Denkvermogen van een paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hiltje1973

Re: Denkvermogen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:36

ja hihi Cool Cool

DENKEN in de zin van: wat mijn ruiter doet bevalt me niet, ik ga NU bokken! Of: ik wil de voerkar leegeten maar ik kan er niet bij, dus wurm ik me NU uit mijn halster.... .... Vork Oke.

maar NADENKEN zoals: jeetje nu heb ik gebokt en ligt mijn ruiter eraf, dat doe ik voortaan toch maar niet meer. Of: nu heb ik de voerkar leeg gegeten en pijn in mijn buik... had ik niet moeten doen...

Dat toch niet.........

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:42

@ suus.. waar trek jij de grens?

Ik denk dat paarden niet kunnen denken. Paarden reageren instinctief, het is een vorm van conditionering. Als paarden werkelijk kunnen denken, waarom laten ze ons op hun rug want als ze kunnen denken, kunnen ze ook beredeneren en dus beseffen dat hun sterker zijn. Als paarden werkelijk kunnen denken, waarom werken ze niet altijd mee als ze kunnen beredeneren dat met meewerken ze dan vrij krijgen.

Er is een voorbeeld genoemd dat een paard op een cavalettiehoutje ging staan? Dit zal niet door beredeneren komen, lees: als ik daar nou eens op ga staanb, ik ben zo groot, die paar cm kom ik te kort en met de cavalettiehoutje kan ik er wel bij. Lijkt me erg sterk!

Mensen zijn geneigd om paarden (en andere dieren) menselijke emoties toe te eigenen. Dan denken de mensen dat paarden zich zo voelen, of zo hebben gedacht. Wie denken er dan uiteindelijk?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:38

aux schreef:
Ik denk dat paarden niet kunnen denken. Paarden reageren instinctief, het is een vorm van conditionering. Als paarden werkelijk kunnen denken, waarom laten ze ons op hun rug want als ze kunnen denken, kunnen ze ook beredeneren en dus beseffen dat hun sterker zijn. Als paarden werkelijk kunnen denken, waarom werken ze niet altijd mee als ze kunnen beredeneren dat met meewerken ze dan vrij krijgen.

Waarom zouden paarden met hun versie van denken deze richting in denken? Juist dat is typisch voor (een bepaald type) mensen. Paarden staan op een andere manier in het leven dan mensen, dat is voor ons prettig, want ze zijn daardoor zeer geneigd tot meewerken.

aux schreef:
Er is een voorbeeld genoemd dat een paard op een cavalettiehoutje ging staan? Dit zal niet door beredeneren komen, lees: als ik daar nou eens op ga staanb, ik ben zo groot, die paar cm kom ik te kort en met de cavalettiehoutje kan ik er wel bij. Lijkt me erg sterk!

Mensen zijn geneigd om paarden (en andere dieren) menselijke emoties toe te eigenen. Dan denken de mensen dat paarden zich zo voelen, of zo hebben gedacht. Wie denken er dan uiteindelijk?

Waarom zou een paard dat niet kunnen bedenken? Er zijn veel verschillen tussen individuele paarden, ook in intelligentie. Ik kan mij best voorstellen dat een intelligent paard zoiets bedenkt. Maar dat zijn wel de heldere types.
Ik zie trouwens niet in waarom emoties alleen maar bij mensen zouden horen, ik zie genoeg emoties bij dieren. Het is misschien niet precies hetzelfde als bij mensen, maar is het daarom minder een emotie of minder een gedachte?
Maar misschien vind jij dat beangstigend, dat dieren ook emoties en denkvermogen hebben? Wordt het dan misschien te moeilijk om je nog "er boven" te stellen?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:04

Ik vind niet dat een mens het recht heeft zich boven een dier te stellen... Maar ik vind ook niet dat je een dier menselijke emoties moet toebedelen... Zij reageren meer uit instinct als emotie.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 09:10

somokkele schreef:
Ik vind niet dat een mens het recht heeft zich boven een dier te stellen... Maar ik vind ook niet dat je een dier menselijke emoties moet toebedelen... Zij reageren meer uit instinct als emotie.

tja dat denken wij of iig een hoop mensen denken dat zolang ze het ons niet kunnen vertellen blijft het puur speculatie !!!

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:11

somokkele schreef:

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor.

Sommige paarden en dieren kunnen volgens mij wel zeker redeneren van als ik zoiets doe dan krijg ik zo'n reactie en dat is volgens mij geen instinct

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:21

Reactie-gevolg bedoel je.... Ik denk dat zij dit 'per ongeluk' een keer hebben uitgevonden...met dat gedrag suc6 hebben gehad. En gedrag waar je succes mee hebt wordt herhaald.

Maar idd je hebt gelijk, zolang ze niet kunnen praten (of wij niet met hen) zullen we het nooit weten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:27

aux schreef:
@ suus.. waar trek jij de grens?

Ik bedoel met denken adt als bijvoorbeeld het baasje weg is voor langere tijd dat hij denkt van: "Ik mis iets maar ik weet niet wat". Wanneer baasje terug is weet hij het weer zegmaar.
Kijk bij denken denk ik aan aangeleerde dingen en dingen die ze uit zichzelf doen, dus ook instinctief reageren, en dingen waar je niet zo hoeft bij na te denken!

Bij nadenken denk ik dan aan logisch nadenken, wat je verteld over het cavelettihoutje is ook logisch nadenken.
Jou voorbeelden en beredeneren zie ik allemaal als nadenken.
Voorbeeld wat ik net gaf over het baasje: als hij er over na gaat denken dan weet hij het natuurlijk. Maar hij weet het niet omdat ze niet kunnen nadenken

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:35

Maar het paard van mijn dochter is echt beledigd als zij op vakantie is geweest dan komt ie niet naar haar toe. Gaat met zn kont naar haar toe staan. ZOu het dan zijn omdat ie haar vergeten is of dat ie zich in de steek gelaten voelt.

Maar inderdaad zolang ze niet kunnen praten zullen we het nooit zeker weten

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:08

PH; ja dt herken ik idd ook mijn vorige merrie had dit ook leek haast of ze beldigd was maar daar gaan we weer die aanvulling geef ik eraan !!

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:09

Yep.
Ik denk dat we er nooit achter kunnen komen of ze nu wel of niet denken. Ik twijfel heel erg

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:19

Waratje schreef:
aux schreef:

Waarom zouden paarden met hun versie van denken deze richting in denken? Juist dat is typisch voor (een bepaald type) mensen. Paarden staan op een andere manier in het leven dan mensen, dat is voor ons prettig, want ze zijn daardoor zeer geneigd tot meewerken.

aux schreef:

Waarom zou een paard dat niet kunnen bedenken? Er zijn veel verschillen tussen individuele paarden, ook in intelligentie. Ik kan mij best voorstellen dat een intelligent paard zoiets bedenkt. Maar dat zijn wel de heldere types.
Ik zie trouwens niet in waarom emoties alleen maar bij mensen zouden horen, ik zie genoeg emoties bij dieren. Het is misschien niet precies hetzelfde als bij mensen, maar is het daarom minder een emotie of minder een gedachte?
Maar misschien vind jij dat beangstigend, dat dieren ook emoties en denkvermogen hebben? Wordt het dan misschien te moeilijk om je nog "er boven" te stellen?

Heel goed jij ziet! Vork
Ooit gehoord van de zin; Ik zie wat ik wil zien?
Ik denk dat dat hiermee heel erg op gaat, van mijn kant maar ook van jouw kant!
We zullen er nooit achter komen of een paard echt kan denken, maar doordat mensen zelfbewustzijn hebben kunnen ze beredeneren. En een paard heeft geen zelfbewustzijn. Er is hier gezegd dat ze gelijk staan aan een kind van 3, ik weet niet of dit waar is maar een kind van 3 heeft ook nog geen zelfbewustzijn.

En ja ik vind het zoooo beangstigend!! Nee niet bepaald, geloven en angst zijn toch wel heel andere dingen. Hetzelfde als denken en angst. En nog iets, ik ben wel de laatste die zich boven dieren stelt, als je gelooft dat ze niet kunnen denken en mensen wel hoeft dat nog niet te betekenen dat je jezelf erboven stelt alleen beaamt dat ze andere kwaliteiten hebben.

Ooit gehad dat je paard ergens tegenin komt als je iets vroeg? Waarom zouden ze dan niet deze richting indenken om eronderuit te komen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:33

aux schreef:
Heel goed jij ziet! Vork

Ja hoor, van die zin heb ik wel gehoord. En ik weet ook dat heel veel mensen daar last van hebben. Het spijt me voor jou, maar ik heb vrij goed geleerd met open blik te kijken naar dingen en niet van te voren al een beeld te hebben. En ja, dieren laten een scala aan emoties zien. Dat die emoties iets anders zijn opgebouwd als bij mensen, maakt ze niet minder tot emotie. Jij hebt kennelijk nog nooit een paard zien rouwen om een maatje of jaloers zien reageren op een "concurrent" voor aandacht van een "eigen mens" of liefdevol een neus tegen een veulen of een oude vriend zien drukken?

aux schreef:
Ooit gehad dat je paard ergens tegenin komt als je iets vroeg? Waarom zouden ze dan niet deze richting indenken om eronderuit te komen?

Ja, mijn paard komt gerust ergens tegenin als dat zo uitkomt, maar meestal heeft dat als reden dat ik iets vraag dat niet redelijk is op dat moment, waardoor ik het "samen" verstoor wat een paard graag ervaart. De meeste paarden zijn erg gericht op "samen" en als je dat als mens op een goede manier toepast, heeft het paard geen enkele reden om tegen je in te komen, maar is het een verrijking voor het paard, zeg maar een verbreding van de horizon. Juist de intelligentere paarden vinden die verbreding leuk, dat levert nieuw spel op, nieuwe indrukken, nieuwe vaardigheden.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:51

Waratje schreef:
aux schreef:
Heel goed jij ziet! Vork

Ja hoor, van die zin heb ik wel gehoord. En ik weet ook dat heel veel mensen daar last van hebben. Het spijt me voor jou, maar ik heb vrij goed geleerd met open blik te kijken naar dingen en niet van te voren al een beeld te hebben. En ja, dieren laten een scala aan emoties zien. Dat die emoties iets anders zijn opgebouwd als bij mensen, maakt ze niet minder tot emotie. Jij hebt kennelijk nog nooit een paard zien rouwen om een maatje of jaloers zien reageren op een "concurrent" voor aandacht van een "eigen mens" of liefdevol een neus tegen een veulen of een oude vriend zien drukken?

aux schreef:

Ja, mijn paard komt gerust ergens tegenin als dat zo uitkomt, maar meestal heeft dat als reden dat ik iets vraag dat niet redelijk is op dat moment, waardoor ik het "samen" verstoor wat een paard graag ervaart. De meeste paarden zijn erg gericht op "samen" en als je dat als mens op een goede manier toepast, heeft het paard geen enkele reden om tegen je in te komen, maar is het een verrijking voor het paard, zeg maar een verbreding van de horizon. Juist de intelligentere paarden vinden die verbreding leuk, dat levert nieuw spel op, nieuwe indrukken, nieuwe vaardigheden.

Erg jammer dat dat dan net niet kan! Zonder beeld van tevoren ergens naartoe kijken. Dat kan een mens NOOIT, een mens is en blijft een subjectief wezen en kan echt NOOIT ergens objectief naar kijken! Een mens is geen filmcamera die alles objectief waarneemt. Helaas voor jou maar dan moet je toch eens een filosofieboek openslaan!Ooh en stel dat je het kan, ik denk dat je dan een heel interessant object bent voor de filosofen! Vork

Heb je dan ook ooit gehoord van paardrijden is 5 stappen vooruit en 4 terug? Dan als het paard al 5 stappen vooruit is geweest, is het niet erg relevant om dan te zeggen dat als ie er daarna tegenin komt dat het niet redelijk is als ik het dan vraag. Want ja, hij is toch al op dat punt geweest..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:13

aux schreef:
Erg jammer dat dat dan net niet kan! Zonder beeld van tevoren ergens naartoe kijken. Dat kan een mens NOOIT, een mens is en blijft een subjectief wezen en kan echt NOOIT ergens objectief naar kijken! Een mens is geen filmcamera die alles objectief waarneemt. Helaas voor jou maar dan moet je toch eens een filosofieboek openslaan!Ooh en stel dat je het kan, ik denk dat je dan een heel interessant object bent voor de filosofen! Vork

Je bent kennelijk niet zo goed in lezen.

aux schreef:
Heb je dan ook ooit gehoord van paardrijden is 5 stappen vooruit en 4 terug? Dan als het paard al 5 stappen vooruit is geweest, is het niet erg relevant om dan te zeggen dat als ie er daarna tegenin komt dat het niet redelijk is als ik het dan vraag. Want ja, hij is toch al op dat punt geweest..

Het feit dat je een stap eerder wel hebt gehad, maakt het niet automatisch een altijd beschikbare stap. Als die stap niet beschikbaar is op een bepaald moment, is het dus ook niet redelijk om hem te vragen. Ik zie eerlijk gezegd niet zo wat je met dit soort opmerkingen wilt bereiken.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:24

Waratje schreef:

Of jij..:

Citaat:
dingen en niet van te voren al een beeld te hebben

Hier heb ik alleen maar op gereageerd en zeg dat dat niet kan...

En de stap lijkt me wel beschikbaar, want hij kan het. Dat heeft hij namelijk al laten zien. En ik snap niet wat jij met dit soort opmerkingen wilt bereiken:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Ik zie eerlijk gezegd niet zo wat je met dit soort opmerkingen wilt bereiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 01:07

als ik kijk naar de twee pony's, dan zou ik zweren dat ze kunnen denken. Hoe zit dat eigenlijk met dat uitgekookte gedrag? Dat is toch geen instinct? Als mijn pony's weten dat ik in de buurt ben, en ze willen wat gaan uitsteken, zie je ze echt kijken of ik het zou zien, en als ze dan 'denken' dat ik het niet ga zien doen ze het, van het moment dat ik dan hun naam roep dan vliegen ze ineens weer naar waar ze moesten zijn. Het inventieve van paarden, valt dat ook niet onder denken?