meer verwaarloosde pony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: meer verwaarloosde pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:19

idd het grijze gebied is beter

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:19

ze moeten wel een droog plekje hebben en liefst ook iets van beschutting, vaak zie je dan men een stuk betegeld, zodat ze droog kunnen staan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:20

KiWiKo schreef:
gaat echtwel lukken als ze grof in het werk staan Lachen Lachen

om on-topic te blijven: ik denk niet dat de dierenbescherming hier heeft uitgezocht of de paarden die in het land stonden, grof in het werk staan. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:21

yep die liepen in de sport zo hoog meee....

gaaahaaap arno

alles wat bij mij niet in het werk staat, staat ook op het land.............

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:46

Ik zie niet in waarom een paard die in de sport loopt niet 24/7 buiten gehouden kan worden.
Met een goed beleid is dat best te doen. Het is helemaal niet erg om ze terug in het land te zetten terwijl ze nog nat zijn, als ze maar afgekoeld zijn.
Ik ken verschillende paarden die in de hogere klasse van de endurence lopen die wel altijd buiten staan. Mijn oude paardje stond ook altijd buiten, die liep niet in de sport (ik heb ben geen wedstrijd ruiter, hou ik absoluut niet van) Maar ze werd altijd pittig gereden, zweette ook snel. Maar absoluut nooit problemen gehad met ziek worden of wat dan ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:50

Nou als de DB nog paarden wil 'oogsten' moeten ze morgen even een rondje gaan maken. Geen weiland hier dat niet onder water staat, het is verschrikkelijk zoveel water als er gevallen is. Ziek

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:42

De waterval is ook extreem dit jaar.
Je kunt langzamerhand met fatsoen niet meer beweren dan een dier in het land het nog goed heeft.

Ik weet dat wij grote moeite hebben met onze merriestapel, ongeveer tien ponys die op twee hectaren scharrelen.
Eerder hebben we op dat land ongeveer 5 ponys op een halve hectare gehad, en dat ging goed.
Maar nu....de hele weide is een modderpoel, echt rampzalig. Dat wordt in het voorjaar doorzaaien en goed tegen onkruid spuiten, ook tegen jacobskruiskruid.

Een schuilstal zetten is voor ons geen optie, omdat we eerder door de gemeente verplicht zijn onze (illegale) containers te verwijderen. Als we er wat zetten, riskeren we een dwangsom.
Wij hebben thuis stallen met paddock voor de mini's die staan nu dus vol.
De jaarlingen staan allen thuis, die kregen modderkluiten aan de buik.
Een pony vermagerde, wisselproblemen, en dan gaan ze bij ons op stal om bij te komen.
En een pony had het gewoon koud.

Op onze weide is een schelpenpad aangelegd, daar dachten we dat de ponys droog konden staan en daar voeren we ze ook. Maar ook dat lopen ze nu kapot. Wij voeren ze daar ook 2 maal daags zeer ruim kuil. Op de resten kuil gooien we een paar maal per week 2 balen stro, zodat ze droog kunnen liggen, en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
En we voeren ze brok, halve kilo per pony, hebben ze echt nodig nu.

De ponys zijn allen kerngezond, maar voor ons is dit de laatste winter zo. Gelukkig zijn we net naar een huis met grond verhuisd waar we gedraineerde paddocks kunnen aanleggen, met afdak .Dan wordt de weide niet kapot gelopen, maar staan ze toch fijn buiten zonder slikpootjes en buiken.

Dat is echt voor iedereen fijner. In de winter op de weide, ben ik helemaal van teruggekomen. Nooit meer zo.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:57

Ik ben het ermee eens dat het dit jaar wel extreem is. Ik ben ook blij dat wij wel een schuilstal hebben in de wei, zonder zou het voor ons ook niet te doen zijn.
Huilen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:19

Je moet ook net andere mogelijkheden hebben....ik vind blubber in de wintermaanden niet erg, mits ze wel lekker beschut en droog kunnen gaan staan als ze dat willen.
Als ik moet kiezen tussen: groot weiland zonder schuilstal
of een kleinere blubberpaddock met grote inloopstal, dan kies ik in de winter altijd voor dat laatste!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:34

randalinpony: inderdaad, ik heb het ook nog nooit zo erg meegemaakt als dit jaar. mijn shetten stonden nog in het grote land maar ik heb ze eergisteren naar voren gehaald naar het kleine landje. daar is een stukje van 5 bij 5 van betegeld ("het smurfeneiland"). ze kunnen daar iig droog staan. volgend jaar wil ik het ook absoluut anders gaan doen. ik ben me al aan het orienteren. er komt een box bij aan mijn huidige stalgebouw en een stuk uitloop komt erbij. verder nog een extra schuur.
dit idd nooit meer, ik wordt er gewoon gestressed van!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:42

Tja, mijn paarden staan nu dus ook in een vreselijk blubber weiland. Maar ze zien er gelukkig uit en ze zijn gezond. Tuurlijk zou het mooier zijn als ze een stuk beton er bij hadden met een schuilstalletje. Maar dat is er gewoon niet. Dat kan ik pas volgend jaar realiseren als we verhuisd zijn. Wel worden ze bijgevoerd met hooi en wat extra muesli (subli zonder) voor mineralen e.d (omdat de liksteen nu naturlijk zou verregenen)

Maar we hebben het nu over die regenbuien.... maar wat dan van die vreselijke hitte zomers waarbij de paarden middenin het veld staan? ze verbranden hun neusjes, zweten de hele dag, worden helemaal lek geprikt door de steekvliegen... dat niet zielig?

Citaat:
Wat is dan in vredesnaam het nut nog van chippen, één van de argumenten vóór was destijds dat het opsporen van gestolen paarden makkelijker zou worden

Chippen is zodat de overheid overzicht heeft over het paardenbestand. Ook is het voor de medicijnregistratie van paarden die eventueel bestemd zijn voor de slacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:43

Ik vind het niets meer dan normaal dat je in de zomer zorgt voor schaduw.
Een weiland zonder enige schaduw vind ik ook niet kunnen met heet weer

Net als dat ik alleen maar blub ook niet vind kunnen

En alleen maar op de stal ook niet

Een paard houden bestaat bij mij uit meer dan er wat voer voor knallen en dan zeggen, hij heeft het goed Lachen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:56

Als ik die berichten over de DB zo lees, dan denk ik dat de DB geschikter is als hondjes en poesjesclub, en niet als beschermer voor paarden...
Ik weet trouwens een paardenfokker, die de dierenbescherming aan de deur kreeg, omdat iemand gemeld had dat zijn 2 dagen oude veulentje zo mager was... Blond

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:59

Runningkawa, ik ben het met je eens, schaduw wordt vaak vergeten, net zo goed als er wel eens vergeten word, dat een paard geen amfibie is, dus een droge plek 'swinters en bij langdurige regen wordt toch echt wel op prijs gesteld.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:48

Zoolgangster schreef:
Als ik die berichten over de DB zo lees, dan denk ik dat de DB geschikter is als hondjes en poesjesclub, en niet als beschermer voor paarden...
Ik weet trouwens een paardenfokker, die de dierenbescherming aan de deur kreeg, omdat iemand gemeld had dat zijn 2 dagen oude veulentje zo mager was... Blond

Gestoord

ze moeten zich ook bij hondjes en poesjes houden vind ik, zolang ze nog geen goed opgeleide inspecteurs in dienst hebben die voldoende verstand hebben van paarden. Ze doen toch ook geen koeien en varkens? Dat doet de AID volgens mij Verward

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:55

Sorry, maar ik vind deze dieren er gezond uitzien. Mijn pony's land ziet er ook zo uit, alleen staan er nu andere paarden in meer die hebben er heus geen last van. Er is geen wei meer in Nederland dat helemaal droog is, dus zo verwaarloost zijn ze niet eens, als ik zo naar de foto kijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:55

Orola schreef:
Sorry, maar ik vind deze dieren er gezond uitzien. Mijn pony's land ziet er ook zo uit, alleen staan er nu andere paarden in meer die hebben er heus geen last van. Er is geen wei meer in Nederland dat helemaal droog is, dus zo verwaarloost zijn ze niet eens, als ik zo naar de foto kijk.

Bovendien gaat het vast geen half jaar meer duren voordat het land opdroogt. Knipoog Dus het 'leed' is nog wel te overzien.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:00

ik heb trouwens gelukkig zelf wel goede ervaring met de inspectiedienst.
er had iemand gemeld dat die van mij altijd zo zielig buitenstonden.
die man kwam aanlopen en vertelde dat.. keek even. zei "ohh maar dat zijn fjorden". "lekker dik, mooie vacht, mooie hoeven.. dank u wel ik heb genoeg gezien". en ging weer weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:02

En zo zal het ook vaak gaan.
In dat stukje schrijven ze toch ook dat ze niet met elke melding wat doen.

Maar dat er baasjes zijn die vinden dat 24 uur in de drek en dan heb ik het niet over een nat hoefje, goed vinden, daar kan ik niet bij.
Vraag me ook af waarom ze dat goed vinden

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:11

runningkawa schreef:
En zo zal het ook vaak gaan.
In dat stukje schrijven ze toch ook dat ze niet met elke melding wat doen.

Maar dat er baasjes zijn die vinden dat 24 uur in de drek en dan heb ik het niet over een nat hoefje, goed vinden, daar kan ik niet bij.
Vraag me ook af waarom ze dat goed vinden

Is een kwestie van doorslaan denk ik.
Als je al ervanuit gaat dat buiten staan ALTIJD BETER IS, dan sta je ook niet meer open voor de problemen die het met zich meebrengt. En die zijn er, zoals ook op stal staan zijn problemen kent.

Kijk, deze winter is extreem. Ik zie dat mijn shetlanders afvallen. Nou, en als die het taai hebben....
Wij trekken de conclusie, en geven ze voldoende stro om droog en schoon te liggen en voeren ze bij.
Voor deze winter is het niet meer mogelijk, maar volgende winter zorgen we voor afdakken en paddocks.
Ik word echt niet blij als ik mijn ponys door die bagger zie ploeteren. Ik geloof ook dat ze als ze de keuze hadden, liever een droog landje hadden.

Als je koppig blijft volharden dat je paard het vééél fijner heeft in die vijver, zie je denk ik ook niet meer wat er werkelijk aan de hand is. Dan tref je ook geen maatregelen meer.
Dat is net zo fout als je paard opstallen met alleen uitzicht op een muur en dan beweren dat ie daar gelukkig mee is.

Dus voor mij ook de middenweg.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:54

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:07

Vind het nogal een vaag artikel zeg, als iemand een dier mishandeld komt de dierenbescherming niet eens kijken, als paarden in de zomer zonder water staan zeggen ze dat ze niks kunnen doen.

En dit is dan ineens zielig?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:13

fjordido schreef:
mjin grote pony's staan zo (de bruine is er helaas niet meer) en het is knus maar ze zien er toch errug tevreden uit. (de foto was van begin vd winter)

http://i65.photobucket.com/albums/h215/fjordido/voordestal.jpg

Maar dat is iets anders, voor mij gaat het om paarden die niets anders dan blub hebben en geen schuilgelegenheid.
Er zijn weiden die is mijn ogen echt niet meer kunnen.

Dat heeft voor mij niets met natural houden of wat dan ook te maken, dus wat is het probleem. Het is inderdaad een vaag artikkel, maar ja db werkt soms op vage wijze Haha!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:20

Ik kom nog even terug op mijn eerdere reactie. Ik stoor me eraan dat de DB foute informatie (in dit geval over hoefbevangenheid) de wereld in gooit met een (in mijn ogen) niet heel ernstig geval van mishandeling/verwaarlozing.

Maar ik vind wel degelijk dat een paard dat 24-7 buiten staat, recht heeft op droge voeten en een schuilstal. Een keertje door de bagger is niet erg, maar constant, dag na dag is vragen om problemen. Op mijn vorige stal werd de bagger soms echt 40 cm diep. Daar liet ik mijn paard dan niet een aantal uren per dag in staan. Nog afgezien van de mok en weet ik wat voor ellende je daar van kan krijgen (zeker met een Fries) vond ik het veel te gevaarlijk voor zijn benen (pezen etc.) Die modder is glad en zuigt! Ben er zelf een keer in blijven steken. Hij bleef dan buiten op het verharde staan.

Ik ben het er ook niet mee eens dat er afgelopen zomer geen schuilgelegenheid was tegen de felle zon op mijn huidge stal. Dat vind ik gewoon nodig als ze 24-7 op het land staan (polder, geen bomen o.i.d. om onder te schuilen) Maar hier komt hij in ieder geval elke dag buiten met zijn vriendjes, en zie dat maareens te vinden in de Randstad. Bovendien was het alternatief alleen op stal staan, da's ook niet alles....Ik ben me er dus ook best van bewust dat het soms heel lastig is om adequate omstandigheden te creeren voor je paard, dat lukt mijzelf dus ook niet altijd. Neemt niet weg dat ik het altijd de plicht van de eigenaar vind om dit wel naar beste vermogen te regelen.

Ik bedenkt me trouwens net dat de fout over hoefbevangheid misschien in dit geval wel aan de journalist geleden die de zaken niet accuraat weergeeft, dat zal de eerste keer niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:04

Citaat:
Maar ik vind wel degelijk dat een paard dat 24-7 buiten staat, recht heeft op droge voeten en een schuilstal. Een keertje door de bagger is niet erg, maar constant, dag na dag is vragen om problemen. Op mijn vorige stal werd de bagger soms echt 40 cm diep. Daar liet ik mijn paard dan niet een aantal uren per dag in staan. Nog afgezien van de mok en weet ik wat voor ellende je daar van kan krijgen (zeker met een Fries) vond ik het veel te gevaarlijk voor zijn benen (pezen etc.) Die modder is glad en zuigt! Ben er zelf een keer in blijven steken. Hij bleef dan buiten op het verharde staan.

Een gezond paard, dat goed in balans is en een hoge weerstand heeft, krijgt niet zomaar mok van nattigheid en blubber.

Als ik naar mijn eigen paard kijk: voorheen - toen ze 's winters nog alleen overdag weidegang had - had ze gedurende de wintermaanden altijd wel een paar kleine mokplekjes/korstjes in de koten van haar achterbenen. Ook de hoeven, en met name de stralen, zagen er niet optimaal uit. Ook hoorde ik af en toe weleens een kuchje.
Deze winter heeft ze 24/7 weidegang. En ik overdrijf niet dat ik haar nog nooit zo sterk en gezond heb gezien. Ze heeft niet één plekje/korstje in haar koten, de hoeven (èn stralen) zien er geweldig goed uit, ik hoor nooit meer een kuchje en ze straalt en glanst als nooit tevoren.
Mijn paard en veulen (bijna 10 maand) lopen samen in de wei en als ik zie hoe sterk, gezond, vrolijk en blij het veulen is, soms expres een paar plassen in de wei opzoekt om daar met een noodgang doorheen te galopperen, dan is ook dit voor mij een bevestiging dat ze erg gezond en happy is. En ook haar hoeven en vacht zien er geweldig uit.

De gladheid door het water, vind ik niet gevaarlijk. Paarden zijn heel goed in staat om hun eigen grip en balans te vinden. En dat doen ze dan ook. Ik zie mijn veulen soms rennen van plezier en wanneer ze vanuit volle galop tot stilstand wil komen, en ik zie dat ze wil gaan remmen, dan staat ze ook a la minuut stil! De eerste paar keer deed ik nog een schietgebedje als ik haar zo zag dollen, maar het is dus absoluut niet nodig, want remmen kàn ze gewoon.

Wat eventuele overbelasting van de pezen betreft, ben ik ook niet bang voor. Ik denk juist dat een paar passen door de bagger de pezen juist enorm sterk maken. Een goede training dus.
En ik ben ook van mening dat een dergelijk leven in de wei (hoe nat of droog ook) veel gezonder is dan ze deze omstandigheden te onthouden, maar dan wèl in een natte en/of zware bak gaan rijden.

Voor de duidelijkheid: mijn paarden lopen niet in een blubberwei. Het voorste gedeelte is wel blubber, maar 3/4 van de wei staat volop gras, er zijn hogere gedeeltes en hier en daar ligt een plas water. En als ze willen liggen, doen ze dat op de (droge) hooiplekken. De wei is ruim een hectare groot en aan twee zijden omgeven door flinke bomenrijen.