kinderen en paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 08:38

Ik snap de gedachtegang en ik ben er ook niet tegen.
Opzich is het namelijk een hele goede gedachtegang.

De eigenaar lette niet op mij toen ik 14 jaar was ( Die had nog 12 andere paarden en daarnaast 3 bedrijven , en dus weinig tijd voor de verzorgsters ).
Er liepen echter wel altijd 2 volwassenen rond die verstand hadden van paarden , omdat zij daar ook verzorgden. En die konden zo een oogje in het zeil houden.
Daarnaast hebben bijna alle verzorgsters al eerder een verzorgpony gehad , en weet iedereen aardig wat van het bgrip ' paard ' af.

De eigenaar van mijn verzorgpony heeft de minimumverzorgleeftijd op 12 jaar gezet , wat ik een hele verstandige keuze vind.
En de ' jongste ' meiden die er rondlopen zijn 13 jaar.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 08:52

Citaat:
oja en toen ik een huurpony had en ik was zelf toen 11, moest en zou ik een keer zonder zadel rijdenmijn vader was er op dat moment nog bij geweest, 3 minuten later had ik me arm gebroken dus toezicht zegt niet altijd wat

Nee vandaar dat ik toezicht wil die verstand heeft van paarden want een paardenkenner had jou niet zonder zadel op zo'n arabiertje laten gaan!

Jamylover: niet iedereen is zwaargevorderd zoals jij Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:02

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:26

ik denk dat het ligt aan de ervaring met paarden en hoe jij tegenover je paard staat.
en het paard braaf is.
ik ken kinderen van 10 nou die kun je gerust op buitenrit sturen maar ik ken ook kinderen van 14/15/16 die dat niet zouden kunnen.
het ligt denk ik aan paard en persoon en je rijstijl.
mijn mening(voordat ik commentaar krijg)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:36

Ik denk dat dit ook vooral een opvoedingskwestie is. Heb je ouders die van paarden weten dan krijg je meer verantwoordelijkheid mee qua verzorging dan als je ouders geen verstand van paarden hebben. Val; me hier niet gelijk op aan, is in het algemeen bedoeld.....

De ene 15 jarige kan alles perfect verantwoordelijk in zijn/haar eentje doen, terwijl de andere 15 jarige overal begeleiding bij nodig heeft.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 14:46

Buitenzorg schreef:
Ik denk dat dit ook vooral een opvoedingskwestie is. Heb je ouders die van paarden weten dan krijg je meer verantwoordelijkheid mee qua verzorging dan als je ouders geen verstand van paarden hebben. Val; me hier niet gelijk op aan, is in het algemeen bedoeld.....

De ene 15 jarige kan alles perfect verantwoordelijk in zijn/haar eentje doen, terwijl de andere 15 jarige overal begeleiding bij nodig heeft.

dat zei ik ook al en ben het dus volledig met je eens Lachen

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:21

Ik vind niet dat er altijd iemand bij hoeft te zijn, dus dan bedoel ik; iemand die als het ware je handje vast moet houden...
Wel vind ik dat als je gaat rijden er wel iemand op stal moet zijn. Niet dat je van je paard donderd en er is niemand en jij ligt misschien wel gewond op de grond....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 15:31

Charmotte schreef:
Ik vind niet dat er altijd iemand bij hoeft te zijn, dus dan bedoel ik; iemand die als het ware je handje vast moet houden...
Wel vind ik dat als je gaat rijden er wel iemand op stal moet zijn. Niet dat je van je paard donderd en er is niemand en jij ligt misschien wel gewond op de grond....

Juist dat bedoel ik dus ook.

Niet iemand op je lip, maar als er wat gebeurd dat je hulp kunt roepen.
Voor jezelf of voor je paard.
Persoonlijk vind ik dat heel normaal.
En met zijn 2-en of meer sta je in nood toch ook sterker dan alleen.
En dat geld zelfs voor ouderen, ik geef toe als ik op een paard rij wat ik net zadelmak heb gemaakt, dat ik daar in het begin ook alleen op ga zitten als de stalhouder thuis is.

En het blijft een feit dat jongeren situaties moeilijker of eerder verkeerd inschatten dan ouderen, normaal toch?
Niet iest om je groot of stoer voor te houden en la zeker niks om je voor te schamen.

En net zoals gezegd is het niet voor niks dat je met 16 pas mag gaan brommeren en 18 voor de auto.
En er zullen vast mensen zijn die die verantwoording ook jonger aan zullen kunnen, maar een leeftijds gerens is dan makkelijker getrokken.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:31

Karin schreef:
Zie ook dit topic: [VMR] Jonge kinderen alleen naar buiten met pony

Al gaat dit specifiek over buitenrijden, ik denk er nog steeds hetzelfde over.

Geplaatst: 14-11-01 10:17 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Op 2001-11-14 01:29, schreef Zep:
Tsja, toen ik elf was, ging ik ook eindeloos met een vriendinnetje samen met onze pony's de weg op. Hele dagtochten maakten we.Maar goed, da's dik 9 jaar geleden... en ik woon in het wat minder druk bevolkte (= vol met verkeer gestouwde deel) van Nederland.

Maar bij ons thuis zit je zo in het bos, dan kom je geen druk verkeer tegen.

Maar stel, je rijdt in het bos en pony gaat aan de kletter en je valt er af. Midden in het bos als kind alleen. Tegenwoordig ben je toch al nergens veilig meer dus ook dat is geen fijn idee. En je bent volgens mij zelfs strafbaar als ouder omdat, maar ik wee thet niet zeker, in de wet staat dat je een kind moet begeleiden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 16:42

Fasel schreef:
En je bent volgens mij zelfs strafbaar als ouder omdat, maar ik wee thet niet zeker, in de wet staat dat je een kind moet begeleiden.

Als dat waar is, dan zou een kind zelfs niet eens alleen van school naar huis mogen lopen (of andersom natuurlijk). Of even naar de supermarkt. Dan zou een kind 24/7 onder toezicht van een volwassene moeten staan. Is dat haalbaar?

Overigens: wat houdt de wet aan wanneer het gaat om een 'kind'? Een minderjarige? Of tot een bepaalde andere leeftijd?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:13

Minderjarige maar nogmaals dat weet ik niet echt zeker. Staat me vaag iets van bij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:41

Citaat:
Je moeder kan misschien ! niet ingrijpen als er wat gebeurd, maar ze kan wel zorgen dat er snel hulp voor je komt in geval van nood!

Ik ben 26 en ga 9 van de 10 keer alleen buitenrijden.
Als er wat gebeurd is er dus niemand en dat terwijl ik misschien wel snel hulp nodig heb. Ben ik nu onverantwoordt bezig? Ben toch niet de enige die vaak alleen buitenrijd dacht ik zo.

Beetje 2 strijdig vind ik dit.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 17:57

Even mijn mening over het onderwerp.

Ik denk dat het afhankelijk is van: wat het kind voor ervaring heeft, wat het kind zonder begeleiding (dus ook geen stalhouder o.i.d., bijv. in bos of op straat) met pony/paard gaat doen, en ook nog eens wat voor pony/paard het is.

Ik ken een meisje die reed Z op haar veertiende op haar C-pony.
Een vrij kleine pony die ze aan kon, waar ze veel mee kon zonder dat haar pony haar meteen meesleurde als ze hem uit de wei wilde halen o.i.d.

Daar kwam bij dat ze de pony op een manege of een pensionstal had staan, m.a.w.: er liepen constant mensen in de buurt wanneer ze ging rijden, haar moeder bracht haar ALTIJD met de auto naar les of wanneer ze 'gewoon' ging rijden en bleef dan bij haar.

Haar moeder ging haar niet op de lip zitten, maar met andere mensen kletsen, ondertussen er wel voor zorgend dat ze wist waar haar dochter bleef... Knipoog
Dochterlief heb ik nog nooit alleen een buitenrit zien maken.

Toen ze een e-pony kreeg die ze minder goed kon houden (ze was al 16 maar het was een grote e-pony, zwaarder gebouwd), moest ze een keer met hem langs de weg stappen wegens peesblessure.
Haar moeder liep dan mee als ze er niet op zat maar ernaast liep, want als zo'n pony omhoog komt, dan kan het meisje Z-dressuur zijn of niet, die houdt dat touw dus niet als hij wegschiet... Tong uitsteken

Misschien is dit voorbeeld van dit meisje wat overdreven en heeft niet iedereen zo'n moeder.
Maar ik zou, als meisje zijnde van veertien jaar, zie Topic steigeren, dit doen:
met mijn (D?E?)pony niet alleen gaan wandelen tot ik het steigeren goed heb afgeleerd. Dus met iemand erbij wél, liefst iemand die dit probleem kent en weet hoe je moet reageren, en dan juist wel regelmatig samen met die persoon de weg opgaan.

Verder over de verantwoordelijkheid van de ouders...
Ik ken ook een meisje die zou een eigen paard krijgen.
Ze durfde nog niet eens een pony zoals in het topic 'steigeren' omschreven uit de wei te halen, ook al had ze vier jaar 'les', eerst een jaar tijdens vakantie op shetlanders en later op niet te grote pony's op een slechte manege...

Geef zo'n meisje eerst een huurpony, op een manege onder toezicht, waar ze niet zonder een ervaren persoon dingen mee mag doen.
En vooral een wat oudere rustige pony die door de vorige eigenaar goed is opgevoed, daar leert zij van.
Verzorgpony's zijn ook alleen maar positief voor de ervaring. En dan heb ik het niet over kleinere pony's, maar ook de grote, sterke.
Leren longeren is bijv. ook belangrijk, en leren over je houding t.o.v. pony, hoe lijk jij 'de leider'.

Ik kon als veertienjarige een B-ponytje vast wel inrijden, was dan niet bang om dit kleine stukje te vallen in 't zand, kon de pony misschien wel goed houden de eerste paar keer met longeren.. jammer dat ik het nooit gedaan heb trouwens, onder begeleiding lijkt me dit leuk om te doen grinnik.
Maar een D-pony t/m paard is al heel anders om in te rijden.

Vooral op dit gebied is het alleen maar te stimuleren dat ervaren meiden hun pony eens laten poetsen door een 'manegeklantje', of uit de wei laten halen of in de berm langs rustige weg laten grazen, en hem/haar wijzen op wat belangrijk is, wat vaak verschil is tussen manegepony en een 'eigen' pony, want dat telt ook mee.

Jammer genoeg zijn veel mensen in de puberteit zó blij dat ze eindelijk een eigen pony hebben, en 'bij de club horen', populair zijn ineens, dat ze manegeklantjes liever niet in hun buurt willen hebben op de manege zelf.
Hou me te goede: dit is niet overal zo, maar op de meeste maneges waar ook eigen ponys zijn is dit vaak het geval.

Gelukkig dat de meeste Bokkermeiden met een eigen pony nog dit weekend even een manegeklantje een leuke tip gaan geven... }>
Wij Bokkers leven vreselijk met hen mee toch? *LOL*

Voor de oudere Bokkers even on topic nog...
Paarden en kinderen:
leer de kinderen wat wel kan en hoe, en wat niet kan, en hou een oogje in 't zeil.
Vertel ook onwetende ouders hoe iets wel/niet kan, op een positieve manier indien mogelijk. }>

Eventueel een keer aanbieden aan een ouder om hun dochtertje 'in de gaten te houden' (samen met kind jullie paarden in de wei zetten i.p.v. kind alleen) en 'handige tip' geven aan een kind dat bezig is, mag best.
Als je al wat langere ervaring hebt en het positief brengt neemt een kattige puber best nog wat van je aan... Haha!

Ik zeg altijd bij bijv. lastige situatie:
"Goh dat had mijn vriendin ook een keer. Die heeft een Z-dressuurpaard en moest ook langs de weg stappen, lastig he, de jouwe is ook zo fris zie ik... blabla... ze loste het op door...Hee sterkte he en als ik iets voor je doen kan...?"

Het idee dat de oplossing van een Z-ruiter komt klinkt vast al als 'heel wat' grinnik. Tactische beinvloeding gnagna... *LOL*
Sterkte allemaal met alle 'moeilijke momenten', zowel volwassenen als jongeren... Tong uitsteken

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:52

Het valt me zo op dat de meesten lijken te denken dat ze geen stap meer zouden kunnen verzetten zonder ouder ernaast. Maar, zoals Runningkawa ook al aangeeft, dat is natuurlijk wel weer heel erg de andere kant op. Maar kinderen (en dan bedoel ik tot ongeveer 16 jaar) hebben wel iemand nodig om op terug te kunnen vallen. Iemand die ze advies kan geven en een oogje in het zeil kan houden.
Af en toe eens kijken of het allemaal nog goed gaat is natuurlijk iets anders dan constant in het midden van de bak staan.

Mijn dochter is acht en rijdt in principe ook wel eens alleen in de bak maar ik kijk wel regelmatig om het hoekje. Natuurlijk voorkom je dan niet dat ze er af valt, dat is ook niet te voorkomen, maar ik kan wel ingrijpen wanneer ze wat te overmoedig wordt. En dat laatste wil nogal eens gebeuren. Gymnastiekoefeningen te paard mag ze bijvoorbeeld alleen doen als ik er bij ben.
Ook kan ik waarschuwen als te te kort losstapt, te lang gallopeert etc. Zo leert ze op een goede manier met haar pony omgaan en goed op het welzijn van de pony te letten in plaats van alleen maar haar eigen plezier voorop te stellen.

Dorine's idee is leuk maar met alle "verzorgstertjes" heb ik dat min of meer geprobeerd en, het is heel jammer, maar ik begin er niet meer aan.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:30

Percy schreef:
Het valt me zo op dat de meesten lijken te denken dat ze geen stap meer zouden kunnen verzetten zonder ouder ernaast. Maar, zoals Runningkawa ook al aangeeft, dat is natuurlijk wel weer heel erg de andere kant op. Maar kinderen (en dan bedoel ik tot ongeveer 16 jaar) hebben wel iemand nodig om op terug te kunnen vallen. Iemand die ze advies kan geven en een oogje in het zeil kan houden.
Af en toe eens kijken of het allemaal nog goed gaat is natuurlijk iets anders dan constant in het midden van de bak staan.

Maar dát is juist een beetje het hele punt waar ik mee zit. Begeleiding ontbreekt er gewoon te veel, als je eens wist wat kinderen allemaal kunnen uitspoken op een manege..Daarom vind ik dus dat de verantwoording bij de ouder ligt, een ouder die zelf de ballen verstand heeft van paarden moet een kind geen pony geven. Een ander verhaal wordt het uiteraard, als een kind de begeleid wordt door een ander persoon. Maar ik lees hier alleen maar de verhalen van ouders die zelf ook paardrijden, en waar de paarden zelfs aan huis staan. Maar in deze omgeving zul je die ouders erg weinig zien. Hier stallen de kinderen hun pony's bij een boer, of bij een overvolle manege, en daar is er gewoonweg weinig toezicht. En dat vind ik onverantwoord. Ik zie zo vaak van die guppies over de straat met hun pony's. Misschien dat het in een ander deel van Nederland wel beter mogelijk is. Maar op begeleiding van je kind hoef je hier niet te rekenen.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 22:48

voor de liefhebbers hoe het juridisch zit moet je in het burgerlijk wetboek boek 6 kijken vanaf ongeveer art 162. Maar wat een kind betreft is beneden de 14 de ouder aansprakelijk voor de schade. tussen de 14 en de 16 moet is de ouder aansprakelijk tenzij de gedraging van het kind hem niet verweten kan worden. tenslotte regelt art 179 de aansprakelijkheid bij schade door een dier veroorzaakt hier moet je ook de net genoemde formule hanteren incluis een voorbehoud omtrent het wel of niet in de macht hebben van de gedraging van het dier

astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 03:05

Ik vindt het ook erg belangrijk dat er toezicht is op kinderen.
Mijn dochter is 9 heeft een b pony deze kan ze dus wel zelf uit de wei halen en opzadelen dit is al erg belangrijk vindt ik om samen een band te krijgen met haar pony.
maar alleen rijden in de bossen dat mag ze niet wel met begeleiding vindt ik toch iets veiliger meestal gaan we samen rijden.
maar als haar pony zijn nukken heeft dan wordt het toch riskant.
een voorbeeld: een paar dagen geleden kreeg ze les van haar instructice ze moest leren wijken met haar pony omdat ze L2 gaat starten, dit was haar pony dus echt niet van plan bokken en steigeren toen is haar instructice erop gegaan en deze had toch ook moeite om haar pony in bedwang te houden uit voorzorg rijd jolanda met een sperriempje voor op haar zadel zodat als ze het eng begint te vinden ze daar versteviging kan vinden.
Mijn stelling is dus ik ga niet op haar vingers kijken of ze haar pony goed rijd en verzorgd maar wel ondersteuning bij mij kan vinden wannneer dat nodig is.
Dit is zo zie ik het ook belangrijk voor het zelfvertrouwen van Jolanda.

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 08:18

Percy schreef:

Dorine's idee is leuk maar met alle "verzorgstertjes" heb ik dat min of meer geprobeerd en, het is heel jammer, maar ik begin er niet meer aan.

Heel begrijpelijk Percy, er zijn gewoon een aantal "verzorgstertjes" die meteen verwachten een schattige makke pony te mogen verzorgen, ze denken weinig te hoeven doen en veel te mogen (rijden, buitenrit..).
En verantwoordelijkheid of bereidheid iets aan te nemen van de eigenaar... ho maar.

Maar wat ik begreep staat jullie pony aan huis o.i.d.
Wat ik hoop is, dat op maneges waar pensionpony's staan, een meisje met eigen pony eens wat vaker een 'beginner' laat 'helpen'.

Verder nog:
stimuleer meiden op maneges om al vroeg zelf te leren opzadelen en pony's uit de wei halen.
Zeg gewoon: je wilt toch ooit een eigen (verzorg-)pony? Dat kan alleen als je dit soort dingen ook kunt hoor...
Dus zo veel mogelijk dingen leren die voor en na de les gebeuren, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid! }>

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:26

Bij ons op stal lopen ook een paar kinderen van een jaar of 9 met een eigen- of huurpony. De ouders halen ze op en brengen ze weg en dat is het. 1 moeder heeft daar zelf ook een paard staan en bemoeit zich dus wel met haar dochter, dit meisje rijd ook serieus wedstrijden.
oke, ben zelf ook pas 17 (en dus nog kind). Maar goed, bij ons op stal loopt (zeker na schooltijd) eigenlijk bijna altijd wel iemand rond die kan ingrijpen als er iets fout gaat. Zolang die (kleine) kinderen, op een stal staan waar regelmatig toezicht is, en die wat van je aan willen nemen als je ze op een fout wijst, heb ik er niet zo heel veel problemen mee. Maar er zijn ook van die kindjes (9 0f 10) die er van overtuigd zijn datze het zelf wel weten, en dus niets van je aannemen, dan wordt het pas gevaarlijk!
Maar zo is er ook een meisje van 9 die met mij mee naar les gaat, in het begin altijd iemand ernaast lopen en ik met Tiko ervoor. Nu hoeft er niemand meer naast te lopen, maar ze luistert gewoon als je iets tegen haar zegt, en Tiko is mak, dus houdt die haar pony ook een beetje rustig en heb ik de ruimte om haar te helpen, omdat ik het niet heel druk heb met mijn eigen pony. Nu zijn er vast ook mensen die dit weer onverantwoordelijk vinden, maar eerst heeft er iemand naast gelopen, daarna is haar moeder er een keer achteraan gereden (met de auto) om te kijken hoe dat ging en nu gaat ze pas zelf mee. En bovendien heb ik altijd mijn telefoon mee.
Ik ga liever ook niet alleen over de weg met paarden. Met Tiko naar de club doe ik wel, hij kent de weg, is rustig en hem vertrouw ik op dar gebied helemaal (heb dus wel mobieltje mee). Maar met Ranita ga ik, zeker de laatste tijd als het ven kan echt niet alleen mee over deweg, veel te groot risico!
Maar dat geldt idd even goed voor volwassenen als voor kinderen, dat jebeter niet alleen over de weg kan gaan.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:33

nou ik ben nu 16 maar ik vind het echt nergens opslaan. ik heb mystery nu sinds december. niet alles tot aan nu is rozenkleurig verlopen helemaal niet zelfs. er waren leuke dingen maar ook minder leuke dingen. (btw hij was 3,5 toen ik hem kocht en kon nog niks) in een paar maanden tijd kon hij al heel wat longeren, voetjes geven, stil staan (soms Tong uitsteken ) alleen het rijden ja dat gaat nu ook nog niet echt heeft er ook 7 weken voor in training gestaan maar nog niet echt resultaat. hij heeft een opvliegent karakter, en moet echt weten dat hij jou kan vertrouwen. aan het vertrouwen ga ik nu hard werken, en met veel tijd en geduld kom ik er van zelf (ook zonder hulp van veel OUDEREN, als ik hulp wil kan ik het krijgen)

mensen om me heen zeggen: ik had die knol allang verkocht, maar zo werkt het bij mij niet. ik hou van hem en doe hem niet weg als ik er niet op kan rijden er zijn genoeg andere dingen die ik met hem kan doen. en dat rijden dat komt wel.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 09:41

Samantha. HEt gaat er hier niet om of je het zelf kan of niet. Dat je hulp MOET hebben. Het gaat niet om hulp of iets dergelijks. HET GAAT OM TOEZICHT. En dan gaat het er ook niet om dat je constant je vader, moeder, instructeur of wie dan ook als volwassene aan je lip hebt hangen. Het gaat er NIET om dat iemand iets kan of niet kan. Het gaat simpelweg om het feit dat minderjarigen niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden. Daarom is toezicht belangrijk.

Ik hoop dat zo een beetje duidelijk is dat er niet gedacht of gesuggereerd wordt dat kinderen niets zouden kunnen. Integendeel ik zei al eerder in dit topic dat ik soms kinderen van 8 zie waarvan ik denk 'zo dat doe jij heel goed en verstandig voor je leeftijd' en soms mensen van 50 waarvan ik denk 'nou, mijn paard hoef je niet eens naar te wijzen'. Maar hoe verstandig en kundig een kind ook kan zijn, het kan in heel vervelende situaties terechtkomen en dan KAN HET KIND NIET AANSPRAKELIJK GESTELD WORDEN. Bovendien, zou je jezelf niet eeuwig je hoofd inslaan als je als ouder geen toezicht hield en je kind krijgt een dodelijk ongeluk? Dat even als voorbeeld.

Eeh, ruiter in rust? Thanks for the info. Doe jij iets met juridische zaken ofzo?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 10:03

Fasel schreef:
Samantha. HEt gaat er hier niet om of je het zelf kan of niet. Dat je hulp MOET hebben. Het gaat niet om hulp of iets dergelijks. HET GAAT OM TOEZICHT. En dan gaat het er ook niet om dat je constant je vader, moeder, instructeur of wie dan ook als volwassene aan je lip hebt hangen. Het gaat er NIET om dat iemand iets kan of niet kan. Het gaat simpelweg om het feit dat minderjarigen niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden. Daarom is toezicht belangrijk.

Ik hoop dat zo een beetje duidelijk is dat er niet gedacht of gesuggereerd wordt dat kinderen niets zouden kunnen. Integendeel ik zei al eerder in dit topic dat ik soms kinderen van 8 zie waarvan ik denk 'zo dat doe jij heel goed en verstandig voor je leeftijd' en soms mensen van 50 waarvan ik denk 'nou, mijn paard hoef je niet eens naar te wijzen'. Maar hoe verstandig en kundig een kind ook kan zijn, het kan in heel vervelende situaties terechtkomen en dan KAN HET KIND NIET AANSPRAKELIJK GESTELD WORDEN. Bovendien, zou je jezelf niet eeuwig je hoofd inslaan als je als ouder geen toezicht hield en je kind krijgt een dodelijk ongeluk? Dat even als voorbeeld.

Eeh, ruiter in rust? Thanks for the info. Doe jij iets met juridische zaken ofzo?

sorry sorry sorry ik heb niet alles gelezen

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:08

Laura schreef:
Citaat:
oja en toen ik een huurpony had en ik was zelf toen 11, moest en zou ik een keer zonder zadel rijdenmijn vader was er op dat moment nog bij geweest, 3 minuten later had ik me arm gebroken dus toezicht zegt niet altijd wat

Jamylover: niet iedereen is zwaargevorderd zoals jij Haha!

Hoor je mij dat zeggen???
Ik heb zelf ook nog priveles elke week hoor!
Maar ik ben niet altijd onder begeleiding.Trouwens,een halfgevorderde kan soms veel meer over paarden weten dan een zwaargevorderde...En die kan ook veel verantwoordelijker zijn Lachen

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:21

Ligt er ook helemaal aan wat voor kind. Ik was 16 en mocht toen voor t eerst alleen t bos in, mijn ouders vonden het daarvoor echt niet vertrouwd. Wij hebben de paarden aan huis staan en mijn ouders hebben liever dat ik rijd (nog steeds, vroeger was het verplicht) als zij er zijn, en neit als ik alleen thuis ben. Ze wisten wel dat onze paarden nooit wat deden in de bak, maar toch vonden ze t niet fijn. Toen kon ik t niet begrijpen en ging ik lekker rijden als ik alleen (of met zusje) thuis was. Bij mij is het nooit in me opgekomen wat ik had moeten doen toen ik tussen m'n paard & het ijzeren hek kwam, enkelbanden verrekt, kon niet lopen, had echt hulp nodig met m'n paard toen, gelukkig was er iemand die m vast kon houden (hij was heel braaf, viel een beetje om tegen t hek aan, was nog maar 4).
Ikzelf was echt niet verantwoord bezig met de paarden, ja, het ging allemaal keurig netjes, maar ik had eerlijk gezegd geen idee waar ik mee bezig was. Het ging vaak goed omdat ik toch wel feeling had, maar wéten, nee.
Mijn zusje is 12 en als die alleen door het bos moet zit niemand met z'n hart in z'n keel. Mijn ouders durven haar er zo alleen op uit te sturen, het gebeurt niet omdat het natuurlijk niet helemaal verantwoord is, maar die weet echt wel waar ze mee bezig is, is ook heel serieus. Die kan in d'r eentje twee paarden van achter halen, weet precies welk paard wat doet en welke niet. Soms zit ze er wel naast, maar die heeft meer horsesense dan ik had destijds. Ze doet uit zichzelf d'r cap op en rijdt uit zichzelf alleen maar als er iemand thuis is (jaar geleden moest ze nog geholpen worden met opzadelen en erop klimmen). Het zou gek zijn als mijn ouders zouden stimuleren dat ze alleen gaat rijden, maar mocht het zo uitkomen dan kan het best.
Tuurlijk is ze nog maar twaalf en gaat ze tot haar 14e waarschijnlijk niet alleen 't bos in, maar mochten ik of mijn vader als haar begeleiders tegen een boom knallen dan kan zij in d'r eentje hulp halen en het andere paard vangen, dat weet ik zeker! Mijn zusje speelt ook al jaren in de bak bij de paarden, ik vond het altijd gevaarlijk, maar die beesten weten het op een of andere manier precies en doen haar helemaal niets. Nu verandert dat wel een beetje, ze gaan haar meer uitproberen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-02 15:35

Ik ga op mijn 11de alleen op pad. Maar wij wonen niet in een druk gebied. Ik denk dat dat ook wel uitmaakt. Natuurlijk kan er wat gebeuren, maar dat heeft meer met kunde van het kind, verantwoordelijksheidsgevoel van het kind en vertrouwen van de ouders te maken. Mijn ouders vonden dat ik het zelf maar uit moest zoeken, zolang ik maar voorzichtig was. Ook het paard of de pony die mee gaat is ook een niet te onderschatten factor in het geheel.