Nerwen schreef:Sinds Bokt weet ik dat het anders is. Ik weet dat de paarden goed getraind worden, het leuk vinden en dat ze echt niet afgejakkerd worden als ze dat parcours nemen. Neemt niet weg dat ik die valpartijen nog altijd vreselijk vind om aan te zien. Hoe vaak komt dat gemiddeld voor, zo'n valpartij? En hoe vaak met een slechte afloop voor het paard? (De ruiter interesseert me niet. Die weet welk risico hij/zij neemt.) Je ziet ook vaak bij wedstrijden dat ze de benen van het paard met vaseline (?) insmeren. Heeft dat nou echt zin? Het lijkt zo'n niet zinnige maatregel...
Ik kan je geen getallen noemen, ik kan alleen zeggen dat ik sinds 3,5 jaar fanatiek cross (met 3 verschillende paarden) en daarmee een keer een heel nare val heb gemaakt (beelden staan op bokt). Reden was dat we tegen de zon in reden (had ik me niet gerealiseerd) en mijn paard onzeker werd op de opsprong, wegdraaide en van de opsprong afviel. Paard is inmiddels M sgw.
De vaseline (of event cream) is ervoor dat als een paard aanstoot op een hindernis, hij er makkelijker langs glijdt en dus niet zijn benen open haalt.
Citaat:
Zijn die hindernissen zoals bij deze plaatjes niet veel te zwaar?

Het paard zal maar niet genoeg vaart hebben en tegen die muur knallen...

.
Zijn zulk soort hindernissen niet veel te gevaarlijk?
Zo te zien is dit een haag van wilgentakken en geen muur. Vergeet ook niet dat je niet begint met deze hindernissen, je begint op dit niveau (vlnr ZML in Chaam gisteren):
http://www.sgw.global-e.nl/uploads/hind ... 6/1016.jpg
[/img]
Daarnaast helpt het wel eens om zo'n voor het oog imposante hindernis te veranderen in gewone hindernis en dan is dit ineens een triple bar van 1.30 of zo. Toont al heel anders
Citaat:
En bij deze:

Nu weet ik dat natuurlijke, beetje massieve hindernissen in principe veiliger zijn dan die men gebruikt bij "gewoon" springen. Het paard zou meer ontzag hebben voor zo'n hindernis, het beter zien etc.
Overigens vind ik deze hindernis er nog behoorlijk eng uit zien hoor... Of dat ook werkelijk zo is weet ik niet, want ik heb het nooit gedaan.
ik vind deze ook indrukwekkend
Maar als je goed kijkt, zie je wel dat de afzet niet zo laag ligt als de landing, ik schat de hoogte op 1.30 of zo. Blijft wel een echte moreelsprong, die hart van paard en ruiter vraagt. Overigens weet ik uit ervaring dat een paard dat geen vertrouwen in zichzelf of de ruiter heeft, het ook echt niet doet.
Citaat:
Dit is ook nog een goed voorbeeld van wat ik bedoelde met natuurlijke, massieve hindernissen:

Dat ziet er trouwens al weer een stuk minder eng uit

.
Dit is een losspringhindernis voor iedereen die officieel crosst
Deze hoogte is echt niet veel, zo te zien zo'n 60 cm. Ik vind dit ook niet echt massief overkomen 
Citaat:
Durven paarden die lelijk zijn gevallen, maar weer volledig hersteld zijn, later nog wel over zo'n zelfde hindernis? M.a.w. heeft hun zelfvertrouwen (in hoeverre paarden dat hebben) niet een deuk opgelopen?
Opnieuw uit eigen ervaring, Pablo heeft diezelfde hindernis een paar maanden later (ivm lage zonnestand niet dezelfde dag meer gedaan) zonder problemen gesprongen, amazone vond het enger
Ik kan niet zeggen dat dat altijd zo is, er zullen er best zijn die echt hun vertrouwen kwijt raken. Maar dat gebeurt ook met gewoon springen.
Citaat:
En wat voor hindernis is dit:

Krijgen de benen van het paard niet een gigantische opdoffer van dat soort sprongen?
afsprong, zo te zien. Ja, dat is een behoorlijke landing, maar dat geldt ook voor een sprong over een oxer van 1.40. Ook dit soort hindernissen bouw je rustig op. Hieronder zie je de grote foto van de avatar van Simmie, L cross in Etten Leur 2005

Citaat:
Ik ben een leek wat betreft SGW e.d., dus vat mijn vragen niet op als een aanval. Ik wil gewoon graag meer weten, een beter beeld krijgen van SGW

.
hopelijk helpt dit een beetje.