetje gejakkerd (volgens mijn toenmalige maatstaven, weet niet hoe ik daar nu tegen aan zou kijken).
Één bepaald voorval heeft toen mijn beeld veranderd. Er kwam een combinatie snoei hard aan galopperen op een hindernis. Dit keer geen geruk en gepluk (nb: kan soms best nodig zijn) maar een ruiter die even "whoa" tegen zijn paard riep en meteen terug kwam en echt waanzinnig mooi over die kast van een hinderrnis heen vlogen. Dat heeft mijn penny hartje toen wel veroverd.
Clown

Nu ben ik zelfs zo sterk overtuigd dat ik zelf eens een poging wil wagen. Mijn paard kennende is dit helemaal zijn ding. Hij is buiten zo gemotiveerd en vrolijk. Daarbij merk ik dat hij veel beter springt op masievere dingen (boomstammen, boomwortels die een opsprong maken etc) en is het een heel eerlijk paard. Ik denk dat als ik mijn paard de keuze zou geven tussen dressuur en cross, hij het wel zou weten.

Ik denk alleen wel dat dit veel meer voorbereiding gaat vragen dan het rijden van een dressuur wedstrijd. Daar zal het dan ook wel misgaan in de gevallen dat er iets engs gebeurt (buiten het 'een ongeval zit in een klein hoekje').

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:12

Ik zit net te denken dat mss niet eens zozeer de risico's groter zijn, maar dat de impact van een fout veel groter is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:10

VeerenAshley schreef:
Born2BCrazy schreef:
Maar: het risico is me te groot..en mn paard is me meer waard dan dat ik wil crossen.
Want als het fout gaat, gaat het idd vaak ook goed mis..Zou mezelf dat nooit vergeven.. (want ík wou zo nodig die cross rijden)

Helemaal mee eens!
Ik zou het heel graag een keer doen, maar dan alleen op pony B-niveau, want zo gauw het hoger gaat, zijn de risico's voor mij te groot.

Ik denk oprecht dat over het algemeen dressuur/springpaarden net zo veel blessures oplopen als SGW paarden. Alleen zijn dressuur/spring blessures vaak blessures die langzaam aankomen. Nogmaals, ik zie het verschil niet tussen een dressuur/springpaard wat met hoefkatrol naar de slager afgevoerd wordt en een SGWpaard wat zijn been breekt op een sprong. Beiden toch even vreselijk?

Naar mijn idee is het risico niet groter dan bij andere vormen van paardensport.

Overigens ben ik het hier heel erg mee eens:

Lielle schreef:
Ik zit net te denken dat mss niet eens zozeer de risico's groter zijn, maar dat de impact van een fout veel groter is.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:26

Ir111 schreef:
Ik denk oprecht dat over het algemeen dressuur/springpaarden net zo veel blessures oplopen als SGW paarden. Alleen zijn dressuur/spring blessures vaak blessures die langzaam aankomen. Nogmaals, ik zie het verschil niet tussen een dressuur/springpaard wat met hoefkatrol naar de slager afgevoerd wordt en een SGWpaard wat zijn been breekt op een sprong. Beiden toch even vreselijk?

Naar mijn idee is het risico niet groter dan bij andere vormen van paardensport.

Overigens ben ik het hier heel erg mee eens:

Ik ben het met je eens dat springen ook slecht is voor paardenbenen, en ben dan ook helemaal geen voorstander van die kastelen van hindernissen die je in de hogere klassen ziet (durf ik toch niet te springen Knipoog ). En dressuurpaarden die op zo'n manier worden gereden dat ze vroegtijdig dood moeten vanwege hoefkatrol (dat ook nog eens een pijnlijk proces is) zijn inderdaad niet zieliger dan een SGWpaard dat volkomen gezond is en plots z'n been breekt, in tegendeel.
[Even een beetje off-topic: Maar ik snap eigenlijk niet hoe het kan dat juist de dressuurpaarden waar zó voorzichtig mee wordt omgegaan zo vaak geblesseerd raken. Ik bedoel: ik rag nogal flink met mijn pony door het bos, iets wat de dressuurtop volgens mij niet snel zal doen uit angst voor blessures, maar mijn pony mankeert nooit wat, terwijl dressuurpaarden toch regelmatig kreupel lopen, zie het paard van Imke. Is mijn pony nu zo'n bikkel of is er wat anders aan de hand?]

Over die grotere impact van fouten: dát is dan misschien juist wat mensen tegen de SGW hebben: je wéét van tevoren dat áls je een fout maakt - hoe klein de kans daarop ook is - dat het daarna goed mis kn zij met je paard. En dat wil toch niemand?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:41

VeerenAshley schreef:
En dressuurpaarden die op zo'n manier worden gereden dat ze vroegtijdig dood moeten vanwege hoefkatrol (dat ook nog eens een pijnlijk proces is) zijn inderdaad niet zieliger dan een SGWpaard dat volkomen gezond is en plots z'n been breekt, in tegendeel.

Precies!

Over je off topic reactie, daar heb ik wel een mening over maar dit topic is niet de plaats om daarover te discussieren.

VeerenAshley schreef:
Over die grotere impact van fouten: dát is dan misschien juist wat mensen tegen de SGW hebben: je wéét van tevoren dat áls je een fout maakt - hoe klein de kans daarop ook is - dat het daarna goed mis kan zij met je paard. En dat wil toch niemand?

Wellicht is dat het. Ik kan eerlijk gezegd ook niet echt een sterk argument bedenken waarom je dat risico zou nemen. Behalve dat je natuurlijk niet begint met een cross te rijden op Z niveau. Als het goed is nemen met het toenemen van de risico's je eigen kennis en vaardigheid ook toe (waarmee risico's weer beperkt worden).

En als ik zou moeten kiezen (maar ik heb de luxe als mens om te kiezen, als paard heb je dat niet) ga ik voor de kwaliteit van leven, niet de kwantiteit. Dus liever een korter leven met veel pret dan een lang leven waarin je steeds maar voorzichtig bent. Mijn paard moet leven volgens die instelling, omdat hij bij mij hoort. Is dat ok? Weet ik niet, maar ook dat is weer een andere discussie.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:31

Ir111 schreef:
Over je off topic reactie, daar heb ik wel een mening over maar dit topic is niet de plaats om daarover te discussieren.

En als ik zou moeten kiezen (maar ik heb de luxe als mens om te kiezen, als paard heb je dat niet) ga ik voor de kwaliteit van leven, niet de kwantiteit. Dus liever een korter leven met veel pret dan een lang leven waarin je steeds maar voorzichtig bent. Mijn paard moet leven volgens die instelling, omdat hij bij mij hoort. Is dat ok? Weet ik niet, maar ook dat is weer een andere discussie.

Zou je me je off-topic mening misschien kunnen pm-men? Daar ben ik nl. heel benieuwd naar.

En over je laatste opmerking: daar ben ik het helemaal mee eens. Om maar weer eens over mijn eigen pony te beginnen (daar weet ik tenslotte het meest van): ik weet dat aan een lang teugeltje door het bos racen niet zo goed is voor m.n. de voorbenen van m'n pony als altijd rustig en verzameld te rijden, maar zij (en ik) vindt het zo geweldig leuk en dat plezier wil ik haar niet ontnemen. Dan inderdaad liever een paar jaar korter geleefd, maar wel lol gehad, dan heel oud worden en een saai leven hebben gehad.
Enige verschil met eventingpaarden die op hun 10e ofzo hun been breken is dan wel de levensduur, want ik mag hopen dat mijn pony pas last gaat krijgen van slijtage als ze een stuk ouder is (is ze nu al, ze is 13 en nog prima in orde). Waar leg je dan de grens? Wel lol met en voor het paard, maar niet dat het te zeer ten koste gaat van de gezondheid. Tja, dat is natuurlijk nooit vast te stellen, want daar zal iedereen anders over denken.
(Ik ben hier nu uitgegaan van een 10jarig SGWpaard, maar misschien lopen er ook een heleboel tussen die veel ouder zijn? Dan verandert het natuurlijk helemaal.)

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:40

Over het algemeen worden eventingpaarden echt wel ouder dan 10 jaar VeerenAshley Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:47

Jawel, dat snap ik wel, maar ik bedoelde de leeftijd waarop de meeste in de top meelopen, ten val komen en afgemaakt moeten worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:54

maar dta is geen standaard carrierepad gelukkig Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:04

Nee, gelukkig niet, want dan zou de hele SGWsport van mij direct mogen worden afgeschaft Haha! .

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:13

Ik denk dat het voor veel paarden goed zou zijn om eens lekker door een B-crossje te mogen galopperen! Volgens mij kan er niet veel gebeuren op laag niveau en voordat je op hoog niveau meedoet heb je al aardig wat ervaring opgedaan volgens mij. Er zullen overal wel kamikazepiloten zijn en de impact van een fout is in de SGW inderdaad wel groter. Maar dan was ik toch liever een eventing paard geweest dan een "dressuur" paard dat door de baas wekelijks hobbelend, hortend en stotend door de dressuurring gesleurd wordt!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:53

Ik ben het met je eens wowAmigo.
Ik sta in een omgeving waar niet of nauwelijks aan sgw wordt gedaan. Als ik dan een paard uit de buurt te koop aangeboden zie worden als eventingpaard, omdat ie het leuk vindt hard door het bos te galopperen vraag ik me af of sommige mensen weten waar ze mee bezig zijn.

Alsof ieder paard wat hard door het bos rent een (goed) sgwpaard is Verdrietig Dat ze zo denken is 1, maar als ze dan ongetraind mee gaan doen aan een wedstrijd is iets anders en imo zeer onverstandig. Als het dan misgaat met deze kamikazepiloten dan heeft de sport het weer gedaan en niet 1 of andere overmoedig ongetraind persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:33

Ik vind het op zich wel een leuke sport. En ik geloof ook dat het heel goed is voor de geestelijke gezondheid van de paarden, om zoveel verschillende dingen te doen. Wat mij het meeste opviel toen ik er naar zat te kijken: de lol die het paard heeft! En het enorme wederzijdse vertrouwen wat paard en ruiter in elkaar hebben. Ik geloof werkelijk dat het een vreselijk leuke sport is. En paardensport is leuk om naar te kijken, wanneer het paard het met zoveel plezier doet.
Ik zie springpaarden nooit met zoveel plezier door het parcours gaan, en sommige paarden stralen duidelijk uit, dat als ze de keus hadden, ze liever heel andere dingen hadden gedaan!
Ik vind een aantal paardensporten (waaronder polo en jumping) veel paardonvriendelijker.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:29

ik vindt het juist leuk
en mijn paard vindt het geweldig!
je ziet aan paarden of ze het leuk vinden, paarden die sgw niet leuk vinden worden hier ook niet voor gebruikt. dus waarom is het dan oaard onvriendelijk.
mijn paard vindt het geweldig en ik blijf het ook zeker doen zolang mijn paard het aan kan.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:57

Ir111 schreef:
[Even een beetje off-topic: Maar ik snap eigenlijk niet hoe het kan dat juist de dressuurpaarden waar zó voorzichtig mee wordt omgegaan zo vaak geblesseerd raken. Ik bedoel: ik rag nogal flink met mijn pony door het bos, iets wat de dressuurtop volgens mij niet snel zal doen uit angst voor blessures, maar mijn pony mankeert nooit wat, terwijl dressuurpaarden toch regelmatig kreupel lopen, zie het paard van Imke. Is mijn pony nu zo'n bikkel of is er wat anders aan de hand?]

Ik denk zelf dat té voorzichtig zijn ook juist gevaarlijk is..
Als je ziet met wat voor pakketten om de benen die paarden het land in gaan...
Daar worden de paarden niet voorzichtiger van lijkt me..maakt toch niet uit hoe hard ze zichzelf raken, voelen ze toch niet..
Je kan gewoon niet alles voorkomen..blijven paarden..
En een ongeluk zit zoals gezegd in een klein hoekje..

Ben het btw ook wel eens met dat áls je een fout maakt, dit meestal een grote fout is..

Maar snap de connectie tussen dressuur+hoefkatrol en cross+gebroken been niet helemaal.. Blond
Lijkt mij appels en peren vergelijken..
Dressuur is immers ook een onderdeel van SGw?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:59

jawel, maar het niveau van de 4 * proef is zeg maar een Z2 proef. Blijft overigens nog geen correcte vergelijking IMO, een correct gereden dressuurpaard zou niet meer risico moeten lopen op HKO.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-03-07 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:01

Cayenne schreef:
In hetzelfde parcours was er ook een hindernis in het water. Ik geloof dat dat een boomstam-sprong was. Het dier moest dus vanaf borstdiep water over de boomstam die ook vrij hoogstond, en dan weer landen in het water. Het dier kwam niet goed uit, maakte een koprol en brak zijn nek.

ik weet niet waar en wanneer dat was maar de maximum diepte iig t/m ZZ niveau is 25 cm!

BBreedveld, Lovers Mooi stukje van je Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:14

Nerwen schreef:
Sinds Bokt weet ik dat het anders is. Ik weet dat de paarden goed getraind worden, het leuk vinden en dat ze echt niet afgejakkerd worden als ze dat parcours nemen. Neemt niet weg dat ik die valpartijen nog altijd vreselijk vind om aan te zien. Hoe vaak komt dat gemiddeld voor, zo'n valpartij? En hoe vaak met een slechte afloop voor het paard? (De ruiter interesseert me niet. Die weet welk risico hij/zij neemt.) Je ziet ook vaak bij wedstrijden dat ze de benen van het paard met vaseline (?) insmeren. Heeft dat nou echt zin? Het lijkt zo'n niet zinnige maatregel...

Ik kan je geen getallen noemen, ik kan alleen zeggen dat ik sinds 3,5 jaar fanatiek cross (met 3 verschillende paarden) en daarmee een keer een heel nare val heb gemaakt (beelden staan op bokt). Reden was dat we tegen de zon in reden (had ik me niet gerealiseerd) en mijn paard onzeker werd op de opsprong, wegdraaide en van de opsprong afviel. Paard is inmiddels M sgw.

De vaseline (of event cream) is ervoor dat als een paard aanstoot op een hindernis, hij er makkelijker langs glijdt en dus niet zijn benen open haalt.

Citaat:
Zijn die hindernissen zoals bij deze plaatjes niet veel te zwaar?

Afbeelding
Het paard zal maar niet genoeg vaart hebben en tegen die muur knallen... Scheve mond.
Zijn zulk soort hindernissen niet veel te gevaarlijk?

Zo te zien is dit een haag van wilgentakken en geen muur. Vergeet ook niet dat je niet begint met deze hindernissen, je begint op dit niveau (vlnr ZML in Chaam gisteren):

http://www.sgw.global-e.nl/uploads/hind ... 6/1016.jpg
[/img]
Daarnaast helpt het wel eens om zo'n voor het oog imposante hindernis te veranderen in gewone hindernis en dan is dit ineens een triple bar van 1.30 of zo. Toont al heel anders Knipoog

Citaat:
En bij deze: Afbeelding
Nu weet ik dat natuurlijke, beetje massieve hindernissen in principe veiliger zijn dan die men gebruikt bij "gewoon" springen. Het paard zou meer ontzag hebben voor zo'n hindernis, het beter zien etc.
Overigens vind ik deze hindernis er nog behoorlijk eng uit zien hoor... Of dat ook werkelijk zo is weet ik niet, want ik heb het nooit gedaan.

ik vind deze ook indrukwekkend Bloos! Maar als je goed kijkt, zie je wel dat de afzet niet zo laag ligt als de landing, ik schat de hoogte op 1.30 of zo. Blijft wel een echte moreelsprong, die hart van paard en ruiter vraagt. Overigens weet ik uit ervaring dat een paard dat geen vertrouwen in zichzelf of de ruiter heeft, het ook echt niet doet.

Citaat:
Dit is ook nog een goed voorbeeld van wat ik bedoelde met natuurlijke, massieve hindernissen:
Afbeelding
Dat ziet er trouwens al weer een stuk minder eng uit Bloos.

Dit is een losspringhindernis voor iedereen die officieel crosst Haha! Deze hoogte is echt niet veel, zo te zien zo'n 60 cm. Ik vind dit ook niet echt massief overkomen Haha!

Citaat:
Durven paarden die lelijk zijn gevallen, maar weer volledig hersteld zijn, later nog wel over zo'n zelfde hindernis? M.a.w. heeft hun zelfvertrouwen (in hoeverre paarden dat hebben) niet een deuk opgelopen?

Opnieuw uit eigen ervaring, Pablo heeft diezelfde hindernis een paar maanden later (ivm lage zonnestand niet dezelfde dag meer gedaan) zonder problemen gesprongen, amazone vond het enger Knipoog Ik kan niet zeggen dat dat altijd zo is, er zullen er best zijn die echt hun vertrouwen kwijt raken. Maar dat gebeurt ook met gewoon springen.

Citaat:
En wat voor hindernis is dit:
Afbeelding
Krijgen de benen van het paard niet een gigantische opdoffer van dat soort sprongen?

afsprong, zo te zien. Ja, dat is een behoorlijke landing, maar dat geldt ook voor een sprong over een oxer van 1.40. Ook dit soort hindernissen bouw je rustig op. Hieronder zie je de grote foto van de avatar van Simmie, L cross in Etten Leur 2005
Afbeelding

Citaat:
Ik ben een leek wat betreft SGW e.d., dus vat mijn vragen niet op als een aanval. Ik wil gewoon graag meer weten, een beter beeld krijgen van SGW Lachen.

hopelijk helpt dit een beetje.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:34

Over de risico's die al een paar keer werden aangehaald.

Je traint jezelf en je eigen paard en dan rij je je eerste B cross. Een drempel waar misschien een paar van jullie ook nog ooit naar toe willen werken. Als je dan doortraint, neem je steeds meer hindernissen en leer je steeds beter hoe je bepaalde hindernissen moet springen. De B cross die in eerste instantie zo immens moeilijk leek, wordt op een gegeven moment vrij makkelijk.

In mijn ogen train je dus gewoon door en leer je steeds meer en beter bepaalde hindernissen te springen. Je komt telkens risico's tegen in een volgende klasse. Maar of een ouder, goed getraind paard perse grotere risico's loopt in een M/Z cross dan een onervaren paard in een B cross zou ik niet zeggen. In de SGW is het namelijk van groot belang dat het paard zelf meedenkt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:11

kaatje77 schreef:
Het volgende onderdeel is nu springen, als je niet fatsoenlijk een parcours rond kan komen met je paard, dan kun je ook inpakken.
Vroeger moest je na de cross nog een parcours afleggen om te kijken of je paard de benen nog wel op kon tillen, gelukkig is dit verandert en worden slechte combinaties al voor de cross weggefilterd.

wel en niet mee eens. Ik rijd nu zelf een paard dat slordig springt, en snel een balkje pakt (of 2, 3, 4) maar wel super safe crosst. Ik heb tot nu toe altijd mogen starten in de cross, maar het is wel eens spannend geweest.

Eens Floor Ja

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:15

je groeit samen naar steeds meer uitdagingen toe, uit eigen ervaring weet ik dat want ik riep in het b...ik ga nooit L starten.....en toen riep ik in het L...ik ga nooooooit M starten, maar nu heb ik ondertussen mijn 1ste M wedstrijd gereden. Dit komt vooral doordat mijn paard zo'n geweldig gevoel geeft van vertrouwen.

En zonder training en begeleiding kom je in geen een sport vooruit. Sommige paarden en ruiters kunnen SGW wel aan en sommige paarden en ruiters niet, deze blinken wel weer in andere sporten uit waar ze ook niet verder komen zonder begeleiding en training.

En net zoals sommige mensen ware atleten zijn en naar de wereldkampioenschappen of Olympische spelen kunnen gaan omdat ze waanzinnig veel talent hebben, is dat volgens mij ook zo met paarden.
Als je paard een waanzinnig talent is kan hij/zij ook naar wedstrijden van vele niveau's hoger.